Citat:
Ursprungligen postat av
havsnatur
Jag har inte hävdat eller menat något sådant, det var du som hävdade att verklighetens mätbarhet inte försvinner utan mätande upplevande subjekt. Du har inte kunnat bevisa att så är fallet. Därav följer att det är ett antagande och en spekulation från din sida.
Mätbarhet är en egenskap som är oberoende av den som mäter. Att något är mätbart betyder inte att någon mäter det eller att mätbarheten bara existerar under mätningen. Vi kan mäta objekt som är miljoner år gamla.
Att bevisa att mätbarheten inte försvinner utan människan, är som att bevisa att vinden inte blåser om det inte finns människor som känner den, eller att solen slutat lysa, om ingen människa ser den. Så då är det upp till de som påstår att världen är beroende av människan för att existera, som ska bevisa att det är på det sättet, om de tror det. Inte jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
havsnatur
I så fall är vare sig brott, snygghet, fulhet, drömmar eller universum verkliga. jag håller inte md om det, existens är lika med verkligt.
Jag menar att åsikter om vad som är snyggt eller fult inte är verkligt utan bara existerar i våra upplevelser. Set är dessutom i många fall, högs subjektivt. Inte heller anser jag åsikten om vad som är brott är något verkligt. Däremot är det brottslingen gör verkligt, då det sker i verkligheten.
Drömmar har jag tagit upp. Att vi drömmer är verkligt, ingen tvekan om det. Men det vi upplever i våra drömmar anser jag inte är verkligt. Menar du att att våra upplevelser i våra drömmar är verkliga? De flesta som vaknar efter en mardröm, brukar tycka att det var tur att den inte var verklig. Är handlingen i en film verklig? De delar av universum vi kan observera är förstås verkligt och mätbart. Bortom det vet vi inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
havsnatur
Att en stor mängd människor anser någonting och låter det utgöra en definition innebär inte att så är fallet. En stor mängd människor tror på koranen, det gör inte jag. Jag har en klar definition av vad medvetande är.
Förklarar ingenting. Även muslimer har begrepp om vad som är verkligt och inte, liksom kristna. Religionen är något man tror på, inget som man kan säga är verkligt. Ordet tro finns av en anledning, liksom att man pratar om att Gud existerar och inte att Gud är verklig.
Citat:
Ursprungligen postat av
havsnatur
Jag har redan länkat, där det står svart på vitt att bland annat växter är medvetna om sin omgivning. Angående slemsvampar har de uppenbarligen någon intelligens, kanske går att skilja från upplevelser, men de verkar ha medvetande i någon form: "Japanska forskare har också dokumenterat att slemsvampar kan tveka vid ett vägskäl och lära sig av sina erfarenheter." Att tveka utan upplevelser vet jag inte om det går.
Det går förstås att tveka utan upplevelse. Det kan gälla för en svamp om den kan känna av markens beskaffenheten och automatiskt ändra riktning. Även automater som AI, är självlärande och kan lära av sina misstag, utan att ha ett medvetande. Frågan när det gäller slemsvampen, är även om det är ett inlärt eller ärvt beteende. Jag kan gå med på att man kan anse att den beter sig som den har ett medvetande. Men det betyder inte att den har det, då måste man visa det.