2012-11-30, 13:10
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Gud är den som sätter den rätta etiketten på mig och alla människor.
Kom ihåg att du är älskad och värdefull.
Du är rädd för min värld, de riktiga världen.
Du kommer aldrig att klara dig själv här ute utan din snuttefilt!
Så långt sträcker sig din rädsla för att inte vara älskad!
Citera
2012-11-30, 13:44
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Du begrep inte ens det enkla tärnings exemplet, jag som verkligen sänkte nivån till den mildaste grad så du skulle hinna med . I grund och botten är det så DNA´s överlevnad fortskrider, den kumulativa selektionen där de lyckade resultaten sparas. En helt naturlig process.
Bollen kan inte både var rund och fyrkantig, eller kan den? Ingen har påstått att vi är skapade [förutom religiösa tomtar], livet på jorden har inte skapats utan evolverat fram från primitiva livsformer till väldigt avancerad, vad är så svårt att begripa?
Förstår överhuvudtaget inte din parallell "Inte skapad=meningslöst liv". Du lyfter bara fram en vilseledande frågeställning, som sammanflätar en mening med en andlig varelse. Sanningen är istället att människan är ett däggdjur, det allra intelligentaste. Människan är den enda ras som lyckats genomföra tekniska framsteg, bygga upp en civilisation, skapa lagar om ordning och vad som är rätt och fel mm.
Vi har fri vilja och samvete och ansvarar för våra handlingar. Det är rätt ohederligt att ni kreationister försöker intala alla att livet saknar mening om inte Gud skulle finnas. Var och en har sin egen mening med livet, det är faktiskt inte svårare än så. Krångla inte till det.
Det har funnits och finns diverse stressfaktorer så klart där människosynen är att den inte äger andlighet, i den mekaniska synen är människan själv en kugge och vinstdrivande FAKTOR, dvs männskan har blivit en vinstbärare som på många sätt ersatt det religiösa, fanatism finns inte enbart i religioner eller i den subjektiva tron, man kan också tillskriva maskiner större värde än det i faktisk mening har.

hur många gånger har mänskligheten rusat iväg i hybris och överskattningar, tidsoptimism, vad är det.. vad är monotoni som skapat så fina miljonstäder världen över, har det skapat anonymisering och allienation, det har ju det på sina håll och det har också stulit intellekt från mer än bara några få, visserligen är det kanske mer ämne för kapitalism och marknad, men i det frodas också vetenskapliga innovationer med enorma vinstsummor och konkurrens är bra men inte vilken konkurrens som helst, speedad hausad konkurrens har ju skapat hur många olyckor som helst, statusjakt.. vet inte alla vad det är för något och jämför det sketna status som finns i religioner, de sysslar bara med lite löjliga ceremonier i jämn ström.. för folk som bara vill hålla livet kärt, vårda barnss födelse och ge det lite aktsamhet och vård, till skillnad mot de medel som vetenskapen erbjudit de stackars "faktorerna" nä kuggarna som setts som enbart verktyg, avhumaniserats, inte enbart holocaust utan hela jävla industrialismen har stressat sönder människor och brutit ner så många i förtid, så mycket följdsjukdomar att det kan vara skrämmande, jag förstår att det finns folk som skiter i allt och går in i whatever bara det är frid och ro och fritt från konsumtionshysterin.

Dagens kroppskultur är ju inte så lite skruvad den heller. Catwalks.. benrangel som helt legitimt klampar fram, vetenskapen har tagit fram saker som får dem att orka resa sig upp, de behöver enbart tre salldsblad morgon middag kväll.

OT, med att dyrka kroppen för att kamma hem attention.. är för att äga två ben tv å bröst två öron två lungor osv.. är DET uppfyllande av isf vad?

