Citat:
Ursprungligen postat av
havsnatur
Kvalia är verkligt, men inte mätbart.
Det är väl tveksamt, då det är ett begrepp som inte finns i verkligheten, bara i vårt medvetande. Att vi har upplevelser är verkligt, det går faktiskt i många fall att mäta genom att mäta hjärnaktiviteten. Så det är verkligt. Däremot går det inte att mäta vad vi upplever, så det är inte verkligt, men upplevelserna existerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
havsnatur
Färgerna existerar i medvetandet. Lagar, regler, abstraktioner och rättigheter existerar inte som materiella företeelser. Det du påpekade var att minnena av dem finns, vilket är en stor skillnad.
Det är även min åsikt att olika abstraktioner inte är materiella, även om jag anser att det behövs materia, för att vi ska kunna uppleva dem i vårt medvetande. De kan liksom inte flyta omkring fritt. Egentligen menar jag att det gäller allt vi upplever i vårt medvetande, även färger. Inget av det är materiellt, men skapas i vår materiella hjärna, på något sätt.
Vad jag pratade om var informationen som bara kan lagras fysiskt, antingen i vårat minne, genom bokstäver på papper eller annan media. Det finns så att säga ingen icke-fysisk information. Den informationen kan bara få mening genom att avkodas av en hjärna. En medveten hjärna skulle jag även vilja påstå.
Citat:
Ursprungligen postat av
havsnatur
Utgå från naturen? Har naturen en definition av medvetande? Mer än bara beslut, överväganden, växter kan känna, röra sig, mata andra och lukta. De kan även konkurrera mot varandra genom krigsföring och de kan hjälpa varandra. Det kallar jag medvetenhet.
Finns medvetande någon annanstans än i naturen? Det kan du förstås kalla medvetenhet, men du kan inte visa att det stämmer med de definitioner som finns om vad som är medvetet och medvetenhet. Det är en övertolkning. Däremot finns det många djur som definitivt är medvetna, även om det inte kan sägas om många lägre former av liv som saknar en hjärna, liksom växter.
Citat:
Ursprungligen postat av
havsnatur
Ingen aning hur jag gör, tankar är ju inte ens definierade som begrepp. Hur mäter man en tanke och vad består den av? Jag tror inte att vare sig medvetandet eller hjärnan går att beteckna som vem, alltså en person, men jag tror att medvetandet är upphovet till frågeformuleringar.
Det går inte mäta tankar, bara att vi tänker, då tankar bara manifesterar sig som upplevelser i vårat huvud. Rent tekniskt är det neuroner som sänder elektriska impulser till varandra. På samma sätt som en AI gör med transistorer, där man kopierat en del av hjärnans funktion. Däremot inte medvetandet, för det vet man inte vad det är eller hur det fungerar.
Hur man ser på hjärnan och medvetandet kan man diskutera, dualismen. Som jag ser det är medvetandet en funktion hos hjärnan, en integrerad del av den, liksom minnet och de autonoma delarna. Men att själva tänkandet sker inte i medvetandet, utan det är där hjärnans tankar manifesterar sig, men även vad vi upplever med våra sinnen.
Det är i medvetandet vår upplevelse att var jag, skapas av våran hjärna. Så visst är vi våran hjärna.