Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-02-03, 12:14
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSFL
Det argument som du leverar hör hemma i en totalitär stat.

Vilket är precis vad Flashback är.
Detta är admins forum.
Hans ord är lag.
Om admin vill kan han imorrn lägga ner forumet och ingen kan säga ett skit om det.

Se det som att du tillåts vistas i admins vardagsrum. Om du beter dig illa har han all rätt i världen att be dig gå och du kan inte direkt komma med argument som "jag har faktiskt rätt att vara här!", vilket du alltså inte har om du inte följer de regler admin ställt upp för sitt vardagsrum.
Svårare är det i grunden inte.
Citera
2013-02-03, 12:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Att det sker utan att användarna informeras är något som alltid skett och jag har svårt att se att detta skulle ändras. Inlägg som inte bryter mot reglerna får inte raderas, men du verkar vara rätt glad för att glömma bort det faktum att det inte är din tolkning av reglerna som gäller.

Att det alltid har skett var inget som helst svar på min fråga som alla moderatorer och admins gärna får besvara, se ovan.

Och visst är det bekvämt med ett förbud att diskutera konkreta fall eftersom det då är lätt att gömma sig bakom att det bara är min tolkning att inläggen inte bröt mot reglerna. Men om vi pratar helt generellt, ser ni inget problem med att inlägg raderas helt i det tysta utan att ni ens efteråt kan peka på vilken regel de bröt emot?

Här kommer vi återigen in på bristen av transperens som jag gått in på här: https://www.flashback.org/sp41787859

Admin efterlyste en debatt kring frågor om yttrandefriheten är godtycklig eller inte. Men utan att lyfta upp hur specifika fall hanteras blir det omöjligt att besvara detta. Det är en sak att ha fina regler och processer för överklagande osv. men det är en helt annan sak hur de efterlevs i verkligheten.

Debatten här är strypt så att vi endast kan diskutera hur yttrandefriheten ser ut i teorin men inte i verkligheten och det är ett stort problem. Om vi inte får diskutera hur yttrandefriheten ser ut i verkligheten så har vi defakto en ytterst begränsad yttrandefrihet likt den i diktaturer. Du får säga vad du vill så länge makten gillar det du säger och du får definitivt inte ge allmänheten information om hur makten agerar när du yttrar obekväma åsikter.

.
Citera
2013-02-03, 12:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Detta är admins forum.
Hans ord är lag.
Om admin vill kan han imorrn lägga ner forumet och ingen kan säga ett skit om det.

Se det som att du tillåts vistas i admins vardagsrum. Om du beter dig illa har han all rätt i världen att be dig gå och du kan inte direkt komma med argument som "jag har faktiskt rätt att vara här!", vilket du alltså inte har om du inte följer de regler admin ställt upp för sitt vardagsrum.

Nu är detta ett forum som har "Yttrandefrihet på riktigt" som slogan och admin har efterlyst en debatt om de lever upp till det eller inte.

.
Citera
2013-02-03, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Detta är admins forum.
Hans ord är lag.

Admin ställer bl.a, följande fråga: "Har Flashback för lågt till tak? Är yttrandefriheten för godtycklig? Flashback erbjuder - enligt oss själva - mer yttranderfrihet än någon annan aktör. Men finns det områden där vi kan bli bättre?"

P.S. Ditt svar var så underbart att jag kände mig tvungen att skärmdumpa det
Senast redigerad av NSFL 2013-02-03 kl. 12:52.
Citera
2013-02-03, 13:09
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Admin efterlyste en debatt kring frågor om yttrandefriheten är godtycklig eller inte. Men utan att lyfta upp hur specifika fall hanteras blir det omöjligt att besvara detta.
Okej, nu har jag insett att du inte har något intresse av att ta till dig de förklaringar du fått, så även om jag citerar dig så ska du inte tolka det som att mitt svar vänder sig till dig utan till andra läsare som faktiskt tror att du vet vad du pratar om.

Specifika fall får visst diskuteras. Detta ska dock föregås av diskussion med berörd moderator för att undanröja missförstånd, och därefter av admins för att bekräfta att moderatorns tolkning är i enlighet med regelverket.

Att du inte gillar svaret spelar ingen roll, för det är så det funkar, och ditt raljerande om att vi "endast kan diskutera hur yttrandefriheten ser ut i teorin men inte i verkligheten" är ärligt talat mest tröttsamt eftersom du har noll verklighetsförankring och mest vill klaga för sakens skull. Kom med verklig kritik och visa att du inte bara är intresserad av en monolog så ska du se att diskussionen kan röra sig framåt.
Citera
2013-02-03, 13:22
Medlem
Citat:
Okej, nu har jag insett att du inte har något intresse av att ta till dig de förklaringar du fått, så även om jag citerar dig så ska du inte tolka det som att mitt svar vänder sig till dig utan till andra läsare som faktiskt tror att du vet vad du pratar om.

