2009-01-03, 19:59
Medlem
RobbingHoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasemmlan
Jag visste inte vad jag skulle tro när jag såg kvinnan, men när min mamma också såg henne, så känns det ju som om det verkligen hände.

Har själv vaknat och sett någon stå framför min säng (spöke eller vad än det var), tror du det var kul?, skrek som en galning ...
Citera
2009-01-03, 20:50
Medlem
Fox Mulders avatar
Den mänskliga hjärnan är fullt kapabel att skapa hallucinationer på egen hand utan droger. Det finns inga spöken.
Citera
2009-01-03, 21:05
Medlem
Cryxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fox Mulder
Den mänskliga hjärnan är fullt kapabel att skapa hallucinationer på egen hand utan droger. Det finns inga spöken.

Men inte elektroniska instrument. Fail.
Citera
2009-01-04, 01:28
Medlem
timvims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryx
Men inte elektroniska instrument. Fail.
Ge mig ett fall där man har påvisat spöken med elektroniska instrument. I sådana fall skulle det ju inte finnas några tvivel.
Citera
2009-01-04, 02:21
Medlem
Cryxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timvim
Ge mig ett fall där man har påvisat spöken med elektroniska instrument. I sådana fall skulle det ju inte finnas några tvivel.

Det mest troliga som bevisar något oförklarigt är detta:

http://www.youtube.com/watch?v=vMzfVgYRWII

Finns en hel del med de där grabbarna som du kan kolla upp om du vill. Har undersökt ganska mycket och det finns inget hint om att det skulle vara uppgjort. För mycket att förklara just nu.

Samma ställe fast med 100 utomstående personer som fick frivilligt delta i deras "Ghost Hunt" http://www.youtube.com/watch?v=9xWUiUw3lKE
Skulle vara lite svårt att vara uppgjort då 100 personer måste hålla käft. Det är real. Motbevisa mig.
Senast redigerad av Cryx 2009-01-04 kl. 02:24.
Citera
2009-01-04, 02:37
Medlem
timvims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryx
...Spökfilmer...
Ja, är det där ett bevis är det väl bara för dessa herrar att inkassera James Randis $1,000,000
Citera
2009-01-04, 03:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ja, är det där ett bevis är det väl bara för dessa herrar att inkassera James Randis $1,000,000

Synd då bara att Randi är en ännu större bluff, denna "utmaning" han har ändrar han reglerna för varefter så att ingen ska kunna kamma hem pengarna.
Citera
2009-01-04, 03:20
Medlem
Krafses avatar
Citat:

Men James Randi är ju också en jävla rövbög. Han/de mördar säkert folk som lyckas och de ljuger och editerar sina filmer. Det är ju klippt överallt i programmen, fattar ju vem som helst att det är propaganda. Skiten finns bara för att förlöjliga allt som har med paranormala fenomen att göra.
Nejmen ärligt talat är det så jag tänker om Randi och hans miljon. Jag tycker han är en riktigt sliskig, slug äckelgubbe som griper efter halmstrån för att "debunka" folk. De tar säkert långa pauser också, för att hitta på något att debunka med. Sedan klipper de ihop programmet så att det passar just Randi.
Citera
2009-01-04, 04:08
Medlem
timvims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Synd då bara att Randi är en ännu större bluff, denna "utmaning" han har ändrar han reglerna för varefter så att ingen ska kunna kamma hem pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Men James Randi är ju också en jävla rövbög. Han/de mördar säkert folk som lyckas och de ljuger och editerar sina filmer. Det är ju klippt överallt i programmen, fattar ju vem som helst att det är propaganda. Skiten finns bara för att förlöjliga allt som har med paranormala fenomen att göra.
Nejmen ärligt talat är det så jag tänker om Randi och hans miljon. Jag tycker han är en riktigt sliskig, slug äckelgubbe som griper efter halmstrån för att "debunka" folk. De tar säkert långa pauser också, för att hitta på något att debunka med. Sedan klipper de ihop programmet så att det passar just Randi.

Det är möjligt, har aldrig sett Randi "in action", tycker bara att hans tävling verkar vara ett förnuftigt åtagande.

Jag ser det inte som en omöjlighet att spöken osv. finns, men väljer att inte tro så såvida man inte har några ordentliga bevis FÖR det. (ett flygande föremål i en film med dålig upplösning och 100 uppskrämda personer i ett spökhus är inget bevis)

Hade det funnits vetenskapligt tillräckliga bevis för att spöken finns hade det varit en allmänt vedertagen sanning, eller hur?

Jag har själv varit med om saker som skulle kunna förklaras som "övernaturliga", men sålänge några bevis för nånting sådant inte finns känns det mer rimligt att anta att hjärnan spelat en ett spratt/man ser vad man vill se. För det vore ju kul om det fanns i alla fall

I min världsbild existerar för enkelhetens skull bara sådant man kan ta på/se på/räkna på etc. eller på annat sätt bevisa existensen av.

Det övernaturliga går ju såklart inte heller att utesluta men då handlar det om tro och inte vetenskap; hade dock man i en seriös vetenskaplig studie fått påverkan på "elektroniska instrument" på grund av något övernaturligt hade dess existens varit bevisad. Nu har ju inte det skett.

