2013-01-08, 19:30
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rodman45
Insatsstyrkan gjorde en raid i Tumba idag runt 15.30.
Vet dock inte om dom fick med sig någon därifrån.
Här talas om ett nytt gripande. http://www.dn.se/sthlm/tidigare-misstankt-greps-igen Antagligen denna? Är själv inte helt säker på om det faktiskt var 21-åringen som greps eller om det var någon annan som inte varit gripen tidigare angående detta utan bara förekommit i polisens utredning. Någon som har mer info?
Citera
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Fuck off! Seg liten rackare.. Uppe på benen och rånar igen om några veckor då kanske...

Vaffalls rasse? Såklart han kommer gå till arbetsförmedlingen eller KomVux! Jag antar att det är så Scarface slutar iallafall.

Ni som var i området när det hände, hur fort kom avspärrningar upp och barska farbror blå sa åt er att hålla er undan? När de är i butiken går ju fortfarande folk förbi men när polisen kommer dit verkar de få stopp på flanörerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Intressant film: http://www.expressen.se/tv/nyheter/inrikes/tommy-hamnar-mitt-i-eldstriden/

Slutsvamlat, försöker analysera händelseförloppet seriöst:

1) ca 40 sek in i klippet faller ett skott och det låter som glas krossas.
2) ca 47 sek tar Polis 1 skydd bakom soptunnan samtidigt som han vrålar: -"var e dom?"
varpå kollegan Polis 2 svarar: -"inne"
3) ca 50 sek Polis 1 igen: -"var, var, var"
4) ca 54 sek Polis 2: -"där, där"
5) ca 57 sek vittne: -"telgehuset"
6) ca 59 sek Polis 1 pekar med hela handen: -"backa undan, backa undan"
7) ca 1,03 s Låter som skottväxling.. först ärtpistol, sedan tre kraftiga skott.
8) ca 1,09 s Polis 1: -"ta skydd" sedan fyra kraftiga skott till.
9) ca 1,12 s Skriks något ohörbart
10) ca 1.15s Låter som rånaren svarar "aldrig i livet"
11) ca 1,18s "Polis 1" till kollegan: "-vi måste nog skjuta tillbaks Erik, backa, backa, backa"
12) ca 1,25s Låter som båda poliserna skriker växelvis "backa"
13) ca 1,33s Sex kraftiga pistolskott.

Kom igen - fyll på med info, även från de andra filmerna och bumpa.

Tycker det låter som han säger "dom kommer skjuta tillbaka Erik, backa backa" och då är det inte omöjligt att det är rånarna som säger någonting om "aldrig i livet" där vid 1.15. 1.12 kan alltså vara någon annan som ber dom lägga ner vapnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Blifullidag
Troligen inte om man ser på det här klippet: http://www.youtube.com/watch?v=6QY_4rBUjG0
0.04 Polisen skjuter sönder ett däck.
0.26 Idioten med en softairgun skjuter mot polisen som omedelbart besvarar elden.
0.48 Idioten träffar foten till granen framför polisen med sin ärtpicka.
Det har redan skrivits men jag upprepar det pga en jävla massa spekulationer kring bilder på replikor respektive äkta kalashnikovs.
DET HÖRS INGEN ELD FRÅN NÅGOT ANNAT ÄN POLISENS PISTOLER OCH EN SOFTAIRGUN!

Riktiga jävla amatörer med uppenbarligen kraftigt sned bild på sig själva och samhället.
Den skadades (nej han är inte död än) facebook med Tony Montana som bakgrundsbild säger rätt mycket om vilka töntar det här är.

http://www.youtube.com/watch?v=6QY_4rBUjG0

I klippet vid 00:44 hör man rånarna i Tommys film:
"Öh! Ni behöver inte skjutas" sedan ett sirenljud.

I filmen från gatan 02:05 hör man:
"Öh! Ni behöver inte skjutas, vi har attrapper med oss"

Polismannens respons: "dom kommer skjuta tillbaka"

Frågan är om Tommys film blivit manipulerad eller om det beror på platsen och avståndet för filmningen.

Bonus: vid 00:40 : "Vi har bomb med oss.... stor"
Jag antar en ganska påtaglig panik och desperation när dom ser sin polare skjuten i huvudet och inser allvaret.
Citera
2013-01-08, 19:31
Medlem
MasterCees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awake420
Tänk om! Tänk om polisen missat och och en förlupen kula träffat en 6-årig flicka som lekte i parken bredvid. Hade du då talat om vad bra polisen gjorde som sköt mot en rånare beväpnad med ett leksaksvapen?

Tänk först.

Tänk om.......

Så kan man ju vrida och vända på allt som händer i samhället.

Nu var det så att den enda skadade bortsett från butiksägaren var en idiot till rånare. Alltså är allt bra, frid och fröjd.

Om det var ett riktigt vapen eller inte är helt oväsentligt då polismännen inte hade en chans att se det i en sån situation.

