2012-11-21, 13:21
Medlem
Bogomils avatar
Allmänt vill jag ge mitt stöd till t.ex. Kairos och Sun Rulers positioner. Det finns ingen anledning till en ensidig kategorisering av teisters motivation som 'negativ'; d.v.s. rädsla e.dyl.

Jag har känd massor av 'positiva' religionister, som strävar efter och manifesterar konstruktiva mål.
Citera
2012-11-21, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Som invandrare kan jag ... om jag nu skall 'kritisera' Svensson .... snarare säga att den svenska 'dum-snällheten' är påfallande. Svensson är egentligen tämligen orädd för att hjälpa ..... utan paranoia och utan att ha en dold 'prislapp' för sin hjälp.
Jepp vi svenskar är ganska naiva, och lite dumsnälla.
Och jag har inga belägg för att vi är räddare än andra, men så curlade som vi blivit så borde vi vara det. Ju bortskämdare man är och ju mindre man har tvingats klara sig själv, desstå räddare tror jag att man är (för alla möjliga och omöjliga faror).
Citera
2012-11-21, 14:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Och jag har inga belägg för att vi är räddare än andra, men så curlade som vi blivit så borde vi vara det. Ju bortskämdare man är och ju mindre man har tvingats klara sig själv, desstå räddare tror jag att man är (för alla möjliga och omöjliga faror).

Jag har ingen sympati eller förståelse för hitta-på förklarings-modeller med ett klart efterrationaliserande syfte. Förhåll dig till kände fakta och konkludera från dom.
Citera
2012-11-21, 15:29
Medlem
bothniensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Som i de flesta fallen utav psykologi är det väldigt svårt att säga något definitivt. Jag vill minnas en liknelse jag hörde en gång; du är ute på en flod med din flickvän. din flickvän faller plötsligt överbord, men du hoppar in i vattnet och räddar henne. På flodstranden sitter Freud och Nietzsche, som bägge bevittnar händelsen. Båda erbjuder olika psykologiska mekaniker till varför du hoppade ned i vattnet och räddade din flickvän. Freud säger att du hoppade i vattnet i hopp om sexuell belöning. Nietzsche säger något om ubermench (förlåt, kommer inte ihåg exemplet helt). Men vem har rätt? Utan direkt förmåga att läsa andra människors tankar blir det nära omöjligt att kvantifiera. Dock utesluter man ju inte att de bägge kan ha delvis rätt. Men poängen med psykoanalys i bägge fallen är ju att det är en undermedveten process, något vi inte kan styra, och bara för att rädsla för döden var inget man medvetet diskuterade det första millenniet (eftersom Freuds koncept om psykoanalys inte existerade ännu) så frånsäger ju inte detta att dessa psykologiska mekaniker alltid existerat och påverkat människor genom hela vår existens.

Om jag förstått frågan rätt; ja och nej. Existentiell ångest drivs i synnerhet utav behovet att hitta sin plats, position och mening i livet eller världen, och var nog vad som fick de första grottmänniskorna att börja konstruera myter om världens tillvaro till att börja med. Men det finns ett tema utav rädsla underbyggt även här - att man är mer villig att acceptera en rogivande myt än att förbli skeptisk, särskilt om inget annat alternativ erbjuds. Att säga "jag vet inte" i detta fall är något få vågar erkänna. Men logik bör driva dig här till det mest ärliga alternativet - att inte acceptera fiktiva sagor som sanning bara för att de gör dig bekväm.

Fast modellen blir fortfarande avslagen om man använder det historiska perspektivet. Psykologi och historia är fruktansvärt underskattade medarbetare eftersom många kända psykologer/filosofer lämnar den historiskt vetenskapliga området på hyllan. Att ta för givet att människan har alltid tänkt så som den gör idag är ytterst kortsiktigt.
Bevis på det är stora historiska moment som har ändrat hela den teologiska världen exempel på dessa: Millenium 1, Digerdöden, 2:a Världskriget osv.
Om man jämför ett studie emellan teologin under 800-talet och 1800-talet kommer man se att det är inte rädsla för döden som är den drivande teologiska kugghjulet men det kanske man kan hitta hos 1800-tals teologen.
Det behöver inte heller betyda att teologen ifrån 800-talet inte är driven av rädslor men just rädsla för döden är den inte.
Som sagt om det vore så som Freud sa att människan(genom alla tider, kön, ras, religion)s religioner drivs av rädsla för döden, borde det även vara samma mönster igenom hela historien - Därför har Freud fel.

Att teologi drivs av rädsla måste jag säga är nog Hollywoods syn av teologi, svavelpredikningar och skärseldsbot. För att återgå till martyrmunkarna var inte deras egna syfte med deras död att de skulle få oskulder i himlen, inte heller ens för att få en säkrad plats i himlen. För katoliker är kyrkan helig och sann därför finns inget tvivel att de inte kommer komma till himlen utan att de gör det eftersom att kyrkan kallar dem att gå ut och missionera och de lyder kyrkan eftersom att de tror att kyrkan är sann och instiftad av Jesus själv.
Citera
2012-11-21, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av switchl
Kan det vara så att de flesta religiösa människor drivs av rädsla av något slag? Är det detta som får de flesta människor att söka sig till någon religion? Rädsla för sjukdomar, rädsla för krig, rädsla för framtiden, rädsla för döden, rädsla för olika saker man inte förstår sig på.

Kan en orsak till att människor i Sverige idag inte är särskilt religiösa av sig vara att man i Sverige idag lever väldigt bra? Man har ett bra liv. Man har inte mycket att oroa sig över. Inga allvarliga saker iaf. De flesta har ett tak över huvudet och mat på bordet. Man behöver inte vara hungrig, man behöver inte frysa. Man behöver inte vara rädd för olika saker, man känner en trygghet i samhället man lever i helt enkelt.

