2012-11-22, 16:49
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Vad är konkret trygghet och säkerhet?
Det är alltå inte din uppgift att försöka dig på kurragömmalek, religion är ditt självförhärligande-projekt inget annat.
Citera
2012-11-22, 17:03
Medlem
Rädsla nja,, knappast. Vi muslimer är inte rädda, varken för sjukdomar, döden bla bla osv.. Så länge vi följer vår religion och dess lagar. Vi vet ändå att rättvisa skipas efter döden så länge vi är goda människor.
Skulle säga att det är helt tvärtom. Att det är människor utan tro som är rädda för döden, sjukdomar osv u name it! Om vi tar Sverige som ett exempel då, Sverige har inte varit i krig eller nåt liknande på hur länge som helst och ändå kryllar det av människor som lider av sjukdomar. Psykiska sjukdomar syftar jag på få såklart. Panikångest, Dödsångest, depression, psykiatri hit och dit. Ta smärtstillande och lugnande för att minska rädslan för döden och fly från verkligheten. Kolla många muslimska länder, sånt existerar knappt där. Och ändå har dom flesta länderna upplevt hundra gånger mer värre saker än vad Sverige har gjort, iform av krig tex.

Enda vi är rädda för är Gud, men så länge vi gör som han säger inshallah vi undviker helvetet.
Citera
2012-11-22, 17:17
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanniibaal
Kolla många muslimska länder, sånt existerar knappt där. Och ändå har dom flesta länderna upplevt hundra gånger mer värre saker än vad Sverige har gjort, iform av krig tex.

Eh? Kan det bero på att de inte har blivit diagnostiserade kanske?

Jmf. med flyktingars psykiska hälsa i Sverige:

I Sverige räknar man med att ung. 0,3 % av den svenska befolkningen har PTSD; bland vissa flyktinggrupper är 20-30% drabbade. Detta innebär att det förmodligen finns minst 100.000 fall i Sverige, av vilka flertalet sannolikt varken har fått diagnos eller behandling.

http://www.stressmottagningen.org/html/body_sondergaard.html
Citera
2012-11-22, 17:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Rädsla nja,, knappast. Vi muslimer är inte rädda, varken för sjukdomar, döden bla bla osv.. Så länge vi följer vår religion och dess lagar. Vi vet ändå att rättvisa skipas efter döden så länge vi är goda människor.
Skulle säga att det är helt tvärtom. Att det är människor utan tro som är rädda för döden, sjukdomar osv u name it! Om vi tar Sverige som ett exempel då, Sverige har inte varit i krig eller nåt liknande på hur länge som helst och ändå kryllar det av människor som lider av sjukdomar. Psykiska sjukdomar syftar jag på få såklart. Panikångest, Dödsångest, depression, psykiatri hit och dit. Ta smärtstillande och lugnande för att minska rädslan för döden och fly från verkligheten. Kolla många muslimska länder, sånt existerar knappt där. Och ändå har dom flesta länderna upplevt hundra gånger mer värre saker än vad Sverige har gjort, iform av krig tex.

Enda vi är rädda för är Gud, men så länge vi gör som han säger inshallah vi undviker helvetet.

Jag har jobbat inom psykvården. Religions-psykoser var klart statistisk överrepresenterade.
Citera
2012-11-22, 17:48
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Rädsla nja,, knappast. Vi muslimer är inte rädda, varken för sjukdomar, döden bla bla osv..
Alla människor är rädda. Det är en del av att vara människa. Vi är rädda för att förlora våra partners, att något ska hända ens barn, att vi ska bli övergivna på ålderns höst osv. Och det är helt okej. Om vi aldrig var rädda skulle vi heller aldrig kunna vara modiga.

Om du är rädd för din gud verkar han inte vara så mycket att ha. Han låter lite som en mobbare ifall han bara är god mot dig när du gör som han vill. Storhet är väl snarare att vara god mot någon som inte alltid gör som man själv vill.
Citera
2012-11-22, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Alla människor är rädda. Det är en del av att vara människa. Vi är rädda för att förlora våra partners, att något ska hända ens barn, att vi ska bli övergivna på ålderns höst osv. Och det är helt okej. Om vi aldrig var rädda skulle vi heller aldrig kunna vara modiga.

Om du är rädd för din gud verkar han inte vara så mycket att ha. Han låter lite som en mobbare ifall han bara är god mot dig när du gör som han vill. Storhet är väl snarare att vara god mot någon som inte alltid gör som man själv vill.
Jag kanske uttryckte mig fel. Vi är rädda också, men absolut inte på samma grad som dom utan tro. Vi gräver inte ner oss och tar livet av oss eller flyr ifrån den (som många i sverige gör) bara för att vi blir av med jobbet, drabbas av en svår sjukdom, blir av med partnern. Bara att kolla självmordsstatistiken.

Gud vill mitt bästa, och det bästa för mig är att lyda honom efter allt han gett mig. Lite kan man ge tillbaka. Men man har alltid ett val i detta liv, väljer man att inte tro så har det konsekvenser. Islam handlar inte om att förändra dig utan rena dig från synder. Det är som att duscha, du går in i duschen smutsig och kommer ut ren och fräsch. Man känner sig som en annan person men man är fortfarande sig själv.
Vi är också rädda som sagt, men vi har vår tro iaf. Vad som än händer så vet vi att vi får vår belöning i det eviga livet om vi bara är goda människor och lyder Allah.
Citera
2012-11-22, 18:45
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Hanniibaal]
Citat:
Rädsla nja,, knappast
Om du menar ni inte är rädda att dyka in och applicera segregeringsmani och förtryckarlogik, så stämmer det att ni inte räds, separationer i separatistiska tänket och där cirklar det runt för floskeln "en sann muslim"

Citat:
. Vi muslimer är inte rädda, varken för sjukdomar, döden bla bla osv..
För muslimer är ju inte människor.