Specifika fall får visst diskuteras. Detta ska dock föregås av diskussion med berörd moderator för att undanröja missförstånd, och därefter av admins för att bekräfta att moderatorns tolkning är i enlighet med regelverket.

Att du inte gillar svaret spelar ingen roll, för det är så det funkar, och ditt raljerande om att vi "endast kan diskutera hur yttrandefriheten ser ut i teorin men inte i verkligheten" är ärligt talat mest tröttsamt eftersom du har noll verklighetsförankring och mest vill klaga för sakens skull. Kom med verklig kritik och visa att du inte bara är intresserad av en monolog så ska du se att diskussionen kan röra sig framåt.

Det bästa är kanske att admin i framtiden häver regel 0.06 (Moderatorsåtgärder ska inte kommenteras i tråden. Vid frågor och synpunkter ska berörd moderator kontaktas via PM.) för trådar av liknande karaktär. Det skulle kanske ge yttrandefrihet en möjlighet och få fart på diskussionen.
Citera
2013-02-03, 13:41
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Det bästa är kanske att admin i framtiden häver regel 0.06
Du har uppenbarligen inte förstått varför regeln finns - detta trots att jag förklarat det minst två gånger bara i den här tråden - så du får helt enkelt lita på mig när jag säger att nä, det vore inte det bästa. Det vore inte ens bra, utan snarare direkt värdelöst.
Citera
2013-02-03, 13:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det bästa är kanske att admin i framtiden häver regel 0.06 (Moderatorsåtgärder ska inte kommenteras i tråden. Vid frågor och synpunkter ska berörd moderator kontaktas via PM.) för trådar av liknande karaktär. Det skulle kanske ge yttrandefrihet en möjlighet och få fart på diskussionen.

Ja som jag skrev tidigare så räcker regeln om OT för att förbjuda diskussioner om moderatoråtgärder i samma tråd där de förekom. Nu är det väldigt oklart vad som får diskuteras i t.ex. denna tråd och hur länge efter att man kontaktat både berörd moderator och admin utan att ha fått svar innan får diskutera detta.

Det är också väldigt trist att vissa moderatorer som vi inte behöver nämna namn på är så arroganta och totalt ointresserade att debattera topic i denna tråd. Att försöka få igång en vettig diskussion är som att hälla vatten på en gås, den tar inte åt sig något. Allt är perfekt redan och ni som inte fattat det är för tröga helt enkelt, så är det bara.
Citera
2013-02-03, 13:50
Medlem
epost72s avatar
Angående 1.01 så är det viktigaste att debatten sker på FB, att ragga till andra forum eller kontaktplatser får inte vara primärmålet.

Detta med enkäter kan iofs vara intressant men också då bör frågeställningarna presenteras på forumet.

Man kanske borde kunna tillåta folk aka användare att själva kunna starta pollar.
Eller på något vis förenkla processen om man vill ha en poll med ett antal frågor.
Det är dock inte överjävligt svårt att få till en poll om man kontaktar en moderator i det forum som man vill ha pollen.
Citat:
Tanken med den regeln är ju att man ska försöka lösa det med moderatorn i fråga först.
Kommer man ingen vart så kontaktar man en admin och därefter så startar man en tråd här.

Det är inget konstigt med det.
Skulle inte 0.06 finnas så skulle dessa frågor räknas som OT om man gör det på fel ställe.

Det finns ingen som säger att man inte får kritisera moderatorer om man bara följer de riktlinjer som finns.
Citera
2013-02-03, 13:52
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
och hur länge efter att man kontaktat både berörd moderator och admin utan att ha fått svar innan får diskutera detta.
Du bör få svar från moderator inom några dagar, och ytterligare lika lång tid från admins. Har det gått längre än en vecka så kan jag inte se att det finns någon risk att inlägget anses bryta mot 0.06.
Citera
2013-02-03, 14:13
Medlem
Citat:
Du har uppenbarligen inte förstått varför regeln finns - detta trots att jag förklarat det minst två gånger bara i den här tråden - så du får helt enkelt lita på mig när jag säger att nä, det vore inte det bästa. Det vore inte ens bra, utan snarare direkt värdelöst.

Nej jag litar inte på dig! I en demokrati bör det råda transparens och allt bör granskas. Lita på det gör man i sin familj och inte i det offentliga samtalet - utan där kritiskt granskas allt.
Citera
2013-02-03, 14:20
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Nej jag litar inte på dig! I en demokrati bör det råda transparens och allt bör granskas. Lita på det gör man i sin familj och inte i det offentliga samtalet - utan där kritiskt granskas allt.
Fast nu har det ju aldrig varit tal om avsaknad utav transparens, något du insett om du faktiskt läst förklaringarna. Dessutom är det intressant att du drar upp demokrati i sammanhanget med tanke på att det aldrig någonsin rått någon som helst tvekan om att Flashback inte är en demokrati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in