2013-01-08, 11:24
Medlem
Som jag sa förut.. I vanliga fall så hade inte vanliga beväpnade poliser inte gett sig i eldstrid med tungt beväpnade rånare, men rånarna borde haft bättre koll att det inte smart att råna i Södertälje med tanke på all satsning mot kriminella i Södertälje..

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.1936624-flera-ran-mot-centrum

Flera rån mot Södertälje
Sedan 2010 har Södertälje varit en av landets polistätaste städer efter att den stora insatsen sjösatts mot grov organiserad brottslighet med flera poliser från länskrim och Goben – en specialstyrka på riksnivå mot 
just grov organiserad brottslighet.
Sannolikt var det anledningen till att det gick annorlunda den här gången.
Senast redigerad av Hajen29 2013-01-08 kl. 11:30.
Citera
2013-01-08, 11:26
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterSthlm
Läste precis i Aftonbladet:
"22-åringen bestrider alla häktningsskäl och anser sig ha alibi för råntillfället. Min klient har lämnat ett alibi och det har man inte ens brytt om sig att kontrollera"

Det vill man ju verkligen höra! " Öhhh, jag lovar, satt med några polare och rökte braj. Jag svär vid guuuud abouuu. Fråga dom. Vadå rån liksom"!
Det kanske var han som sov till 14.00, alltså kan han inte ha varit med. Vattentätt alibi!
Citera
2013-01-08, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floz
Det var offtopic.
aha tack för infot

Läs det som skrev på aftonbladet för ngra min sen. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16033764.ab påstå sig ha alibi, undra hur detta kommer att sluta :P ganska intressant o följa ändå xD

Ha blev häktad trots sitt alibi.

Finns en live-feed ang häkningsförhandlingarna på expressen.se
Citera
2013-01-08, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Det kanske var han som sov till 14.00, alltså kan han inte ha varit med. Vattentätt alibi!
Det var systern till 19-åringen som sov till 14.00.
Citera
2013-01-08, 11:30
Medlem
Bohlwinkels avatar
Bara jag som reagerat över rapporteringen kring den skjutne 26-åringen. Inte ett ord i tidningarna om hur illa det är att rikta ett automatvapen mot en polis, istället fokus på vilken fin och omtänksam kille det är (trots alla tidigare domar för grov brottslighet). Däremot ett väldigt fokus på det lämpliga i att polisen skjuter mot rånarna.

Men när det framkommer att 26-åringen inte betalat skatt som han ska, köpt en avdankad Porsche och skönstaxerats, ja då jävlar smäller det till i pressen. Han kanske var så god och omtänksam trots allt. Svensk media.
Citera
2013-01-08, 11:31
Medlem
codetracers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrstorpotatis
Jag har som ny medlem följt denna tråden med intresse. Redan från början verkade detta caset vara något speciellt. Jag har lite svårt att förstå allt prat om att polisen avrättat honom, eller lekt domare och bödel. Speciellt om man tänker efter lite, och försöker se situationen i sin helhet:

Att med facit i hand anmärka på skjutpositioner, framryckning och det generella agerandet från de enskilda polismännen baseras på de filmer som finns tillgängliga. Polismännen som sprang till platsen hade inte lyxen att se en film eller att i förväg kunna reka och pröva sina skjutställningar.
Min uppfattning är att den taktiska placeringen är otroligt bra, med tanke på den extremt korta rycktiden, och att man skapar en korseldssituation och därmed gör det mycket svårt för rånaren att välja skjutriktning utan att exponera sin sida.

Personligen anser jag att poliserna på plats agerat helt enligt boken, och att GM var den som utlöste eldgivningen i sin övertro att polisen skulle springa så fort han lyfte vapnet.

Det normala förfarandet hade garanterat varit att observera och iakta, och finnas på plats för att skydda allmänhet, för att sedan efterfölja, vilket jag anser styrks av det faktum att polismännen inte identifierar sig för GM. Detta hade i så fall varit polisens steg att visa att man vill agera på plats. Det hela övergick omedelbart från att observera och iakta till nödvärn i samma bråkdel som GM gjorde anläggning. Då är det direkt verkanseld som gäller utan förvarningar. Annars hade högst troligtvis inte ett enda skott fallit. När GM lyfter vapnet vet polismännen inte om detta är äkta eller ej, och vill garanterat inte ge GM möjlighet att bevisa äktheten mitt inne i stan. I detta läge hamnar GM i korseld och är i underläge..Helt enligt plan.
Som vissa inlägg antyder borde polismännen mer eller mindre i förväg veta om vapnet var äkta eller inte, och på bråkdelen av en sekund kunna avgöra det som ingen här i tråden har kunnat avgöra efter ett antal dagar, trots närbilder på vapnet. Hur kunde polis på plats agera annorlunda?