Citat:
Så länge vi följer vår religion och dess lagar. Vi vet ändå att rättvisa skipas efter döden så länge vi är goda människor.

Det där med döden har du ingen aning om.

Citat:
Skulle säga att det är helt tvärtom. Att det är människor utan tro som är rädda för döden, sjukdomar osv u name it!
Vad andra har inom sig tror jag int ens du kan uttala dig om heller, allraminst det mycket avancerade ordet ateism.

Citat:
Om vi tar Sverige som ett exempel då, Sverige har inte varit i krig eller nåt liknande på hur länge som helst och ändå kryllar det av människor som lider av sjukdomar. Psykiska sjukdomar syftar jag på få såklart. Panikångest, Dödsångest, depression, psykiatri hit och dit.
Nu är ju muslimer inte värst aktsamma om att skapa mänsklig kärlek och bejaka livet utan att direkt koppla det till sex och katastrof, annars är det så att du eventuellt aldrig hört talas om de behjärtansvärda dödshoten som nästan är varje muslims måste att öva in, att man sedan saknar den intellektuella vidsyntheten att reflektera över egna utbrott kan ha att göra med alla genuint knepiga slutsatser som dras, bl.a i denna uppvisnng du gör i att tro dig vara balanserad av att förneka dina fantasifoster, att hålla tyst om det säger inte att de inte finns där i huvudet på dig. Att tala inte direkt är något som rekommenderas kvinnor att göra, då kan ju allt komma ut.

Citat:
Ta smärtstillande och lugnande för att minska rädslan för döden och fly från verkligheten. Kolla många muslimska länder, sånt existerar knappt där. Och ändå har dom flesta länderna upplevt hundra gånger mer värre saker än vad Sverige har gjort, iform av krig tex.
Nä man kan istället stena varandra, långt mer effektivt.

Citat:
Enda vi är rädda för är Gud, men så länge vi gör som han säger inshallah vi undviker helvetet.[/
Det betyder faktiskt att ni är rädda för er själva, vad indikerar det... att ha gjort sig medveten om att man haft isolationistiska tankegods härjandes så länge.. att det är dags att debattera det.. ett nytt fenomen för er? Tror jag inte men när man är rädd förs in instinkt att våldta för att man sett för många nakna huvuden, kan det vara dags att sätta sig och fundera på varför man jobbade med det man jobbade med, och du tar en snabbgenväg genom att ögna igenom något att kriga över.. och floppar galant över den ohållbara s.k reflektionen.. ty du glömmer grottmentaliteten, en grottmänniska behöver naturligtvis aldrig undra över sina handlingar utan ser sig som "guds perfekta soldat" i väntan på någon att läsa sagor för och sedan återigen skita i samhället för att flyta ovanpå i fortsatt blindo.

Du är ett TROLL.
Citera
2012-11-22, 18:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Alltså; sålänge du är en god, liten zombie är allting honky-dory.
Citera
2012-11-22, 19:13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag kanske uttryckte mig fel. Vi är rädda också, men absolut inte på samma grad som dom utan tro. Vi gräver inte ner oss och tar livet av oss eller flyr ifrån den (som många i sverige gör) bara för att vi blir av med jobbet, drabbas av en svår sjukdom, blir av med partnern. Bara att kolla självmordsstatistiken.

Gud vill mitt bästa, och det bästa för mig är att lyda honom efter allt han gett mig. Lite kan man ge tillbaka. Men man har alltid ett val i detta liv, väljer man att inte tro så har det konsekvenser. Islam handlar inte om att förändra dig utan rena dig från synder. Det är som att duscha, du går in i duschen smutsig och kommer ut ren och fräsch. Man känner sig som en annan person men man är fortfarande sig själv.
Vi är också rädda som sagt, men vi har vår tro iaf. Vad som än händer så vet vi att vi får vår belöning i det eviga livet om vi bara är goda människor och lyder Allah.

Är det därför arabiska arméer sprungit som rädda hundar när puttelandet Israel och spänt musklerna och jagat runt dem i öknen efter att de anfallit Israel ?

Eller det är väl så att alla arabiska arméer består av det landets ateister uteslutande antar jag...
Citera
2012-11-22, 19:16
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Vi gräver inte ner oss och tar livet av oss eller flyr ifrån den (som många i sverige gör) bara för att vi blir av med jobbet, drabbas av en svår sjukdom, blir av med partnern. Bara att kolla självmordsstatistiken.

Ja, har du kollat på den?

Hälften av de 56 invandrargrupper som studerades hade signifikant högre frekvenser av självmordsförsök jämfört med befolkningen i respektive värdland.

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=40154&a=144251&l=sv
Citera
2012-11-23, 09:27
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Varför ska jag göra det? Låter inte kärleksfullt och klokt.
Du skall göra det för att du påstod att det inte finns rädsla om man tror på gud!

Du lär bli rädd...sen får du reda på om du hade rätt (om guds existens) också!
Soo jump man, jump!
Citera
2012-11-23, 10:48
Moderator
Sun Rulers avatar
Rensat mycket OT, håller er till topic nu tack! /mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem