2012-11-27, 16:47
Bannlyst
Ja, enkel fråga. Efter att ha spenderat en del tid i denna forumsektion så blir det för mig mer och mer uppenbart att feminister verkligen har noll kunskap öht om biologi, evolutionsteori eller evolutionspsykologi.

Vad tror ni? Kan detta stämma?
Citera
2012-11-27, 17:02
Avslutad
Hur menar du nu?
Att feminister inte kan se skillnad på en man och en kvinna eller vet att de fungerar olika?
Jag förstår inte din fråga eller vad du vill diskutera.

Själv tycker jag att kvinnan ska vara hemma och ta hand om barnen, hemmet och ha maten på bordet när mannen kommer hem.

Mannen ska försörja familjen och ta hand om dem på bästa sätt.

Men det går ju inte att leva på en lön om man inte är förmögen.
Och varken kvinnor eller män vill ju leva så, verkar det som.

Jo, jag är svensk.
Citera
2012-11-27, 17:22
Medlem
svampdamps avatar
TS menar givetvis att de extrema feministerna påstår att det inte finns några biologiska skillnader mellan de två könen utan enbart sociala skillnader.
Citera
2012-11-27, 17:42
Medlem
fnacts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Hur menar du nu?
Att feminister inte kan se skillnad på en man och en kvinna eller vet att de fungerar olika?
Jag förstår inte din fråga eller vad du vill diskutera.

Själv tycker jag att kvinnan ska vara hemma och ta hand om barnen, hemmet och ha maten på bordet när mannen kommer hem.

Mannen ska försörja familjen och ta hand om dem på bästa sätt.

Men det går ju inte att leva på en lön om man inte är förmögen.
Och varken kvinnor eller män vill ju leva så, verkar det som.

Jo, jag är svensk.

+1

Feminism bottnar i en obefogad avundsjuka jag kanner igen fran barndomen. Minns en sitaution som skulle kunna anvandas som exempel. Jag och mitt aldre syskon skulle hjalpa vara foraldrar i tradgarden och vi fick sysslor tilldelade. Varje gang blev jag irriterad eftersom jag ansag mitt aldre syskons sysslor mycket mer intressanta. Efter ett tag bubblade min irritation over och jag lyckades overtala min mor att byta vara sysslor. Till min stora forvaning var detta mycket mer anstrangande och trakigt. Kanske helt enkelt for att sysslorna var menade for nagon annan med andra egenskapar? Graset ar inte alltid gronare pa andra sidan.

Varfor kan inte kvinnor acceptera att barnpassande, matlagning och skvallrande faktiskt inte ar sa dumt i jamforelse med att arbeta...

OnTop:

Haller med dig, tycker mig ocksa marka stora luckor i dessa amnen hos feminister.
Senast redigerad av fnact 2012-11-27 kl. 17:45.
Citera
2012-11-27, 17:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fnact
+1

Feminism bottnar i en obefogad avundsjuka jag kanner igen fran barndomen. Minns en sitaution som skulle kunna anvandas som exempel. Jag och mitt aldre syskon skulle hjalpa vara foraldrar i tradgarden och vi fick sysslor tilldelade. Varje gang blev jag irriterad eftersom jag ansag mitt aldre syskons sysslor mycket mer intressanta. Efter ett tag bubblade min irritation over och jag lyckades overtala min mor att byta vara sysslor. Till min stora forvaning var detta mycket mer anstrangande och trakigt. Kanske helt enkelt for att sysslorna var menade for nagon annan med andra egenskapar? Graset ar inte alltid gronare pa andra sidan.

Varfor kan inte kvinnor acceptera att barnpassande, matlagning och skvallrande faktiskt inte ar sa dumt i jamforelse med att arbeta...

OnTop:

Haller med dig, tycker mig ocksa marka stora luckor i dessa amnen hos feminister.

Skvallarnde är dock jävulens påfund och borde utrotas.
Citera
2012-11-27, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnact
+1

OnTop:

Nu vet jag inte om du är man eller kvinna men det kvittar - om du inte tycker att det är så dumt i jämförelse med att arbeta så varsågod, gör det om du känner för det (och kan hitta någon som försörjer dig). För min del tycker jag precis tvärtom som kvinna. Ett liv som går ut på barnpassning, matlagning och skvallrande skulle ta död på mig, åtminstone mentalt. Du kan aldrig få någon som mig, och vi kommer i både manlig och kvinnlig modell, att "acceptera" ett sånt liv. Det betyder inte att det är fel på exempelvis dig, som föredrar det, men vänligen inse att alla inte måste tvingas in i samma fålla bara för att just du trivs så bra där utan låt var och en få försöka hitta den plats som passar en bäst!
Citera
2012-11-27, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Nu vet jag inte om du är man eller kvinna men det kvittar - om du inte tycker att det är så dumt i jämförelse med att arbeta så varsågod, gör det om du känner för det (och kan hitta någon som försörjer dig). För min del tycker jag precis tvärtom som kvinna. Ett liv som går ut på barnpassning, matlagning och skvallrande skulle ta död på mig, åtminstone mentalt. Du kan aldrig få någon som mig, och vi kommer i både manlig och kvinnlig modell, att "acceptera" ett sånt liv. Det betyder inte att det är fel på exempelvis dig, som föredrar det, men vänligen inse att alla inte måste tvingas in i samma fålla bara för att just du trivs så bra där utan låt var och en få försöka hitta den plats som passar en bäst!

Men nu är det ju så att den "fålla" som kvinnorna förr förpassades till inte längre finns.
Iallafall inte för de mindre bemedlade.
Och därför är det alltså inte valfritt längre hur man vill göra eller vill vara.

Det är ju också en "fälla" för både kvinnor och män.
Nu måste båda arbeta för att skaffa mat på bordet för sina barn som tas om hand på dagis av andra när vi gör "karriär" och förverkligar oss själva, samtidigt som barnen saknar och skriker efter sina föräldrar och äktenskap går i kras när ingen orkar med den andra.

Tidigare var det en "kvinnofälla" nu skulle jag kalla det en samhällsfälla, där vi endast är till för att tjäna samhället och betala skatt.
Ser du inte det?

Stressa du sönder dig själv och dina ungar för att tjäna pengar, göra karriär, ha aktiviteter var för sig, resa och förstöra miljön men köpa utsläppsrättigheter för att lätta på samvetet. Samtidigt som du slåss för feminism och klappar din man på huvudet för att han är så duktig.

Heja dig!
Citera
2012-11-27, 18:45
Medlem
sebastian_s avatar
En video som inte kan postas för många gånger. Där har ni svaret på hur Norges genusvetare ser på biologi, och även en del av svaret på varför Västeuropa är så upp och ner som det är just nu. Tänk på att det här är en disciplin som smugit sig in överallt i universitets och yrkesvärlden.
Det går inte att kombinera kunskap om biologi och att samtidigt vara radikalfeminist/genusvetare.

http://www.youtube.com/watch?v=KQ2xrnyH2wQ
Citera
2012-11-27, 18:47
Medlem
Feminismen är ett begrepp som har sitt ursprung i marxismen som ju är läran om hur man störtar etablissemanget.

Om man sätter kvinnorna i arbete har arbetskraften fördubblats men den ursprungliga tanken är att staten skall uppfostra barnen På det här sättet kan man styra fruntimren att tro de är fria och lyckliga och med i samhället.

Vad man i själva verket gör är att hjärntvättar ditt barn att bli en lydig skattebetalare som inte bråkar.
Citera
2012-11-27, 18:51
Medlem
Citat:
Men nu är det ju så att den "fålla" som kvinnorna förr förpassades till inte längre finns.
Iallafall inte för de mindre bemedlade.
Och därför är det alltså inte valfritt längre hur man vill göra eller vill vara.