Om man inte hade haft den här tryggheten samhället ger en i Sverige, hade fler varit religiösa då?

Jag tror det handlar om att hitta sitt ursprung. Dels för att lära känna Skaparen dels känns sig själv och det han har skapat. När man älskar Gud och medmänniskor så finns ingen rädsla.
Citera
2012-11-21, 16:50
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bothniensis
Fast modellen blir fortfarande avslagen om man använder det historiska perspektivet. Psykologi och historia är fruktansvärt underskattade medarbetare eftersom många kända psykologer/filosofer lämnar den historiskt vetenskapliga området på hyllan. Att ta för givet att människan har alltid tänkt så som den gör idag är ytterst kortsiktigt.
Bevis på det är stora historiska moment som har ändrat hela den teologiska världen exempel på dessa: Millenium 1, Digerdöden, 2:a Världskriget osv.
Om man jämför ett studie emellan teologin under 800-talet och 1800-talet kommer man se att det är inte rädsla för döden som är den drivande teologiska kugghjulet men det kanske man kan hitta hos 1800-tals teologen.
Det behöver inte heller betyda att teologen ifrån 800-talet inte är driven av rädslor men just rädsla för döden är den inte.
Som sagt om det vore så som Freud sa att människan(genom alla tider, kön, ras, religion)s religioner drivs av rädsla för döden, borde det även vara samma mönster igenom hela historien - Därför har Freud fel.

Jag tänker inte argumentera mycket mer på detta, då psykologi inte är mitt starka kort och Freudiansk psykologi är inget jag håller särskilt hårt i som absolut sanningsenligt, även fast jag tycker det kan erbjuda ett intressant perspektiv på vissa sakfrågor. Men jag kan absolut se hur en diskurs om rädsla ligger underbyggt i formationen utav nästan alla religioner, där av deras stora mytologiska fokus på efterlivet. I detta sammanhang så ser vi ju absolut samma mönster upprepa sig genom historien - nästan alla religioner har någon uppfattning om vad som händer efter döden, även fast det finns inget rationellt sätt för dem att undersöka det på. Att sedan teologin förändras efter kultur och histoira är ju självklart. Men det har, vad jag kan se, ingen eller liten förändring på den underliggande diskursen. Men jag vill här poängtera att jag säger inte att religion enbart är en produkten utav rädsla, det finns nog mer faktorer än så.

Citat:
Ursprungligen postat av bothniensis
Att teologi drivs av rädsla måste jag säga är nog Hollywoods syn av teologi, svavelpredikningar och skärseldsbot. För att återgå till martyrmunkarna var inte deras egna syfte med deras död att de skulle få oskulder i himlen, inte heller ens för att få en säkrad plats i himlen. För katoliker är kyrkan helig och sann därför finns inget tvivel att de inte kommer komma till himlen utan att de gör det eftersom att kyrkan kallar dem att gå ut och missionera och de lyder kyrkan eftersom att de tror att kyrkan är sann och instiftad av Jesus själv.
Förlåt, men det låter lite som om du inte riktigt begriper poängen när jag säger att rädsla är en undermedveten process, alltså inget du kan rationellt göra beslut om eller har makten över och kan kontrollera. Det kan mycket väl vara så att dessa "martyrmunkar" inte såg sig själva motiverade utav en rädsla för helvetet, med det blir ju lite problematiskt eftersom man inte har den rationella insikten i deras undermedvetna, och vilka processer som kan ligga där och påverka, särskilt också i en tid där man inte ens visste att det fanns ett undermedvetet. Men det undermedvetna börja inte existera dagen Freud postulerade dess existens, utan det har ju funnits där hela tiden. Men det blir mest bara spekulation vad som motiverade dessa "martyrer", och detta är inget jag tänker gå in på djupare än att säga att dessa munkar var förmodligen påverkade utav rädsla till samma nivå som alla oss andra.
Citera
2012-11-21, 17:06
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
När man älskar Gud och medmänniskor så finns ingen rädsla.
Du kan ju pröva hoppa ut för ett höghus eller nåt!
Får nog blodet att pumpa Steffe!
Citera
2012-11-21, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag har ingen sympati eller förståelse för hitta-på förklarings-modeller med ett klart efterrationaliserande syfte. Förhåll dig till kände fakta och konkludera från dom.
Jag har ingen sympati eller förståelse för dig och dina påhittade kunskaper. Men det vet ju både du och jag. Du får en klapp på huvudet, lille gubben
Citera
2012-11-21, 19:49
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag tror det handlar om att hitta sitt ursprung. Dels för att lära känna Skaparen dels känns sig själv och det han har skapat. När man älskar Gud och medmänniskor så finns ingen rädsla.
Det var ju dagens floskel. Trygghet skapas allra främst genom konkret trygghet & säkerhet och inte via hallelulja.
Citera
2012-11-22, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrin.Radd
Du kan ju pröva hoppa ut för ett höghus eller nåt!
Får nog blodet att pumpa Steffe!

Varför ska jag göra det? Låter inte kärleksfullt och klokt.
Citera
2012-11-22, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Det var ju dagens floskel. Trygghet skapas allra främst genom konkret trygghet & säkerhet och inte via hallelulja.

Vad är konkret trygghet och säkerhet?
Citera
2012-11-22, 16:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Varför ska jag göra det? Låter inte kärleksfullt och klokt.

För att testa värdet av ditt oändliga marknadsförande av nonsens i form av anti-logik, falska diktomier, a priori antaganden och cirkel-argument.

Men det är klart, sålänge du inte tar din psyk-medicin och supar istället (bevisat enligt din egen anti-logik), då förtjänar du kanske snarare medkänsla än att bli avkrävd rationellt tänkande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in