Vad TS missar är att det inte så mycket är biologiska skillnader per se som ifrågasätts, snarare ifrågasätter man det sätt på vilket dessa skillnader utgör basis för hur samhället är strukturerat (exempelvis hur arbete fördelas utifrån kön). Det förklarar också ointresset för biologin och biologiska förklaringar - man ser helt enkelt inte biologin som tillräckligt svar på varför samhället ska se ut som det gör. Biologi förklarar inte fenomenet. Att man sedan är märkbart opedagogisk och plump i förmedlandet av detta förhållningssätt, ja det är en annan femma (vill man månne förbli oförstådd?).
Det sagt finns helt klart en rädsla för det biologiska, essentiella och biologiska förklaringar. I stort liknar den motsvarande rädsla kring sådana förklaringsmodeller vad gäller exempelvis svarta. Det är helt enkelt inte en dörr man gärna öppnar. Vilket är synd, då jag tror poängen håller ändå; alltså, att samhällsordningen inte är en (socio-)biologisk nödvändighet - att vi kan göra annorlunda. Vilket gäller oavsett om vi talar kvinnor, svarta eller män.
Fast, jag har väl inget tolkningsföreträde egentligen. Tror dock de flesta skulle hålla med. Även om de kanske inte öppet skulle erkänna det. Allt för många sitter trots allt fast i det lingvistiska träsket, och om världen är språk ja då är det inte konstigt att många glömmer bort det som gör att vi överhuvudtaget kan tala. (Nota bene: jag säger inte att biologin inte har plats inom denna syn, jag säger att allt för många inte inser att den - precis som allt i vår värld - faktiskt har det.)
Citat:
Ursprungligen postat av fnact
+1
Feminism bottnar i en obefogad avundsjuka jag kanner igen fran barndomen. Minns en sitaution som skulle kunna anvandas som exempel. Jag och mitt aldre syskon skulle hjalpa vara foraldrar i tradgarden och vi fick sysslor tilldelade. Varje gang blev jag irriterad eftersom jag ansag mitt aldre syskons sysslor mycket mer intressanta. Efter ett tag bubblade min irritation over och jag lyckades overtala min mor att byta vara sysslor. Till min stora forvaning var detta mycket mer anstrangande och trakigt. Kanske helt enkelt for att sysslorna var menade for nagon annan med andra egenskapar? Graset ar inte alltid gronare pa andra sidan.
Varfor kan inte kvinnor acceptera att barnpassande, matlagning och skvallrande faktiskt inte ar sa dumt i jamforelse med att arbeta...
OnTop:
Haller med dig, tycker mig ocksa marka stora luckor i dessa amnen hos feminister.
Om nu barnpassning, matlagning och skvaller är the shit, varför ska vi som män då inte ta tillfället i akt och faktiskt byta?
Citat:
Ursprungligen postat av RealFtalkNY
Det stämmer nog. Lite som att inte förstå teknik och vetenskap om man är djupt troende.. då lirar inte ens världsbild.
Mje. Flertalet stora vetenskapsmän genom historien har trots allt förblivit troende, något deras upptäckter inte ändrat på. Vatikanen har också - vissa fadäser till trots - lagt ner rätt mycket arbete på att skapa kunskap om vår värld. Är man bokstavstroende däremot, ja då blir det onekligen svårt. Men, man kan ju vara djupt troende och för den delen ha vett nog att revidera sin åskådning allt eftersom att vi lär oss nya saker om den värld, som enligt dem, Gud skapade.
Men, för att vara lite mer OnT så finns självklart grogrund för motsvarande dissonans här. Och visst riskerar man på motsvarande sätt att bli fundamentalister om man blundar för landvinningar som görs inom andra forskningsfält. Absolut. Lyckligtvis, av vad jag förstått, så finns vissa tecken på att GV är på väg att öppnas, även om förändringen går sakta.
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Ingen vettig människa påstår att det endast är arvet som påverkar individen. Att däremot helt förneka arvet, som feminister gör, är korkat. Män och kvinnor är inte lika, varken fysiologiskt eller psykiskt. De psykiska skillnaderna kan delvis förklaras med sociala faktorer, men långt ifrån alltid.
När biologer studerar ett givet fenomen, vad söker de då förklara? Biologisk variabel X:s effekt på fenomen A? Om så, varför förargas när sociologer söker förklara Sociologisk variabel Y:s effekt på fenomen B? Ensidigheten är ju densamma, och ingen kan studera allt - hela vår vetenskapliga modell bygger på motsatsen (inkrementell, kumulativ tradition). Att sedan den bästa förklaringen tenderar att finnas någonstans i mitten, ja det är för de allra flesta (oavsett läger) uppenbart. Det man huvudsakligen bråkar om är nog främst var denna mitten är.