Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-12-03, 13:28
  #1
Medlem
AnnaTrobergs avatar
Hej på er!
Jag heter Anna Troberg och är partiledare för Piratpartiet. Jag hör ofta att politiker inte lyssnar. Det är tyvärr helt sant. Lika sant är det att jag inte vill vara en sådan politiker. Jag vill sitta i riksdagen efter valet 2014 och i riksdagen ska man bara sitta om man tar sig tid att umgås med och lyssna på dem ens beslut kommer att påverka.

Efter att ha tittat snett på Flashback i några år, så tänkte jag att det var dags att uppleva Flashback på riktigt. Jag skaffade mig ett eget konto och hoppade in i samtalen. Det var inte hälften så hemskt som alla sagt åt mig att det skulle vara. Tidvis var det faktiskt riktigt roligt.

Så, därför kör jag igång en alldeles egen tråd. Här kan ni ställa frågor om Piratpartiet och om mig. Jag bangar nog inte för något, så knock yourselves out.

Jag ska försöka svara på så många frågor som möjligt, men jag kommer inte att kunna svara på studs eller ens samma dag (jag har ju ett helt parti att sköta). Jag kommer inte heller att kunna ge alla de svar de vill ha, men då får vi helt enkelt komma överens om att vi inte är överens. Världen går inte under för att man tycker olika.

Glöm inte att folk i allmänhet, så även jag, tycker det är mycket roligare att svara på frågor som inte innehåller förolämpningar och personangrepp. Ni gör så klart som ni vill, men det gör jag med. Vill ni ha svar så lönar det sig helt enkelt att vara lite hyggliga.

Jag tror det var allt. Vi ses i tråden!
__________________
Senast redigerad av AnnaTroberg 2012-12-03 kl. 13:36.
Citera
2012-12-03, 13:35
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
Hej på er!
Jag heter Anna Troberg och är partiledare för Piratpartiet. Jag hör ofta att politiker inte lyssnar. Det är tyvärr helt sant. Lika sant är det att jag inte vill vara en sådan politiker. Jag vill sitta i riksdagen efter valet 2014 och i riksdagen ska man bara sitta om man tar sig tid att umgås med och lyssna på dem ens beslut kommer att påverka.

Efter att ha tittat snett på Flashback i några år, så tänkte jag att det var dags att uppleva Flashback på riktigt. Jag skaffade mig ett eget konto och hoppade in i samtalen. Det var inte hälften så hemskt som alla sagt åt mig att det skulle vara. Tidvis var det faktiskt riktigt roligt.

Så, därför kör jag igång en alldeles egen tråd. Här kan ni ställa frågor om Piratpartiet och om mig. Jag bangar nog inte för något, så knock yourselfs out.

Jag ska försöka svara på så många frågor som möjligt, men jag kommer inte att kunna svara på studs eller ens samma dag (jag har ju ett helt parti att sköta). Jag kommer inte heller att kunna ge alla de svar de vill ha, men då får vi helt enkelt komma överens om att vi inte är överens. Världen går inte under för att man tycker olika.

Glöm inte att folk i allmänhet, så även jag, tycker det är mycket roligare att svara på frågor som inte innehåller förolämpningar och personangrepp. Ni gör så klart som ni vill, men det gör jag med. Vill ni ha svar så lönar det sig helt enkelt att vara lite hyggliga.

Jag tror det var allt. Vi ses i tråden!

Härligt Anna. Låt oss diskutera på en saklig och sansad nivå och slippa pajkastningar , könsord och troll i den här tråden. All heder till dig som politiker att vara med här.
Citera
2012-12-03, 13:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
Hej på er!
Jag heter Anna Troberg och är partiledare för Piratpartiet. Jag hör ofta att politiker inte lyssnar. Det är tyvärr helt sant. Lika sant är det att jag inte vill vara en sådan politiker. Jag vill sitta i riksdagen efter valet 2014 och i riksdagen ska man bara sitta om man tar sig tid att umgås med och lyssna på dem ens beslut kommer att påverka.

Jag tipsade dig om Disqus, hur man kunde skriva mer en tre kommentarer på SvD, men jag hörde aldrig något tack.
Citera
2012-12-03, 13:41
  #4
Medlem
Välkommen till FB.

