2023-07-22, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Det har jag faktiskt inte tänkt på, intressant. Kan inte minnas en enda dröm där jag gått runt för mig själv. Vilket jag ju gör väldigt mycket om dagarna. Så vore ju rimligt att man nån gång var själv i drömmen. Skumt. Har du haft nån dröm någon gång där du varit ensam?

Ja det är nog riktigt ovanligt att man är ensam när man drömmer. I så fall är man nog på väg till eller från någon är känslan.

Man kan ju även testa att som vaken se hur lång tid man klarar av att inte tänka på någon annan person. Tar inte lång tid innan nån dyker upp 😂 Medvetandet verkar konstant söka efter andra personer. Även när man är ensam hemma så kollar man ju ofta på nån serie eller lyssnar på lite musik. Och det är ju också andra personer man ser och hör då. Även Flashback är ju socialt 🙂
Citera
2023-07-22, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Hur skulle medvetandet kunna skapa materian. Har du något exempel på att det gör det. Du är inne på att eftersom man inte kan säga att det inte är på ett visst sätt så är det så. Och visst kan det vara så. Allt är möjligt, men om man inte har några belägg för det, varför ska man då anse att det är så?
Då måste man anse att allt som alla människor anser, är på det sättet som de säger. Om någon anser att Kalle Anka bor på baksidan av månen kan man ta det som en sanning, för att man inte kan visa att han inte gör det. Nu när jag sagt det, anser du att han gör det?

Hur vet du att mätbarheten finns där om inget mätande upplevande subjekt finns där? Det är du som hävdar det så bevisbördan ligger på dig. Jag har aldrig skrivit något om att materia skapas av medvetandet, så jag tänker inte argumentera utifrån det.

Citat:
Att definitioner ändras och utvidgas är inget konstigt om det finns anledning eller saker som visar att det behövs. Ändrar man definitionen av hus till att bli katt, är det väldigt konstigt och finns inget behov av. För hus har inte plötsligt blivit katter. Nu har definitionen av medvetande inte ändrats, utan det är bara vissa som anser den är något annat. Så frågan är egentligen ointressant. Man måste då utgå från definitionen och fundera om den stämmer med det som påstås.

Att vara medveten om sin omgivning och kunna reagera på det är medvetenhet.

Citat:
Visa att det finns flera. Kan du inte det, kan det bara finnas en. Vi kan förstås ha vår egen bild av verkligheten, men inte en egen verklighet.

Nej, jag ställde en fråga, jag hävdade inte att det finns flera verkligheter.

Citat:
Precis. Men att säga att det är på ett visst sätt för att det inte går visa att det inte är det, leder ingenstans. Speciellt när det finns det som visar på att det inte är så.

Vet inte hur det kom med här, men det har ingenting med vad jag har skrivit att göra.

Citat:
Man kan förstås spekulera om vad som helst, som sagt. Kanske kryper medvetande omkring i dolda gångar i underjorden efter vår död och kryper upp på BB och tränger in i foster. Möjligheterna är oändliga.

Exakt, vad som händer efter döden är helt och hållet spekulationer.
Citera
2023-07-22, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja det är nog riktigt ovanligt att man är ensam när man drömmer. I så fall är man nog på väg till eller från någon är känslan.

Man kan ju även testa att som vaken se hur lång tid man klarar av att inte tänka på någon annan person. Tar inte lång tid innan nån dyker upp 😂 Medvetandet verkar konstant söka efter andra personer. Även när man är ensam hemma så kollar man ju ofta på nån serie eller lyssnar på lite musik. Och det är ju också andra personer man ser och hör då. Även Flashback är ju socialt 🙂

Men man borde ju haft en enda dröm där man sitter och pillar med något ensam tycker man, men icke vad jag kan minnas.

