2023-07-23, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Vad menar du med likadant? Att drömmen kan kännas lika verklig?

Jag är osäker på det, i vilket läge man kan anses vara 100 medvetslös. Det forskas ju i detta. Men definitivt så är det ju när EEG är flatline i alla fall.

Man känner sig ju som samma person både i drömmen och när man är vaken.

Ja det borde ju vara så att medvetandet är helt out när man är flatline. Troligen skulle en narkosläkare säga att man är lights out även under en vanlig narkos när man opererar sig och då tror jag inte att man är flatline utan då ligger man nog lite medeldjupt och surfar gott på narkosen.
Citera
2023-07-23, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Har du koll på vad som krävs för att medvetandet helt ska sluta att fungera tillfälligt? Att sova djupt bör inte räcka gissar jag. Är det en helt utslagen elektrisk aktivitet i hjärnan som ger total upplevelselöshet/medvetslöshet?
Det krävs att hjärnans signalsubstanser störs ut till en så hög grad att de inte längre kan ge upphov till något medvetande. Störs de ut för mycket upphör dock kroppens direkt vitala funktioner, t.ex. så upphör hjärtat att slå, vilket innebär döden.

Därför måste man vara mycket noga med mängden läkemedel under en narkos. För lite innebär att hjärnans signalsubstanser fortfarande kan producera medvetande, för mycket innebär fara för livet.
Citera
2023-07-23, 19:18
Medlem
Citat:
Man känner sig ju som samma person både i drömmen och när man är vaken.

Ja det borde ju vara så att medvetandet är helt out när man är flatline. Troligen skulle en narkosläkare säga att man är lights out även under en vanlig narkos när man opererar sig och då tror jag inte att man är flatline utan då ligger man nog lite medeldjupt och surfar gott på narkosen.

Det är sant, men oftast är man totalt omedveten om det vakna livet. Jag har vid några tillfällen upplevt det som kallas klardrömmar. Plötsligt förstår man att det är en dröm alltihop, men jag har aldrig haft något minne av den vakna världen, bara att jag som sagt börjar fatta att jag drömmer. Har du upplevt det? Det är häftigt. Samtidigt med denna insikt så förstår man att man kan påverka omgivningen i drömmen med viljan.

Ja åtminstone är det ju avsikten att man skall va helt medvetslös. Jag skall erkänna att jag är dåligt insatt i exakt hur narkosen fungerar på olika delar av hjärnan. Men det är väl bara läsa på.
Citera
2023-07-23, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det krävs att hjärnans signalsubstanser störs ut till en så hög grad att de inte längre kan ge upphov till något medvetande. Störs de ut för mycket upphör dock kroppens direkt vitala funktioner, t.ex. så upphör hjärtat att slå, vilket innebär döden.

Därför måste man vara mycket noga med mängden läkemedel under en narkos. För lite innebär att hjärnans signalsubstanser fortfarande kan producera medvetande, för mycket innebär fara för livet.

Det gäller att narkosläkaren inte snålar då om man ska lägga sig under kniven nån gång. Propofol verkar ju vara ett vanligt narkosmedel. På wiki står det följande - Medvetandet försvinner eller sänks rejält av propofol. Så lights out då om inte läkaren gör en fadäs.
Citera
2023-07-23, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Det är sant, men oftast är man totalt omedveten om det vakna livet. Jag har vid några tillfällen upplevt det som kallas klardrömmar. Plötsligt förstår man att det är en dröm alltihop, men jag har aldrig haft något minne av den vakna världen, bara att jag som sagt börjar fatta att jag drömmer. Har du upplevt det? Det är häftigt. Samtidigt med denna insikt så förstår man att man kan påverka omgivningen i drömmen med viljan.

Ja åtminstone är det ju avsikten att man skall va helt medvetslös. Jag skall erkänna att jag är dåligt insatt i exakt hur narkosen fungerar på olika delar av hjärnan. Men det är väl bara läsa på.

Det låter rätt skönt ändå 🙂 Nej jag har aldrig lyckats styra mina drömmar, vilket är jävligt synd för då kan det ju bli riktigt trevligt där i sängen.
Citera
2023-07-23, 19:45
Bannlyst
Det är det som är så intressant. Ingen inom vetenskap vet och kan förklara. Medvetande är att uppfatta sig själv och världen kring sig. Därför är religion och spiritualism bättre på att förklara det. Jag tror medvetandet finns i olika grader. En mänsklig hjärna har högst medvetande, men även en sten kan ha ett på sitt sätt. Hela universum är nog ett medvetande.
Citera
2023-07-23, 19:55
Medlem
Citat:
Det låter rätt skönt ändå 🙂 Nej jag har aldrig lyckats styra mina drömmar, vilket är jävligt synd för då kan det ju bli riktigt trevligt där i sängen.

