Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-10, 10:37
  #601
Medlem
AnnaTrobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Anna, PP pratar mycket om att varje individ är unik, hur viktiga de universella mänskliga rättigheterna är etc vilket är bra.

Men även om jag själv fildelar vid tillfällen (TBP har en hel kultgrejer jag inte kunnat hitta i legitima DVD eller Bluray-släpp) så upplever jag på nåt sätt att det finns kulturskapare som kanske inte alls vill att ens verk sprids på nätet, skapare som kanske helst vill att "skiten glöms bort".

Jag tänker på både kommersiella verk som finns enkelt tillgängliga men även det som nämns längre upp (svåråtkomliga verk). Om individens rättigheter är okränkbara, är det inte önskvärt att respektera upphovsmannen om hen inte vill att verken ska spridas av olika anledningar?

Det där är exakt den fråga som jag satt och vände och vred på innan jag blev pirat. Jag hade skällt ut Piratpartiet i en bloggpost och blev tvungen att konfrontera mina egna känslor och åsikter kring det hela.

Jag pratade med pirater. Jag pratade med folk som verkligen inte är pirater. Jag pratade med människor som kunde förklara den tekniska verkligheten för mig.

Till sist insåg jag att jag hade två val:

1. Jag kunde fortsätta sura över att folk kopierar saker och därmed stödja den nedmontering av våra privatliv som just nu pågår. Det går nämligen inte att försöka stävja kopieringen utan att ågon någonstans vet exakt vad alla skickar och tar emot med sina datorer.

2. Jag kunde släppa tanken på att ha kontroll och istället försöka hitta nya positiva vägar genom det nya kulturlandskapet. (Kontroll var även före fildelningens era ändå var en utopi. Att publicera något är per definition att släppa kontrollen över det. Vill man ha kontroll får man behålla sitt verk opublicerat i skrivbordslådan.)

Eftersom jag brinner för mänskliga rättigheter och inte skulle kunna se mig själv i spegeln om jag bidrog till att söndra den personliga integriteten, så valde jag nummer två.

Det var ett beslut som när jag väl tog det var förvånansvärt lätt. Det kändes skönt att släppa den där kontrollbehovsryggsäcken. Det finns andra sätt att ta hand om sia verk. Ett är att låta dem leva sitt eget liv. Det har en tendens att belöna en mer än om man håller dem i kort koppel.
Citera
2013-01-10, 11:25
  #602
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
Jag tror att ett parti som förlorar kontakten med människor i det långa loppet förlorar sig själv. Man kan hålla sig kvar i några årtionden, men till slut fungerar det inte. Titta på Centern till exempel. De är ett av Europas rikaste partier och de sitter i regeringen, men trots pengar och gräddfil in i media så får de inte väljarna med sig.

Med sina extremt begränsade resurser skulle jag vilja påstå att Piratpartiet är det svenska parti som ändå är bäst på att ha en skapligt personlig relation med människor på nätet. Vi finns där folk finns, vi umgås med folk, snarare än att talar till dem. Det är jag faktiskt ganska stolt över. :-)

Men, vi kan alltid bli bättre, både på nätet, men framför allt utanför nätet. Problemet för oss är att utanför nätet oftast innebär ökade kostnader och vi har inte mycket pengar att röra oss med. När vi kommer in i riksdagen kommer det inte längre at vara ett problem. Då kommer vi att ha möjlighet att arrangera fler saker utanför nätet, bjuda in människor, besöka människor etc. Det ser jag verkligen fram emot.
Amagad! Du glömde svara på om du har några förebilder och om piratpartiet anser att dagens demokratiska system är bra eller inte
Jag tänker då främst på politiska förebilder.
Citera
2013-01-10, 12:04
  #603
Medlem
DesmondMiless avatar
Vad tycker du om Centerpartiet? Då menar jag deras politik samt Annie Lööf.
Citera
2013-01-10, 12:18
  #604
Medlem
Vad trevligt att det inte bara är SD-företrädare som med namn svarar på näthatarnas frågor på Flashback. Den totala avsaknaden av politiker på ett så stort forum som Flashback är ju egentligen katastrofal när man tänker på det. Att det bara är SD-politiker och en PP-politiker som försöker vinna våra röster istället för att förminska oss och ge oss öknamn är ju ganska uppseendeväckande.

