Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-01-30, 18:48
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Kan det vara som så här, att moderatorerna tar chansen att sätta dig 'åsiktsöversittarna' bara för att visa att dem kan? Medier (Läs: Lisa Bjurwall, SVT debatt) som aldrig ger något utrymme till någon positiv krönikör för t.ex Sverigedemokraterna, i deras egna medier.

Man anser att dem är åsiktöversittarna i deras medier och nu vill 'ge igen'. Nu hade dem visserligen brutit mot en regler på Flashback. Men en 'vanlig' användare kanske hade fått en varning?

Kort sagt, Flashback vill sätta dit dem som inte lyssnar på någon annan än de som inte har samma åsikter som sig själva.
Det är nog snarare tvärtom. För forumet i sig så är det givetvis bra med offentliga personer som deltar i debatterna så det vore tämligen kontraproduktivt att försöka "sätta dit" någon. Det läggs ingen värdering i vem det är som skrivit inlägget utan det är inlägget som bedöms vid ett regelbrott och inte författaren av detsamma.

Det är dessutom betydigt enklare att ge någon en varning än en avstängning. En avstängning medför jobb och administration och det hade garanterat alla moderatorer sluppit ägna sig åt. Det är nämligen väldigt tråkigt.

Det är roligt att Anna är tillbaka och vi har nog lärt oss saker från båda håll, vilket är nyttigt. Det är också alltid bra att debatten ständigt förs både angående yttrandefrihet i sig och inte minst Flashbacks del i den för oss som är engagerade i den.
Citera
2013-01-30, 18:50
Moderator
memymos avatar
Själv tycker jag det ser ut som att det dansas ganska mycket på 1.01 regeln. Dock beroende på forumsdel till forumsdel.

Tar vi och tittar på Fildelning har vi ju Invites.

Här skriver folk vad dom söker och vad dom kan erbjuda för att få det. Antar att den delen kommit för att inte få fildelningsforumet att svämma över i resterande trådar av invites tiggeri/byteshandel.

Men sedan kan vi titta i spel. Där det är strikt förbjudet att byta/skänka Beta-Invites till spel. Det som dock svider lite i mina ögon är att Beta invites är något spelföretagen vill skall spridas. Personer som får betas vinner inget på det mer än att man får spela spelet gratis. Den som skänker den kanske får ett annat spel att beta testa istället.

Så frågan jag undrar är varför Trading av invites till trackers etc som innehåller olagligt material är ok medan något som är lagligt då spelföretagen själva skickar ut nycklar till folk att ge vänner etc inte får ske på forumet mer än i RYS delen, och där är det endast skänka som gäller.

Citat:
Ursprungligen postat av admin
"Det är inte tillåtet att söka efter personer att intervjua eller att leta deltagare till olika undersökningar."

Sedan har vi ju hur denna tråden kom fram. https://www.flashback.org/t2059799

Där sökte han ju folk att göra en intervju med. Men han fick hållas fritt då det ändå diskuterades ganska flitigt i original tråden. Den varken låstes eller försvann.

Denna tråd https://www.flashback.org/t1953477 har även den Sökes folk att intervjua till sin artikel serie. (dock inte gjort det öppet men uppenbart genom PM. Hur annars får man tag i flashbackare?)

Eller har tidnings intervjuer "freepass" för att få söka folk?

Så ska vi strama åt 1.01 hårdare?
Citera
2013-01-30, 18:54
Medlem
eradnups avatar
Citat:
Kan det vara som så här, att moderatorerna tar chansen att sätta dig 'åsiktsöversittarna' bara för att visa att dem kan? Medier (Läs: Lisa Bjurwall, SVT debatt) som aldrig ger något utrymme till någon positiv krönikör för t.ex Sverigedemokraterna, i deras egna medier.

Man anser att dem är åsiktöversittarna i deras medier och nu vill 'ge igen'. Nu hade dem visserligen brutit mot en regler på Flashback. Men en 'vanlig' användare kanske hade fått en varning?

Kort sagt, Flashback vill sätta dit dem som inte lyssnar på någon annan än de som inte har samma åsikter som sig själva.
Inte moderatorerna, oftast i 9/10 är det meningsmotståndare som får tillfälle att klämma åt sina ärkefiender, genom att rapportera inlägget. Men inlägget bryter hursomhelst mot reglerna.
Citera
2013-01-30, 18:54
Medlem
andesrs avatar
Att ha regler är knappast ett tecken på att yttrandefriheten inte är på riktigt, så det tycker jag inte behöver debatteras. En annan fråga är vilka regler som skall finnas och huruvida det skall finnas möjlighet att leta upp folk att intervjua eller inte kan man ju diskutera.

