Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
Det existerar inget objektivt "du", du är fria att själv bestämma vad du ska innefattas av. Innefattar det saker som existerar så utgörs det dock av helt och hållet automatiska processer.
Nej.
Citat:
Jag vet att den förmåga du påstår dig besitta är logiskt omöjlig.
Nej, det vet du inte. Du har inte min erfarenhet. Idiotkommentar faktiskt, som att säga att det inte går att lyfta 200 kg bara för att man själv inte orkar. Jag har mediterat i 30 år och har en helt annan insikt i och förståelse för vad medvetande är. Börja meditera och kom tillbaka om 10 år så kan vi fortsätta diskutera.
Citat:
Varför ska jag länka till källor när det jag säger kan bekräftas med enkel logik? Dina upplevelser är antingen resultatet av orsak och verkan, eller av ren slump, något annat alternativ är en logisk omöjlighet. Och inget av dessa båda alternativ ger minsta utrymmer för någon fri vilja.
Fast din logik håller ju inte eftersom det kan finnas flera premisser.
Citat:
Jag gav dig lösningen på The Hard Problem för några inlägg sedan. Den enda anledningen till att du inte köpte den är för att du inte vill att det ska finnas någon materialistisk förklaring. Men tyvärr, det gör det.
Nej, det gjorde du inte. Du har bara åsikter som du tror är fakta. En lösning på Mind-Body problemet finns inte än så länge. Det
kan vara som du säger men det är absolut ingen fakta och det är ingen som lett det i bevis. PÅ samma sätt kan det vara som jag säger. Det vore ödmjukt av dig att allt du har att komma med i frågan är dina egna åsikter, inget annat. Precis som alla andra.
Citat:
Principen är inte så svår att förstå egentligen. Om du låter 100 apor trycka slumpmässigt på var sin skrivmaskin så kommer de förr eller senare att ha skrivit ner Shakespeare samlade verk. Om du låter naturen slumpmässigt leka runt med materia tillräckligt länge så kommer den till slut ha skapat allt som kan skapas av materia..
Tror du på det själv? Om det bara blåser tillräckligt många gånger i Sahara så kommer det att uppstå sandslott som är på pricken lika Taj Mahal. Flera stycken faktiskt. Miljoner. Bara det blåser tillräckligt mycket.