Ja flockdjur är vad vi är, men i olika grad.
Citera
2023-07-23, 07:50
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havsnatur
Hur vet du att mätbarheten finns där om inget mätande upplevande subjekt finns där? Det är du som hävdar det så bevisbördan ligger på dig. Jag har aldrig skrivit något om att materia skapas av medvetandet, så jag tänker inte argumentera utifrån det.
Eftersom allt fysiskt är mätbart.

Citat:
Att vara medveten om sin omgivning och kunna reagera på det är medvetenhet.
Och att vara medveten innebär vad?

Citat:
Vet inte hur det kom med här, men det har ingenting med vad jag har skrivit att göra.
Bara en vidareutveckling av det du sa.
Citera
2023-07-23, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Men man borde ju haft en enda dröm där man sitter och pillar med något ensam tycker man, men icke vad jag kan minnas.

Ja flockdjur är vad vi är, men i olika grad.

Yes precis. Att medvetandet är så socialt kan ju ha en enkel biologisk förklaring, att vi är flockdjur och vi behöver vår flock för att vara trygga och för att sprida generna.

Jag tänkte efter här om man drömt någon "ensamdröm" men haha fan svårt att minnas drömmarna alltså. Jag hittar ingen sådan i minnet i alla fall. Det är ju rätt coolt att medvetandet känns ungefär likadant när man ligger och sover sin skönhetssömn som när man är vaken. Undrar om man är helt upplevelselös korta stunder när man sover djupsömn? Troligen inte gissar jag annars hade det ju varit att doppa tån lite inför en ev lights out 😂
Citera
2023-07-23, 09:52
Medlem
Citat:
Eftersom allt fysiskt är mätbart.

Så länge det finns upplevande mätande subjekt, när de inte finns, hur bevisar du då att allt fysiskt är mätbart? En intressant parentes i sammanhanget är ju att kartor är bra för att mäta avstånd, innan jorden blev helt kartlagd kunde man inte mäta alla avstånd,

Citat:
Och att vara medveten innebär vad?

Att uppleva.

Citat:
Bara en vidareutveckling av det du sa.

Nej, i så fall en mycket märklig tolkning av det.
Citera
2023-07-23, 11:26
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Så länge det finns upplevande mätande subjekt, när de inte finns, hur bevisar du då att allt fysiskt är mätbart? En intressant parentes i sammanhanget är ju att kartor är bra för att mäta avstånd, innan jorden blev helt kartlagd kunde man inte mäta alla avstånd,

Om du menar att verkligheten bara finns när någon observerar den, är frågan relevant. Men eftersom vi finns, så kan vi mäta den och säga att det är så. Att verkligheten, så att säga aldrig skulle ha varit, eller aldrig kommer att vara mätbar utan oss, är inget jag kan se. Det kräver en del metafysik för att förklara.

Att man inte kan mäta något, betyder inte, att det inte är verkligt. Förr kunde man inte mäta ljusets våglängd. Men det betyder inte, att ljuset inte var verkligt för det. Så genom att mäta. kan man bevisa att något är verkligt och existerar. Sånt man inte kan mäta, kan man inte säga är verkligt. Bara göra antaganden om, som man gjorde förr. Det kan finnas massor med saker som vi inte kan uppfatta med våra sinnen, men som är verkliga. Vi har bara inte upptäckt dem än. De mätinstrument vi skapat, har utökat våra sinnen och gjort att vi kan upptäcka mer av verkligheten, än vi gjort tidigare.

Men se det så här, vad jag framför är en definition av verkligheten, som stämmer med vad de flesta anser. Då borde du vara nöjd med den definitionen, som du egentligen har svårt att argumentera mot, samtidigt som du anser att definitionen av vad som är medvetande, är något som man kan skjuva på, lite som man vill.

Citat:
Att uppleva.
Ha Ha! Och vad innebär det. Att ha upplevelser kanske. Kan du visa att slemsvampen har det?