Min första fråga blir därmed: Varför tror du inte att det finns fler politiker här? Ofta är det uppmot en 50-70.000 unika användare online. Min uppfattning är att många politikers argument numera är så extremt känslosamma och har en väldigt liten uppbackning av fakta. Deras argument skulle därmed snabbt bli krossade och nätanvändare 2013 tar inte åt sig lika mycket av känsloargument som Karin, 49, gör i TV-soffan.

Sen undrar jag hur ni ser på kriminalpolitiken. Hur ska man komma till rätta med den ökande gängkriminaliteten och kriminalitet bland yngre? Ska straffsatsen stå som relation till brottet (därmed fungera som hämndverktyg) eller ska straffsatsen mer försöka återspegla en återanpassning av brottslingen i samhället och sträva efter att han/hon ska ut "så tidigt som möjligt" och därmed bespara oss våra skattepengar?
__________________
Senast redigerad av 21.gsgnuk-ke-xam 2013-01-10 kl. 12:20.
Citera
2013-01-10, 12:24
  #605
Avstängd
Anna, Vad tycker du om att snus kan komma att förbjudas och hur skulle ni reagera på det?
och vad har ni för inställning till EU?
Citera
2013-01-10, 12:29
  #606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kongo112
Nej det var något helt främmande för mig. Källa tack!

Anna gav dig källor på påståendet, och jag kan även bekräfta det hon sagt genom min personliga erfarenhet. Piratkulturen har gett mig aptit för digital kultur, och resultatet är att jag bränt $4000 på spel sen 2008, bara på steam. Till det räknar jag inte ps3n, datorn, skärmar och hårdvara som jag köpt för runt 30.000:-, eller alla MMOn som jag haft årslånga prenumenationer på, för att upprätthålla min livsstil. Många spel som jag köpt har jag tidigare laddat ner för att prova och se om det är värt att stödja företaget bakom med pengar. Ett exempel på detta var Dragon Age 1 och Mass Effect 1.

Om jag inte var en pirat i mina tonår så skulle jag aldrig ha fått upp aptiten för kulturen på det sättet som jag har idag. Idag har jag i princip slutat köpa ny kultur dock, till största delen för att jag valt att boycotta industrin, både på grund av piratfrågorna, och för att deras fokus ligger på att mjölka sina kunder på pengar genom att återvinna samma spel om och om igen och sälja för $60 varje år...
__________________
Senast redigerad av dalavita 2013-01-10 kl. 12:39.
Citera
2013-01-10, 12:31
  #607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
1. Jag kunde fortsätta sura över att folk kopierar saker och därmed stödja den nedmontering av våra privatliv som just nu pågår. Det går nämligen inte att försöka stävja kopieringen utan att ågon någonstans vet exakt vad alla skickar och tar emot med sina datorer.

Trams, varför skulle det finnas en motsättning menar du?

Jag likställer inte fildelning med stöld, jag ser bristerna i resonemanget...men..man kan bara låta bli att kopiera och betala för sig? Det har gått bra i alla tider.

Och man gör det för att man vill att andra betalar för det man själv gör.

Dom 2 har ju inte med varandra att göra...det var alltid bara en bisats, nu använder man "cyberhot" och "anonymous" istället...

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
Att publicera något är per definition att släppa kontrollen över det. Vill man ha kontroll får man behålla sitt verk opublicerat i skrivbordslådan.

