2012-11-28, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnact
Riktigt ammning formedlar karlek och en kansla av narhet. Man kan mata en stimulans i barn hjarna vid amning som utsondras vid just dessa kanslor. Barn som inte far karlek eller kanner trygghet som barn, drabbas i stor utrstrackning av bada fysiska och psykiska sjukdomar, bland annat kan man se ett samband mellan just detta och skador pa hjarnbarken.

Och barn kan inte få kärlek utan att ammas? Ser vi överlag en korrelation mellan denna typ av hjärnskador och amningsfrekvens? Den utsträckning i vilken man ammar varierar ju kraftigt mellan länder - även här i väst (e.g., Irland och Sverige).

Citat:
Om relationer ar bra i yrkeslivet sa ar det val viktigt att barn pavsett kon lar sig det, utlarningen ar kvinnor mer lampade for, generellt sett, undantag finns sjalvklart.

Om det går att lära sig, hur kan det då vara ett argument för att hålla kvar kvinnan i hemmet? Borde vi då inte ställa lära männen göra det? Barnutbildning är ju kvinnan redan ansvarig för, helt oavsett om hon är yrkesarbetande eller ej.

Citat:
Jag tycker manga verkar ha nagon typ av hipstervardering dar det ar viktigare att saker och ting ar jamstallda an att dem ar effektiva och funktionella. Att t.ex. pappaledigheten ar narmast, om inte, lagstadgad (?) ar bara sjukt. Nej, istallet borde vi sa ett fro for framtiden genom att ta hand om vara barn pa det satt som bevisligen, bada i biologin och psykologin fungerar. Fullt logiskt, da som nu.

Mår barn i länder där pappan tar större ansvar för barnen sämre? Mår barn i dessa länder vars pappor tar större ansvar än andra ännu sämre? Om inte, vad har vi för anledning att tro att även detta inte fungerar?
Citera
2012-11-28, 14:32
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
När biologer studerar ett givet fenomen, vad söker de då förklara? Biologisk variabel X:s effekt på fenomen A? Om så, varför förargas när sociologer söker förklara Sociologisk variabel Y:s effekt på fenomen B? Ensidigheten är ju densamma, och ingen kan studera allt - hela vår vetenskapliga modell bygger på motsatsen (inkrementell, kumulativ tradition). Att sedan den bästa förklaringen tenderar att finnas någonstans i mitten, ja det är för de allra flesta (oavsett läger) uppenbart. Det man huvudsakligen bråkar om är nog främst var denna mitten är.
Därför att biologerna anser att det sociala fenomenet har genetiska orsaker. Feministerna jag pratar om menar att det biologiska fenomenet har sociala orsaker.
Citera
2012-11-28, 17:03
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Därför att biologerna anser att det sociala fenomenet har genetiska orsaker. Feministerna jag pratar om menar att det biologiska fenomenet har sociala orsaker.
Du vill på fullt allvar hävda att du stött på feminister som säger att flickor får livmoder och pojkar pung på grund av fostran och miljö?

I vilken ålder hävdade de att detta manifesterade sig? För du frågade väl?

Oerhört intressant det här måste jag säga...
Citera
2012-11-28, 17:09
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du vill på fullt allvar hävda att du stött på feminister som säger att flickor får livmoder och pojkar pung på grund av fostran och miljö?

I vilken ålder hävdade de att detta manifesterade sig? För du frågade väl?

Oerhört intressant det här måste jag säga...
Psykologiska skillnader naturligtvis. Trodde det framgick, men i F&J måste man visst vara övertydlig för att människor ska förstå.
Citera
2012-11-28, 18:58
Medlem
skotittares avatar
Trådstarten är som vanligt bara puckad.

I så fall skulle jag lika gärna kunna kontra med att antifeminister inte har någon som helst koll på humaniora.

Och nej, de flesta feminister (likartsfeminister) hävdar inte att det inte finns några biologiska skillnader mellan könen.

Och ja, de tror självfallet på evolutionen. Det är dock inte samma sak som att köpa evolutionspsykologi rakt av. Evolutionspsykologi som förövrigt är en väldigt kontroversiell forskningsgren och som inte ses som särskilt seriös ens inom det naturvetenskapliga fältet.
Citera
2012-11-28, 19:59
Medlem
Citat:

Vad är den principiella skillnaden annat än att du tycker att den ena har rätt? Finns sanningen i mitten kan ju bägge ha fel?
Citera
2012-11-28, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare

I så fall skulle jag lika gärna kunna kontra med att antifeminister inte har någon som helst koll på humaniora.

Ärligt talat, hur klarar du av att leva med dig själv?
Citera
2012-11-28, 20:36
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Vad är den principiella skillnaden annat än att du tycker att den ena har rätt? Finns sanningen i mitten kan ju bägge ha fel?
Jag kan inte säga exakt var sanningen finns, utan jag tror att den ligger åt biologihållet.
Citera
2012-11-28, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
En video som inte kan postas för många gånger.

http://www.youtube.com/watch?v=KQ2xrnyH2wQ

Tror jag såg en ganska söt feminist där. Rätt överraskande. Måste justera världsbild lite!
Citera
2012-11-28, 20:59
Medlem
Citat:
Jag kan inte säga exakt var sanningen finns, utan jag tror att den ligger åt biologihållet.

En variant har i alla fall jag åsikter om.

Ifall man kommer att bete sig på ett visst sätt, föds man med andra gener än om man kommer att bete sig på ett annat sätt.

Citera
2012-11-28, 22:14
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coldasice88

Ärligt talat, hur klarar du av att leva med dig själv?

Vad egentligen var så underhållande med det inlägget?

Mycket tyder på att i alla fall du har väldigt begränsade kunskaper inom humaniora.
Citera
2012-11-28, 22:33
Medlem
Det är väl snarare så att feminister och genusvetare skiter fullständigt i biologin då den går stick i stäv med deras ideologi och "vetenskap". Om några i tråden har sett serien hjärnevask så erkände forskarna (genusvetare) att biologin "inte fick plats" i deras vetenskap. Det känns ju lagom seriöst..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in