2013-01-08, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Ok, tycker du en polis gör sitt yttersta för att skydda civilpersoner när han börjar skjuta mot en stressad rånare beväpnad med en automatkarbin?
Jag tycker det är snudd på ett brott att inte denne polis har förmågan till konsekvenstänk.
Han inser inte att hans kulor kan skada oskyldiga. Han inser inte att rånaren kan få för sig att skjuta tillbaka och träffa civilpersoner bakom.
Jag tycker inte lite guld är värt den risken för civilpersoner. Men många här inne tycks ju anse det.
Det har sagts flera gånger tidigare. I en filmerna syns tydligt hur rånaren höjer sitt vapen och siktar mot polisen. Polismannen har nog ganska god konsekvenstänk i det här läget. Skjuter han inte rånaren så riskerar han att bli skjuten.
Citera
2013-01-08, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu har vi inte omvänd bevisbörda, utan det är åklagaren som ska bevisa att vapnen var äkta. Har det ens figurerat något annat vapen på filmer/bilder från rånet.

Den där klausulen du pratar om har jag aldrig hört talas om

Jag spekulerade mest kring situationen.
Har för mig att de hade fler än ett vapen, var länge sedan jag såg filmerna dock så kan ha fel.

Har inga belägg för mina uttalandet what so ever mer än att jag brukar försöka se till det logiska i situationer. I mina ögon borde ett rån med vapen-attrapp vara klassat som väpnat rån, då det innebär samma psykiska men för BO.
Citera
2013-01-08, 19:43
Medlem
9910s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterCee
Tänk om.......

Så kan man ju vrida och vända på allt som händer i samhället.

Nu var det så att den enda skadade bortsett från butiksägaren var en idiot till rånare. Alltså är allt bra, frid och fröjd.

Om det var ett riktigt vapen eller inte är helt oväsentligt då polismännen inte hade en chans att se det i en sån situation.

Det är den hotbild som de anser sig utsatt för som är det viktiga.
"Tänk om................"

Gäller väl för er här på forumet också som tyckte att polisen gjorde rätt. För ni säger samma sak: Tänk om rånaren hade skjutit si o så. Ni säger emot er själva utan att ens inse det.
Citera
2013-01-08, 19:44
Medlem
thewakka35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9910
Men nu har det ju visat sig vara replikor och att rånarna inte skjutit mot poliserna!!

Det är bara 26-årings vapen som är nämnt som replika. De andra tordes vara skarpa vapen eftersom de återfanns med de andra åklagade.

Ur aftonbladet:
Citat:
– Det är en kopia på ett riktigt vapen, säger Patrick Ungsäter polismästare på Södertäljepolisen.
Innebär det att rånarna inte har avlossat några skott mot polisen?
– Nej, det gör det inte. Eller jag kan inte gå in på det. Jag vet inte helt enkelt.
Polisen har även beslagtagit ett antal skarpa vapen i samband med utredningen runt Södertäljerånet.

Edit: Jag orkar inte längre besvara inlägg från korkat folk som tycker illa om polisens agerande. Polisen gjorde allt rätt och att han satte en kula mitt i pannan på en förövare borde ge medalj.
Senast redigerad av thewakka35 2013-01-08 kl. 19:48.
Citera
2013-01-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Berätta gärna mer om den advokaten. Jag fäster mig vid att hon inte sett eller läst att polisen skjutit varningsskott. Och att polisen sköt direkt mot huvudet. Jag har sett filmerna och där skjuts en hel rad med skott innan det ödesdigra skottet avfyras.

Och hon är advokat, hur kommer det sig då att hon inte vet att inga varningsskott krävs? (Alltså alldeles bortsett från att det sköts ett helt gäng skott som mer än väl duger som varningsskott).

det är ju nästan bedrägerivarning på henne som lurar den här familjen på deras besparingar. hade hon varit ärlig så hade hon sagt något i stil med 'polisen har gjort sitt jobb och ni kastar era pengar i sjön för ni kommer inte få rätt'
Citera
2013-01-08, 19:45
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pancrase
Nää inte riktigt, de sa till hans föräldrar att det inte var mycket mer de kunde gör för honom, efter att de kopplat av respiratorn igår kväll sa de att han lever max 2 timmar, nu har det gått ett helt dygn. Idag visade sig att hans kropp fungerar som det ska. och imorgon ska de prova väcka honom, så han kommer inte få mer narkos. Läkarna tyckte också att det var märkligt, killen kämpar på

Citat:
Ursprungligen postat av pancrase
japp de körde över huvudet, kroppen fick inga skador

Säga vad man vill, men om det här stämmer är han ju en utomordentligt seg jävel. Först en kula i pannan och sen huvudet överkört...
Citera
2013-01-08, 19:46
Medlem
Citat:
Men nu har det ju visat sig vara replikor och att rånarna inte skjutit mot poliserna!!

Att de är replikor visade ju sig i efterhand, ska polisen sitta och anta att det är replikor eller fråga? "herr rånare, är din kalashnikov en replika? Kan vi ta dig utan problem eller kommer du döda oss om vi försöker?" Fattar du hur urbota dumt det låter? Om ett gäng rånar en bank och har med sig vad som verkar vara tunga vapen, då måste polisen anta att det är äkta annars så sätter de sig och sina medarbetare i fara
Senast redigerad av Unilar 2013-01-08 kl. 19:49.
Citera
2013-01-08, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
det är ju nästan bedrägerivarning på henne som lurar den här familjen på deras besparingar. hade hon varit ärlig så hade hon sagt något i stil med 'polisen har gjort sitt jobb och ni kastar era pengar i sjön för ni kommer inte få rätt'

lugn gubben skattebetalarna pröjsar
Citera
2013-01-08, 19:47
Medlem
Drtyboys avatar
"Det är en riktigt bra tjej. Hon pluggar till socionom eller jurist" mm riktigt smart gjort av henne att samarbeta med dessa om nu hon blir fälld av det. Lär ju blir skit enkelt att utbilda klart sig då
Citera
2013-01-08, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Frilejd från en gågata med massor av civilpersoner, JA.
Är varken Kurd eller från Södertälje. Att du ens frågar en sån sak efter det jag skrev är beklämmande. Fast jag tydligt skrev att jag INTE tyckte synd om den skjutne rånaren.

Okej, ja men då vet jag att nästa gång rånare står och riktar vapen mot civila och däribland dina familjemedlemmar så kräver du att polisen frågar vänligt och försktigt om det är äkta vapen eller inte. Om de inte svarar och först blåser skallen av din syster så kan man anta att polisen utgår från att det är äkta vapen, och då kanske de har din tillåtelse att öppna eld? Lite sent för din syrra förvisso.....men herregud, polisen kan ju inte öppna eld inne i stan som du själv sade innan de försäkrat sig om vapnenas äkthet
Citera
2013-01-08, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
lugn gubben skattebetalarna pröjsar

Nej inte i ett civilmål så det står de för helt själva. De vill ju ta det civilrättsligt och åtala för mord.
Citera
2013-01-08, 19:48
Medlem
Citat:
Huruvida den hjärndöde höll ett riktigt vapen eller inte saknar betydelse. Det väsentliga är att han riktade vapnet mot polisen. I det läget ska polisen öppna eld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in