Olyckligtvis tog ett skott i huvudet, och jag kan garantera att polismannen som skjutit GM är chockad mår riktigt, riktigt dåligt över det idag och önskar inget mer än att det tagit 40 cm lägre, och samtidigt är skärrad för vad skom kunde ha hänt i ett omvänt läge. Tyvärr är denna aspekt av en sådan här händelse ofta glömd av allmänheten, och ofta gömd av media. Det hade varit intressant om media en enda gång kunde rapportera objektivt, i stället för att ta skubbets parti varenda gång.

Instämmer fullt, majoriteten här i tråden verkar tro att polisen ska vet ALLT innan dom agerar. Jag hoppas polisen agerar EXAKT på samma sätt vid nästa rån, skjuta någon i huvudet är absolut inte nödvändigt men allanballan till kurd ska vet att nästa gång kanske de är bättre och va hemma.

Välkommen till 2013, idag skjuter polisen dig om du skjuter eller siktar på dom.
Citera
2013-01-08, 11:35
Medlem
Fel/klantig att råna i Södertälje:

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.1936624-flera-ran-mot-centrum

Flera rån mot centrum
Att begå ett rån i centrala Södertälje i dag tycks som en omöjlighet. Men 2009 var det fullt möjligt – flera gånger om dessutom.

Relaterat
Två maskerade män rusade in på Swedbanks kontor mitt i lunchrusningen den 24 mars 2009. De riktade pistoler mot personalen och fick med sig en hel del kontanter innan de flydde i en bil.
På hösten var det dags igen. Exchange inne i Lunagallerian rånades av mc-burna rånare. Chockade shoppingkunder såg rånarna köra därifrån med fyllda väskor. Och Exchange skulle rånas ytterligare en gång på liknande sätt - i november samma år, då efter ett bombdrama.
I början av december genomfördes ytterligare ett bankrån. Beväpnade med automatvapen kraschade maskerade rånare in i Nordeas entré.
Rånarna fick med sig miljonbelopp och försvann. Först en kvart efter händelsen dök de första poliserna upp.
Till LT uppgavs senare att de medvetet väntat för att slippa en gisslansituation eller en blodig uppgörelse.
Gemensamt för de två sistnämnda rånen var att ingen lagfördes. Det hela blev enbart en försäkringsfråga.
Ärendena har lagts på is eller avskrivits i brist på bevis.
Ett antal personer med kopplingar till det så kallade Södertäljenätverket satt häktade under flera veckor misstänkta för Nordearånet, men de släpptes – utredningsmaterialet räckte inte för åtal.
I fredags var det dags igen. Men den här gången anlände polisen nästan ögonblickligen och öppnade eld mot rånarna.
Sedan 2010 har Södertälje varit en av landets polistätaste städer efter att den stora insatsen sjösatts mot grov organiserad brottslighet med flera poliser från länskrim och Goben – en specialstyrka på riksnivå mot 
just grov organiserad brottslighet.
Sannolikt var det anledningen till att det gick annorlunda den här gången.
Senast redigerad av Hajen29 2013-01-08 kl. 11:38.
Citera
2013-01-08, 11:37
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
De största misstagen som "Björnligan" gjorde:

"Så kunde de gripas

1 Väckte mycket uppmärksamhet genom att parkera mitt framför ingången till köpcentret i Södertälje och gå in i grupp med rånarluvor och vapen. Vittnen fattade omedelbart misstankar och larmade polisen som snabbt var på plats.

2 Kastade fotanglar vid motorvägspåfarten vid Rönninge. Undersökningar pågår nu för att fastställa om det var samma typ av fotanglar som användes vid rånförsöket mot en värdetransport i centrala Stockholm dagen innan.

3 Valde en guldsmedsbutik *alldeles intill *Södertäljes *polisstation.

4 Har enligt uppgift till Aftonbladet *använt en bil som var registrerad på en av rånarna och som lätt kunde spåras av polisen eftersom chassinumret fanns kvar.

5 En rånare använde sin gamla mobil som polisen spårat för att ringa och stöldanmäla bilen."
Hur vanligt är det att märlor används som fotanglar? De är ju ganska verkningslösa i jämförelse med riktiga anglar.
Osannolikt att det händer i 2 rån, dagarna efter varandra och i samma stad.
Citera
2013-01-08, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Bara jag som reagerat över rapporteringen kring den skjutne 26-åringen. Inte ett ord i tidningarna om hur illa det är att rikta ett automatvapen mot en polis, istället fokus på vilken fin och omtänksam kille det är (trots alla tidigare domar för grov brottslighet). Däremot ett väldigt fokus på det lämpliga i att polisen skjuter mot rånarna.

