2013-01-08, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illuminazti
http://www.youtube.com/watch?v=6QY_4rBUjG0

I klippet vid 00:44 hör man rånarna i Tommys film:
"Öh! Ni behöver inte skjutas" sedan ett sirenljud.

I filmen från gatan 02:05 hör man:
"Öh! Ni behöver inte skjutas, vi har attrapper med oss"

Polismannens respons: "dom kommer skjuta tillbaka"

Frågan är om Tommys film blivit manipulerad eller om det beror på platsen och avståndet för filmningen.

Bonus: vid 00:40 : "Vi har bomb med oss.... stor"
Jag antar en ganska påtaglig panik och desperation när dom ser sin polare skjuten i huvudet och inser allvaret.

Låter mer som att dem säger "ni behöver inte skjuta" - det har du ju fan rätt i. Men frågan är vem är det som säger det?
Citera
2013-01-08, 19:36
Medlem
ivarovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 39an
Hur ska dom väcka honom? med ammoniak som man gör med boxare eller vad

De stänger av narkosen, och då vaknar han av sig själv om han nu inte är totalt hjärndöd.
Citera
2013-01-08, 19:37
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Nån som vet om polisen ens behöver skjuta nåt varningsskott först..

Men han hade ju alla chanser att lägga ifrån sig "vapnet" och ge upp innan han fick kulan i pannbenet, för var ju inte den första kulan som avlossades som tog i pannan på han..
Polisen ska skjuta varningsskott först OM det finns tid till det.
Citera
2013-01-08, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Berätta gärna mer om den advokaten. Jag fäster mig vid att hon inte sett eller läst att polisen skjutit varningsskott. Och att polisen sköt direkt mot huvudet. Jag har sett filmerna och där skjuts en hel rad med skott innan det ödesdigra skottet avfyras.

Och hon är advokat, hur kommer det sig då att hon inte vet att inga varningsskott krävs? (Alltså alldeles bortsett från att det sköts ett helt gäng skott som mer än väl duger som varningsskott).

Jag anser att skottet som träffade bilen, v.ä. framdäck är fan det absolut närmaste ett bra varningskott du kan komma.
Citera
2013-01-08, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Ok, tycker du en polis gör sitt yttersta för att skydda civilpersoner när han börjar skjuta mot en stressad rånare beväpnad med en automatkarbin?
Jag tycker det är snudd på ett brott att inte denne polis har förmågan till konsekvenstänk.
Han inser inte att hans kulor kan skada oskyldiga. Han inser inte att rånaren kan få för sig att skjuta tillbaka och träffa civilpersoner bakom.
Jag tycker inte lite guld är värt den risken för civilpersoner. Men många här inne tycks ju anse det.

Problemet med ditt resonemang är att du glömmer att gärningsmannen siktade mot levande människor.

Tycker du på riktigt att polisen inte skulle ha begett sig till platsen? Och om du tycker det menar du då att de skulle ha agerat som ambulanspersonal eller sjuksköterskor? Ska vi lägga ner polisen?
Citera
2013-01-08, 19:39
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Så när rånare utfört sitt brott skall e erbjudas fri lejd ur staden då eftersom de är "ofarliga"? Du är inte kurd från Södertälje månne....

Frilejd från en gågata med massor av civilpersoner, JA.
Är varken Kurd eller från Södertälje. Att du ens frågar en sån sak efter det jag skrev är beklämmande. Fast jag tydligt skrev att jag INTE tyckte synd om den skjutne rånaren.
Citera
2013-01-08, 19:39
Medlem
9910s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewakka35
Det är ingen som har sagt det. Men du har fortfarande inte besvarat på hur du hade tänkt göra det annorlunda i situationen:

- Du är polis.
- Rånarna beväpnade med tunga vapen kommer ut med tunga vapen ifrån ett rån och packar in sin flyktbil.
- De avfyrar ett par skott mot dig.

-> Vad gör du här?
Men nu har det ju visat sig vara replikor och att rånarna inte skjutit mot poliserna!!
Citera
2013-01-08, 19:40
Medlem
siktade han mot polisen med en replika? måste ju vara den dummaste jäveln nånsin
Citera
2013-01-08, 19:41
Medlem
lastpasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NevaZ
Stört att Serpil Güngör säger detta...

"-Polisen bör åtalas för tjänstefel och för mord alternativt dråp. Ifall förundersökningen läggs ner så anser de att jag ska driva ett civilrättsligt mål."

Hur fan kan hon få det till mord?

Hon är ett levande bevis på att svartskallar inte skall få bli juridisk ombud, snacka om idiot som blivit inkvoterad på juristutbildningen.....att bara slänga ut sig en sån sak som mord från hennes sida visar att hon är utvecklingsstörd och direkt olämplig som ombud och hade jag varit åklagare hade jag yrkat på att hon skall stängas av pga mental obalans.

Kul att mitt inlägg ledde till en artikel om replika i Aftonbladet....det kommer mer skandaler i detta fallet kan jag lova
Citera
Medlem
Awake420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ja, men låt oss dra det vidare då. Tänk om polisen skulle avbryta en våldtäkt i sin akt och att ofret blev så överrumplad av att bli räddad att hon fick hjärtattack och dog.

Polisen skall för fan förhindra brott. Har träffades ingen 6-åring i skallen. Utan här träffades helt korrekt ett äckligt svin på 26 år i skallen som förtjänade det.

våldtäkten var lite väl långsökt..

mycket riktigt så träffades ingen 6-åring i skallen, varken av rånare eller polis. Ville mest belysa att ditt "tänk om" går åt båda håll..
Citera
Medlem
RockyTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krowkan
Inget än. Får databasfel när jag försöker gå in på advokatbyråns hemsida. Hade ju varit kul att se lite domar så vi kan bedömma hennes insatser i rena ‰.
Jag ber om ursäkt men jag såg att du förmodligen av misstag, kommit åt %-tecknet.
Så jag editerade i citatet till ‰
Citera
2013-01-08, 19:42
Medlem
Shambolics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
För poliserna tror jag inte att det är av särskilt stor vikt, om ingen av dem har varit klantig nog och sagt att rånarna sköt först. Från rånarnas synvinkel däremot tror jag att det har viss betydelse. Rånar du med en riktig AK47 åker du dit för väpnat rån, olaga vapeninnehav osv.
Rånar du med en softairgun så är det inte väpnat rån och de torde inte riskera att åka dit för olaga vapeninnehav. Dvs, lindrigare påföljd.

Du åker dit för väpnat rån oavsett om det är en attrapp eller inte och självklart inte för vapeninnehav. Brottsoffret upplever situationen på samma sätt, vilket rånaren också vill. Det finns ju knappt några förmildrande omständigheter alls som jag ser det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in