2012-12-01, 20:02
Medlem
Omarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordgloben
Som en lite parantes angående yrkestitlar. Jubelidioten Håkan Juholt är ju enligt egen utsago både journalist och fotograf. Inte dåligt av en åsna som har som största akademiska merit att ha lyckats gå ut 2-årig social utbildning på gymnasiet. Enligt Arnstads och Juholts sätt att tänka sitter jag inne med galet många titlar.

Det är väl inte orimligt att kalla sig journalist när man jobbat som just det på en tidningsredaktion? Deras utbildning är ju ändå bara bajs värd.
Citera
2012-12-01, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordgloben
Som en lite parantes angående yrkestitlar. Jubelidioten Håkan Juholt är ju enligt egen utsago både journalist och fotograf. Inte dåligt av en åsna som har som största akademiska merit att ha lyckats gå ut 2-årig social utbildning på gymnasiet.

Exemplen är inte jämförbara med Arnstads bedrägeri. Det finns inga som helst krav på utbildning för att kunna kalla sig journalist eller fotograf. Jag vill till och med hävda att de bästa journalisterna är de som aldrig satt sin fot i en journalist(hög)skola.
Citera
2012-12-01, 20:04
Medlem
zorzes avatar
Läser man Henriks Cv om vart han arbetat,så kan det från början se imponerande ut,expressen,Aftonbladet etc.men tittar man på det lite närmare så är det relativt korta hopp mellan anställningarna.Det kan peka på att han fick fint renome´´ bara han slutade.

Har grottat lite i hur han kunde vara ledamot i publicist klubben(pk) åren 1998-2002.Satt med mobilen under dagen och fick upp att Jan Guillou varit med i styrelsen något år under samma period.Sitter nu vid datorn och kan inte hitta tillbaka,så jag kan inte referera.

Däremot hittade jag något intressant och det var att hans far ,Lennart,hade en blogg där han skrev följande;
Citat:
Vi kallar oss PKVV, vilket står för Publicistklubbens Valnämnds Vänner och beror på att vi var just valnämnd i PK från 1985 och några år framåt.

Bloggen finns här http://www.bobloggen.se/?m=200701

Jag tyckte det var konstigt att han kom in i pk,där relativt tunga personer finns med.Inser att allt denne Henrik Arnstad hänvisar till måste kollas.Har sökt efter årsberättelser från pk under åren 1998-2002 hittar inget på nätet, mer än att man kan få ut dem på biblioteket.

po och pon som pressombudsmannen och nämnden förkortar sig själva kan man hitta årsberättelser för.

Helt klart har denna Henrik haft uppbackning av sin far och dennes vänner under åren, så ingen har vågat ifrågasätta hans CV,frågan jag ställer mig är ,som någon tidigare nämnt,ifall detta är toppen på ett isberg vi ser?
Citera
2012-12-01, 20:04
Medlem
Crunchies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
http://www.svt.se/nyheter/sverige/moderat-lokalpolitiker-stal-journalists-natidentitet

Det går käpprätt utför för gammelmedia. SVT låter alltså Arnstads kompis, den folkhögskoleutbildade journalisten och kommunisten Filip Struwe, randa ner en story där bedragaren Arnstad är offer.

I kommunisten Struwes oärliga uppdrag som journalist ingår inte att berätta om kompisen Arnstads bedrägerier. Det är ju för djävla ynkligt. Har SVT inga chefer längre?

Det är helt sjukt och visar precis vilken demokratur vi lever i. Är gladare än nånsin över att jag aldrig betalat en krona till radiotjänst.
Senast redigerad av Crunchie 2012-12-01 kl. 20:07.
Citera
2012-12-01, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRRRRIST
En kompis till mig som är finne har mailat denna tråden plus Friatider artiklarna till Finsk media
Bra initiativ. Det här måste ut i gammelmedia på något sätt. Om det uppmärksammas i någon tidning så kommer det även förhoppningsvis att ingå i hans wiki-artikel, eftersom de inte godkänner Fria Tider som källa, men en finsk tidning borde ju duga.

Med mycket tur så skulle någon lokaltidning kunna skriva något. 08-media kan man väl räkna bort iallafall. Om någon har kontakter, lokalmedia eller nåt, kan man ju försöka få någon att skriva något.

Edit Kan man kontakta någon dansk journalist som kan tänkas vilja skriva en kolumn eller så om Arnstad? Någon här som vet någon passande dansk journalist man kan kontakta?
Senast redigerad av Kebnekaisa 2012-12-01 kl. 20:13.
Citera
2012-12-01, 20:09
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Vilken häxjakt? Var god ge några exempel så att vi har en aning om vad du syftar på.

Spelar du eller? Det har framförts åtskilliga spekulationer om att han måste lida av psykisk sjukdom, uppmaning att slänga sig framför tåg, hans bostadsområde har nämnts, hans familj har nämnts, hans journalistkompis Struwe har dragits in. Därtill har han kallats det mest avskyvärda och flasbackarna betett sig som hyenor mot ett skadat byte.

Det är skrämmande att du inte själv inser att detta är ett skolexempel på häxjakt, oavsett vad man anser om hans tilltag och mediagärning.
Citera
Medlem
jordglobens avatar
Kalla mig gammalmodig, men för mig är man journalist när man avlagt examen i journalistik. Sen får utbildningen vara hur galet vänstervriden som helst. Innehar man inte nämnda examen bör man kalla sig skribent, eller det mer moderna, reporter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobartMuddy
En uttalad anti-SDare sitter och rullar tillbaka så paragrafen om ‎Akademiska Meriter försvinner.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anv%C3%A4ndarenm

Jag reagerade också på att "dnm" på diskussionssidan för artikeln om Henrik Arnstad på svenska wikipedia gick väldigt mycket i försvar och inte ville ha med information om skandalen kring Arnstad och ville fortsätta att kalla honom historiker.