Det är Anna Troberg, SVT debatt och Lisa Bjurwald som gör fel. Och eftersom de inte fattar bättre skyller de på flashback.
Citera
2013-01-30, 18:56
Medlem
Porryhatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke

Så vi ska behandla användare olika baserat på vilka de är, istället för att tillämpa principen om likhet inför lagen?

Nej. Det jag sa var att det skulle skapa problem om vi skulle släppa på 1.01 och börja tillåta en viss reklam. Då skulle ni Mods bli tvungna att avgöra varje enskilt fall, om vad som är "okej" reklam och inte okej reklam.
Citera
2013-01-30, 18:58
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det är nog snarare tvärtom. För forumet i sig så är det givetvis bra med offentliga personer som deltar i debatterna så det vore tämligen kontraproduktivt att försöka "sätta dit" någon. Det läggs ingen värdering i vem det är som skrivit inlägget utan det är inlägget som bedöms vid ett regelbrott och inte författaren av detsamma.

Det är dessutom betydigt enklare att ge någon en varning än en avstängning. En avstängning medför jobb och administration och det hade garanterat alla moderatorer sluppit ägna sig åt. Det är nämligen väldigt tråkigt.

Det är roligt att Anna är tillbaka och vi har nog lärt oss saker från båda håll, vilket är nyttigt. Det är också alltid bra att debatten ständigt förs både angående yttrandefrihet i sig och inte minst Flashbacks del i den för oss som är engagerade i den.

Jo, exakt. Det jag antydde, vilket bara var spekulation, hade också varit dubbelmoral av Flashback. Att åt ena sidan säga att flashback är öppen för alla, men inte låta sina 'meningsmotståndare' få prata, eftersom de inte låter oss prata i deras medier, t.ex SVT-debatt.

Men samtidigt tror jag att det är omöjligt att alltid vara objektiv. Om vi tar en körkorts-uppkörning, så ska du nog sa att personkemi och personlighet från föraren spelar nog in en stor del, om de lyckas eller ej.

Med denna liknelse ville jag illustrera att man aldrig kan vara helt neutral i ett beslut. Jag försöker inte insinuera att flashback skulle vara på detta sätt. Jag säger bara att vi alla är människor.

Jag vill även förtydliga denna mening; Kort sagt, Flashback vill sätta dit dem som inte lyssnar på någon annan än de som inte har samma åsikter som sig själva.

Jag menar inte att flashback skulle sätta dit dem som inte har samma åsikter än sig själva. Utan jag menar att dem vill sätta dit medierna. Medierna som inte lyssnar på någon annan än sig själva och bedriver envägskommunikation med sig själva och sina kollegor.
Senast redigerad av tlcswe 2013-01-30 kl. 19:01.
Citera
2013-01-30, 19:02
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Först lite bakgrund:

Anna Troberg är partiledare för Piratpartiet. I ett inlägg på sin blogg skrev hon den 12 december:

"Eftersom jag är en av de få som faktiskt har någon slags erfarenhet av att öppet delta i samtalen i kommentarsfälten, så ger det mig en viss status som någonting mellan dåre, daredevil och kuriosa. De flesta debatterna slutar dock i något slags enigt: “Ja, ja, men tidningarnas kommentarsfält är ju en sak att tämja, men på FLASHBACK skulle DE tugga sönder sig och spotta ut dig på två röda!”

Skulle de? Verkligen? Flashback kan vara riktigt stökigt, men det är liksom inte rabiessmittade grizzlybjörnar vi pratar om. Vi pratar faktiskt om människor. Ibland en smula oborstade människor med för mig väldigt främmande åsikter, men dock människor. Jag tror att man tänker helt fel om man tänker att man ska “tämja” folk. Jag vet inte ens om man har en moralisk rätt att försöka sig på det. Vad man däremot kan göra är att försöka möta människor och lyssna på dem innan man själv börjar prata."

På Flashback har hon bl.a. startat tråden "Anna Troberg [PP] svarar på frågor".

Den 19 januari blev hon avstängd pga regel 1.01. Jag ska göra något mycket ovanligt, och återpublicera inlägget som fick henne avstängd, då det kan vara viktigt för diskussionen.

Två dagar senare skriver hon på sin blogg ett inlägg med rubriken "Yttrandefrihet är inte så enkelt i praktiken".

"Ju mer jag hänger där, desto mer upptäcker jag att Flashback knappast är någon yttrandefrihetens högborg det heller. Det är en ganska tråkig insikt.

