2015-04-14, 07:33
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
http://unvis.it/www.journalisten.se/debatt/ratt-till-yttrandefrihet-utan-hot

Artikeln är några månader gammal, men har av någon anledning börjat cirkulera idag. Troligen beror det på att Arnstad under en föreläsning i Biskopsgården framställt sig som utsatt för ständiga mordhot.
Stollen brukar länka till den artikeln på sitt twitterkonto med jämna mellanrum. Han ser den tydligen som ett storverk, så det är väl lämpligt att diagnostisera hans världsbild utifrån den.

Skälet att länka artikeln igår var att Anna Hedenmo hade fått kritik via mejl och twitter för att hon i intervjun med Mattias Karlsson i Agenda angrep honom för att Jomshof hade använt uttrycket "islams vanföreställningar" på twitter, vilket hon tolkade som islam per se och inte islamism, som Jomshof syftade på.
Hedenmo kallade förstås mejlkritiken för "hat och hot" och Arnstad trumfar med att kalla det för mordhotsindustri.
https://twitter.com/arnstad/status/587564393925373952
Citera
2015-04-14, 07:44
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Här kan Skorven och alla andra intresserade ta del av Henkes föreläsning om "demokratins undergång" utan att behöva ta sig till Biskopsgården. Perfekt underhållning medan håret torkar eller om man behöver en kaffepaus i städandet. Det lär väl vara ungefär samma upplägg på morgondagens föreläsning.

http://www.nll.se/sv/Utveckling-och-tillvaxt/Nyhetsbrev-och-Morgonrock/Tidigare-Morgonrockar/Nyhetsarkiv-Morgonrock-pa-webben-2015/Demokratins-undergang-i-ultranationalismens-Europa/

Fantastiskt vilka prioriteringar Norrbottens landsting gör. Samtidigt som man på allvar tänker låta de som hämtas med ambulans betala för den redan totalskattefinasierad turen, bjuder man upp Arnstad att berätta om sina hjärnspöken.

Skämmes tammefan.
Citera
2015-04-14, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Stollen brukar länka till den artikeln på sitt twitterkonto med jämna mellanrum. Han ser den tydligen som ett storverk, så det är väl lämpligt att diagnostisera hans världsbild utifrån den.

Skälet att länka artikeln igår var att Anna Hedenmo hade fått kritik via mejl och twitter för att hon i intervjun med Mattias Karlsson i Agenda angrep honom för att Jomshof hade använt uttrycket "islams vanföreställningar" på twitter, vilket hon tolkade som islam per se och inte islamism, som Jomshof syftade på.
Hedenmo kallade förstås mejlkritiken för "hat och hot" och Arnstad trumfar med att kalla det för mordhotsindustri.
https://twitter.com/arnstad/status/587564393925373952
Aha, det var så det hängde ihop. Kanske var det också rabaldret kring Hedenmo som fick vår hjälte att bre på lite extra under föreläsningen i Biskopsgården. Anonymiserad åhörares kommentar:

Citat:
@arnstad Tack för ikväll! Dock, en fråga kvarstår: hur många dödshot tål Henrik Arnstad? Kämpa på, vi gör det i Biskopsgården! /biskopsbo
Citera
2015-04-14, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tänkvärt också att Robespierre uttalade något i stil med -"Den som är oskyldig har inget att frukta"-, ett par veckor innan han själv hamnade i giljotinen.
Brechts uttalande om de sovjetiska skenrättegångarna är också avslöjande.

Citat:
As for them, the more innocent they are, the more they deserve to be shot.
http://www.theguardian.com/stage/2008/may/18/politicaltheatre.theatre

Men Arnstad gillar säkert Brecht. Det är ju sånt som brukar spelas på hans favoritscen TUR-teatern (Teater Utan Reaktionärer) och liknande fria teatrar.
Citera
2015-04-15, 23:15
Medlem
urverksapelsins avatar
Reflexioner om föreläsning Biskopsgårdens bibliotek, måndagen 13 april 2015.
-Insåg precis varför platsen: det är tjugo meter från dödsskjutningarna för några veckor sedan. Budskapet är "Förorten är ofarlig. Titta, jag vågar föreläsa bland invandrare!"
http://www.pilum.nu/3-personer/3-10-henrik-arnstad/3-10-4-foredrag/#4.
Citera
2015-04-16, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
-Insåg precis varför platsen: det är tjugo meter från dödsskjutningarna för några veckor sedan. Budskapet är "Förorten är ofarlig. Titta, jag vågar föreläsa bland invandrare!"
Tack för en utmärkt kritisk genomgång av Arnstads retoriska och psykologiska fulspel. Intressant att se hur han använder sig av bildmaterial i aversionsterapisyfte. Arnstad är ju inte ensam om att bete sig på det här sättet, men han är ovanligt tydlig. På så sätt fyller han en viktig pedagogisk funktion. Du tar verkligen vara på detta.