Så här skriver han på sin användarsida:

Citat:
Presentation kommer imorgon.

I början på september skrev jag angående Sverigedemokraters rasistiska uttalanden och odemokratiska natur: "Någonstans övergår olyckliga formuleringar och individuella ställningstaganden till att vara en partisjäl." Idag är vi där. Något som naturligtvis inneburit krismöte hos Sverigedemokraterna. ^.^

Det verkar som att det sedan en tid sedan laddats upp för en högerextrem offensiv på Wikipedia som några dagar tillbaka blåser genom svenskspråkiga Wikipedia med skapandet av opinionsbildande bloggar, borttagning av information, benämningar med mera.

Någon som vet vad som åsyftas med "i början av september" samt citatet? Är det Arnstad själv eller nån av hans allierade?

Anonped svarade också Hobartmuddys inlägg med "Du verkar inte förstå hur wikipedia fungerar? Använd diskussionssidan. Mupp."
Citera
2012-12-01, 20:10
Moderator
Diagorass avatar
Hittade denna artikel där Henrik Arnstad figurerar.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.112992

Läs det här:

"Han [Arnstad] har skrivit böckerna En liten bok om spel (1999) och Spelaren Christian Günther (2006). Den sistnämnda handlar om Sveriges utrikesminister under andra världskriget och Finlands krigssamarbete med nazityskland. Arnstads bok kritiserades hårt av Finska UD:s Pertti Torstila som menade att boken var ett ”sorgligt bevis på brist på historiskt perspektiv”.
Arnstad, som ägnat 11 år åt research, svarade med att påpeka att Torstila faktiskt inte kunnat peka på ett enda faktafel, och rekommenderade det finska utrikesministeriet att ta en grundkurs i historia."

Det är ju kul att han rekommenderar andra att plugga på när han själv inte verkar veta vad det innebär att inneha en examen. Om det är någon som behöver läsa på lite mer så är det väl andå Arnstad. Bilden av en självgod medial pajas framträder allt mer. Värt att notera är också att den artikeln hänvisar till susning.nu som källa för att föklara vad globalisering innebär.
Citera
2012-12-01, 20:11
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Läser man Henriks Cv om vart han arbetat,så kan det från början se imponerande ut,expressen,Aftonbladet etc.men tittar man på det lite närmare så är det relativt korta hopp mellan anställningarna.Det kan peka på att han fick fint renome´´ bara han slutade.

Har grottat lite i hur han kunde vara ledamot i publicist klubben(pk) åren 1998-2002.Satt med mobilen under dagen och fick upp att Jan Guillou varit med i styrelsen något år under samma period.Sitter nu vid datorn och kan inte hitta tillbaka,så jag kan inte referera.

Däremot hittade jag något intressant och det var att hans far ,Lennart,hade en blogg där han skrev följande;

Bloggen finns här http://www.bobloggen.se/?m=200701

Jag tyckte det var konstigt att han kom in i pk,där relativt tunga personer finns med.Inser att allt denne Henrik Arnstad hänvisar till måste kollas.Har sökt efter årsberättelser från pk under åren 1998-2002 hittar inget på nätet, mer än att man kan få ut dem på biblioteket.

po och pon som pressombudsmannen och nämnden förkortar sig själva kan man hitta årsberättelser för.

Helt klart har denna Henrik haft uppbackning av sin far och dennes vänner under åren, så ingen har vågat ifrågasätta hans CV,frågan jag ställer mig är ,som någon tidigare nämnt,ifall detta är toppen på ett isberg vi ser?

Props och creds och tummen upp för underbart gräv! Ut med årsberättelserna från biblioteket bara.
Citera
2012-12-01, 20:20
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa

Det är skrämmande att du inte själv inser att detta är ett skolexempel på häxjakt, oavsett vad man anser om hans tilltag och mediagärning.

Gammelmedia har satt ribban i sina under åren regelbundna häxjakter .Förstår inte varför du kritiserar fb drevet?

Om journalister anser att de har rätten på sin sida att bedriva häxjakt så måste de tåla lite själva,att bli undersökta och skärskådade in på skinnet.

Fel kan accepteras ,ingen är felfri,men lögner av det här slaget ,som sen korrigeras med fler lögner,för att försöka vinna fördelar ,tolererar inte allmänheten,särskilt som Henrik sätter en gemensam etikett på samtliga skribenter på flashback.

Varför försvarar du Henriks beteende?Är det ok att ljuga ihop CV,ett CV som ofta är lönegrundande,så på sitt sätt begår denne Henrik ett utstuderat bedrägeri gentemot sin arbetsgivare!Du har inte funderat över varför han bytte jobb så ofta för att till slut starta ett eget företag där han kan ljuga fritt inför chefen,dvs sig själv!?
Citera
2012-12-01, 20:22
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Spelar du eller? Det har framförts åtskilliga spekulationer om att han måste lida av psykisk sjukdom, uppmaning att slänga sig framför tåg, hans bostadsområde har nämnts, hans familj har nämnts, hans journalistkompis Struwe har dragits in. Därtill har han kallats det mest avskyvärda och flasbackarna betett sig som hyenor mot ett skadat byte.

Vad är det för fel på att ett journalistsvin får smaka på sin egen medicin? Eller tycker du inte att journalister ska granskas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in