Så är det ju ur "producentperspektiv" men som "konsument" så har du ju fortfarande valet att betala, och kan inte skylla det på något. När Arla ställer ut mjölken i butiken så släpper dom kontrollen över den, det betyder ju inte att det är okej att bara gå in och ta den...även om man kan..

Du vill ju inte att alla som kan t.ex. går in och tittar i dina läkarjournaler på internet...

Vi behöver inte, och det är inte okej att göra allt vi kan göra...
Citera
2013-01-10, 12:38
  #608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Anna gav dig källor på påståendet, och jag kan även bekräfta det hon sagt genom min personliga erfarenhet. Piratkulturen har gett mig aptit för digital kultur, och resultatet är att jag bränt $4000 på spel sen 2008, bara på steam. Till det räknar jag inte ps3n, datorn, skärmar och hårdvara som jag köpt för runt 30.000:-, eller alla MMOn som jag haft årslånga prenumenationer på. Många spel som jag köpt har jag tidigare laddat ner för att prova och se om det är värt att stödja företaget bakom med pengar. Ett exempel på detta var Dragon Age 1 och Mass Effect 1.

Men det där är ett korkat resonemang. Du verkar på något sätt anta att det där inte hände innan internet? Jag hade när det begav sig 400-500 DVD filmer (och det var när DVD kostade från 249:-) jag hade ett 100tal LaserDisc, ett 20tal VideoCD. Det skulle isf betyda att "piratkulturen" fanns innan internet fanns!?

Jag la 5000kr på min första LaserDisc spelare, jag la lika mycket på en video...

Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Om jag inte var en pirat i mina tonår så skulle jag aldrig ha fått upp aptiten för kulturen på det sättet som jag har idag. Idag har jag i princip slutat köpa ny kultur dock, till största delen för att jag valt att boycotta industrin, både på grund av piratfrågorna, och för att deras fokus ligger på att mjölka sina kunder på pengar genom att återvinna samma spel om och om igen och sälja för $60 varje år...

Hur lyckades jag med det då menar du? Du verkar tro att det är ni som har uppfunnit kulturen.

Som sagt, du ska betala för spelet för att DU vill ha betalt för det DU gör. Du jobbar också i en industri. Den lön du får fungerar på samma sätt, någon betalar 1000kr, för det får du 500kr, en administratör (vi kan kalla honom "skivbolagsdirektör") får 250kr...osv...
Citera
2013-01-10, 12:48
  #609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
Sedan bör man ju tillägga att det inte är en mänsklig rättighet att göra filmer med hundratals miljoner i budget.

Men...fel...är du helt dum i huvudet? Det är väl ingen rättighet att konsumera något man inte har betalat?

Vad jag gör med mina pengar har väl inte du med at göra, vill jag lägga 100Miljoner på en film, så är väl det upp till mig. Men du vill ju bestämma över din tid, vad du gör. Om jag säger att jag vill betala 10kr för att anlita dig, så säger ju du nej. Det är inte köparen som bestämmer priset, köparen har valet att köpa eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
Om man vill göra det, så får man helt enkelt se till att hitta en affärsmodell som kan finansiera sådana projekt.

Dom är finansierade, per definition när dom är gjorda. Men det har liksom inte du med att göra. Igen, det är som alltid lättast att gå till sig själv, till hur man själv vill bli behandlad.

Tom Cruise filmer är finansierade, han har betalat dom. Men det betyder ju inte att DU sen kan tillgodogöra dig dom gratis. Allt som finns är ju finansierat. Men det han faktiskt har gjort, vad "finansiera" faktiskt betyder i det fallet, är ju att han har betalat för sin egen tid.

Jag kan ju inte säga att eftersom jag tycker att du har fått tillräckligt med pengar den här månaden (vem behöver mer än 20.000kr..) så kan jag "utnyttja" (inte så..) dig gratis resten av månaden.