Jag fastnade bland annat för hur Arnstad resonerar om risken för "antidemokratiskt läckage". Den här inställningen är ju grundstommen till hela åsiktskorridoren. Enligt Arnstad och hans likar är det av största vikt att ingen som helst kritik mot invandringspolitik eller islam tillåts. Den som bryter mot denna princip måste straffas, tystas och fasciststämplas. Detta är särskilt viktigt om personen inte är sverigedemokrat.

Citat:
En fara, berättar Arnstad, är vad han kallar Antidemokratiskt läckage. Det betyder ungefär att extrema åsikter normaliseras. Att diskussionen flyttar sig högerut (jag minns att Lisa Bjurwald säger samma sak i sina böcker). Till detta får vi en bild med Dansk folkeparti och texten ”Kommer du till Danmark skall du arbeta”. Arnstad försäkrar oss att texten underförstått säger att ”de” vill inte arbeta. Dessutom är sloganen i sig att ställa upp ”dom” mot oss. Att ta upp högerextremisters argument är att göra den legitim, positionerna flyttas, varnar Arnstad.

Här ser vi ett fint exempel på den traditionella vänsterattityden att hela tiden skapa avsikter hos meningsmotståndare, att tolka in betydelser i vad de ser och hör. Inte konstigt att Arnstad inte bryr sig om yttrande- eller tryckfrihet. Varför skulle han? Vill han veta vad någon tycker så skapar han dennes avsikt i sin egen hjärna. Föreställ er att domstolar fungerade på det här sättet! Då skulle all rättsäkerhet försvinna.

Var det inte danska S som hade denna valaffisch förresten? Absolut inte avsett som att märka ord, men det är nog en viktig poäng att Arnstad & co ser det som ett mycket värre "brott" om S har en sådan affisch än om DF har det. Det här förklarar också åsiktskommissariernas aversion mot debattörer som Formgren, Birro med flera. Just för att de inte är sverigedemokrater men ändå för fram en kritik som i många avseenden ger SD rätt framstår de som ett särskilt farligt hot för läckageteoretikerna. Det som hotas är värdegrundssamhällets vattentäta skott mot SD. Därför måste dessa debattörer rökas ut ur offentligheten. På samma sätt framstår exempelvis Markus Uvells mystwitter med Bylund som ett enormt svek för dessa moraliska grindväktare. Tala aldrig vänligt med en sverigedemokrat. Fika aldrig med en sverigedemokrat. Ät aldrig lunch med en sverigedemokrat.
Citera
2015-04-16, 10:08
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
http://www.journalisten.se/debatt/ratt-till-yttrandefrihet-utan-hot

Det här är nått av det galnaste jag har läst.

Jag tror Arnstad snart bildar en Baader-Meinhof grupp, typ Arnstad-Farokas med sin pilbåge...

Jag blir alldeles snurrig av att läsa det Arnstad skriver. Klarar inte riktigt av att hänga med i hans tankegångar. Just artikeln du länkar till är väl inte så farlig, men efter att ha botaniserat i tråden ett tag, har jag börjat fundera på om jag är tokig eller vad det är med mig. Och ändå har jag sovit gott i natt och känner mig förhållandevis utvilad. Kanske är jag fascist? Utan att veta om det, vilket förmodligen är ett bevis på att jag är fascist.

Vet inte så mycket om Arnstad, men jag blir lite illa berörd. Är det egentligen inte mest synd om honom, på nåt snurrigt sätt? Jag menar, jag är inte den som alltid är konsekvent eller skriver glasklart, men Arnstads idéer ger ett helskruvat intryck på mig. Och han reser land och rike runt och torgför dem öppet.

