Citat:
Ursprungligen postat av
Tandan
Ja det kommer ju an på hur man definierar information. Men som med exemplet med datorn så funkar det ju finfint att behandla information utan att det finns något som upplever den.
Jag tror att WbZV menar att "behandling av information" är samma sak som att ha upplevelser. Jag vet inte om det är på det viset—mest troligt inte—men i vilket fall har han en syn på det hela som åtminstone håller ihop. Modellen har säkert problem också, men du måste utgå från att WbZV ser det som att datorn upplever något när vi spelar; det är ett axiom i hans modell, och du behöver inte hålla med om den, men du måste åtminstone ta den på allvar. ^^
(WbZV får rätta mig om jag har fel i min tolkning av hans modell så klart.)
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Bortsett från att det är så vi oreflekterat upplever världen, så är egentligen materialismen helt absurd. Sinnesintryck från något odefinierat som ingen någonsin kan komma åt skall alltså skicka information till en helt materiell hjärna, som sedan alltså trollar fram en mental upplevelse som inte stämmer med den externa verkligheten utanför medvetandet. Ju mer man tänker på det så verkar det hela mer och mer orimligt.
Haha. Jo. Nå, det låter som att du är på god väg att släppa modellen, kanske helt och hållet någon vacker dag.
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Sedan har vi det andliga uppvaknandet som vänder helt upp och ner på allt och säger att hela yttervärlden är du, surprise surprise. haha Och som känns mer sann. Jag börjar alltmer luta åt en idealistisk modell, och hoppar över på din sida snart.
Min "sida" är att jag gillar den idealistiska modellen bättre, på samma sätt som jag föredrar kaffe över te.
Men visst, det är inte fel det du säger. Det enda du kanske har kvar att titta på är vad "du" hänvisar till. Du är både det inre och det yttre, men vad hänvisar "du" till i den meningen? Vem är det som upplever? Är det den yttre världen, typ min kropp, som upplever? Är det min inre värld, typ färgerna jag ser, som upplever?
Nå. Jag ska gå ut och njuta av en av de sista sommardagarna. Du får så klart fundera på precis vad du vill. ^^