Det är den hotbild som de anser sig utsatt för som är det viktiga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 39an
Hur ska dom väcka honom? med ammoniak som man gör med boxare eller vad

Jag är ingen läkare, du kan ju googla om det. Skriver bara vad jag hört
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awake420
Tänk om! Tänk om polisen missat och och en förlupen kula träffat en 6-årig flicka som lekte i parken bredvid. Hade du då talat om vad bra polisen gjorde som sköt mot en rånare beväpnad med ett leksaksvapen?

Tänk först.

Personligen föredrar jag bli skjuten i huvudet av misstag från en Polis som försöker göra sitt jobb än att bli rånad/hotad av ett invandrar drägg som tror han är Alan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pancrase
Tro inte på allt som står på aftonbladet och expressen, killen som är skjuten har inga pengar, inga bilar osv som nyheterna påstår

Näha, men du sitter på säker info som vi ska lita på, efter 8 inägg här. Kan det vara så att den omtalade bilen "bara" är skriven på honom och tidningarna går på fordonsregistret? Berätta gärna för oss som inte vet bättre?

Mvh
Burt
Citera
2013-01-08, 19:32
Medlem
thewakka35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Jag tycker inte lite guld är värt den risken för civilpersoner. Men många här inne tycks ju anse det.

Det är ingen som har sagt det. Men du har fortfarande inte besvarat på hur du hade tänkt göra det annorlunda i situationen:

- Du är polis.
- Rånarna beväpnade med tunga vapen kommer ut med tunga vapen ifrån ett rån och packar in sin flyktbil.
- De avfyrar ett par skott mot dig.

-> Vad gör du här?
Citera
2013-01-08, 19:33
Medlem
Jag är så glad att polisen sparade oss skattebetalare en så himla stor summa pengar genom att sätta en kula i huvudet på det lilla miffot. Jag ska öppna en flaska vin och bara njuta nu :-)
Citera
2013-01-08, 19:33
Medlem
Jönsonligan någon?
Känner man till södertälje det lilla minsta så är platsen så felvald den kan bli, backa bilen ut när man ska fly fältet..jovisst men då ska man ju inte nyss tagit körkort.
Sikta på polisen med replikor och tro att de backar och riskerar skurar mot oskyldiga flanörer, Södertälje kanske inte är rätt ställe för det just nu.
Guldbutik med krimskrams...visst, är man nöjd med några tusenlappar så varför inte..
De måste leva i en fantasivärld, Södertäljepolisen levererade vilket är deras jobb.
Kanske skulle de använt deras begränsade hjärnkapacitet innan de slog sin skrattretande plan i verket.
Citera
2013-01-08, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Nej, de hade just gjort det de skulle, dvs råna. De hade inget intresse av folk som stod glodde.
Det mest direkta hotet mot civilpersoner när rånarna kom ut från affären var polisens kulor. Ponera att rånarna haft skrapa vapen och besvarat polisens skott.
Polisen skapade faran för civilpersonerna med sitt ogenomtänkta agerande.
Nej, det var inte polisen som var det mest direkta hotet mot den närmaste omgivningen. Ställ dig frågan hur många timmars skarp vapenträning och repetition som buset hade. Ställ sedan samma fråga om polisen.
Om det är någonting som fungerar i snabba funktioner, så är det enkla och väl repeterade handlingar. Det finns en orsak till att man fick traggla isär och ihop på vapen och handhavande under värnplikten. Betvivlar att buset har samma rutin och kan göra alla handgrepp med förbundna ögon.
Citera
2013-01-08, 19:35
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dart_1
Jag vet att Serpil Gungur är en av tre advokater på en av Stockholms tingsrätters "förordna-inte-lista". En annan är hennes bror Ekrem Gungur som ofta biträder henne med diverse galenskaper på advokatfirman Salmi och partners.

På de förhandlingar där jag fått uppleva Serpil Gungur består hennes slutplädering i att hon högläser sitt på förhand skrivna förslag på frikänannde dom - vilket hon inte anpassat till vad som sagts och hänt under förhandlingen. Effekten brukar vara ganska komisk, jag har sett t.ex. Anton Strand (som är riktigt bra) himla med ögonen när hon sa att hennes klient hade förnekat brott - när han de facto erkände att han begått brottet.

Nu är väl i och försig ingen skada skedd eftersom killen ifråga antagligen aldrig kommer tillfriskna.

Berätta gärna mer om den advokaten. Jag fäster mig vid att hon inte sett eller läst att polisen skjutit varningsskott. Och att polisen sköt direkt mot huvudet. Jag har sett filmerna och där skjuts en hel rad med skott innan det ödesdigra skottet avfyras.

Och hon är advokat, hur kommer det sig då att hon inte vet att inga varningsskott krävs? (Alltså alldeles bortsett från att det sköts ett helt gäng skott som mer än väl duger som varningsskott).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in