Jag har röstat på PP i varje val sedan 2006. Dom sittande partierna skiljer sig allt för lite och deras agenda är inte för mig.

Varje regering så långt jag kan minnas har minskat vår möjligheter till fri kommunikation och ökat antalet "skitlagar".

Var helt enkelt trött på att välja mellan om skatten skulle vara 33% eller 30%. Därför valde jag er, och bestämde mig för att rösta på er tills någon av dom andra ändrar på sig, vilket ännu inte har skett.

Ni får mycket skit här, och visst, det finns många nackdelar med PP. Jag är inte säker på att den här breddningen är ett bra steg. Speciellt inte om ni ska börja peta på integration och invandring.

Det jag undrar är: Hur mycket "breddning" kommer ni ägna er åt före 2014? Är det meningen att ni kommer gå från att inte ha en åsikt till att tycka till om allt? Eller vad är meningen? Jag förstår att det är att få fler väljare, men jag undrar om det verkligen kommer få den effekten.

I så fall får ni fan bredda er utan att ha på en "PK-mössa!" och komma med lite kontroversiella, men sanna och populära breddningar!
Citera
2012-12-03, 13:46
  #5
Medlem
Kul att se dig här.

Jag kan ju fråga något jag också.
Hur fungerar det om jag skulle skicka en "kanske föräldralös" rullfilm på digitalisering?

Jag räddar ju innehållet för eftervärlden och kanske har jag till slut det enda exemplaret. Vem äger då "rätten" till kopian om originalet förstörts av ointresse från ägaren.

Vi hade på mitt gamla jobb flera 16mm-filmer som fanns i kanske bara ett exemplar som ingen verkade bry sig om. Jag föreslog att de skulle skickas på digitalisering men de som hade hand om dem sparkade bakut fullständigt.
Citera
2012-12-03, 13:51
  #6
Medlem
Anna: Ni slog igenom som ett enfrågeparti, och försvann raskt från radarn just på grund av detta. Det finns ett stort intresse för ett parti som tar upp integritetsfrågor, men PP kommer aldrig bli känt för detta till stor del pga sitt namn. Namnet PP ser till att partiet inte helt dör ut, men det håller samtidigt partiet nere på dom låga siffrorna ni har idag. Varför har du inte genomdrivit ett namnbyte?
Citera
2012-12-03, 13:52
  #7
Medlem
AnnaTrobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aey3Phah
Välkommen till FB.

Jag har röstat på PP i varje val sedan 2006. Dom sittande partierna skiljer sig allt för lite och deras agenda är inte för mig.

Varje regering så långt jag kan minnas har minskat vår möjligheter till fri kommunikation och ökat antalet "skitlagar".

Var helt enkelt trött på att välja mellan om skatten skulle vara 33% eller 30%. Därför valde jag er, och bestämde mig för att rösta på er tills någon av dom andra ändrar på sig, vilket ännu inte har skett.

Ni får mycket skit här, och visst, det finns många nackdelar med PP. Jag är inte säker på att den här breddningen är ett bra steg. Speciellt inte om ni ska börja peta på integration och invandring.

Det jag undrar är: Hur mycket "breddning" kommer ni ägna er åt före 2014? Är det meningen att ni kommer gå från att inte ha en åsikt till att tycka till om allt? Eller vad är meningen? Jag förstår att det är att få fler väljare, men jag undrar om det verkligen kommer få den effekten.

I så fall får ni fan bredda er utan att ha på en "PK-mössa!" och komma med lite kontroversiella, men sanna och populära breddningar!

Jag tror att breddningen är nödvändig. Dels för oss själva. Jag tror att många av oss kände att vi hade mycket mer att ge, långt bortom våra tre fokusområden. Och dels för väljarna. Många sa att de gillade våra åsikter i fokusområdena, men kände sig osäkra på vad vi tyckte i andra frågor och därför inte vågade rösta på oss.