Citat:
Ursprungligen postat av AnnaTroberg
Upphovsrättsindustrin har varit och är i stor utsträckning notoriskt dåliga på att hitta positiva vägar att utnyttja den nya tekniken till sin egen fördel.

Men det är deras problem. Det ger inte dig...någonting...det är så enkelt, det är bara gå tillbaka till sig själv.

Ni KLAGAR ju dessutom när dom faktiskt "utnyttjar" tekniken, DVD var tekniken, LaserDisc var tekniken...det är väl inte ni som har uppfunnit internet?

Det som gör mig mest irriterad är att ni faktiskt har frånsagt er en av dom "makter" vi faktiskt hade, konsumentmakten. Idag tar Tom Cruise pengar från Toyota, Apple och Coca Cola istället, placerar deras produkter i sina filmer (som i många fall gör dom oändligt mycket sämre) och så får alla betala det varje gång vi köper Coca Cola, Apple och Toyota....och ni är så jävla korkade att ni tror att ni "piratar"...
__________________
Senast redigerad av gummiankafb 2013-01-10 kl. 12:56.
Citera
2013-01-10, 12:50
  #610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gummiankafb
Men det där är ett korkat resonemang. Du verkar på något sätt anta att det där inte hände innan internet? Jag hade när det begav sig 400-500 DVD filmer (och det var när DVD kostade från 249:-) jag hade ett 100tal LaserDisc, ett 20tal VideoCD. Det skulle isf betyda att "piratkulturen" fanns innan internet fanns!?

Jag la 5000kr på min första LaserDisc spelare, jag la lika mycket på en video...



Hur lyckades jag med det då menar du? Du verkar tro att det är ni som har uppfunnit kulturen.

Jag förstår inte riktigt vad du försöker komma fram till. Menar du att piratkopiering fanns innan Internet? Det är väl ingen som påpekat något annat?

Min poäng är att det är tack vare Internet och piratkopiering som JAG har börjat bli en laglig kulturtorsk. Sen visar statistiken (källorna som Anna länkade) att jag är långt ifrån ensam när det
gäller att bli en storköpare på grund av piratkopiering. Jag kan däremot garantera att om möjligheten till att piratkopiera inte fanns så skulle jag inte ha spenderat i närheten lika mycket pengar på branschen. Främst för att jag skulle vara mer försiktig med mina pengar, och för att jag inte skulle vara lika exponerad till kulturen.

Du kanske ska prova att omformulera din post, för jag förstod inte riktigt vad du ville veta eller komma fram till.

Citat:
Som sagt, du ska betala för spelet för att DU vill ha betalt för det DU gör. Du jobbar också i en industri. Den lön du får fungerar på samma sätt, någon betalar 1000kr, för det får du 500kr, en administratör (vi kan kalla honom "skivbolagsdirektör") får 250kr...osv...

Nej. Jag har ingen anledning över huvudtaget att betala för ett spel som jag inte gillar, och eftersom det inte kostar företaget som skapat spelet något alls så har jag inte heller några moraliska problem med att ladda ner det för att se om det är någonting som jag skulle kunna tänka mig att betala för. Jag jobbar i en industri, korrekt. Den lön jag får är baserad på att jag erbjuder en tjänst eller gör ett arbete som företaget tjänar på.

Att betala för en digital produkt (det vill säga en produkt som kan kopieras i all oändlighet och därför inte har något värde per individuell kopia och därför ingen förslust per individuell nedladdning) innan man vet om man vill ha produkten eller inte är inte i närheten av detsamma som fysiskt arbete. Det kostar ingen ingenting att jag laddar ner någonting och sen slänger det för att jag inte gillar det, men däremot har företaget som skapat spelet/musiken/filmen mycket att tjäna på om de skapar en bra produkt, för att jag då kan få lust att köpa produkten efter nedladdningen, antingen för att stödja företaget ifråga, eller för att det finns liknande produkter av samma företag som jag då vet håller en viss nivå. Exempel på detta var the Dark Knight. Laddade ner den veckan som det kom ut på bio. Tyckte den var jävligt bra, så jag tog med mig en polare och såg den på bio. Nedladdningen av filmen ledde direkt till två biobiljetter sålda för den filmen.
__________________
Senast redigerad av dalavita 2013-01-10 kl. 13:11.
Citera
2013-01-10, 13:17
  #611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Min poäng är att det är tack vare Internet och piratkopiering som JAG har börjat bli en laglig kulturtorsk.