.. snälla.. och så textilindustrin som ser till att ett plagg helst inte ska hålla mer än några tvättar, bilar som matchar benen och styltorna,, rätta flåset som väser, hittar man sådan tidsoptimism i andlighet? skapar lite tro sådana kollapser som industrier skapat? menar vetenskaper och logarytmiska grafer och tabeller, att en unge som inte går ner två kilo blir bestraffad med att ta bort ett salladsblad eller.. så finns syntetiska ämnen istället för kometkarriärer, tror inte uppgåendet till gud går lika snabbt och inte heller är ämnat att varken skjuta i höjden eller rasa ihop så.

säger inte att religion är nyttigt för jag är inte religiös, men jag kan inte dra mig till minnes att någon religiös församling någonstans haft den destruktivitet som man hittar där vetenskap jobbar heller, även om jag förstår att utarmningen i pakistan och indien kan ha sin grund i den undergivna religion-erna men, beror alltid på vilken inriktning vetenskapen har. zoologiska seriösa kan ju inte hjälpa att tigerjakten kulminerat i utrotning eller andra djur, alla zoologer fascineras inte av dansande cirkuselefanter eller att kasta mat på djur och skratta åt fångenskap eller åt alla brustna senor (som gör svinont) på alla kapplöpningshästar som dyrkas men dyrkas för vad?
Hur japaner kryper in i sina kokonger för att ställa sina kroppar till tjänst åt miljardindustrin som mer än gärna slänger dem på soptippen om de inte uppnått rätt BMI. Den berömda vetenskapen som alltid lyser i pastell och säges vara fri från föreställningar och hybris-kalkyler??
Citera
2012-11-30, 16:52
Medlem
Citat:
Du begrep inte ens det enkla tärnings exemplet, jag som verkligen sänkte nivån till den mildaste grad så du skulle hinna med . I grund och botten är det så DNA´s överlevnad fortskrider, den kumulativa selektionen där de lyckade resultaten sparas. En helt naturlig process.
Bollen kan inte både var rund och fyrkantig, eller kan den? Ingen har påstått att vi är skapade [förutom religiösa tomtar], livet på jorden har inte skapats utan evolverat fram från primitiva livsformer till väldigt avancerad, vad är så svårt att begripa?
Förstår överhuvudtaget inte din parallell "Inte skapad=meningslöst liv". Du lyfter bara fram en vilseledande frågeställning, som sammanflätar en mening med en andlig varelse. Sanningen är istället att människan är ett däggdjur, det allra intelligentaste. Människan är den enda ras som lyckats genomföra tekniska framsteg, bygga upp en civilisation, skapa lagar om ordning och vad som är rätt och fel mm.
Vi har fri vilja och samvete och ansvarar för våra handlingar. Det är rätt ohederligt att ni kreationister försöker intala alla att livet saknar mening om inte Gud skulle finnas. Var och en har sin egen mening med livet, det är faktiskt inte svårare än så. Krångla inte till det.

Hur vet du att den är naturlig? Den kan var gudomlig, eller utesluter den möjligheten? Vet du allt?
En och samma boll kan inte vara rund och fyrkantig samtidigt. Så skulle jag definiera.
Hur vet du att jorden inte har skapats?
Hur tänker du angående att (du verkar anta att vi inte är skapta) vi har en fri vilja, samvete och ansvarar för våra handliingar. Kan vi har en fri vilja om vi inte är skapta? Till vem eller vad är vi ansvariga för våra handllingar?
För mig finns ingen mening i livet för någon människa om man inte är skapad av en Skapare. Mening ges när man har ett syfte. Gud har skapat oss för ett syfte därmed en mening i livet.
Varken slump-teorin eller evolutionsteorin kan inte ge någon mening i livet eftersom det saknas ett syfte. Syfte kommer från en tänkande aktivitet, en hjärna. Alltså, en Skapare har skapat oss. Inte svårt att förstå.
Citera
2012-11-30, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrin.Radd
Du är rädd för min värld, de riktiga världen.
Du kommer aldrig att klara dig själv här ute utan din snuttefilt!
Så långt sträcker sig din rädsla för att inte vara älskad!

Berätta om den riktiga världen.
Att vara älskad är något människor söker efter i livet. Vi söker efter vårt urspung, vår identitet, meningen med livet, rätt och fel, är jag älskad, vårt mål...
Jag är glad att få ha en relation till Gud genom Jesus Kristus. Jesus Kristus är den som verkligen ger vad jag behöver. Genom hans givande jag kan också ge. Han ger kärlek och vill att jag ska älska.
Att älska är en bra frukt.

