2012-11-30, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daym
Eftersom jag också är Sverigedemokrat och således hopplöst outbildad så undrar man hur långt det är mellan herr Arnstad och en fil.kand? Det fattas en hel del, ja, men om man skulle skjuta från höften och göra en grov simplifiering så vad skulle det krävas?

1,5 års heltidsstudier. Men han kan mycket väl välja en massa plojiga småkurser i ett par år så är han klar.

Att klara ett par kurser som: Inställningen till Lego i Sovjet och Harry Potter ur ett feministiskt perspektiv, skulle göra att han blir klar. Han kan såklart välja något mer seriöst.

På sina håll är vårt utbildningssystem fånigt och faktiskt riktigt jävla kasst. Inte konstigt att det går inflation av examina.
Senast redigerad av VF183 2012-11-30 kl. 20:31.
Citera
2012-11-30, 20:29
Medlem
Khayyams avatar
Henriks beskrvning av sig själv på twitter: Author, journalist and a scholar of history.

Blir jag också "scholar of history" om jag ansöker till en kurs i historia på universitetet?
Citera
2012-11-30, 20:30
Medlem
HarmonicAces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VF183
1,5 års heltidsstudier. Men han kan mycket väl välja en massa plojiga småkurser i ett par år så är han klar.

Nej, han måste skriva en C- uppsats.
Citera
2012-11-30, 20:30
Medlem
Wow, fjanten har terjat mer i sitt CV än Terje någonsin terjade sina foton. Jag förstår aldrig hur sådana här människor tänker. Tror dom på sina påhitt eller är dom konstant oroliga för att någon ska upptäcka deras lögner?
Ska bli intressant att se hur länge han forsätter att förneka att han ljuger och har ljugit. Eller alternativt att han visar sitt examensbevis, men jag tvivlar på att något sådant existerar.
Citera
2012-11-30, 20:31
Medlem
Eftersom fil.kand är en skyddad titel kan han ju hamna i gråzonen för bedrägeri. Nån som har koll på vad som gäller där?
Citera
2012-11-30, 20:32
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khayyam
Henriks beskrvning av sig själv på twitter: Author, journalist and a scholar of history.

Blir jag också "scholar of history" om jag ansöker till en kurs i historia på universitetet?

Vilken tragisk jävla pajas Arnstad verkar vara. Vem tror på hans blaj om fascister hit och dit i fortsättningen? Och vem tror på DN:s skriverier i fortsättningen? Inte jag i alla fall.
Citera
2012-11-30, 20:33
Medlem
Khayyams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silpon
Wow, fjanten har terjat mer i sitt CV än Terje någonsin terjade sina foton. Jag förstår aldrig hur sådana här människor tänker. Tror dom på sina påhitt eller är dom konstant oroliga för att någon ska upptäcka deras lögner?
Ska bli intressant att se hur länge han forsätter att förneka att han ljuger och har ljugit. Eller alternativt att han visar sitt examensbevis, men jag tvivlar på att något sådant existerar.

Han har redan erkänt att något examensbevis inte finns, hur ska man annars tolka det när han säger att han inte har en fil. mag.?
Citera
2012-11-30, 20:34
Medlem
Crunchies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
nja, nu blandar vi väl ihop det gamla och nya systemet, 30 hp borde väl kandidatuppsatsen vara på idag (och hela 'kandidatkursen' som ni kallar det, på 60 hp)?

Varje termin är 20 gamla hp eller 30 nya hp.

Kanditatuppsatsen skriver man tidigast på termin 3, alltså 60 gamla hp eller 90 nya när man är klar.

För att få ut kandidatexamen måste man ha tagit 60 gamla eller 90 nya högskolepoäng i ett ämne med godkänd kandidatuppsats, samt 60 eller 90 poäng i samma eller andra ämnen (beroende på utbildning).

120 gamla eller 180 nya poäng totalt alltså för att kunna titulera sig fil.kand

Själva uppsatsen är på 10 resp. 15 hp
Senast redigerad av Crunchie 2012-11-30 kl. 20:38.
Citera
2012-11-30, 20:35
Medlem
Khayyams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksparrow
Eftersom fil.kand är en skyddad titel kan han ju hamna i gråzonen för bedrägeri. Nån som har koll på vad som gäller där?

Bara legitimerade yrken är skyddade, t.e.x läkare och sjuksköterska.
Citera
2012-11-30, 20:36
Medlem
olof86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksparrow
Läs tråden, det är inte någon skyddad titel. Och nej, du kan inte använda Wikipedia som källa.

OnT: varför twittrar han om att disputera? Det är ju förbehållt doktorander, vilket han är långt ifrån... Han kanske öppnar för att dra gråtkortet "an honest mistake", påstå sig helt ha massuppfittat det akademiska systemet, typ.
Citera
2012-11-30, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daym
Eftersom jag också är Sverigedemokrat och således hopplöst outbildad så undrar man hur långt det är mellan herr Arnstad och en fil.kand? Det fattas en hel del, ja, men om man skulle skjuta från höften och göra en grov simplifiering så vad skulle det krävas?

Med samma antal poäng per år som hittills har han en fil. kand. = kandidatexamen år 2031. Detta dock under förutsättning att "Historia för journalister" får räknas in under Historia, vilket jag inte alls är säker på; i annat fall är svaret år 2103. Därefter ska han ta en master och sedan disputera

Tillägg: Av dessa 30 hp verkar dock 22.5 handla om metoder eller om ämnet historia (dessa är för övrigt på avancerad metod, därav hans "pågående masterstudier"), så man kan (lite skämtsamt) argumentera för att det korrekta svaret för fil. kand. är år 2427.
Citera
2012-11-30, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce
Nej, han måste skriva en C- uppsats.

Men det var då fan. Har karln inte gjort det. Vad är då detta skeppet Vasa och fascism sakerna?

Hur kan han mena att han har fil. kand eller någon kandidatexamen utan att skriva en C-uppsats. Är han efterbliven?

Jag kan ha viss förståelse för att om nu har tagit sina 90 poäng i sitt huvudämne och skrivit en C-uppsats så är man nästan klar. Då resten bara kan vara en massa trams på grundnivå. Men om man nu inte ens är klar i sitt huvudämne, hur fan får man det till att man har examen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in