2023-07-21, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Min gissning är att alla vi som skriver i den här tråden har ett väldigt stort kontrollbehov. Vi försöker att förstå hur medvetandet fungerar så vi ska kunna påverka vår situation framåt och försöka styra vad som händer efter döden. Men det blir nog som sagt väldigt svårt att påverka detta. Det är nog att släppa på kontrollen som är rätt väg framåt. Och det är ju skrämmande men ändå jävligt skönt.

Haha skulle gissa det jag också. Jag kommer dock inte kunna sluta med detta forskande det är jag hundra på. Det kommer pågå till sista dagen. Frågan är dock snarare hur det kommer svänga kommande år. Men att bli 100 övertygad endera hållet har jag inget hopp om, jag nöjer mig med 90 om det blir möjligt. Antingen för lights out eller efterliv.
Senast redigerad av Tandan 2023-07-21 kl. 16:07.
Citera
2023-07-21, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Haha skulle gissa det jag också. Jag kommer dock inte kunna sluta med detta forskande det är jag hundra på. Det kommer pågå till sista dagen. Frågan är dock snarare hur det kommer svänga kommande år. Men att bli 100 övertygad endera hållet har jag inget hopp om, jag nöjer mig med 90 om det blir möjligt. Antingen för lights out eller efterliv.

Haha ja du kommer säkert att fortsätta forska om medvetandet fram till sista andetaget.

Jag kommer nog inte heller kunna släppa det helt 😂
Citera
2023-07-21, 18:49
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havsnatur
Kvalia är verkligt, men inte mätbart.
Det är väl tveksamt, då det är ett begrepp som inte finns i verkligheten, bara i vårt medvetande. Att vi har upplevelser är verkligt, det går faktiskt i många fall att mäta genom att mäta hjärnaktiviteten. Så det är verkligt. Däremot går det inte att mäta vad vi upplever, så det är inte verkligt, men upplevelserna existerar.

Citat:
Färgerna existerar i medvetandet. Lagar, regler, abstraktioner och rättigheter existerar inte som materiella företeelser. Det du påpekade var att minnena av dem finns, vilket är en stor skillnad.
Det är även min åsikt att olika abstraktioner inte är materiella, även om jag anser att det behövs materia, för att vi ska kunna uppleva dem i vårt medvetande. De kan liksom inte flyta omkring fritt. Egentligen menar jag att det gäller allt vi upplever i vårt medvetande, även färger. Inget av det är materiellt, men skapas i vår materiella hjärna, på något sätt.

Vad jag pratade om var informationen som bara kan lagras fysiskt, antingen i vårat minne, genom bokstäver på papper eller annan media. Det finns så att säga ingen icke-fysisk information. Den informationen kan bara få mening genom att avkodas av en hjärna. En medveten hjärna skulle jag även vilja påstå.

Citat:
Utgå från naturen? Har naturen en definition av medvetande? Mer än bara beslut, överväganden, växter kan känna, röra sig, mata andra och lukta. De kan även konkurrera mot varandra genom krigsföring och de kan hjälpa varandra. Det kallar jag medvetenhet.
Finns medvetande någon annanstans än i naturen? Det kan du förstås kalla medvetenhet, men du kan inte visa att det stämmer med de definitioner som finns om vad som är medvetet och medvetenhet. Det är en övertolkning. Däremot finns det många djur som definitivt är medvetna, även om det inte kan sägas om många lägre former av liv som saknar en hjärna, liksom växter.

Citat:
Ingen aning hur jag gör, tankar är ju inte ens definierade som begrepp. Hur mäter man en tanke och vad består den av? Jag tror inte att vare sig medvetandet eller hjärnan går att beteckna som vem, alltså en person, men jag tror att medvetandet är upphovet till frågeformuleringar.
Det går inte mäta tankar, bara att vi tänker, då tankar bara manifesterar sig som upplevelser i vårat huvud. Rent tekniskt är det neuroner som sänder elektriska impulser till varandra. På samma sätt som en AI gör med transistorer, där man kopierat en del av hjärnans funktion. Däremot inte medvetandet, för det vet man inte vad det är eller hur det fungerar.

Hur man ser på hjärnan och medvetandet kan man diskutera, dualismen. Som jag ser det är medvetandet en funktion hos hjärnan, en integrerad del av den, liksom minnet och de autonoma delarna. Men att själva tänkandet sker inte i medvetandet, utan det är där hjärnans tankar manifesterar sig, men även vad vi upplever med våra sinnen.

