2013-01-07, 20:53
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Han var ett riktigt praktfiasko som rånare. Det märks på hans agerande att han var helt oerfaren och inte tuff nånstans. Kombinera det med ett IQ som förmodligen låg i närheten av hans skonummer så har vi en kille som lyfter en replika mot en polis med skarpladdat draget vapen.

Dessutom var flyktbilen uppställd så att de var tvungna att backa vid flykten.
Detta innebär även att kamraterna måste springa runt bilen och exponera sej
när de flyr. Tyder på ett notoriskt felparkerarbeteende.

Hade AK- skytten suttit diskret i bilen med en liten huva
hade detta inteväckt någon uppståndelse.
Nää ... Pannskottet går ut och exponerar sitt leksaksvapen för allt och alla så att mobilnätet blir överbelastat av larm till polisen. Polismyndigheten var väl tvungen att hänga upp luren
för att få lugn och ro. Alternativt leja in extratelefonister från nåt
bemanningsföretag.

Jag tvivlar på att Pannskottet tappade mer än 50-70 IQ punkter
innan han förpassades. Han borde valt ett annat yrke.
Senast redigerad av Rektangel 2013-01-07 kl. 21:22.
Citera
2013-01-07, 20:54
Medlem
KemiRockarFetts avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16032010.ab

Kulan har verkligen börjat verka nu !

Tänkte annars förslå snuten att uppgradera till glock 20 men det verkar som 9 mm dum dum funkar trots allt.

Vi får hoppas på en rejäl utmätning till pyramidspels-ekonomin:

http://www.dn.se/sthlm/skjutne-ranaren-fick-skattechock-i-oktober

Nu kan familjen fira att de blivit av med en kriminell och kanske kan polisen räkna med blodshämd?

Polisens insats luktar som många redan noterat förkunskap. Praxis brukar att ta rånarna före eller efter för att slippa skjutningar bland folk eller gisslan drama. Clas Svahn på DN skriver att det är en slump att polisen är där. Det är även samma agent som skriver om sagan om de två tornen inom etablisemang konsensus. Svahn är mannen de sätter in när det skall ljugas ordentligt
Citera
2013-01-07, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Varför kliva fram synligt och provocera fram en sådan situation på en öppen gata med många civila? Förklara det för mig.

Att skjuta ihjäl de kriminella är att kliva ner på deras nivå...

Nej det är det inte, det är att svara med samma mynt. Om polisen inte agerade kraftfullt genom att skjuta för att skada och skjuta för att döda om så nödvändigt kan ju alla få för sig att man kan ta ett leksaksgevär och gå in i vilken butik som helst för polisen får inte lov att göra något. Inte ens följa efter för det kan ju bli trafikolyckor. Tyvärr får såna människor lägga ner sin idé om att bete sig precis som man vill. Siktar man med gevär mot folk så får man räkna med att bli skjuten helt enkelt. Det är rätt enkelt. För de flesta. Det är så här det fungerar och det är så det ska fungera.
Citera
Medlem
Vad hade hänt om de civilapoliserna bara gått förbi rånarna och ställt sig runt hörnet och när de backat ut helt enkelt stoppat de?om rånarna sitter ner i bilen hade de även varit svårt att skjuta sina vapen och ett gripande hade gått lugnt till.

Jag säger inte att polisen gjorde fel men vanligtvis brukar polisens inställning vara att låt de göra brottet så tar vi dem sen....
Citera
Medlem
Definitivt är ett omedelbart och ordentligt tilltaget lönepåslag motiverat för de poliser i Södertälje som så föredömligt fullgjorde sitt uppdrag att skydda allmänheten från hänsynslösa “kulturberikares” framfart.
Istället sätter förstås det det sedvanliga drevet igång innebärande ifrågasättande av polisernas “brutala ingripande” gentemot de stackars, av släktingar påstådda snälla och skötsamma, ungdomarna – varvid utredning av huruvida “nödvärn” förelåg bakom polisernas insats skyndsamt igångsättes..!
Av förklarliga skäl hetsar de Politiskt Korrekta hycklarna mot polisen, vars agerande naturligtvis upplevs som saboterande av projektet att omvandla Sverige till ett Mångkulturellt samhälle. Inte ens en gränslöst generös invandringspolitik räcker ju till om Polisen framhärdar i att skjuta av den ena “berikaren” efter den andre..!

Men från det svenska folkets djup kan de hedervärda poliserna hur som helst vara säkra på ett stort och varmt känt stöd…

Citera
Medlem
Citat:
Jag tycker att ett människoliv är värt mer än värdet av stölden och skadan sked på de inne i butiken. Skadan och det trauma som skett när rånarna var där inne undviks på inget sätt mer för att polisen skall provocera fram en ny farlig situation när rånarna kommer ut ur butiken.

Tar på inget sätt rånarna i försvar, det dom gjort är fruktansvärt dåligt och deras behanding av deras skjutne "kompis" under all värdighet men tycker poliserna skötte sig dåligt dom med.

