2012-11-27, 16:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
Vetenskapen (människor) antar att det finns sanning och söker efter denna sanning? Inte så svårt att förstå. Frågan är bara: kan sanning finnas utan om allt är skapat? För mig kan sanning bara finnas om en Skapare finns. Skaparen har en identitet och det han har skapat har en identitet. Detta söker vi efter...Om man jämför det om man allt skulle ha kommit från en slump. Om allt kommer från en slump så finns ingen sanning...

Ditt mantra-mässande refererar till 'absolut' sanning, som du gör till en del av ett cirkel-argument. Det är inte särskild allmänt relevant.
Citera
2012-11-27, 16:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vem förnekar dem? Sedan finns andra lagar som bryter naturlagar? Ex: en uppblåst ballong far uppåt och inte nedåt. Alltså, den bryter mot gravitationslagen. Eller någon annan lag tar vid...

Nej, den bryter inte mot gravistationslagen.

Citat:
För mig finns Gud och Gud har skapat naturlagarna och står över dessa. Alltså, mirakel har hänt och händer. Ingen konstigt anser jag.

'Gud' blir FORTFARANDE inte bevisat av din röriga pseudo-vetenskap/-filosofi.
Senast redigerad av Bogomil 2012-11-27 kl. 16:54.
Citera
2012-11-27, 16:52
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Vill bara tillägga att oavsett orsaken bakom barns tro på agenter utanför människan så innebär en uppfostran som motsäger deras tro en form av indoktrinering. Sedan kanske de flesta tycker att det är positivt.

Alltså att inte förklara för barn om den mänskliga agentdetektionens brister är väl snudd på barnmisshandel.

Eller vad ska man t.ex. svara en rädd unge som inte vågar sova på kvällen för att den hör konstiga ljud?

Att det möjligen faktiskt är ett monster?
Citera
2012-11-27, 17:52
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vem förnekar dem? Sedan finns andra lagar som bryter naturlagar? Ex: en uppblåst ballong far uppåt och inte nedåt. Alltså, den bryter mot gravitationslagen. Eller någon annan lag tar vid...
För mig finns Gud och Gud har skapat naturlagarna och står över dessa. Alltså, mirakel har hänt och händer. Ingen konstigt anser jag.

Det här måste du bara utveckla! Hur bryter den mot gravitationslagen?
Citera
2012-11-27, 19:09
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Vetenskapen (människor) antar att det finns sanning och söker efter denna sanning? Inte så svårt att förstå. Frågan är bara: kan sanning finnas utan om allt är skapat? För mig kan sanning bara finnas om en Skapare finns. Skaparen har en identitet och det han har skapat har en identitet. Detta söker vi efter...Om man jämför det om man allt skulle ha kommit från en slump. Om allt kommer från en slump så finns ingen sanning...

Du kan snart börja copypasta dig själv. Detta svar upprepar du i tråd efter tråd med vissa inbördes variationer.

Trots upprepad information om att det inte är slumpen som styr naturligt urval eller utvecklingen ur BB
så fortsätter du att rapa upp den jämförelsen. Känns det bra eller? Så att du kan dissa slumpen och hålla fast i din låtsaspappa?

Antingen är du medvetet oärlig eller bara otroligt trög.
Citera
2012-11-27, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Newtons lagar verkar inte stämma när det handlar om väldigt långsam acceleration. Sånt kan vara kul att veta, kanske. Nu har jag tråkigt...
Citera
2012-11-27, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Alltså att inte förklara för barn om den mänskliga agentdetektionens brister är väl snudd på barnmisshandel.

Eller vad ska man t.ex. svara en rädd unge som inte vågar sova på kvällen för att den hör konstiga ljud?

Det finns inga monster, och om det finns så är det bara att fimpa dom.

Jag har kommit över det mesta, men jag fattar kristendomen
som en såpass allvarlig sak att den är värd att strida för.
Senast redigerad av pk2 2012-11-27 kl. 23:48.
Citera
2012-11-28, 05:57
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian

Ja, varför inte dra det till sin spets för att om möjligt vinna någon billig poäng.

Självklart skall man ge barnet en trygghet och förklara för barnet att det inte finns några spöken m.m. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, jag brukar aldrig slänga mig med ateistisk indoktrinering utan frågan kom upp och jag försökte se om det fanns över huvud taget några belägg för det.
Citera
2012-11-28, 11:41
Medlem
sannkunskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Du menar att religion inte uppmanar människan att ta ansvar? I sådana fall är det en sanning med modifikation.

Att vara god mot andra, men hur gör du det bäst? Jo, börja med att vara god mot dig själv. Börja med att ta ansvar för din egen känslomässiga smärta och lägg den inte på Jesus eller någonting utanför dig själv.
Citera
2012-11-28, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ditt mantra-mässande refererar till 'absolut' sanning, som du gör till en del av ett cirkel-argument. Det är inte särskild allmänt relevant.

Anser du att människor ska anta att det finns en verklighet och sanning? Varför eller varför inte...
Citera
2012-11-28, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nej, den bryter inte mot gravistationslagen.

'Gud' blir FORTFARANDE inte bevisat av din röriga pseudo-vetenskap/-filosofi.

Jag kanske använde fel ord, vad jag menar är att det finns olika lagar. För mig är det alltid att Gud har sista ordet.
För mig har Gud visat sig på olika sätt men jag är övertygad också att jag ska stå inför honom i himlen, då ansikte mot ansikte.
Citera
2012-11-28, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi

Jag kanske använde fel ord här. Vad jag menar är att det finns olika lagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in