Citat:
Nej, i så fall en mycket märklig tolkning av det.
Inte en tolkning, ett tillägg.
Citera
2023-07-23, 13:42
Medlem
Citat:
Om du menar att verkligheten bara finns när någon observerar den, är frågan relevant. Men eftersom vi finns, så kan vi mäta den och säga att det är så. Att verkligheten, så att säga aldrig skulle ha varit, eller aldrig kommer att vara mätbar utan oss, är inget jag kan se. Det kräver en del metafysik för att förklara.

Jag har inte hävdat eller menat något sådant, det var du som hävdade att verklighetens mätbarhet inte försvinner utan mätande upplevande subjekt. Du har inte kunnat bevisa att så är fallet. Därav följer att det är ett antagande och en spekulation från din sida.

Citat:
Att man inte kan mäta något, betyder inte, att det inte är verkligt. Förr kunde man inte mäta ljusets våglängd. Men det betyder inte, att ljuset inte var verkligt för det. Så genom att mäta. kan man bevisa att något är verkligt och existerar. Sånt man inte kan mäta, kan man inte säga är verkligt. Bara göra antaganden om, som man gjorde förr. Det kan finnas massor med saker som vi inte kan uppfatta med våra sinnen, men som är verkliga. Vi har bara inte upptäckt dem än. De mätinstrument vi skapat, har utökat våra sinnen och gjort att vi kan upptäcka mer av verkligheten, än vi gjort tidigare.

I så fall är vare sig brott, snygghet, fulhet, drömmar eller universum verkliga. jag håller inte md om det, existens är lika med verkligt.

Citat:
Men se det så här, vad jag framför är en definition av verkligheten, som stämmer med vad de flesta anser. Då borde du vara nöjd med den definitionen, som du egentligen har svårt att argumentera mot, samtidigt som du anser att definitionen av vad som är medvetande, är något som man kan skjuva på, lite som man vill.

Att en stor mängd människor anser någonting och låter det utgöra en definition innebär inte att så är fallet. En stor mängd människor tror på koranen, det gör inte jag. Jag har en klar definition av vad medvetande är.

Citat:
Ha Ha! Och vad innebär det. Att ha upplevelser kanske. Kan du visa att slemsvampen har det?

Jag har redan länkat, där det står svart på vitt att bland annat växter är medvetna om sin omgivning. Angående slemsvampar har de uppenbarligen någon intelligens, kanske går att skilja från upplevelser, men de verkar ha medvetande i någon form: "Japanska forskare har också dokumenterat att slemsvampar kan tveka vid ett vägskäl och lära sig av sina erfarenheter." Att tveka utan upplevelser vet jag inte om det går.
Citera
2023-07-23, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Jo, en evig död är rent logiskt alltid bättre än ett evigt liv. Detta kan vi vara fullständigt säkra på. Evig död har vi inte det minsta ont av, och är därför inte det minsta negativt. Evigt liv kan när som helst komma att innebära evigt lidande, vilket är extremt negativt.

Vi kan aldrig vara 100% säkra på om vårt medvetande lever vidare för evigt eller inte, men det enda rationella är att hoppas att det inte gör det. Lyckligtvis är det system vi har som utgår ifrån bevis, vetenskapen, ytterst säkert på att medvetandet upphör att fungera när hjärnan gör det. Detta ska vi enbart vara tacksamma över.

Har du koll på vad som krävs för att medvetandet helt ska sluta att fungera tillfälligt? Att sova djupt bör inte räcka gissar jag. Är det en helt utslagen elektrisk aktivitet i hjärnan som ger total upplevelselöshet/medvetslöshet?
Citera
2023-07-23, 15:50
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag har inte hävdat eller menat något sådant, det var du som hävdade att verklighetens mätbarhet inte försvinner utan mätande upplevande subjekt. Du har inte kunnat bevisa att så är fallet. Därav följer att det är ett antagande och en spekulation från din sida.
Mätbarhet är en egenskap som är oberoende av den som mäter. Att något är mätbart betyder inte att någon mäter det eller att mätbarheten bara existerar under mätningen. Vi kan mäta objekt som är miljoner år gamla.