Jag har varit aktiv på olika forum och i diverse olika kommentarsfält på nätet i tjugo år. Jag har aldrig fått en varning. Jag har aldrig blivit blockerad. Efter några veckor på Flashback har jag, utan att plötsligt ha förändra mitt beteende på nätet till det sämre, lyckats med konststycket att både få en varning och blivit avstängd i en vecka.

Jag blev varnad för att jag ifrågasatte det vettiga i att slå ihop min frågetråd om PP-relaterade saker med en tråd som bara handlade om SD. Jag fick visserligen rätt eftersom man faktiskt delade trådarna igen, men varningen bestod som en liten påminnelse om att man ska veta hut. Jag blev avstängd utan förvarning för att jag tydligen ägnat mig åt reklam när jag försökt få igång ett konstruktivt samtal om kommentarsfält, kommentatorer, yttrandefrihet, etc, genom att öppna upp min blogg för gästskribenter från bland annat Flashback."

Inlägget är längre, och vill ni läsa hela inlägget så finns det här:
http://www.annatroberg.se/2013/01/21/yttrandefrihet-ar-inte-sa-enkelt-i-praktiken/

Summering

Flashback har hårda regler gällande 1.01. Dvs. marknadsföring och annonsering. De är mindre hårda idag än tidigare, och det finns många undantag. Men orsaken till regeln är för att slippa spam och användare som använder forumet som en reklamkanal. Var gränsen ska kan givetvis vara svår ibland.

SVT Debatt startade en användare och började söka folk till sitt tv-program på forumet. De blev avstängda. Efteråt gjorde de sig roliga över detta i tv-programmet, och försökte få det till att SVT Debatt inte fick debattera på Flashback.

Lisa Bjurwald sökte på Flashback folk till sin bok "Skrivbordskrigarna". Tråden raderades, och hon blev tillfälligt avstängd från forumet. Efteråt beklagade hon sig över detta i sin bok, och menar att Flashback inte erbjuder "Yttrandefrihet på riktigt!"

Anna Troberg skrev ett inlägg där hon sökte folk till sin blogg. Och blev avstängd. Samtliga tre exempel ovan gäller regeln 1.01.

I reglerna kan man läsa:

"Det är inte tillåtet att söka efter personer att intervjua eller att leta deltagare till olika undersökningar."

"... inlägg innehållande reklam eller inlägg med annat innehåll som användaren tjänar pengar eller andra fördelar på, är förbjudna."

Frågeställning

Har Flashback för lågt till tak? Är yttrandefriheten för godtycklig? Flashback erbjuder - enligt oss själva - mer yttranderfrihet än någon annan aktör. Men finns det områden där vi kan bli bättre?

Jag använder mig av Anna Trobergs inlägg som en bra utgångspunkt. Jag håller inte med i sak, men jag tycker samtidigt att frågan är alldeles för viktig för att bara ignoreras. Eller flyttas till någon annan plats.

Vi kan alla bli bättre. Så att man ibland stannar upp, ifrågasätter, och debatterar är hälsosamt.

I mitt inlägg har jag lagt en extra tyngd på regeln 1.01. Men frågan gäller forumet som helhet. Den gäller debattklimatet, och vad ni har för synpunkter på det.

admin

Nu tillhör jag de som vill ha källan innan jag läst vidare... Du länkar till en blogg där jag måste ha inloggningsuppgifter för att kunna läsa...

Men! För att svara på dina frågor: Yttrandefrihet är en grundlagsrättighet som innebär att man skall ha rätt att antingen överklaga eller begära rättelse och allt skall ske inom det offentliga...GENTEMOT STATEN!!!

Nu är det ju anonymiteten som gynnas på Flashback och det innebär att ingen vill hamna i offentlighetens ljus...

Frågan vi alla måste ställa oss: Är min anonymitet viktigare än min rätt att yttra mig? Kom ihåg att den grundlagsskyddade meddelandefriheten redan finns. Men den är inget värd om jag inte tror på demokratin...
Senast redigerad av Buffelo Ball 2013-01-30 kl. 19:08.
Citera
2013-01-30, 19:15
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jo, jag förstår att forumet existerar under kommersiella villkor. Jag är inte dum i huvudet. Min poäng var bara att jag tycker det är en form av hyckleri att banna användare som gör reklam, samtidigt som man tar emot pengar av annonsörer som gör reklam. För mig är det ingen skillnad.
Nu får du sluta skoja med mig. Det är klart att det är skillnad på betalande annonsörer och meddlemmar som vill annonsera gratis.
Citera
2013-01-30, 19:16
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:

Det har jag väldigt svårt att tänka mig - ju fler som debatterar på Flashback desto bättre är du ur alla tänkbara aspekter. Det som är lite tråkigt är att så många journalister som bör ha källkritik i ryggraden och en inneboende nyfikenhet i allt de företar sig till att börja med ser på Flashback enbart utifrån sina fördomar, och sen inte ens bemödar sig ens skumma igenom reglerna när de väl hittar hit. Efter det har de inte ens skam nog i kroppen att faktiskt kolla upp regelverket innan de går ut och kritiserar det.