Haha ja eller hur. Det har bara hänt mig ett fåtal gånger i livet. Det är det som kallas lucid dreams på änglish.
Citera
2023-07-23, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordsj
Det är det som är så intressant. Ingen inom vetenskap vet och kan förklara. Medvetande är att uppfatta sig själv och världen kring sig. Därför är religion och spiritualism bättre på att förklara det. Jag tror medvetandet finns i olika grader. En mänsklig hjärna har högst medvetande, men även en sten kan ha ett på sitt sätt. Hela universum är nog ett medvetande.
Jag gillar detta inlägg. Det utgör ett tydligt exempel på att de som tror på ett universellt medvetande är totalt oinsatta i vad vetenskapen känner till om medvetandet.

Det enda de har hört är att medvetandet betraktas som ett ”mysterium”, utan att förstå att det enda som menas med detta är att vi inte vet exakt hur hjärnan skapar medvetandet. Däri ligger hela ”mysteriet”. Det är det enda frågetecknet gällande medvetandet.

Vi vet helt säkert att medvetandet endast utgörs av elektrokemiska impulser mellan hjärnans nervceller.
Vi vet helt säkert att medvetandet uppstod genom evolutionen precis som alla våra andra kroppsfunktioner.
Vi vet att medvetandet är ett helt och hållet automatiskt informationsbehandlingssystem vars syfte är att utifrån vad som händer i vår omgivning få oss att reagera på ett evolutionärt fördelaktigt sätt.
Allt detta är bevisat bortom alla tvivel.
Alla som inte förstår detta är antingen okunniga eller lever i förnekelse.
Citera
2023-07-23, 21:22
Medlem
Citat:
[...] utan att förstå att det enda som menas med detta är att vi inte vet exakt hur hjärnan skapar medvetandet. Däri ligger hela ”mysteriet”. Det är det enda frågetecknet gällande medvetandet.
Aha, du menar själva huvudfrågan som alla är intresserad av, speciellt i en sån här tråd. Den som förminskar det till ett "bara ett litet frågetecken" måste ju vara antingen troll eller pajas.

Samt vadå "inte vet exakt"? Hänvisa till en enda studie eller experiment eller nåt vetenskapligt alls som förklarar det på ett ungefär.

Citat:
Vi vet helt säkert att medvetandet endast utgörs av elektrokemiska impulser mellan hjärnans nervceller.
Vi vet helt säkert att medvetandet uppstod genom evolutionen precis som alla våra andra kroppsfunktioner.
Vi vet att medvetandet är ett helt och hållet automatiskt informationsbehandlingssystem vars syfte är att utifrån vad som händer i vår omgivning få oss att reagera på ett evolutionärt fördelaktigt sätt.
Allt detta är bevisat bortom alla tvivel.
Alla som inte förstår detta är antingen okunniga eller lever i förnekelse.
Haha, bevisat. Jösses. Aja, fixa en källa på det du säger så vi okunniga i tråden får tillfälle att lära oss nåt.
Citera
2023-07-23, 21:28
Medlem
Gissning angående svar till mitt föregående inlägg: Vi kommer inte få en enda jävla länk. Om vi har tur får vi höra hur korkade vi är igen. Hoppas jag gissar fel för en gångs skull. ^^
Citera
2023-07-23, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Aha, du menar själva huvudfrågan som alla är intresserad av, speciellt i en sån här tråd. Den som förminskar det till ett "bara ett litet frågetecken" måste ju vara antingen troll eller pajas.

Samt vadå "inte vet exakt"? Hänvisa till en enda studie eller experiment eller nåt vetenskapligt alls som förklarar det på ett ungefär.

Haha, bevisat. Jösses. Aja, fixa en källa på det du säger så vi okunniga i tråden får tillfälle att lära oss nåt.
Fast du visar ju i inlägg efter inlägg på det här forumet att du inte vill lära dig något. Tvärtom så anstränger du dig till ditt yttersta för att förbli så faktaresistent som möjligt. Även den simplaste logik avfärdar du med argument som skulle betraktas som pinsam om de kom från en 6-åring.

Jag sa att de som förnekar de fakta jag presenterade antingen är okunniga eller lever i förnekelse. Du är både okunnig och lever i förnekelse. Inte bara det, du tillhör den yttersta nivån både vad gäller okunnighet och förnekelse.
Citera
2023-07-23, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Gissning angående svar till mitt föregående inlägg: Vi kommer inte få en enda jävla länk. Om vi har tur får vi höra hur korkade vi är igen. Hoppas jag gissar fel för en gångs skull. ^^
Du gissade fullkomligt rätt. Du får inte en enda jävla länk eftersom du ändå är totalt oemottaglig för fakta. Och du får återigen höra hur korkad du är eftersom du är totalt oemottaglig för fakta.

Ska jag börja ta dig seriöst så får du börja argumentera seriöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in