Men det är för att du är en idiot. Jag är/var en laglig kulturtorsk för att det är det rätta att göra. "Laglig" måste ju vara utgångspunkten, eller ska vi utgå från att alla är kriminella, och sen hittar vi förklaringar till varför vi har blivit lagliga?

Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Sen visar statistiken (källorna som Anna länkade) att jag är långt ifrån ensam när det gäller att bli en storköpare på grund av piratkopiering.

Och jag säger att det är lögn. Igen, att man är laglig, betalar, måste väl vara utgångspunkten!? Annars har vi hamnat jävligt fel. Att säga vad som har "drivit" just dig till ett beteende är ointressant.

Generellt sett har du fel, och en media/tv/musik/filmbransch bevisar det.

Jag säger att det fanns storkonsumenter innan piratkopiering, och betydligt fler av dom.

(och igen, jag förstår problemen i jämförelsen mellan stöld/nedladdning så vi behöver inte ta det)

Men för mig var det tidningar som gjorde att jag blev storkonsument...men...det är helt ointressant, det skulle inte på något sätt rättfärdiga t.ex. att/om jag hade stulit dom tidningarna, att man SEN betalar för något, innebär ju inte att ens tidigare felaktiga beteende suddas ut!?

(Är det inte bättre att alla betalar hela tiden, så får alla betalt hela tiden? Vi behöver aldrig diskutera ungdomslöner, ingångslöner, eller kulturarbetare som jobbar gratis på festivaler. Om alla betalar för det dom konsumerar, så får alla betalt för det arbete dom utför)

Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Jag kan däremot garantera att om möjligen till att piratkopiera inte fanns så skulle jag inte ha spenderat i närheten lika mycket pengar på branschen.

Ett helt omöjligt resonemang att föra. Och onödigt. Men varför skulle det vara så? Exakt vad du hade gjort är ju inte så intressant, tittar man på statistik så visar den att du har fel.

Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Främst för att jag skulle vara mer försiktig med mina pengar, och för att jag inte skulle vara lika exponerad till kulturen.

Men exponering gör väl en inte till en storkonsument. Idag exponeras ALLA för kultur STÄNDIGT, då borde alla vara storkonsumenter?

Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Nej. Jag har ingen anledning över huvudtaget att betala för ett spel som jag inte gillar, och eftersom det inte kostar företaget som skapat spelet något alls så har jag inte heller några moraliska problem med att ladda ner det för att se om det är någonting som jag skulle kunna tänka mig att betala för.

Men alltså, konsumtion kostar ALDRIG om man vill se det så. Det är PRODUKTIONEN du betalar för. Den kostar.

Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Att betala för en digital produkt (det vill säga en produkt som kan kopieras i all oändlighet och därför inte har något värde eller förslust per individuell kopiering/nedladdning) innan man vet om man vill ha produkten eller inte är inte i närheten av detsamma som fysiskt arbete.

Men produkten BLIR väl inte digital av sig självt? Det ÄR människors fysiska arbete du betalar för.

Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Det kostar ingen ingenting att jag laddar ner någonting och sen slänger det för att jag inte gillar det

Som sagt, det är inte det du betalar för. Jag kan ju inte ta del av ditt jobb, och sen säga att jag inte tyckte resultatet var bra, och låta bli att betala. Du betalar för andras arbete, den digitala formen det har när det når dig ändrar inte det.

Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Men kan Exempel på detta var the Dark Knight. Laddade ner den veckan som det kom ut på bio. Tyckte den var jävligt bra, så jag tog med mig en polare och såg den på bio. Nedladdningen av filmen ledde direkt till två biobiljetter sålda för den filmen.

Men det är ett helt ointressant resonemang. Det är inte okej för mig att äta en halv chokladkaka på ICA och betala för resten.
Citera
2013-01-10, 13:20
  #612
Medlem
AnnaTrobergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gummiankafb
Men...fel...är du helt dum i huvudet? Det är väl ingen rättighet att konsumera något man inte har betalat?

Vad jag gör med mina pengar har väl inte du med at göra, vill jag lägga 100Miljoner på en film, så är väl det upp till mig. Men du vill ju bestämma över din tid, vad du gör. Om jag säger att jag vill betala 10kr för att anlita dig, så säger ju du nej. Det är inte köparen som bestämmer priset, köparen har valet att köpa eller inte.



Dom är finansierade, per definition när dom är gjorda. Men det har liksom inte du med att göra. Igen, det är som alltid lättast att gå till sig själv, till hur man själv vill bli behandlad.

Tom Cruise filmer är finansierade, han har betalat dom. Men det betyder ju inte att DU sen kan tillgodogöra dig dom gratis. Allt som finns är ju finansierat. Men det han faktiskt har gjort, vad "finansiera" faktiskt betyder i det fallet, är ju att han har betalat för sin egen tid.

Jag kan ju inte säga att eftersom jag tycker att du har fått tillräckligt med pengar den här månaden (vem behöver mer än 20.000kr..) så kan jag "utnyttja" (inte så..) dig gratis resten av månaden.



Men det är deras problem. Det ger inte dig...någonting...det är så enkelt, det är bara gå tillbaka till sig själv.

Ni KLAGAR ju dessutom när dom faktiskt "utnyttjar" tekniken, DVD var tekniken, LaserDisc var tekniken...det är väl inte ni som har uppfunnit internet?

Det som gör mig mest irriterad är att ni faktiskt har frånsagt er en av dom "makter" vi faktiskt hade, konsumentmakten. Idag tar Tom Cruise pengar från Toyota, Apple och Coca Cola istället, placerar deras produkter i sina filmer (som i många fall gör dom oändligt mycket sämre) och så får alla betala det varje gång vi köper Coca Cola, Apple och Toyota....och ni är så jävla korkade att ni tror att ni "piratar"...

Nej, jag är inte dum i huvudet. Jag tror att vi pratar förbi varandra lite.

Det handlar alltså inte om pengar. Det handlar om hur världen ser ut. Det går inte att stoppa kopiering med mindre än att vi alla tvingas säga tack och hej till våra privatliv.

Det är, i min mening ett pris vi inte kan betala. Privatlivet har värden långt bortom det monetära.

Det betyder att man helt enkelt måste acceptera att kopiering kommer att ske och anpassa hur man arbetar efter det. Det är inget fel på människors betalningsvilja men våra konsumtionsvanor har förändrats. Vi betalar gärna, men vi vill veta vad vi betalar för och till vem pengarna går. Vi är trötta på att betala rika mellanhänder, medan många enskilda kulturskapare får en löjligt liten del av kakan.

Så när jag säger att man hitta affärsmodeller som fungerar, så menar jag att hitta affärsmodeller som är i synk med hur konsumenterna tänker och agerar. Det är egentligen inget nytt. All framgångsrik affärsverksamhet bygger på den grunden.

Faktum är att pirater använder den ultimata konsumentmakten. Vi säger: "Vi öppnar gärna plånboken, men vi tänker inte köpa grisen i säcken längre. Vi vill veta vad vi betalar för"

Och betalar gör vi. En ny undersökning visar att fildelare i USA och Tyskland köper ca 30% mer köpekultur än vad människor som inte fildelar gör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback