Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-10, 13:20
  #613
Medlem
Fråga till Anna Troberg för övrigt. Har du läst på om Valve, Steam och deras affärsmodell? I en tid där spelbranschen grinar om piratkopiering så tjänar Steam enormt mycket pengar genom att de anammat att deras varor är digitala.

http://www.escapistmagazine.com/news...ervice-Problem

Varje år har de steam summer/winter/christmas sales, och en massa sales emellanåt. Då passar de på och sänker priset för spel temporärt med upp till 75%, I enstaka fall till och med mer. Jag har läst och hört siffror på att de individuella spelens försäljning under den perioden ökar med upp till 1000%!

Ett annat exempel är The Humble Indie Bundle, som släpper hela spel till priset man själv vill betala, och det finns inget minimumpris. Man väljer själv hur mycket av pengarna går till distributörer, till programmerarna, och till välgörenhet.

http://www.humblebundle.com/

De är just nu inne på sin sjunde bundle, och många gånger har de haft med stora spel, inte bara Indiespel. Humble Bundle är en av de mest populära "eventen" för gamers. Alla ser fram emot nästa bundle och älskar tjänsten.
__________________
Senast redigerad av dalavita 2013-01-10 kl. 13:26.
Citera
2013-01-10, 16:04
  #614
Medlem
PixelPiratens avatar
Hur ska ni sköta invandringen? Ska ni behålla den som är idag eller minska den?
Citera
2013-01-10, 17:40
  #615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
Nej, jag är inte dum i huvudet. Jag tror att vi pratar förbi varandra lite.

Ah...jag tror nog ändå du är...men vi försöker...

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
Det handlar alltså inte om pengar. Det handlar om hur världen ser ut.

Det handlar kanske inte om pengar för Dig! För den som låter bli att betala är det såklart lätt att säga att det inte handlar om pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
Det går inte att stoppa kopiering med mindre än att vi alla tvingas säga tack och hej till våra privatliv.

Det är klart vi inte kan/ska sluta kopiera. Men det har ingenting med privatliv att göra. Det finns inget samband. Du kan kopiera och betala. Den digitala tekniken har bara gjort båda dom sakerna lättare.

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
Privatlivet har värden långt bortom det monetära.

Men dom har inte med varandra att göra. Det finns inget motsatsförhållande.

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
Det betyder att man helt enkelt måste acceptera att kopiering kommer att ske och anpassa hur man arbetar efter det.

Absolut. Men det är ju du som skapar ett problem som inte finns.

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
Det är inget fel på människors betalningsvilja men våra konsumtionsvanor har förändrats.

Alldeles uppenbart är det fel på människors betalningsvilja, det framgår ju tydligt här. Vanor förändrsa ju inte, vi förändrar dom.

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
Vi betalar gärna, men vi vill veta vad vi betalar för och till vem pengarna går.

Nja fast det fungerar ju inte så. Du vill ha betalt för det arbete du lägger ner, alltså betalar du för det du konsumerar. Om du ställer upp på dom omständigheterna själv, köper jag det, att du jobbar, och sen är det valfritt för människor om dom vill betala för det eller inte.
Pengarna går till dom som har gjort filmen (t.ex.) som liksom är ett paketerbjudande, det är ju inte så att du kan kolla på "The Dark Knight Rises" och säga att du betalar 10% för att du bara tyckte att Tom Hardy var bra, eller för att du inte visste vem som klippte den. Du får väl ta reda på vem pengarna går till!!

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
Vi är trötta på att betala rika mellanhänder, medan många enskilda kulturskapare får en löjligt liten del av kakan.

Nja...dels går inte dom sakerna att skilja..."The Dark Knight Rises" är många enskilda kulturskapare. Sen händer ju inte det du vill ska hända när du slutar betala, tvärtom, ekonomin kontraherar, klyftorna ökar, och det rakt motsatta händer (något du som politiker borde inse...ni måste väl ha någon ekonomisk talesperson?)

Dessutom så måste ju dom göra det som ni inte vill. Någon måste betala för filmerna som ingen vill se, annars får vi inte se någon film. Det är ju ingen som spottar ur sig "The Dark Knight Rises" som förstafilm, men utan den där förstafilmen som betalas med "extraintäkter" från "Terminator 2" så blir det ingen "The Dark Knight Rises" heller, och därför måste även "The Dark Knight Rises" dra in "extrapengar", för att nästa film ska bli gjord.

Ni är ju som barn....

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
Så när jag säger att man hitta affärsmodeller som fungerar, så menar jag att hitta affärsmodeller som är i synk med hur konsumenterna tänker och agerar.

Fast...alltså...det förutsätter ju att kunderna förstår ekonomi. Du lägger ju ett ansvar på dom som dom faktiskt inte kan ta. Du kan liksom inte göra affärer så. Om kunderna vill bestämma affärsmodell, så är dom inte kunder, då är dom producenter. Igen...gå till dig själv. Det du säger är att jag ska få bestämma din affärsmodell.

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
Det är egentligen inget nytt. All framgångsrik affärsverksamhet bygger på den grunden.