Att bevisa att mätbarheten inte försvinner utan människan, är som att bevisa att vinden inte blåser om det inte finns människor som känner den, eller att solen slutat lysa, om ingen människa ser den. Så då är det upp till de som påstår att världen är beroende av människan för att existera, som ska bevisa att det är på det sättet, om de tror det. Inte jag.

Citat:
I så fall är vare sig brott, snygghet, fulhet, drömmar eller universum verkliga. jag håller inte md om det, existens är lika med verkligt.
Jag menar att åsikter om vad som är snyggt eller fult inte är verkligt utan bara existerar i våra upplevelser. Set är dessutom i många fall, högs subjektivt. Inte heller anser jag åsikten om vad som är brott är något verkligt. Däremot är det brottslingen gör verkligt, då det sker i verkligheten.
Drömmar har jag tagit upp. Att vi drömmer är verkligt, ingen tvekan om det. Men det vi upplever i våra drömmar anser jag inte är verkligt. Menar du att att våra upplevelser i våra drömmar är verkliga? De flesta som vaknar efter en mardröm, brukar tycka att det var tur att den inte var verklig. Är handlingen i en film verklig? De delar av universum vi kan observera är förstås verkligt och mätbart. Bortom det vet vi inte.

Citat:
Att en stor mängd människor anser någonting och låter det utgöra en definition innebär inte att så är fallet. En stor mängd människor tror på koranen, det gör inte jag. Jag har en klar definition av vad medvetande är.
Förklarar ingenting. Även muslimer har begrepp om vad som är verkligt och inte, liksom kristna. Religionen är något man tror på, inget som man kan säga är verkligt. Ordet tro finns av en anledning, liksom att man pratar om att Gud existerar och inte att Gud är verklig.

Citat:
Jag har redan länkat, där det står svart på vitt att bland annat växter är medvetna om sin omgivning. Angående slemsvampar har de uppenbarligen någon intelligens, kanske går att skilja från upplevelser, men de verkar ha medvetande i någon form: "Japanska forskare har också dokumenterat att slemsvampar kan tveka vid ett vägskäl och lära sig av sina erfarenheter." Att tveka utan upplevelser vet jag inte om det går.
Det går förstås att tveka utan upplevelse. Det kan gälla för en svamp om den kan känna av markens beskaffenheten och automatiskt ändra riktning. Även automater som AI, är självlärande och kan lära av sina misstag, utan att ha ett medvetande. Frågan när det gäller slemsvampen, är även om det är ett inlärt eller ärvt beteende. Jag kan gå med på att man kan anse att den beter sig som den har ett medvetande. Men det betyder inte att den har det, då måste man visa det.
Citera
2023-07-23, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Yes precis. Att medvetandet är så socialt kan ju ha en enkel biologisk förklaring, att vi är flockdjur och vi behöver vår flock för att vara trygga och för att sprida generna.

Jag tänkte efter här om man drömt någon "ensamdröm" men haha fan svårt att minnas drömmarna alltså. Jag hittar ingen sådan i minnet i alla fall. Det är ju rätt coolt att medvetandet känns ungefär likadant när man ligger och sover sin skönhetssömn som när man är vaken. Undrar om man är helt upplevelselös korta stunder när man sover djupsömn? Troligen inte gissar jag annars hade det ju varit att doppa tån lite inför en ev lights out 😂

Vad menar du med likadant? Att drömmen kan kännas lika verklig?