OnT:
Har flera gånger idag tyckt att jag sett saker röra sig i mörkret i ögonvrån, framförallt när jag har kört bil. Det ar konstigt, men jag tror på en så kallad "naturlig förklaring", företrädesvis att min hjärna spökar lite för att jag inte sovit på över 30 timmar och druckit alldeles för mycket kaffe.
Citera
2009-01-04, 04:19
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Det är möjligt, har aldrig sett Randi "in action", tycker bara att hans tävling verkar vara ett förnuftigt åtagande.

Jag ser det inte som en omöjlighet att spöken osv. finns, men väljer att inte tro så såvida man inte har några ordentliga bevis FÖR det. (ett flygande föremål i en film med dålig upplösning och 100 uppskrämda personer i ett spökhus är inget bevis)

Hade det funnits vetenskapligt tillräckliga bevis för att spöken finns hade det varit en allmänt vedertagen sanning, eller hur?

Jag har själv varit med om saker som skulle kunna förklaras som "övernaturliga", men sålänge några bevis för nånting sådant inte finns känns det mer rimligt att anta att hjärnan spelat en ett spratt/man ser vad man vill se. För det vore ju kul om det fanns i alla fall

I min världsbild existerar för enkelhetens skull bara sådant man kan ta på/se på/räkna på etc. eller på annat sätt bevisa existensen av.

Det övernaturliga går ju såklart inte heller att utesluta men då handlar det om tro och inte vetenskap; hade dock man i en seriös vetenskaplig studie fått påverkan på "elektroniska instrument" på grund av något övernaturligt hade dess existens varit bevisad. Nu har ju inte det skett.

OnT:
Har flera gånger idag tyckt att jag sett saker röra sig i mörkret i ögonvrån, framförallt när jag har kört bil. Det ar konstigt, men jag tror på en så kallad "naturlig förklaring", företrädesvis att min hjärna spökar lite för att jag inte sovit på över 30 timmar och druckit alldeles för mycket kaffe.

Aaah, ja du har väl en nyttigt skeptisk syn antar jag. Vill dock påpeka att man visst har mätt upp spökaktivitet. (Eller ja, det beror väl lite på hur man ser det kan jag tänka mig.) Detta tror jag på då mina föräldrar har berättat det. De bodde i en lägenhet en gång som det spökade utav helvete i, och de fick nog och kontaktade socialen.
Sockärringen trodde självklart inte på det, men hon fick komma hem till dem (Jag säger dem för jag var inte född på den tiden.) och själv se vad som hände. Sen blev det liv i luckan och då kom det några gubbar (Antar att de bara var intresserade?) och satte några slags mätarklockor på blommorna och höll på, och det hände inte ett skit förrän det började spöka igen, då gav det fullt utslag på mätarna. Så blommorna kände av det och det gick att mäta på dem.

Att blommor känner av sånt är inget nytt, det har gjorts vetenskapliga tester på det med gott resultat.
Citera
2009-01-04, 11:15
Medlem
räkmustarns sons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse

Och precis som nästan allt annat har du inga belägg för det, utan du bara sitter och hittar på för att du tycker illa om Randi. Eller har jag fel? Ge mig bevis på oegentligheter angående Randi och hans pris, eller at least någon testomgång som det är större sannolikhet att han fuskar än att testpersonen misslyckats .
Citera
2009-01-04, 13:26
Medlem
Are-ons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sindlast
När jag var liten, typ 8 år flyttade min familj till ett gammalt hus ute i skogen. Av någon anledning mådde jag jättedåligt i det huset. Kommer till exempel ihåg att jag skulle vara ensam hemma en eftermiddag efter skolan och jag mådde så dåligt att jag bara låg i morsans säng o skakade under täcket hela kvällen till morsan kom hem. Aldrig haft några problem med att vara ensam hemma i andra hus/lägenheter vi hade bott i.

Från mitt rum kunde jag se ut över trädgården, där fanns ett gammalt skjul med massa gammla verktyg o grejer. Ibland när man tittade på de små fönstrena på huset kunde man se något röra sig.

Vi bodde inte där länge, just då visste jag inte varför vi flyttade så snart efter inflytt. Fick senare reda på att det hade hänt massa skumma saker och att mina föräldrar tillslut inte orkade bo kvar där.

Min far fick "utomkroppsliga" upplevelser ibland när han satt o tittade på TV i huset, han liksom gled ur sin kropp och kunde titta ner på sig själv från ett hörn.

Mina föräldrar sov på bottenplanet medans jag och min bror sov på övervåningen. På nätterna brukade mina föräldrar höra läten, det lät som bollar som rullades på andra våningens golv samt lådor som drogs ut och in. De trodde givetvis att det var jag och min bror som satt och lekte fastän vi skulle sova. Varje gång de gick upp så blev det helt tyst och när de kollade oss så låg vi och sov.

Mina föräldrar berättade detta för mina morföräldrar som levt i trakten hela sitt liv, de fick då reda på att den förre ägaren hade typ blivit galen och det hela hade slutat med att att han traskade ut på natten till järnvägen och lät tåget köra över han...

Fy va äckligt Vet inget mer om hans öde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in