Säg en framgångsrik affärsmodell som bygger på att kunden kan konsumera det som produceras, och sen välja om han vill betala!?

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
Faktum är att pirater använder den ultimata konsumentmakten. Vi säger: "Vi öppnar gärna plånboken, men vi tänker inte köpa grisen i säcken längre. Vi vill veta vad vi betalar för"

Det går bra, om dom jobbar/producerar enligt den modellen också! (och här kan jag bli nådigt förbannad, för jag tycker att ungdomslöner, försämrade villkor för ungdomar, o.dyl är vidrigt, problemet är att det är precis samma sak som du säger nu....)

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
Och betalar gör vi. En ny undersökning visar att fildelare i USA och Tyskland köper ca 30% mer köpekultur än vad människor som inte fildelar gör.

Trams...mer än...? Hur gör du det urvalet? Du frågar om dom fildelar, och får då per automatik människor med gott om pengar (det krävs en dator, bredband osv.) och ställer det mot människor med lägre inkomst. Så det du säger är att människor med mer pengar konsumerar mer än människor med mindre pengar, idag.

Det berättar t.ex. ingenting om hur det jmf. med för 20 år sedan, 30 år sedan, osv..
__________________
Senast redigerad av gummiankafb 2013-01-10 kl. 17:46.
Citera
2013-01-14, 19:56
  #616
Medlem
Hej Anna!
Jag vill att du tittar lite extra på detta.

Enligt Yougovs senaste undersökning (http://www.yougov.se/wp-content/uplo...ionJan2013.pdf) anser 75% av Sveriges alla väljare att SD har den bästa flykting- och invandringspolitiken.

Er invandringspolitik är lik MP som endast får 1,9%
Dessutom tänker hela 16% av alla män rösta SD (jag antar att de yngre männen är överrepresenterade här). Det är ju en av er egen målgrupp?

Ni kommer aldrig att komma in i riksdagen med er invandringspolitik. Däremot kan ni säkert bli starkare i EU. Jag säger inte att ni ska ner på SD´s nivåer men ni borde väl rimligen ändra ert partiprogram med tex "vi tror på en generös men reglerad invandring." Eller tex att ni är beredda att folkomrösta om nivån. Sådant skulle gå hem hos folket!

100% fri invandring låter inte seriöst. Så enkelt är det med det.

Funderingar på det?
Citera
2013-01-16, 18:10
  #617
Medlem
Varför gör ni ingenting åt PP:s bristfälliga polityr?
Många av PP:s representanter ser ju ut att vara plockade direkt från Sagan om Ringen.
Vill ni bli tagna på allvar så satsa på lämplig dress code. Klä er som folk i gemen, och inte som Frodo och Legolas.
Citera
2013-01-17, 12:26
  #618
Medlem
AnnaTrobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
Amagad! Du glömde svara på om du har några förebilder och om piratpartiet anser att dagens demokratiska system är bra eller inte
Jag tänker då främst på politiska förebilder.

Ah visst ja. :-)

Dagens demokratiska system är ganska bra, men det finns saker som behöver åtgärdas. Det är tex ett problem att systemet gynnar de som redan sitter i riksdagen så till den milda grad att det nästan är omöjligt att bli av med utdaterade partier till förmån för nya.

Politiska förebilder... Well... Jag tror inte att man ska skilja på förebilder och förebilder. Jag tror att man ska korsbefrukta olika områden så mycket som möjligt.

Jag skrev så här i en bloggpost för ett tag sedan:

Citat:
Jag har insett att jag är en udda fågel inom politiken och jag trivs med det. Jag tror att politiken behöver udda fåglar.

Jag växte upp på ett bibliotek, inte i ett politiskt ungdomsförbund.*

Jag lärde mig om livet genom konst och literatur, inte genom politisk teori.

Mina lärare var Virginia Woolf, T.S.Eliot, Italo Calvino, Massimo Rao och Jeanette Winterson, inte Burke, Marx, och Rand.

Mina lärare lärde mig att tänka, inte hur jag skulle tänka.

Mina förebilder är actionhjältinnor, verkliga och påhittade.

När jag tvekar frågar jag vad Ellen Ripley, Sarah Connor, Xena, Dolly Parton, Lady Gaga och kapten Janeway skulle ha gjort. Vad Mao, Kennedy, Thatcher, Blair eller Obama skulle ha gjort är alldeles för förutsägbart, för fantasilöst för en värld som förändras snabbare än någonsin tidigare. Det är naturligtvis intressant att veta vad de senare skulle ha gjort, men inte som facit, utan snarare som samling ruskprickar som markerar ut de politiska sandbankar som blockerar vägen in i framtiden.

http://www.annatroberg.se/2012/09/04...itt-inte-ratt/
Citera
2013-01-17, 12:32
  #619
Medlem
AnnaTrobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 21.gsgnuk-ke-xam
Vad trevligt att det inte bara är SD-företrädare som med namn svarar på näthatarnas frågor på Flashback. Den totala avsaknaden av politiker på ett så stort forum som Flashback är ju egentligen katastrofal när man tänker på det. Att det bara är SD-politiker och en PP-politiker som försöker vinna våra röster istället för att förminska oss och ge oss öknamn är ju ganska uppseendeväckande.

