Citat:
Ursprungligen postat av
havsnatur
Troligtvis inte, bara uppfattningen av den. Finns mätande subjekt går den att mäta, annars inte.
Dess mätbarhet försvinner inte utan människan och medvetandet. Att tro att det är vår uppfattningen om saker, som bestämmer om de finns eller inte är ett misstag. Då skulle det vara medvetandet som skapar verkligheten, men hur skapades då medvetandet?
Citat:
Ursprungligen postat av
havsnatur
Jag är uppenbarligen inte ensam om att anse att träd och växter har medvetande då jag har lämnat källor till det. Är du av annan åsikt är det helt okej.
Nej du är inte ensam om det. Det är en uppfattning som sprids i många sagor, där maskiner och träd kan ha medvetandet och prata. Men det är inte verkligheten eller den allmänna definitionen. Det finns förstås forskare som vill göra häpnadsväckande upptäckter och då måste man kanske skjuva på definitionerna. Men då behöver vi helt plötsligt nya ord för vad ett medvetandet faktiskt är, då själva definitionen av det, blir något annat än det var tidigare. Ett omständligt sätt att försöka förklara världen på, där man faktiskt inte vet vad man pratar om längre.
I postmodern anda kan man förstås omdefiniera vad som helst och säga att alla kan ha sin egen sanning och alla kan ha sin egen verklighet. Men sån är inte världen. Det är bara ett ideologiskt påhitt som man sprider som en sanning idag, då man anser sig kunna ha sin egen sanning, men som bara skapar dumhet och förvirring.
Det finns bara en sanning om samma sak och en enda verklighet. Sen kan vi kanske inte säga vad de är, men det förändrar ingenting.
Citat:
Ursprungligen postat av
havsnatur
Så är det, man får utvärdera och se om det är rimligt eller inte. Min poäng var att man kan förkasta att växter och träd har medvetande, likaså kan man förkasta vårt. Det senare är dock inte rimligt alls om man frågar mig. Människor är inte heller de ända som har medvetande.
Man kan förkasta eller tro vad man vill utan skäl. Men det betyder ingenting och skapar ingen förståelse för någonting. Det skapar bara meningslöshet och oförståelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
havsnatur
Stämmer, det gör det inte. Ingen aning faktiskt. Är universum oändligt finns möjligheten att allt upprepas oändligt många gånger. Det mesta vi ser går i faser, månens faser, dygnets, årstidernas och så vidare. Så det faller sig inte helt otroligt att det kan gälla annat med. Men det går ju att spekulera i.
Man kan förstås observera verkligheten och se hur många medvetanden som återuppstått. Noll får jag det till, utifrån vad jag observerat under mitt liv. Inte heller hittar jag att det skulle hänt tidigare heller. Bara de som påstår det, utan att kunna visa att det är så. Men människan kan förstås sprida sina gener. På det sättet kan man på sitt sätt, leva vidare efter döden och se livet som cyklisk. De som inte gör det, kommer bara att upphöra.