Jag är osäker på det, i vilket läge man kan anses vara 100 medvetslös. Det forskas ju i detta. Men definitivt så är det ju när EEG är flatline i alla fall.
Senast redigerad av Tandan 2023-07-23 kl. 16:48.
Citera
2023-07-23, 18:58
Medlem
Citat:
Mätbarhet är en egenskap som är oberoende av den som mäter. Att något är mätbart betyder inte att någon mäter det eller att mätbarheten bara existerar under mätningen. Vi kan mäta objekt som är miljoner år gamla.

Att bevisa att mätbarheten inte försvinner utan människan, är som att bevisa att vinden inte blåser om det inte finns människor som känner den, eller att solen slutat lysa, om ingen människa ser den. Så då är det upp till de som påstår att världen är beroende av människan för att existera, som ska bevisa att det är på det sättet, om de tror det. Inte jag.

Nej, den som hävdar något har också bevisbördan. Du har fortfarande inte presenterat några bevis för att mätbarheten består utan mätande upplevande subjekt. Det är således ett antagande från din sida.

Citat:
Jag menar att åsikter om vad som är snyggt eller fult inte är verkligt utan bara existerar i våra upplevelser. Set är dessutom i många fall, högs subjektivt. Inte heller anser jag åsikten om vad som är brott är något verkligt. Däremot är det brottslingen gör verkligt, då det sker i verkligheten.
Drömmar har jag tagit upp. Att vi drömmer är verkligt, ingen tvekan om det. Men det vi upplever i våra drömmar anser jag inte är verkligt. Menar du att att våra upplevelser i våra drömmar är verkliga? De flesta som vaknar efter en mardröm, brukar tycka att det var tur att den inte var verklig. Är handlingen i en film verklig? De delar av universum vi kan observera är förstås verkligt och mätbart. Bortom det vet vi inte.

Åsikter är högst verkliga. Drömmar är i högsta grad verkliga, i drömform. Handlingen i en film är förstås verklig, i filmform. Nej, det går att se det på två sätt. Universum går inte att mäta, bara vissa utvalda delar av den. Det vi mäter är våra upplevelser av universum.

Citat:
Förklarar ingenting. Även muslimer har begrepp om vad som är verkligt och inte, liksom kristna. Religionen är något man tror på, inget som man kan säga är verkligt. Ordet tro finns av en anledning, liksom att man pratar om att Gud existerar och inte att Gud är verklig.

Precis, det finns många begrepp och uppfattningar och alla är givetvis verkliga då de existerar i olika former. Det som du kanske menar är att de inte finns manifesterade i en yttre värld, vilket är en annan sak.

Citat:
Det går förstås att tveka utan upplevelse. Det kan gälla för en svamp om den kan känna av markens beskaffenheten och automatiskt ändra riktning. Även automater som AI, är självlärande och kan lära av sina misstag, utan att ha ett medvetande. Frågan när det gäller slemsvampen, är även om det är ett inlärt eller ärvt beteende. Jag kan gå med på att man kan anse att den beter sig som den har ett medvetande. Men det betyder inte att den har det, då måste man visa det.

Gör det verkligen det? Att tveka innebär att man överväger och tar ett beslut, går det utan ett medvetande? Visserligen kan man argumentera för att medvetandet är en reaktion på något. Slemsvampen är en biologisk varelse, det är inte AI, därför bör man nog tala om medvetande beroende på sammanhang. Du har rätt, det är upp till mig att bevisa, jag vet inte ens hur man mäter det eller hur man handskas med slemsvampar, så jag kommer inte att kunna bevisa det själv, utan jag får förlita mig till att andra kanske kan göra det eller avfärda det. fast det här är ändå intressant: "En iPhone har ju också känslor

Enligt Koch är svaret – ja, i princip skulle elektroniska apparater också kunna rymma ett minimalt medvetande.

– Medvetande är en grundläggande egenskap i naturen. Alla komplexa system med förmåga att koppla samman information har ett medvetande. Ur detta perspektiv består universum av tid, rum, massa, energi – och medvetande, konstaterar Koch med en konstpaus."
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...t-ar-en-formel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in