Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Det råder ingen tvekan om vad han menar.
Vi är med andra ord överens; skotittare menade säga att biologister
underskattar miljön och
överskattar arvet.
Citat:
Ett barnsligt försök att ignorera P1, som givetvis inte fungerar. P1 gäller. Du har till viss del accepterat det, men imbilla dig inte att Skotittare har det.
Vadå ett barnsligt försök att ignorera P1? Jag har aldrig diskuterat P1. Diskuterar heller inte om solen går upp i morgon. Lika ointressant. Du väljer dina diskussioner, jag väljer mina.
Citat:
Här gör du ett logiskt fel. Är P2 fel så är P3 korrekt (och P4 är fel i vilket fall).
Tycker nivån här är aningen mindre givande än att rätta stavfel!
Jag bryr mig mindre om sanningshalten i P3 och mer om möjligheten att göra påståendet på objektiv grund. Jämför med om jag säger
"objektivt har du fel om du hävdar att det inte finns en katt på pluto" (finns en katt där så har du ju uppenbart fel, men på vilket sätt är felet objektivt innan katten är funnen?). Eller än bättre, låt oss nyttja
Schrödingers katt. Här är katten tveklöst objektivt död, eller objektivt levande - men vi kan inte
objektivt uttala oss om huruvida katten är död eller levande förrän vi öppnar lådan. På samma sätt är det här: coldasice88 kan inte hävda att det (objektivt) okända är känt, vilket han måste göra för att påstå att någon objektivt har fel. Han kan dock göra uttalanden utifrån sig själv - därav min kommentar kring subjektiv.
Citat:
Det du verkar vilja få sagt är väl i en lättläst mening: "Vetenskap är inte exakt". (?)
Huruvida vetenskapen är exakt eller ej saknar betydelse för ovan. Om något utgår det snarare från att den är det.
Citat:
Ett uttjatat uttalande, men var och när är det egentligen lämpligt att använda?
Byt genusvetenskap, mot astrologi, eller varför inte religion. Det du har skrvit här om vetenskap fungerar väl precis lika bra då?
Frågan har inget med genusvetenskap att göra alls. Det som diskuteras är huruvida påståendet "biologister underskattar miljö och överskattar arv" kan
sägas vara objektivt falskt (helt uppenbart kan det vara falskt, och är det falskt så är det objektivt falskt, vi kan dock inte - objektivt - säga huruvida det är falskt eller ej; vi har inte tillräcklig kunskap för att säkerställa sanningshalten i P2).