Citat:
Ursprungligen postat av bothniensis
Martyrer är missionshistoriens mest framgångsrika redskap, så Freud har nog inte 100% rätt om det var han som knäckte tesen.
Rädsla för döden blir väl ett uttryck för motsatsen till religiös tro: religiöst tvivel?
Tänk en tidig medeltida kristen kontext (t.ex) där det inte finns något alternativ för Guds icke-varande i "vetenskapsförrådet", där borde det inte finnas någon rädsla för döden, däremot skulle det kanske finnas en rädsla för ett liv efter döden (helvete, skärseld etc.) men inte för just döden.
Inte för att jag tar Freud för 100% sanning heller, men tycker det ligger något i vad han säger. Jag tror du underskattar de psykologiska konsekvenserna utav att bygga upp en mytologi om ett evigt efterlivet. Religion är ju nära besatt om efterlivet, själar som lever kvar efter döden, himlen, och även hot så som skärselden eller helvetet (som inte är närvarande i alla former utav kristendom) kan lätt passa in i en bild om rädsla för döden. Under sådana premisser blir martyrdom inte särskilt konstigt, om martydom kan garantera en plats i himlen istället för helvetet.
Religiöst tvivel ser jag personligen som en mycket mer "modig" position, eftersom man här väljer lämna det skyddsnät som religion i så fall byggt upp, och den existentiella ångest som religion tillfredställer. Men jag tror inte religiösa tvivlare (eller ateister) är utan rädsla för döden de heller, det är liksom en instinkt man nog inte kommer undan. Ateism är nog för de flesta ett resultat utav skeptiskt eller rationellt tänkande, vilket mycket väl kan ibland vara i konflikt med instinkter och subjektiva känslor. Jag tror vår käre vän Spock har kämpat med detta tema nästan hela sitt liv
Psykologi brukar, enligt min erfarenhet, vara lite mer komplicerat än så, och sällan väldigt straightforward. Dock kan jag för lite om psykologi, och i synnerhet Freud, för att säga särskilt mycket mer.
EDIT: jag vill minnas en tråd här på forumet för inte så länge sedan där man länkade till en studie som visade att ateism är mycket mer framträdande i de länder där invånarna uppfattar sig själva som bekväma och trygga, medans religion har större närvaro i länder där man känner oro och osäkerhet. Någon med bättre minne än mig, och förmåga att hitta gamla trådar, kanske är snäll och länkar hit den =)