Min första fråga blir därmed: Varför tror du inte att det finns fler politiker här? Ofta är det uppmot en 50-70.000 unika användare online. Min uppfattning är att många politikers argument numera är så extremt känslosamma och har en väldigt liten uppbackning av fakta. Deras argument skulle därmed snabbt bli krossade och nätanvändare 2013 tar inte åt sig lika mycket av känsloargument som Karin, 49, gör i TV-soffan.

Sen undrar jag hur ni ser på kriminalpolitiken. Hur ska man komma till rätta med den ökande gängkriminaliteten och kriminalitet bland yngre? Ska straffsatsen stå som relation till brottet (därmed fungera som hämndverktyg) eller ska straffsatsen mer försöka återspegla en återanpassning av brottslingen i samhället och sträva efter att han/hon ska ut "så tidigt som möjligt" och därmed bespara oss våra skattepengar?

Jag tror att många politiker är lite rädda för Flashback. De har hört en massa om hur hemskt Flashback är och har inte brytt sig om att kolla om de ryktena faktiskt stämmer.

Sedan är det naturligtvis ganska energikrvande att delta i samtal. Det är mycket lättare att basunera ut sitt budskap och sedan gå sin väg. Samtal kräver mer engagemang, särskillt om man ska prata med en grupp man aktivt ignorerat länge. Då måste man nämligen lägga en hel del tid på att återuppbygga ett spolierat förtroende.

Jag tycker att kriminalpolitiken ska ha två huvudfokus: förebyggande arbete och en minskning av återfall i brott. Det tror jag inte att man uppnår med dagens "mer och hårdare!"-politik. Jag har skrivit om vad jag tycker i SvD:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ag_7730412.svd

Och på Piratpartiets hemsida:

http://nyheter.piratpartiet.se/2012/...itiska-rester/
Citera
2013-01-17, 12:35
  #620
Medlem
AnnaTrobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimpaj
Anna, Vad tycker du om att snus kan komma att förbjudas och hur skulle ni reagera på det?
och vad har ni för inställning till EU?

Jag tycker att det är galet att förbjuda snus när man vet att många faktiskt använder det för att sluta röka och att det är betydligt mindre skadligt än att röka.

Piratpartiet tycker så här: http://politik.piratpartiet.se/snus/
Citera
2013-01-17, 12:38
  #621
Medlem
AnnaTrobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixelPiraten
Hur ska ni sköta invandringen? Ska ni behålla den som är idag eller minska den?

Jag skulle gissa att de första 25-30 sidorna av den här tråden handlar om just detta. Kika lite bakåt, så kommer du att hitta svar på det. :-)
Citera
2013-01-17, 17:59
  #622
Medlem
AnnaTrobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsPresa
Hej Anna!
Jag vill att du tittar lite extra på detta.

Enligt Yougovs senaste undersökning (http://www.yougov.se/wp-content/uplo...ionJan2013.pdf) anser 75% av Sveriges alla väljare att SD har den bästa flykting- och invandringspolitiken.

Er invandringspolitik är lik MP som endast får 1,9%
Dessutom tänker hela 16% av alla män rösta SD (jag antar att de yngre männen är överrepresenterade här). Det är ju en av er egen målgrupp?

Ni kommer aldrig att komma in i riksdagen med er invandringspolitik. Däremot kan ni säkert bli starkare i EU. Jag säger inte att ni ska ner på SD´s nivåer men ni borde väl rimligen ändra ert partiprogram med tex "vi tror på en generös men reglerad invandring." Eller tex att ni är beredda att folkomrösta om nivån. Sådant skulle gå hem hos folket!

100% fri invandring låter inte seriöst. Så enkelt är det med det.

Funderingar på det?

Politik är inte en fråga om att hitta en åsikt som flest tycker om. Politik är en fråga om att ha en åsikt och ha förmågan att övertyga människor om att den är bra. I samma stund som man börjar byta åsikt bara för att få röster, så blir man olämplig som politiker. (Och ja, det finns många politiker som är olämpliga.)
Citera
2013-01-17, 18:01
  #623
Medlem
AnnaTrobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Varför gör ni ingenting åt PP:s bristfälliga polityr?
Många av PP:s representanter ser ju ut att vara plockade direkt från Sagan om Ringen.
Vill ni bli tagna på allvar så satsa på lämplig dress code. Klä er som folk i gemen, och inte som Frodo och Legolas.

Ha, ha! Jag gillar att vi har en massa aktivister som vågar vara sig själva och uttrycka sin individualitet med kläder, frisyr och andra personliga markörer. Det är bra. Det finns alldeles för många politiker som passar i politikermall 1A. :-D
Citera
2013-01-17, 19:37
  #624
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
Jag skulle gissa att de första 25-30 sidorna av den här tråden handlar om just detta. Kika lite bakåt, så kommer du att hitta svar på det. :-)

Och för oss som varken har tid eller lust att läsa 25-30 sidor för att få svar på en fråga?
Kan du inte bara göra en kort sammanfattning av vad ni ska göra åt det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback