2013-11-12, 14:59
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Man upphör aldrig att förvånas över vilka extrema positioner som är mainstream vid universiteten. Arnstads uppfattning att det var Finland som provocerade fram Sovjetunionens angrepp 1939 har han troligen från Hobsbawm.

Japp Arnstad är starkt influerad av Stalinisten Hobsbawn

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/darfor-leder-krisen-till-en-nedgang-for-vanstern?rm=print

Svar till Arnstad från Staffan Skott

http://www.svd.se/kultur/understrecket/eric-hobsbawm-skonmalade-rysk-historia_7663338.svd
Citera
2013-11-12, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Ordförande höll med om att Arnstads historiesyn var problematisk, samt den massiva kritiken han fått. Det var tydligen Arnstad som tagit kontakt med instutitionen om att få hålla föredrag, föreningen hade gått med på det efter att Lööw och Berggren bjudits in.[/url]
Då får vi väl hoppas att den objudne gästen inte fick stå helt oemotsagd i alla fall.
Senast redigerad av Nebeltag 2013-11-12 kl. 15:03.
Citera
2013-11-12, 16:04
Medlem
Angående att Historiska föreningen i Uppsala bjöd in Arnstad till en paneldiskussion den 31 oktober:

Jag tänkte gå för att höra Arnstads svammel och nonsens, men tyvärr hann jag inte dit i tid. Jag var rätt intresserad av att höra varför Lars M. Andersson, som jag har haft som handledare på min C-uppsats i historia och respekterar som historiker (även om jag inte håller med om allt han säger), skulle vilja ha nåt att göra med denna pajas. Likadant med Lööw och Berggren. Kanske får tillfälle att prata något med Lars om detta, återkommer isåfall.

Hursomhelst, så kan vi glädjas åt att det finns åtskilliga individer på Historiska institutionen vid Uppsala Universitet som fullkomligt avskyr Arnstad, vilket inte är speciellt konstigt. T.ex. vid ett ventileringstillfälle i våras hade en pantad kommuniststudent använt Arnstad som tidigare forskning i sin C-uppsats. Seminarieledaren totalsågade denna student och spädde på med sitt avsky för Arnstad. Han kallade honom för bluffhistoriker, vilket fick mig att brista ut i världens leende
Citera
2013-11-12, 19:58
Medlem
Sillberts avatar
Någon som vet hur Arnstads snart ett år gamla debattartikel ”Sverigedemokraterna är ett fascistiskt parti” kan ligga på plats 1 av mest lästa artiklar på www.dn.se i dag?
Citera
2013-11-12, 20:10
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillbert
Någon som vet hur Arnstads snart ett år gamla debattartikel ”Sverigedemokraterna är ett fascistiskt parti” kan ligga på plats 1 av mest lästa artiklar på www.dn.se i dag?

I en agendasättande tidning är allt möjligt.
Citera
2013-11-12, 20:59
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:

Den cirkulerar på bland Sverigehatare på facebook.
kanske någon som släpat fram den där och att den då klättrar upp. såg den igår.
Citera
2013-11-12, 23:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Det räcker nog att Wolodarski klickar på en knapp.
Citera
2013-11-13, 00:06
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:

Det började tipsas om den på twitter.
Citera
2013-11-13, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Man upphör aldrig att förvånas över vilka extrema positioner som är mainstream vid universiteten. Arnstads uppfattning att det var Finland som provocerade fram Sovjetunionens angrepp 1939 har han troligen från Hobsbawm.
Den källa som han åberopar för sitt resonemang är som jag tidigare angett:
Pertti Ahonen, ‘Domestic Turmoil and Diplomatic Isolation: The Lapua Movement and Finnish Foreign Policy, 1929-1932’, East European Quarterly, XXVI, No. 4, January 1993, 499-523
Citera
2013-11-13, 16:42
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uhroissimo
Pertti Ahonen, ‘Domestic Turmoil and Diplomatic Isolation: The Lapua Movement and Finnish Foreign Policy, 1929-1932’, East European Quarterly, XXVI, No. 4, January 1993, 499-523

Försökte hitta den för att kolla uppgifterna men den verkar bara finnas elektroniskt från 1994. Nån annan som lyckats?
Citera
2013-11-13, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Försökte hitta den för att kolla uppgifterna men den verkar bara finnas elektroniskt från 1994. Nån annan som lyckats?
Du finner tidskriften på följande bibliotek:
http://libris.kb.se/bib/3410089
Citera
2013-11-13, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uhroissimo
Men hur resonerar denne Ahonen då? Anser han i likhet med Arnstad att Finland var ett fascistiskt land under mellankrigstiden? Det låter i så fall som en stalinistiskt influerad historieskrivning.

Eller är det Arnstad som är framme och drar ogrundade slutsatser ur andras forskning (i detta fall Ahonens) igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in