Det är i medvetandet vår upplevelse att var jag, skapas av våran hjärna. Så visst är vi våran hjärna.
Citera
2023-07-21, 18:55
Medlem
Citat:
Haha ja du kommer säkert att fortsätta forska om medvetandet fram till sista andetaget.

Jag kommer nog inte heller kunna släppa det helt 😂

We are in this together Link!
Citera
2023-07-21, 20:35
Medlem
Citat:
We are in this together Link!

Jajamän självklart. Vi i tråden håller ihop. Vi här inne är odöda poeters sällskap 😂
Citera
2023-07-21, 20:51
Medlem
Citat:
Jajamän självklart. Vi i tråden håller ihop. Vi här inne är odöda poeters sällskap 😂

Det är något vackert över oss trots allt, trots våra meningsskiljaktigheter. Vi är alla förtvivlade och desperata och rädda och längtar efter trygghet och visshet och kärlek. Något i värsta fall bara jorden och stoftet kan ge oss.
Citera
2023-07-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det är väl tveksamt, då det är ett begrepp som inte finns i verkligheten, bara i vårt medvetande. Att vi har upplevelser är verkligt, det går faktiskt i många fall att mäta genom att mäta hjärnaktiviteten. Så det är verkligt. Däremot går det inte att mäta vad vi upplever, så det är inte verkligt, men upplevelserna existerar.

Vi upplever mätningarna, utan upplevelser, inga mätningar. Om upplevelserna inte är verkliga, är inte mätningarna det heller.

Citat:
Det är även min åsikt att olika abstraktioner inte är materiella, även om jag anser att det behövs materia, för att vi ska kunna uppleva dem i vårt medvetande. De kan liksom inte flyta omkring fritt. Egentligen menar jag att det gäller allt vi upplever i vårt medvetande, även färger. Inget av det är materiellt, men skapas i vår materiella hjärna, på något sätt.

Precis, medvetandet kan inte uppleva ett ingenting, utan behöver något sorts substrat att uppleva och uppleva i. Så verkar det åtminstone.

Citat:
Vad jag pratade om var informationen som bara kan lagras fysiskt, antingen i vårat minne, genom bokstäver på papper eller annan media. Det finns så att säga ingen icke-fysisk information. Den informationen kan bara få mening genom att avkodas av en hjärna. En medveten hjärna skulle jag även vilja påstå.

Ja, informationen lagras så, men inte lagarna själva.

Citat:
Finns medvetande någon annanstans än i naturen? Det kan du förstås kalla medvetenhet, men du kan inte visa att det stämmer med de definitioner som finns om vad som är medvetet och medvetenhet. Det är en övertolkning. Däremot finns det många djur som definitivt är medvetna, även om det inte kan sägas om många lägre former av liv som saknar en hjärna, liksom växter.

Ingen aning om det finns annorstädes. Att medvetande finns i naturen betyder inte att naturen i sig är medveten, även om den möjligheten förstås finns också, vilket är en riktigt intressant tanke. Slemsvampen är intelligent och har ingen hjärna, verkar vara en medveten intelligens: http://files.webb.uu.se/uploader/858...ra-uppsats.pdf

Visst, jag är inte med på den humano-centriska infallsvinkeln, den är begränsande, medvetande kan ta sig fler uttryck.

Citat:
Det går inte mäta tankar, bara att vi tänker, då tankar bara manifesterar sig som upplevelser i vårat huvud. Rent tekniskt är det neuroner som sänder elektriska impulser till varandra. På samma sätt som en AI gör med transistorer, där man kopierat en del av hjärnans funktion. Däremot inte medvetandet, för det vet man inte vad det är eller hur det fungerar.

Ja impulserna kanske ger upphov till tankarna, men det berättar inte vad tankar är eller består av.

Citat:
Hur man ser på hjärnan och medvetandet kan man diskutera, dualismen. Som jag ser det är medvetandet en funktion hos hjärnan, en integrerad del av den, liksom minnet och de autonoma delarna. Men att själva tänkandet sker inte i medvetandet, utan det är där hjärnans tankar manifesterar sig, men även vad vi upplever med våra sinnen.

Det är i medvetandet vår upplevelse att var jag, skapas av våran hjärna. Så visst är vi våran hjärna.

Det är en intressant tolkning. Tar vi bort medvetandet och behåller hjärnan finns inte jaget. Jaget är bara en del av medvetandet som verkar vara mycket större.
Citera
2023-07-21, 21:51
Medlem
Citat:
Det är något vackert över oss trots allt, trots våra meningsskiljaktigheter. Vi är alla förtvivlade och desperata och rädda och längtar efter trygghet och visshet och kärlek. Något i värsta fall bara jorden och stoftet kan ge oss.