Men när det framkommer att 26-åringen inte betalat skatt som han ska, köpt en avdankad Porsche och skönstaxerats, ja då jävlar smäller det till i pressen. Han kanske var så god och omtänksam trots allt. Svensk media.

Vad menar du att tidningarna ska skriva? "Det är farligt att rikta automatvapen mot polisen." Ungefär som om ekonominyheterna skulle berätta att man bör betala sin skatt... Naturligtvis vill de hitta något aningen mer intressant och mindre självklart.
Citera
2013-01-08, 11:40
Medlem
ftpws avatar
Hur tänkte killen när han ringde från Heron och anmäler sin Audi stulen som var flykt fordonet i rånet? Bilen var säkert nyckel körd också? Hahaha vilken klippa.
Citera
2013-01-08, 11:45
Medlem
ftpws avatar
Hans alibi är säkert att bilen blivit stulen med nyckel?
Citera
2013-01-08, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrstorpotatis
Jag har som ny medlem följt denna tråden med intresse. Redan från början verkade detta caset vara något speciellt. Jag har lite svårt att förstå allt prat om att polisen avrättat honom, eller lekt domare och bödel. Speciellt om man tänker efter lite, och försöker se situationen i sin helhet:

Att med facit i hand anmärka på skjutpositioner, framryckning och det generella agerandet från de enskilda polismännen baseras på de filmer som finns tillgängliga. Polismännen som sprang till platsen hade inte lyxen att se en film eller att i förväg kunna reka och pröva sina skjutställningar.
Min uppfattning är att den taktiska placeringen är otroligt bra, med tanke på den extremt korta rycktiden, och att man skapar en korseldssituation och därmed gör det mycket svårt för rånaren att välja skjutriktning utan att exponera sin sida.

Personligen anser jag att poliserna på plats agerat helt enligt boken, och att GM var den som utlöste eldgivningen i sin övertro att polisen skulle springa så fort han lyfte vapnet.

Det normala förfarandet hade garanterat varit att observera och iakta, och finnas på plats för att skydda allmänhet, för att sedan efterfölja, vilket jag anser styrks av det faktum att polismännen inte identifierar sig för GM. Detta hade i så fall varit polisens steg att visa att man vill agera på plats. Det hela övergick omedelbart från att observera och iakta till nödvärn i samma bråkdel som GM gjorde anläggning. Då är det direkt verkanseld som gäller utan förvarningar. Annars hade högst troligtvis inte ett enda skott fallit. När GM lyfter vapnet vet polismännen inte om detta är äkta eller ej, och vill garanterat inte ge GM möjlighet att bevisa äktheten mitt inne i stan. I detta läge hamnar GM i korseld och är i underläge..Helt enligt plan.
Som vissa inlägg antyder borde polismännen mer eller mindre i förväg veta om vapnet var äkta eller inte, och på bråkdelen av en sekund kunna avgöra det som ingen här i tråden har kunnat avgöra efter ett antal dagar, trots närbilder på vapnet. Hur kunde polis på plats agera annorlunda?

Olyckligtvis tog ett skott i huvudet, och jag kan garantera att polismannen som skjutit GM är chockad mår riktigt, riktigt dåligt över det idag och önskar inget mer än att det tagit 40 cm lägre, och samtidigt är skärrad för vad skom kunde ha hänt i ett omvänt läge. Tyvärr är denna aspekt av en sådan här händelse ofta glömd av allmänheten, och ofta gömd av media. Det hade varit intressant om media en enda gång kunde rapportera objektivt, i stället för att ta skubbets parti varenda gång.

Utmärkt första inlägg i forumet. Instämmer och uppmanar andra att läsa detta inlägg som en bra sammanfattning av skjutförloppet. Instämmer helt med ett undantag.
Hade han träffat 40 cm lägre(än pannan) hade säkert skottet suttit i en skottsäker väst som är standardutrustning för grovt kriminella idag "på jobbet" och han hade då kunnat skjuta en salva med Ak47:an (om den är/var fungerande) och då inte försatts ur skjutbart skick.

Jag tror inte det proffs som sköt rånaren mår dåligt av detta faktum utan både han och hans omgivning inser att han hade inget val sedan rånaren Hasan valt att höja vapnet istället för att ge upp.

Däremot mår säkert den polis han höjde vapnet mot dåligt, liksom många andra som mot sin vilja tvingats deltaga i detta våldsamma förlopp som rånarna skapade, inte minst de som fanns inne i guldsmedsbutiken.
Senast redigerad av Antistalk 2013-01-08 kl. 11:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in