Hur stor breddningen blir innan valet 2014 beror helt på medlemmarna. Det är ju medlemmarna som till syvende och sist bestämmer det på våra medlemsmöten. Jag gissar att vi kommer att ha en betydligt bredare plattform, men att vi inte kommer att tycka om "allt". Det handlar ju inte bara om att plocka på sig nya åsikter. Det handlar om att överväga saker noga, se hur det relaterar till våra principer, diskutera, researcha och sedan besluta. Det tar tid. Det måste få ta tid.
Citera
2012-12-03, 13:54
  #8
Medlem
AnnaTrobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungalfonzo
Härligt Anna. Låt oss diskutera på en saklig och sansad nivå och slippa pajkastningar , könsord och troll i den här tråden. All heder till dig som politiker att vara med här.

Tack för det. :-) Vi får se hur det går. Jag hoppas att vi tillsammans kan hålla en skapligt schyst nivå här inne.
Citera
2012-12-03, 14:04
  #9
Medlem
Draedons avatar
Svara gärna på frågan om vad du tycker om EU/Sovjet 2.0's förslag om att straffa folk med "fel" åsikter: http://www.kuriren.nu/nyheter/defaul...icleid=6646748
Citera
2012-12-03, 14:06
  #10
Avstängd
WtfBooms avatar
Läste att medlemsavgiften till EU ska höjas. Vad tycker du om det?
Citera
2012-12-03, 14:08
  #11
Medlem
AnnaTrobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunTzu
Anna: Ni slog igenom som ett enfrågeparti, och försvann raskt från radarn just på grund av detta. Det finns ett stort intresse för ett parti som tar upp integritetsfrågor, men PP kommer aldrig bli känt för detta till stor del pga sitt namn. Namnet PP ser till att partiet inte helt dör ut, men det håller samtidigt partiet nere på dom låga siffrorna ni har idag. Varför har du inte genomdrivit ett namnbyte?

Vårt partinamn är en blessing and a curse. Vi behövde ett uppseendeväckande namn när vi bildades. Hade vi inte haft det hade ingen brytt sig om oss. Nu är vi inte så beroende av ett uppseendeväckande namn, men å andra sidan har det blivit ett brand, som det vore dumt att överge. Det finns idag över 50 olika piratpartiet i världen. Jag tror att det vore olyckligt att signalera att vi tar ett steg bort från dem genom ett namnbyte.

Dessutom är det ganska sällan någon är upprörd över namnet här i Sverige numera. Folk har vant sig. Det är lite knivigare för nybildade partier.

Frågan har varit uppe på flera medlemsmöten, men den har aldrig fått bifall från medlemmarna, så det är nog helt enkelt så att vi trivs med att vara pirater. :-) Jag tror inte heller att det är något som är avgörande för om folk röstar på oss. 7,2% röstade ju på oss i EU-valet.
Citera
2012-12-03, 14:18
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
Vårt partinamn är en blessing and a curse. Vi behövde ett uppseendeväckande namn när vi bildades. Hade vi inte haft det hade ingen brytt sig om oss. Nu är vi inte så beroende av ett uppseendeväckande namn, men å andra sidan har det blivit ett brand, som det vore dumt att överge. Det finns idag över 50 olika piratpartiet i världen. Jag tror att det vore olyckligt att signalera att vi tar ett steg bort från dem genom ett namnbyte.

Dessutom är det ganska sällan någon är upprörd över namnet här i Sverige numera. Folk har vant sig. Det är lite knivigare för nybildade partier.

Frågan har varit uppe på flera medlemsmöten, men den har aldrig fått bifall från medlemmarna, så det är nog helt enkelt så att vi trivs med att vara pirater. :-) Jag tror inte heller att det är något som är avgörande för om folk röstar på oss. 7,2% röstade ju på oss i EU-valet.

EU valet var tyvärr en "fluke", det var en perfekt storm av opinion i ett val som dom flesta iaf inte bryr sig om. Ett sätt att signalera missnöje, kan man säga. Riksdagsvalet visade rätt tydligt att det breda stödet helt enkelt inte existerar idag.

Folk blir inte upprörda av PP, det är inte det som är problemet. Problemet är att gemene man läser namnet PP och associerar det antingen med småkriminella, eller tonåriga datanördar. Inget av dom kommer ge 4% av rösterna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback