2023-07-23, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordsj
Det är det som är så intressant. Ingen inom vetenskap vet och kan förklara. Medvetande är att uppfatta sig själv och världen kring sig. Därför är religion och spiritualism bättre på att förklara det. Jag tror medvetandet finns i olika grader. En mänsklig hjärna har högst medvetande, men även en sten kan ha ett på sitt sätt. Hela universum är nog ett medvetande.

Hur kan en sten ha medvetande?
Citera
2023-07-24, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Hur kan en sten ha medvetande?

Ett ytterst låg medvetande, Växter har ett litet större, djur ännu större. Människan störst. Universum som ett kollektivt medvetande. Jag kan inte förklara det vetenskaplig, utan då får man använda tro och det spirituella. Inga bevis bara spekulation, hypotes.

Jag har inga bevis för att vi i skulle leva i en datasimulation gjord av tidigare intelligenser i ett annat universum som ett experiment - det är en teori vilket jag inte förespråkar. Det ändå man kan "vetenskapligt" bevisa är man själv har ett medvetande. Inte att andra människor har det. Men det är vetenskapen det. Inre tro förklarar bättre.
Senast redigerad av Nordsj 2023-07-24 kl. 11:50.
Citera
2023-07-24, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Jag gillar detta inlägg. Det utgör ett tydligt exempel på att de som tror på ett universellt medvetande är totalt oinsatta i vad vetenskapen känner till om medvetandet.

Det enda de har hört är att medvetandet betraktas som ett ”mysterium”, utan att förstå att det enda som menas med detta är att vi inte vet exakt hur hjärnan skapar medvetandet. Däri ligger hela ”mysteriet”. Det är det enda frågetecknet gällande medvetandet.

Vi vet helt säkert att medvetandet endast utgörs av elektrokemiska impulser mellan hjärnans nervceller.
Vi vet helt säkert att medvetandet uppstod genom evolutionen precis som alla våra andra kroppsfunktioner.
Vi vet att medvetandet är ett helt och hållet automatiskt informationsbehandlingssystem vars syfte är att utifrån vad som händer i vår omgivning få oss att reagera på ett evolutionärt fördelaktigt sätt.
Allt detta är bevisat bortom alla tvivel.
Alla som inte förstår detta är antingen okunniga eller lever i förnekelse.

Det skulle kunna vara som så att vetenskapen har en klar bild av vad medvetandet är precis som du skriver. Men att olika forskare inte går ut så hårt med att medvetandet verkar sluta med döden kan ju bero på en slags ödmjukhet inför alla religiösa personer i världen. Är väl ändå ca 80 procent av alla människor i världen som tror och hoppas på ett efterliv.
Citera
2023-07-24, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordsj
Ett ytterst låg medvetande, Växter har ett litet större, djur ännu större. Människan störst. Universum som ett kollektivt medvetande. Jag kan inte förklara det vetenskaplig, utan då får man använda tro och det spirituella. Inga bevis bara spekulation, hypotes.

Jag har inga bevis för att vi i skulle leva i en datasimulation gjord av tidigare intelligenser i ett annat universum som ett experiment - det är en teori vilket jag inte förespråkar. Det ändå man kan "vetenskapligt" bevisa är man själv har ett medvetande. Inte att andra människor har det. Men det är vetenskapen det. Inre tro förklarar bättre.

Djur köper jag, växter möjligtvis men stenar. Ja vem vet vad som är möjligt om allt innefattas i ett allomfattande medvetande, men det blir som du säger bara spekulationer.
Citera
2023-07-24, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Det skulle kunna vara som så att vetenskapen har en klar bild av vad medvetandet är precis som du skriver. Men att olika forskare inte går ut så hårt med att medvetandet verkar sluta med döden kan ju bero på en slags ödmjukhet inför alla religiösa personer i världen. Är väl ändå ca 80 procent av alla människor i världen som tror och hoppas på ett efterliv.

Haha nej så funkar inte vetenskapen. Den som hade kunnat demonstrera hur hjärnan tillverkar inre upplevelser hade fått nobelpris.
Citera
2023-07-24, 12:32
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Vi vet helt säkert att medvetandet endast utgörs av elektrokemiska impulser mellan hjärnans nervceller.
Källa på det.
Citat:
Vi vet helt säkert att medvetandet uppstod genom evolutionen precis som alla våra andra kroppsfunktioner.
Källa på det.
Citat:
Vi vet att medvetandet är ett helt och hållet automatiskt informationsbehandlingssystem vars syfte är att utifrån vad som händer i vår omgivning få oss att reagera på ett evolutionärt fördelaktigt sätt.
Källa på det.
Citat:
Allt detta är bevisat bortom alla tvivel.
Länka till bevisen.