Det är ju också en "fälla" för både kvinnor och män.
Nu måste båda arbeta för att skaffa mat på bordet för sina barn som tas om hand på dagis av andra när vi gör "karriär" och förverkligar oss själva, samtidigt som barnen saknar och skriker efter sina föräldrar och äktenskap går i kras när ingen orkar med den andra.

Tidigare var det en "kvinnofälla" nu skulle jag kalla det en samhällsfälla, där vi endast är till för att tjäna samhället och betala skatt.
Ser du inte det?

Stressa du sönder dig själv och dina ungar för att tjäna pengar, göra karriär, ha aktiviteter var för sig, resa och förstöra miljön men köpa utsläppsrättigheter för att lätta på samvetet. Samtidigt som du slåss för feminism och klappar din man på huvudet för att han är så duktig.

Heja dig!

Nu svarade jag någon som tyckte att jag skulle acceptera att mitt liv ska gå ut på att passa barn, laga mat och skvallra, eftersom jag är kvinna. Men jag är en kvinna som inte kan acceptera det, precis som det finns män som skulle vantrivas med samma lott. Varför är det jag som ändå ska acceptera detta och inte en man? Kan du förklara det?

Det du diskuterar ser jag som ett separat problem. Jag håller med om att jobbet får ta för mycket tid och energi ifrån oss alla. Det är något vi skulle kunna försöka göra något åt, om vi ville. Lösningen som går ut på att jag enbart pga mitt kön ska tvingas tillbaka till ett liv i hemmet däremot, den är fullständigt orealistisk och i grunden fel. Vi ska inte gå bakåt i utveckling utan framåt!
Citera
2012-11-27, 19:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Nu svarade jag någon som tyckte att jag skulle acceptera att mitt liv ska gå ut på att passa barn, laga mat och skvallra, eftersom jag är kvinna. Men jag är en kvinna som inte kan acceptera det, precis som det finns män som skulle vantrivas med samma lott. Varför är det jag som ändå ska acceptera detta och inte en man? Kan du förklara det?

Det du diskuterar ser jag som ett separat problem. Jag håller med om att jobbet får ta för mycket tid och energi ifrån oss alla. Det är något vi skulle kunna försöka göra något åt, om vi ville. Lösningen som går ut på att jag enbart pga mitt kön ska tvingas tillbaka till ett liv i hemmet däremot, den är fullständigt orealistisk och i grunden fel. Vi ska inte gå bakåt i utveckling utan framåt!

Vi diskuterar inte dig.
Det är du som svara på mitt svar, som blir ett separat problem för dig.

En fråga till dig.
Varför kan det inte, och borde det inte vara fritt för varje individ att välja sitt liv själv utifrån vad denne eller de vill?
Nu, när ni feminister går fram som ångvältar, går ju inte det.
Glömmer ni medvetet bort de kvinnor som faktiskt vill vara hemma med sina barn, men numera inte kan det pga. ekonomin och elvis pga. eran "fina" kamp, som de inte ville ha?
Citera
2012-11-27, 19:09
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Vi diskuterar inte dig.
Det är du som svara på mitt svar, som blir ett separat problem för dig.

En fråga till dig.
Varför kan det inte, och borde det inte vara fritt för varje individ att välja sitt liv själv utifrån vad denne eller de vill?
Nu, när ni feminister går fram som ångvältar, går ju inte det.
Glömmer ni medvetet bort de kvinnor som faktiskt vill vara hemma med sina barn, men numera inte kan det pga. ekonomin och elvis pga. eran "fina" kamp, som de inte ville ha?
Nej, feministerna kämpar väl snarare för alla som tröttnat på den ordningen och som vill ha tillgång till val och annat i livet.

För de familjer som vill går det fortfarande utmärkt att låta den ena arbeta extra i förvärvslivet och den andra gå hemma och stryka kalsonger.

Att den ena skulle glida på en 40 timmarsmacka och sen hem till ett lagom medelsvenssons liv med hemmafru, alla prylar, semesterar och lyx som ingår där har aldrig existerat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in