Citat:
Ursprungligen postat av
Link04
Det skulle kunna vara som så att vetenskapen har en klar bild av vad medvetandet är precis som du skriver. Men att olika forskare inte går ut så hårt med att medvetandet verkar sluta med döden kan ju bero på en slags ödmjukhet inför alla religiösa personer i världen. Är väl ändå ca 80 procent av alla människor i världen som tror och hoppas på ett efterliv.
Forskare brukar vara tydliga med att medvetandet helt och hållet är en produkt av hjärnan. Det är dock ett faktum som, av den anledning att så många vill tro på ett efterliv, inte säljer så bra, varken ekonomiskt eller politiskt. Därför ser vi sällan detta förklaras i media, och därför lär vi inte ut det direkt i skolorna.
Av samma anledning får vi inte lära oss att fri vilja inte existerar. Det är ett faktum som om möjligt är ännu säkrare, det kan bekräftas av vem som helst när som helst. Men det är helt enkelt något som folk inte vill känna till.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Källa på det.
Källa på det.
Källa på det.
Länka till bevisen.
Debatten om medvetandets uppkomst är i högsta grad levande. Ingen har, såvitt jag vet, kommit med någon tillfredsställande lösning på The Hard Problem.
https://iep.utm.edu/hard-problem-of-conciousness/
Du har redan fått bevis på detta, men du är en person som föredrar att lita på dina egna hallucinationer än på vetenskapen.
Jag kom med en fullt logisk förklaring till The Hard Problem nyligen i tråden:
Citat:
Det svåra problemet är mycket enkelt att besvara och hålls bara fast vid de som vill att medvetandet ska vara något mer än vad det helt uppenbart är.
När du upplever t.ex. färgen röd så aktiveras också en rad andra tidigare upplevelser som förknippas med denna färg. Den enda egenskapen röd har är att den skiljer sig från andra färger, det är det enda som är unikt med själva färgen. Men när du ser rött så aktiveras även minnena av eld, tomater, svenska stugor o.s.v. vilken skapar en mångfasetterad upplevelse, vilket ger uppfattningen att det är något unikt, speciellt, du upplever.
Som jag har förklarat tidigare så utgörs ditt medvetande endast av de tankar och känslor du har i detta ögonblick, ingenting annat. ”Jaget” är ingenting annat än tanken på ”jaget”. Det finns inget extra laget av medvetande bortom detta, det finns ingenting som upplever tankarna och känslorna.