2014-04-17, 18:55
Medlem
teflonpannan69s avatar
Går sista året i gymnasiet, bor hemma och jobbar deltid i en mataffär. Drar in c.a. 3-7 k i månaden och sparar c.a. 1.5 k. Resten samlas på hög på lönekontot (dåligt, jag vet) eller spenderas på krogbesök och allmänt småtjafs.

Jävligt skönt ändå att aldrig behöva oroa sig för att ha pengar på kontot i slutet av månaden, när vissa kramar hårt om sina sista tior.

EDIT: Sparar väl också 1-3 k i månaden för ett kort-mellanlångt tidsspan, dvs något år/månader, pengar som går till resor, ny dator, osv. Köper sedan kläder så billigt som möjligt i praktiken och "onödiga" elektronikprylar bemödar jag mig aldrig att köpa. Har en 9 år gammal K750i som mobil t.ex.

Däremot så brukar jag kosta på mig att ofta käka ute och liknande, dock ej på dyrare restauranger, men ändå.
Senast redigerad av teflonpannan69 2014-04-17 kl. 19:01.
Citera
2014-04-17, 20:08
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Du har fel. Tailorstore tillverkar måttsydda skjortor, INTE skräddarsydda. Det är en stor skillnad.
Måttsytt=skräddarsytt, vad svammlar du.
Citera
2014-04-17, 20:10
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Går sista året i gymnasiet, bor hemma och jobbar deltid i en mataffär. Drar in c.a. 3-7 k i månaden och sparar c.a. 1.5 k. Resten samlas på hög på lönekontot (dåligt, jag vet) eller spenderas på krogbesök och allmänt småtjafs.

Jävligt skönt ändå att aldrig behöva oroa sig för att ha pengar på kontot i slutet av månaden, när vissa kramar hårt om sina sista tior.

EDIT: Sparar väl också 1-3 k i månaden för ett kort-mellanlångt tidsspan, dvs något år/månader, pengar som går till resor, ny dator, osv. Köper sedan kläder så billigt som möjligt i praktiken och "onödiga" elektronikprylar bemödar jag mig aldrig att köpa. Har en 9 år gammal K750i som mobil t.ex.

Däremot så brukar jag kosta på mig att ofta käka ute och liknande, dock ej på dyrare restauranger, men ändå.
Din signatur: hade vi inte haft statliga förbud och regleringar på något så hade samhället definitivt varit mer orättvist och skit. För att inte tala om vilken jävla katastrof det vore för naturen, vill du att hela världen skall ha en förorenad luft som i Peking? (som är en tvärsäker följd om man börjar deregulera)
Citera
2014-04-17, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Nej, måttsytt och skräddarsytt är långt ifrån samma sak, även om en bonnläpp från Mumindalen inte märker någon skillnad. Och, eftersom du var vänlig nog att korrigera min svenska i en annan tråd: "svamla" stavas med ett "m".

För att vara någon som har fel nästa hela tiden är du osedvanligt dryg.
Citera
2014-04-17, 20:22
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Nej, måttsytt och skräddarsytt är långt ifrån samma sak, även om en bonnläpp från Mumindalen inte märker någon skillnad. Och, eftersom du var vänlig nog att korrigera min svenska i en annan tråd: "svamla" stavas med ett "m".

För att vara någon som har fel nästa hela tiden är du osedvanligt dryg.
Den enda skillnaden är avsaknad av personlig kontakt mellan plaggets skapare och köparen. Klarar man av att mäta sig själv (med hjälp av en vän t.ex.) så borde skillnaderna i passform vara minimala.

Den 500kronors skjortan från Tailorstore sitter ändå bättre än en 1000kronors Gant skjorta.
Citera
2014-04-17, 20:25
Medlem
Citat:

Snälla, kolla upp begreppen.

http://www.kopaskjorta.nu/skillnad-s...sydd-mattsydd/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skr%C3%A4ddarsydd
http://www.douglasmenswear.se/index.php/sv/mattsoemnad

Citera
2014-04-17, 20:28
Medlem
Citat:
Den enda skillnaden är avsaknad av personlig kontakt mellan plaggets skapare och köparen. Klarar man av att mäta sig själv (med hjälp av en vän t.ex.) så borde skillnaderna i passform vara minimala.

Den 500kronors skjortan från Tailorstore sitter ändå bättre än en 1000kronors Gant skjorta.
Jag instämmer, och handlar gärna och ofta från Tailorstore. Det betyder inte att du har rätt i att måttsydd=skräddarsydd. Men det förstod nog personen som du ansåg svam(m)la om detta och du kände dig nödgad att tillrättavisa, din vana trogen. Och, som vanligt, med knapert resultat.
Citera
2014-04-17, 21:23
Medlem
the fuuuuuck, otroligt ekonomiska alla är. Jag spendar hela månadslönen på drugs å alkohol, har för kul helt enkelt men de är väl dags att växa upp snart. Är 21
Citera
2014-04-18, 01:25
Medlem
20år jobbar, tjänar förtillfället 24 000:- i snitt efter skatt har jobbat i 7 månader har inte sparat ett skit mer än att köpt en bil för 30 000:- det mesta är slösade pengar på skit som krogen, spelande osv. Har inga sparade pengar iallafall.. Men lever väl gött men kunde ju levt bättre ekonomiskt ifall jag skulle vart lite smartare och inte slösat pengar på skit...

Har förövrigt inga utgifter mer än bilen, bor hemma och betalar inget. så man kan säga att jag har 22300:- att leka med när jag har betalat försäkringen och nån försäkring(?) byggnads..
Citera
2014-04-18, 03:45
Medlem
Zluskes avatar
Kön: Man
Ålder:21-23
Pluggar på högskolan några kurser, tar fullt studielån. Bor själv i lägenhet som har hyra på 7 k i månaden. Så får 20 k den 25e varje månad av min far för att klara av hyra,mat,nöjen.
Sparar 5-10 k i månaden till sommaren då jag åker på knullresor till sydligare breddgrader med grabbarna.
Citera
2014-04-18, 04:02
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zluske
Kön: Man
Ålder:21-23
Pluggar på högskolan några kurser, tar fullt studielån. Bor själv i lägenhet som har hyra på 7 k i månaden. Så får 20 k den 25e varje månad av min far för att klara av hyra,mat,nöjen.
Sparar 5-10 k i månaden till sommaren då jag åker på knullresor till sydligare breddgrader med grabbarna.
YOLO?!
Citera
2014-04-18, 04:31
Medlem
Zluskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
YOLO?!
Nej man lever varje dag. Man dör bara en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in