Forumets användare postar dagligen i storleksordningen 15 000 inlägg som inte bryter mot regelverket. Att en journalist inte ens läser in sig på bakgrunden till det som inträffat är bara beklämmande.

Men till Anna Troberg är det hatten av. Innan du faktiskt tog dig tid att kolla upp bakgrunden så var du i mina ögon bara en gapig pajas som gav ett ansikte till 'Det är bättre att vara tyst och låta folk tro att man är en idiot...', men nu visar du att du faktiskt tog dig tiden att kika på reglerna och då har du plötsligt väldigt mycket mer på fötterna när du kommer med kritik. Ja, regel 1.01 innebär begränsningar - det finns fler problem med regeln som jag personligen anser bör hanteras bättre - men om det ska ske en förbättring så krävs en diskussion där det finns en ambition att förstå hela problemställningen och inte bara påpeka att något är fel.
Citera
2013-01-30, 19:19
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Att inte tillåta annonser är att blocka ett informationsflöde. Men det är inte att blocka yttrandefriheten i mina ögon. Anna Troberg, svtdebatt och Lisa Bjurwald meddelade ingen åsikt och presenterade ingen egen uppfattning om hur verkligheten ser ut. I mina ögon är det vad yttrandefrihet är. Att berika och förstärka grunden vi står på om hur verkligheten ser ut så att vi kan agera på den. Reklam och annonsering är inherent besmutsade med ett kommersiellt intresse, det finns alltså en lögn inbakat i dem. Att inte tillåta annonser och reklam hindrar visserligen ett flöde av information men det hindrar inte yttrandefriheten, därför att huvudpoängen inte är att visa hur verkligheten ser ut utan tvärtom förvränga den utifrån ett kommersiellt intresse. Visst förvränger vissa debattörer verkligheten medvetet när de uttrycker sina åsikter men det ligger inte i fenomenet i sig som det gör med annonsering och reklam.

Jag tror att vissa vill se att det finns möjlighet till reklam och annsonser för att detta tillåter information att flöda mer fritt. Men det finns som sagt en viktig distinktion mellan detta. Jag ser inte syftet med Flashback forum vara att öppna alla informationsflöden men just för informationsflödet för yttrandefrihet. Ska man öppna för reklam och annonser bör de ligga separat och markerat att det är separat.

Reklam är väl snarare ett desinformationsflöde; ibland vinklade men i regel med knapphändig information. Köp och sälj må vara, men det är i mina ögon inte något som forumet borde vara engagerat i. Reklamen i sig kan diskuteras på alla sätt och vis redan idag, både under Psykologi (hur en viss reklam tilltalar), Länktips om det finns ett underhållningsvärde som får tittaren att vilja dela med sig klippet, Reklam och marknadsföring för marknadsföring i sin helhet. På vilket sätt skulle det förbättra forumet genom att användarna tillåts annonseras?
Citera
2013-01-30, 19:22
Medlem
Buffelo Balls avatar
Apropå Yttrandefrihet i allmänhet och yttrandefriheten på Flashback i synnerhet!

Hur många har levt så länge att ni fattar hur mycket medias yttrandefrihet betyder?

Yttrandefrihet betyder att vi enskilda har rätt att yttra oss utan att slippa straff... Vi ( i Sverige) kan läsa i tidningar och se på TV när andra stater fängslar eller torterar oliktänkande. Anledningen till att vi har fri tillgång till den informationen är att vi har yttrandefrihet i Sverige. [b][u]MEN Men det betyder inte att allt är perfekt i Sverige. Det betyder heller inte att Flashback är de enda som står för Yttrandefrihet i Sverige. Berlusconi är demokratiskt vald men kom igen - han äger media i Italien! Står han för yttrandefrihet?

Det är en stor framgång för yttrandefriheten på FB att admin för Flashback öppnar upp för dessa frågor. Men bara framtiden kan visa vad admin vill uppnå...
Senast redigerad av Buffelo Ball 2013-01-30 kl. 19:25.
Citera
2013-01-30, 19:34
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Nu får du sluta skoja med mig. Det är klart att det är skillnad på betalande annonsörer och meddlemmar som vill annonsera gratis.

Så, vad är skillnaden? Förutom att dom ena köper utrymme att föra sin talan, medan dom andra inte gör det? Är det yttrandefrihet fullt ut, eller yttrandefrihet för dom som har pengar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in