Debatten om medvetandets uppkomst är i högsta grad levande. Ingen har, såvitt jag vet, kommit med någon tillfredsställande lösning på The Hard Problem.

https://iep.utm.edu/hard-problem-of-conciousness/
Citera
2023-07-24, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Forskare brukar vara tydliga med att medvetandet helt och hållet är en produkt av hjärnan. Det är dock ett faktum som, av den anledning att så många vill tro på ett efterliv, inte säljer så bra, varken ekonomiskt eller politiskt. Därför ser vi sällan detta förklaras i media, och därför lär vi inte ut det direkt i skolorna.

Av samma anledning får vi inte lära oss att fri vilja inte existerar. Det är ett faktum som om möjligt är ännu säkrare, det kan bekräftas av vem som helst när som helst. Men det är helt enkelt något som folk inte vill känna till.
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Källa på det.

Källa på det.

Källa på det.

Länka till bevisen.

Debatten om medvetandets uppkomst är i högsta grad levande. Ingen har, såvitt jag vet, kommit med någon tillfredsställande lösning på The Hard Problem.

https://iep.utm.edu/hard-problem-of-conciousness/
Du har redan fått bevis på detta, men du är en person som föredrar att lita på dina egna hallucinationer än på vetenskapen.

Jag kom med en fullt logisk förklaring till The Hard Problem nyligen i tråden:
Citat:
Det svåra problemet är mycket enkelt att besvara och hålls bara fast vid de som vill att medvetandet ska vara något mer än vad det helt uppenbart är.

När du upplever t.ex. färgen röd så aktiveras också en rad andra tidigare upplevelser som förknippas med denna färg. Den enda egenskapen röd har är att den skiljer sig från andra färger, det är det enda som är unikt med själva färgen. Men när du ser rött så aktiveras även minnena av eld, tomater, svenska stugor o.s.v. vilken skapar en mångfasetterad upplevelse, vilket ger uppfattningen att det är något unikt, speciellt, du upplever.
Som jag har förklarat tidigare så utgörs ditt medvetande endast av de tankar och känslor du har i detta ögonblick, ingenting annat. ”Jaget” är ingenting annat än tanken på ”jaget”. Det finns inget extra laget av medvetande bortom detta, det finns ingenting som upplever tankarna och känslorna.
Citera
2023-07-24, 16:00
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Du har redan fått bevis på detta, men du är en person som föredrar att lita på dina egna hallucinationer än på vetenskapen.
Bevis? Menar du din "förklaring"?

Citat:

Som jag har förklarat tidigare så utgörs ditt medvetande endast av de tankar och känslor du har i detta ögonblick, ingenting annat. ”Jaget” är ingenting annat än tanken på ”jaget”. Det finns inget extra laget av medvetande bortom detta, det finns ingenting som upplever tankarna och känslorna.

Förklara hur elektricitet och kemi skapar en medveten upplevelse.
Jag skulle fortfarande vilja se en vetenskapligt bevisad eller åtminstone baserad modell för det du påstår. Det räcker liksom inte med att du säger att det är så.
Citera
2023-07-24, 16:01
Medlem
Citat:
Forskare brukar vara tydliga med att medvetandet helt och hållet är en produkt av hjärnan. Det är dock ett faktum som, av den anledning att så många vill tro på ett efterliv, inte säljer så bra, varken ekonomiskt eller politiskt. Därför ser vi sällan detta förklaras i media, och därför lär vi inte ut det direkt i skolorna.

Av samma anledning får vi inte lära oss att fri vilja inte existerar. Det är ett faktum som om möjligt är ännu säkrare, det kan bekräftas av vem som helst när som helst. Men det är helt enkelt något som folk inte vill känna till.

Om det inte finns något extra lager av medvetande bortom tankar och känslor, varför är man då fortfarande medveten när man mediterar utan tankar?
Citera
2023-07-24, 16:20
Medlem
YolotheistDelusions avatar
Ursprung, aktivitet och universum. Sedan är det kämpade för kunskapen som får en att hitta tillbaka till ursprunget. Tänker du på det så är du mer närmare det du kanske letar efter. Men det är ju inte alla som är seriösa.
Citera
2023-07-24, 18:15
Medlem
Citat:

Här förutsätter du det som skulle förklaras. Att det överhuvudtaget kan finnas en upplevelse. Som sagt, så kan det mycket väl vara så att hjärnan skapar upplevelsen men det är fel att hävda att vi idag vet hur.
Senast redigerad av Tandan 2023-07-24 kl. 18:20.
Citera
2023-07-24, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Bevis? Menar du din "förklaring"?

Förklara hur elektricitet och kemi skapar en medveten upplevelse.
Jag skulle fortfarande vilja se en vetenskapligt bevisad eller åtminstone baserad modell för det du påstår. Det räcker liksom inte med att du säger att det är så.

Jag kan inte ens begripa hur detta skulle gå till. Det känns som att det är och förblir ett förklaringsgap som kommer bestå. Något annat måste till som vi inte upptäckt ännu tror jag. Som inte våra sinnen kan registrera möjligtvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in