Ni liksom jag och alla andra är delar av universum, som vad vi vet inte kan försvinna, bara uppgå i det.
Citera
2023-07-21, 21:57
Medlem
Citat:
Ni liksom jag och alla andra är delar av universum, som vad vi vet inte kan försvinna, bara uppgå i det.

Är det vad vi vill? Jag vill helst fortsätta ungefär som jag men i en bättre verklighet. Men ingen tycks få vad dom vill.
Citera
2023-07-21, 23:02
Medlem
Citat:
Är det vad vi vill? Jag vill helst fortsätta ungefär som jag men i en bättre verklighet. Men ingen tycks få vad dom vill.

Ja vilja är också en del av universum, fast det inte alltid blir som man vill så klart. Jag tänkte mer på den där känslan att släppa på jaget lite grand, uppgå lite i det som finns runtomkring. Skapa någon sorts samhörighet med det och därmed kanske kunna slippa rädsla eller oro. Bara funderingar.
Citera
2023-07-21, 23:15
Medlem
Citat:
Ja vilja är också en del av universum, fast det inte alltid blir som man vill så klart. Jag tänkte mer på den där känslan att släppa på jaget lite grand, uppgå lite i det som finns runtomkring. Skapa någon sorts samhörighet med det och därmed kanske kunna slippa rädsla eller oro. Bara funderingar.

Okej, men inte alltför mycket. Vill ha lite kvar av min unika individualitet. haha
Citera
2023-07-21, 23:19
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Vi upplever mätningarna, utan upplevelser, inga mätningar. Om upplevelserna inte är verkliga, är inte mätningarna det heller.
Mätningar är objektiva. Alla som gör mätningarna på samma sätt, kommer att komma till samma slutsats inom toleranserna. Våran upplevelse av att vi mäter är inte verklig, men mätningarna och mätinstrumenten är verkliga och mätningarna utförs i verkligheten. Mätresultatet läses av som siffror vilket inte går att filosofera om. Man kan inte ha en filosofisk diskussion om siffran 42 är 42 eller något annat.

Mätningarna visar även om vi uppfattar verkligheten på samma sätt. Det vi ser av verkligheten, är en bild av verkligheten och den är faktiskt rätt så korrekt i de flesta fall, men inte alltid.

Citat:
Ja, informationen lagras så, men inte lagarna själva.
Inte lagarna själva, men information om lagarna som vi kan avkoda och därigenom ge mening.

Citat:
Ingen aning om det finns annorstädes. Att medvetande finns i naturen betyder inte att naturen i sig är medveten, även om den möjligheten förstås finns också, vilket är en riktigt intressant tanke. Slemsvampen är intelligent och har ingen hjärna, verkar vara en medveten intelligens: http://files.webb.uu.se/uploader/858...ra-uppsats.pdf

Visst, jag är inte med på den humano-centriska infallsvinkeln, den är begränsande, medvetande kan ta sig fler uttryck.
Vad vi vet finns medvetande bara hos levande varelser med en hjärna. Att medvetandet kan ta sig fler uttryck, är bara ett påstående som går bortom definitionen av ett medvetande. Intelligens betyder inte att det finns ett medvetande. En AI kan uppfattas som medveten, men är det inte. Inte heller är en smartphone smart. Vi projicerar ofta oss själva på andra saker och varelser och uppfattar gärna de som något de inte är.

Citat:
Det är en intressant tolkning. Tar vi bort medvetandet och behåller hjärnan finns inte jaget. Jaget är bara en del av medvetandet som verkar vara mycket större.
Vad du menar med att medvetandet är större vet jag inte. Det är en del av hjärnan. Som skärmen på en dator. Utan den vet vi inte vad som händer i datorn, liksom vi inte är medvetna om vad som händer utanför eller inom oss utan medvetandet.

Men det finns inget som säger att vi inte skulle fungera lika bra eller bättre än en slemsvamp utan det. Finns inget som säger att vi behöver vara medvetna om någonting för att fungera som djuret människa. Hela tankeprocessen skulle kunna fungera utan att vi är medvetna om den eller vad som händer utanför oss. Till viss del gör det så, när det gäller sådant vi gör av ren reflex.

Möjligheten att vi kunde ha existerat utan att vara medvetna om det, kan kanske kännas konstig, men det är fullt möjligt. Inga känslor, inga upplevelser, inga bilder, inget jag, ingenting, bara automatiska processer. En levande, självlärande biologisk maskin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in