Brukar gilla det jag uppfattar som absurt och inkonsekvent. Det är ofta kul att läsa. Men Arnstad är lite för mycket och jag blir faktiskt en aning illa berörd. Vill inte vara nedlåtande mot Arnstad eller frånta honom äran av hans bedrifter, är ingen stjärna själv, men han borde skaffa sig en tuff redaktör eller nåt i den stilen. Även om jag inte håller med honom om det han säger, tror jag i alla fall, så skulle hans texter nog må bra av att nån annan kollade dem först, för att rensa ut den värsta snurrigheten ur dem. Då skulle det nog vara lättare för mig och kanske också andra, att hänga med i hans resonemang, även om man inte håller med om hans åsikter. Han verkar ju väldigt angelägen om att andra ska lyssna på honom och då är det lättare om man är någorlunda begriplig.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-04-16 kl. 10:15. Anledning: enklare redigering
Citera
2015-04-16, 10:37
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:

Vill precis som Nebeltag tacka dig för din genomgång. Men jag blir inte ett dugg klokare av den.

Emellanåt får jag en känsla av att vissa människor är konstruerade på ett helt annat sätt än mig. Som om de har andra sinnen än vad jag har. Eller att deras sinnen är uppbyggda på ett från mina sinnen skilt sätt. Anledningen till min känsla är deras upenbart annorlunda varseblivning. Jag vet, det låter tokigt, men Arnstad är en av dem som ger mig den känslan. Som om vi var två exemplar av helt olika arter. Våra upplevelser av exakt samma sak har inga likheter alls. Där jag ser vitt ser Arnstad svart och så vidare. Men nej, det skulle göra oss till spegelbilder av varandra, och vi är inte ens det. Där jag ser vitt ser Arnstad upp, där jag ser upp ser Arnstad ett päron, där jag ser en människa ser Arnstad en pingisboll etc. Det är sannerligen fascinerande.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-04-16 kl. 10:41.
Citera
2015-04-16, 18:06
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Vill precis som Nebeltag tacka dig för din genomgång. Men jag blir inte ett dugg klokare av den.

Emellanåt får jag en känsla av att vissa människor är konstruerade på ett helt annat sätt än mig. Som om de har andra sinnen än vad jag har. Eller att deras sinnen är uppbyggda på ett från mina sinnen skilt sätt. Anledningen till min känsla är deras upenbart annorlunda varseblivning. Jag vet, det låter tokigt, men Arnstad är en av dem som ger mig den känslan. Som om vi var två exemplar av helt olika arter. Våra upplevelser av exakt samma sak har inga likheter alls. Där jag ser vitt ser Arnstad svart och så vidare. Men nej, det skulle göra oss till spegelbilder av varandra, och vi är inte ens det. Där jag ser vitt ser Arnstad upp, där jag ser upp ser Arnstad ett päron, där jag ser en människa ser Arnstad en pingisboll etc. Det är sannerligen fascinerande.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att en del (hobby)psykologer redan ställt inofficiella diagnoser på Arnstad. Han är så speciell. Träffande beskrivning av dig angående det där med verklighetsuppfattningen. Dårfinkar finns det i alla kulturer. Det läskiga är ju den auktoritet han tillskrivs.
Citera
2015-04-16, 23:47
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Tack för en utmärkt kritisk genomgång av Arnstads retoriska och psykologiska fulspel.
Bitte schön
Citat:
Intressant att se hur han använder sig av bildmaterial i aversionsterapisyfte... han är ovanligt tydlig. På så sätt fyller han en viktig pedagogisk funktion. Du tar verkligen vara på detta.
Gammel gymnasierlärare vet du.
Citat:
Var det inte danska S som hade denna valaffisch förresten? Absolut inte avsett som att märka ord, men det är nog en viktig poäng att Arnstad & co ser det som ett mycket värre "brott" om S har en sådan affisch än om DF har det.
Jag tackar för korrigeringen. Det är redan åtgärdad!
Och som du säger: en viktig poäng.
Citera
2015-04-17, 11:28
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Jag har uppdaterat min sida om en föreläsning av Arnstad: http://www.pilum.nu/3-personer/3-10-henrik-arnstad/3-10-4-foredrag/#1.

Har läst igenom större delen av skriverierna om Arnstad på sidan nu. Otroligt att en så uppenbar charlatan kan fortsätta verka i det öppna. Helhetsperspektivet och vetenskapligheten saknas helt. Hans enda kvalifikation verkar ju vara att han säger det som folk vill höra.
Citera
2015-04-17, 13:55
Medlem
Ankdammsmans avatar
Mycket bra jobb av urverksapelsin. Det är precis sånt här som behövs, det vill säga dekonstruera Arnstads överdrifter och förvrängningar. Snyggt med alla referenser.

Styrkekramar till dig urverksapelsin! Bry dig inte om hatarna, du e bäst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in