Sweat: Självklart är det ett trauma men om hotet sker i samband med ett rån så anses det värre än i en annan situation vilket jag anser är dumt.

Och jag är inte dum i huvudet för mina åsikter, det är ni som inte har tolerans för att folk tycker olika och jag har faktiskt en grund för mina åsikter om att rån är ansett som ett för grovt brott. Se på detta:
För rån får du fängelse 1-6 år

Om du istället förskingarar pengar och sedan hotar att skjuta någon någon får du detta
Grov förskingring fängelse max 2år
Olaga hot fängelse max 1år

Förstår ni vad som är snett?

Samma hot, samma värde men maxstraffet blir 3 år lägre...

Du glömmer en VÄLDIGT viktig detalj, det är skillnad på offer och gärningsman. offret har oftast inget val, ytterst få som väljer att bli rånade, eftersom det per definition inte kan bli rån då. Dina kompisar/idoler som utförde rånet, dom har ett val, dom kan skita i att utföra detta, då slipper vi hederliga skattebetalare att slösa våra surt förvärvade pengar på parasiter som kostar samhället en massa pengar.
till viss del håller jag med dig, ett liv betyder mer än materiella ting, MEN när någon försöker att ta någon annans materiella ting och beväpna sig med ett vapen, ja då förlorar denna person sitt värde förstår du, då är kattguldet värt mer än denna person.
Citera
Medlem
CloneWars avatar
Citat:
Och om polisen siktade i huvudet på rånaren så skall denne inte jobba som polis.

Om man som "människa" bestämmer sig för att begå ett rån är man diskvalificerad att kallas eller vara människa. Punkt slut.
Det är bättre att atomerna/molekylerna som byggde detta fanskap får leva vidare i ett friare tillstånd. Kanske kommer kolatomerna en gång i framtiden i en ny förening kunna värma en frusen människa i sibirien.
Kanske kommer något av det vatten hans kropp bestod av kunna rädda livet på en person som håller på att dö av vattenbrist.
Detta är MYCKET bättre än att denna människa skulle fortsätta vandra runt i sverige! (eller annat land för den delen) :-)
Citera
Medlem
Hastiiiifans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16032010.ab

Kulan har verkligen börjat verka nu !

Tänkte annars förslå snuten att uppgradera till glock 20 men det verkar som 9 mm dum dum funkar trots allt.

Vi får hoppas på en rejäl utmätning till pyramidspels-ekonomin:

http://www.dn.se/sthlm/skjutne-ranaren-fick-skattechock-i-oktober

Nu kan familjen fira att de blivit av med en kriminell och kanske kan polisen räkna med blodshämd?

Polisens insats luktar som många redan noterat förkunskap. Praxis brukar att ta rånarna före eller efter för att slippa skjutningar bland folk eller gisslan drama. Clas Svahn på DN skriver att det är en slump att polisen är där. Det är även samma agent som skriver om sagan om de två tornen inom etablisemang konsensus. Svahn är mannen de sätter in när det skall ljugas ordentligt

Få se om det blir mångkulturella kravaller nu, detta kan bli spännande
Citera
2013-01-07, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
jo, dom bröt armen på stackars ägaren av guldbutiken och han är dessutom ett huvudvittne. Vill GARANTERAT höra hans historia hellre än familjen som sörjer och tror saker.

Det är väl bäst att han håller sig till att hjälpa polis och åklagare att sätta dit dem än att uttala sig i pressen.
Citera
2013-01-07, 20:59
Avslutad
Antingen är det alltid att rekommendera att polis ska "skjuta för att döda" där vapen är inblandade (ibland även när de ej används), eller så har polisen gjort HELT FEL och borde ha kunnat lösa detta utan att använda vapen alls? Är det enda alternativen? Då väljer jag ändå en mellanvariant: Själv tycker jag varken att polisen ska dömas för detta (rättsligt eller av allmänheten) eller är av åsikten att "skjuta för att döda" är att rekommendera i första hand. Man kan jämföra med polisen i Flinkfallet om man ska ta ett extremfall, där man visste att man hade med Sveriges värsta skjutgalna massmördare att göra med... Då skjöts det mot polisen med K-pist, som ÄNDÅ valde att sikta på benet/knät och fick en fullträff, vilket räckte för att få slut på jakten. Hur kunde det räcka? Ja det är nog främst i actionfilmer som folk faktiskt lyckas behålla vapnet i handen och fortsätter att mata med K-pisten som om inget hänt efter skott i benen... Men som sagt, jag begär inte att polisen i alla lägen ska lyckas ta rätt beslut eller träffa rätt när man har sekunder på sig att handla i en så hotfull situation.
Citera
Medlem
WiDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flash-Gordon
GM stod upp till höger om bilen med AK'n riktad mot snuten (och med ett finger på avtryckaren) när han blev skjuten. Det framkom redan i fredags genom vittnen.

Nej, detta stämmer inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastiiiifan
Få se om det blir mångkulturella kravaller nu, detta kan bli spännande

Pja, polisen torde väl ha några ammunitionslådor med gummikulor som skulle behöva luftas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in