Citera
2012-11-30, 17:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du vet den med gravitation och elektromagnetism, och riktig logik och rationalitet, och utan galna misssionärer som stoppar sina egna tillkortakommanden ner i halsen på andra människor för att må bättra själv.
Citera
2012-11-30, 19:38
Medlem
Citat:
livet på jorden har inte skapats utan evolverat fram från primitiva livsformer till väldigt avancerad, vad är så svårt att begripa?
Problemet med det är ju att det inte finns några bevis på att alla livsformer har utvecklats från primitiva encelliga varelser eller nåt.

Fantasier är inte vetenskap, man måste ha lite bevis också.
Citera
2012-11-30, 20:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Problemet med det är ju att det inte finns några bevis på att alla livsformer har utvecklats från primitiva encelliga varelser eller nåt.

Fantasier är inte vetenskap, man måste ha lite bevis också.

Så du kör på dom vanliga räls om den falska dikotomi 'ID vs evolution' för att skapa ett utrymme för dina metafysiska spekulationer, typ something-of-gaps.

Nu vill jag inte ge mig in på hurvida du lidar av enbart existentiell ångest eller om du motiveras av ett förvirrat guru-komplex i din pådyvlings-iver, men förutom ovanstående kritik om falsk dikotomi benyttar du dig konstant av strawmanna-argument ang. vetenskapen, så guru-komplexet liggar gissningsvist närmast till hands.
Citera
2012-12-01, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du vet den med gravitation och elektromagnetism, och riktig logik och rationalitet, och utan galna misssionärer som stoppar sina egna tillkortakommanden ner i halsen på andra människor för att må bättra själv.

Har du den riktiga logiken och rationaliteten? Låt oss ta dig som ett studiefall så vi kan se hur den se ut..Visar någonstans där du har skrivit utifrån logiken eller rationaliteten?
Citera
2012-12-01, 11:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Har du den riktiga logiken och rationaliteten? Låt oss ta dig som ett studiefall så vi kan se hur den se ut..Visar någonstans där du har skrivit utifrån logiken eller rationaliteten?

Den diskussion tar jag gärna upp i detaljer på tråden där den tydligst blev profilerat: 'Är religiösa dummare?'

För min del anser jag tråden här vara olämplig för en fördjupning av detta aspekt. Här kan jag endast återigen konstatera, att åtminstone du är en representant för religionister som motiveras av rädsla.
Citera
2012-12-03, 14:48
Medlem
Norrin.Radds avatar
Citat:
Att vara älskad är något människor söker efter i livet. Vi söker efter vårt urspung, vår identitet, meningen med livet, rätt och fel, är jag älskad, vårt mål...
Jag är glad att få ha en relation till Gud genom Jesus Kristus. Jesus Kristus är den som verkligen ger vad jag behöver. Genom hans givande jag kan också ge. Han ger kärlek och vill att jag ska älska.
Att älska är en bra frukt.

Jag har en familj som kan ge mig svar på tal och även få konkreta bevis på att de älskar mig!
Det är oavsett vad du tror en stor skillnad mot dig och dina sinnesförvirrade drömmar om att en gud älskar dig!

Är du med?
Citera
2012-12-03, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Den diskussion tar jag gärna upp i detaljer på tråden där den tydligst blev profilerat: 'Är religiösa dummare?'

För min del anser jag tråden här vara olämplig för en fördjupning av detta aspekt. Här kan jag endast återigen konstatera, att åtminstone du är en representant för religionister som motiveras av rädsla.

Menar du att frågan: "är religiösa dummare" är utifrån en logik och rationellt? Kan du förklara?
Det var du som tog upp orden logik och rationalitet.
Citera
2012-12-03, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrin.Radd
Jag har en familj som kan ge mig svar på tal och även få konkreta bevis på att de älskar mig!
Det är oavsett vad du tror en stor skillnad mot dig och dina sinnesförvirrade drömmar om att en gud älskar dig!

Är du med?

Hur vet du att de älskar dig? Hur vet du att detta är kärlek? Kan du visa att detta är kärleksförklaring eller kärlekshandlingar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in