2015-08-25, 22:12
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Hans utbildning lämnar minst sagt en del frågor och luckor. Men med tanke på den typ av kurser som det är han läser tror jag inte att vi skall förvänta oss några radikala förändringar. Han har redan format sina tankebanor och de verkar onkeligen löpa som en röd tråd genom allt han tar sig för. Inget av de han läser utmanar honom i någon mening till att tänka annorlunda. Det han läser och sättet han tolkar det på förstärker bara hans redan existerande verklighets- bild och uppfattning.

Jag vill minnas att Hitler karaktäriserades på samma sätt i "Hitler-En studie i tyranni".
Precis som Hitler läser han inte för att lära sig något nytt utan för att få bekräftelse på vad han redan vet.
Citera
2015-08-25, 22:18
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Jag vill minnas att Hitler karaktäriserades på samma sätt i "Hitler-En studie i tyranni".
Precis som Hitler läser han inte för att lära sig något nytt utan för att få bekräftelse på vad han redan vet.

Jomen, du har ju rätt. Mönstret känns även igen från biografier av Fest och Kershaw. Har vi en Hitler i Arnstad?
Senast redigerad av Mikojan 2015-08-25 kl. 22:20.
Citera
2015-08-25, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Jag vill minnas att Hitler karaktäriserades på samma sätt i "Hitler-En studie i tyranni". Precis som Hitler läser han inte för att lära sig något nytt utan för att få bekräftelse på vad han redan vet.

Det tragiska är nog att jag tror inte ens vi behöver dra det så långt. Baserat på egen erfarenhet efter ungefär 15 år inom universitetsvärlden vågar jag påstå att det inte är ett helt ovanligt förfarande bland många studenter. I någon mening är det ett självförvållat problem, man väljer att läsa "enkla" saker man redan vet något om och är intresserad av och därmed blir du aldrig direkt utmanad att tänka och göra annorlunda. Man får förvisso lite mer kött på benen men samtidigt bekräftar man sin egen verklighetsbild.
Citera
2015-08-25, 22:28
Medlem
vescs avatar
Citat:
Det tragiska är nog att jag tror inte ens vi behöver dra det så långt. Baserat på egen erfarenhet efter ungefär 15 år inom universitetsvärlden vågar jag påstå att det inte är ett helt ovanligt förfarande bland många studenter. I någon mening är det ett självförvållat problem, man väljer att läsa "enkla" saker man redan vet något om och är intresserad av och därmed blir du aldrig direkt utmanad att tänka och göra annorlunda. Man får förvisso lite mer kött på benen men samtidigt bekräftar man sin egen verklighetsbild.

Man hade hoppats att examinatorn ställde frågor som skulle skönja ifall studenten fått en helhetsbild av situationen, inte bekräftat en åsikt. Men det kan förklara Arnstads mediokra betyg.
Citera
2015-08-25, 23:47
Medlem
Ludermassignegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Werdegast
Lyssna gärna på när Arnstad blir intervjuad av France 24 så får ni höra hans engelska(börjar 5:30):
http://www.france24.com/en/20150203-focus-sweden-islamophobia-immigration-racism-asylum-integration

Citat:
"No, not at all - immigration in Sweden is basically a success story"

Herregud, undrar vad gemene fransman har för bild av sd när vi låter den här pellejönsen uttala sig i fransk press samtidigt som svenska motståndsrörelsen visas i bakgrunden.

Snacka om att vara en nyttig idiot utan att veta om det. De som anlitat honom garvar nog läppen åt sig medan han fläker ut sina teorier.
Citera
2015-08-26, 00:23
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Jag tror sen jag fick klart för mig att det är en utbredd uppfattning inom vissa vänsterkretsar att SD är samma sak som NSDAP var, och att nu är vi nära "maktövertagandet". Det har skrikits "rasist" enda sen Expo grundades - och nu har man gått vidare till det tyngre "fascist". Men allting bottnar i en felaktig samhällsanalys så vänstern skäller under fel träd.

Många, speciellt kvinnor, tror att rasism, antisemitism, t.o.m. nationalism var helt okända begrepp innan 1933. Minsta spår av xenofobi måste därför oundvikligen leda tillbaka till auschwitz-källan. Att t. ex Polen, som drabbades värst under kriget, också var en antisemitisk diktatur, spelar ingen roll. Kvinnor har dessutom inget intresse av ww2. Jag träffade en galning som inte visste att Japan deltog i kriget och började anklaga mig för att försvara Tyskland när jag sa att det var Japan som invaderade Kina.
Citera
2015-08-26, 01:50
Medlem
vescs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Markus Uvell tror inte att problemet med Arnstad handlar om hans bristfälliga utbildning:

Kan inte annat än instämma. En person som på fullt allvar hävdar att SD är en terrororganisation, har andra mer uttalade bekymmer som medför en inskränkt förmåga att tolka verkligheten.

Man kan inte beskylla SD för allt som händer med tiggare i Sverige, det är väldigt ogenomtänkt. Tiggare är inte i Sverige på grund av SD. Tiggare har inte en utsatt situation i Sverige på grund av SD. Tiggare attackeras inte på grund av SD. Allt detta av den anledningen att SD existerar endast som ett resultat av hur våra regeringspolitiker tidigare skött och nu sköter sitt ämbete. Är man ärlig så ligger skulden för attackerna på tiggare hos de som har makten och inte klarar att hantera situationen.

Arnstad är, som ingen akademiker brukar vara, dock helt säker på att han har korrekt när han säger att SD är terrororganisationen skyldig bakom attackerna på tiggare. Samma tvärsäkerhet hittar man endast hos de som inte riktigt klarar att tänka efter.

Arnstad är nog en som har haft stora förväntningar på sig själv. 20 år inom akademin som motsvarar 2,5 års studier, att ha publicerat böcker som blivit hårt kritiserade av faktiska akademiker samt att ha svärtat sina föräldrars namn genom att bli offentligt hånad av tidigare bundsförvanter. Kan han inte sluta sin triad mot SD innan han endast blir ihågkommen som en parodi på sig själv?
Citera
2015-08-26, 06:32
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vesc
.... Kan han inte sluta sin triad mot SD innan han endast blir ihågkommen som en parodi på sig själv?
Det tåget har redan gått! Arnstad är redan en sorglig parodi på sig själv. Allt fler har börjat förstå detta och distanserar sig. Inte minst den här tråden är en bidragande del till att Arnstad verkligen granskas och ifrågasätts. Utan de märkligheter och skit som här rakats fram om GröFaz så hade sannolikt varken Gudmundsson, Arpi eller Sanandaji gått på honom så välförtjänt hårt. Vi hade aldrig fått veta om hans värnpliktstjänstgöring som hopplös trattbasse och ingen hade, som Kjöller nyss, gett sig på att öppet ifrågasätta hans utbildningar.

Men eftersom detta är en metadebatt som inte når ut ordentligt, och eftersom Arnstad fortfarande har sina kompisar och anhängare bland kretiner och andra dilletanter, så kan han fortfarande dyka upp i morgonsoffor och han håller fortfarande föredrag iförd en fucking jävla SKYDDSVÄST!!!

The Rise And Fall Of Panzerfaust Arnstad blir en pinsam historia att reflektera över i framtiden...
Citera
2015-08-26, 08:35
Medlem
Vokaals avatar
Citat:

Det för mina tankar till grundkursstudenten som läser introduktionslitteratur och därefter tror sig komma till insikt och har lösningar på alla klassiska problem. Arnstads inlämningsuppgifter (eller vetenskapliga publiceringar som det heter i hans CV) är enormt överarbetade, och jag tror att bristen på toppbetyg kan ha att göra med att han missar kursmålen grovt med sina högtravande spekulationer.
Citera
2015-08-26, 16:19
Medlem
UT64s avatar
Det här med skyddsvästen får mig att komma ihåg Siv Persson (fp) från Höganäs.

Hon var lite samma typ som Flarnstad. Den organiserade brottsligheten skulle mörda
henne för att hon "visste för mycket". Hon fick även pris för sin kamp mot rasism
och blev mycket omhuldad av media. Sedan gick det raskt utför med anklagelser
och konspirationsteorier där hon själv skulle vara offret. Hon försvann snart ur debatten.

Som idag, då modiga fascistforskare tvingas bära skyddsväst för att den organiserade
rasismen tänker skjuta dem! Jag förutspår ett och annat skratt innan Flarnstad går
samma öde som Siv till mötes. Kanske börjar han bära med sig gasmask för den händelse
att de slemma nazisterna vill gasa ihjäl honom? En hjälm som skyddar mot järnrör?

Citera
2015-08-26, 19:02
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Det här med skyddsvästen får mig att komma ihåg Siv Persson (fp) från Höganäs.

Hon var lite samma typ som Flarnstad. Den organiserade brottsligheten skulle mörda
henne för att hon "visste för mycket". Hon fick även pris för sin kamp mot rasism
och blev mycket omhuldad av media. Sedan gick det raskt utför med anklagelser
och konspirationsteorier där hon själv skulle vara offret. Hon försvann snart ur debatten.

Som idag, då modiga fascistforskare tvingas bära skyddsväst för att den organiserade
rasismen tänker skjuta dem! Jag förutspår ett och annat skratt innan Flarnstad går
samma öde som Siv till mötes. Kanske börjar han bära med sig gasmask för den händelse
att de slemma nazisterna vill gasa ihjäl honom? En hjälm som skyddar mot järnrör?

Det är en intressant parallell. Men medans Siv ganska snabbt blev avslöjad, så har Arnstad lyckats bita sig fast. Detta säger en del om det nuvarande samhällsklimatet.
Citera
2015-08-26, 19:40
Medlem
JBernards avatar
Jag kommer osökt att tänka på Jarl Alfredius i Bosninen när jag läser om Arnstads utstyrsel.

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/11530597/757/normal/3adce744c1981/03ARL+ALFREDIUS+I+SARAJEVO
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in