2013-03-19, 20:01
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Lite borta nu, menar du att Carina Blank tvingade Tuula att förskingra eller kan vi förutsätta att Tuula hade ett eget val i frågan?

Carina Blank ingrep inte när det fattades 10.000:-, hon ingrep inte när det fattades 100.000:, hon ingrep inte när det fattades 1.000.000:-, och inte ens när det fattades 10.000.000:- ingrep Carina Blank. Hon ingrep aldrig, och man bör förstå att ju tidigare något felaktigt hävs, desto större chans är det att personen kan komma tillbaka, levande. En förskingring på 10 tusenlappar kan man återhämta sig från, vid 10.000 tusenlappar finns det ingen återvändo, det är nästan omöjligt att göra avbön. Man låter inte godispåsen stå öppen, man skyddar sina medarbetare och medborgare från att göra fel. Särskilt om det ingår i arbetsbeskrivningen.
Citera
2013-03-19, 20:07
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Carina Blank ingrep inte när det fattades 10.000:-, hon ingrep inte när det fattades 100.000:, hon ingrep inte när det fattades 1.000.000:-, och inte ens när det fattades 10.000.000:- ingrep Carina Blank. Hon ingrep aldrig, och man bör förstå att ju tidigare något felaktigt hävs, desto större chans är det att personen kan komma tillbaka, levande. En förskingring på 10 tusenlappar kan man återhämta sig från, vid 10.000 tusenlappar finns det ingen återvändo, det är nästan omöjligt att göra avbön. Man låter inte godispåsen stå öppen, man skyddar sina medarbetare och medborgare från att göra fel. Särskilt om det ingår i arbetsbeskrivningen.

Men det är väl fortfarande Tuula,s ansvar att inte stjäla pengar från sin arbetsgivare och dessutom verkar det som om hon inte haft ögonen på sig alls, hur skulle arbetsgivaren veta att Tuula inte hade moral.

Det verkar som om du letar efter ursäkter för Tuula,s gärningar, har jag missuppfattat dig?
Citera
2013-03-19, 20:09
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Men det är väl fortfarande Tuula,s ansvar att inte stjäla pengar från sin arbetsgivare och dessutom verkar det som om hon inte haft ögonen på sig alls, hur skulle arbetsgivaren veta att Tuula inte hade moral.

Det verkar som om du letar efter ursäkter för Tuula,s gärningar, har jag missuppfattat dig?

Du missuppfattar mig.
Citera
2013-03-19, 20:11
Medlem
lilltoes avatar
Citat:

Centralstyrt med omyndigförklarade undersåtar?
Vid anställning skriver man på papper som även inbegriper lojaliteten mot företag/organisation. Många företag har ytterst specificerade sådana.
Citera
2013-03-19, 20:14
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Centralstyrt med omyndigförklarade undersåtar?
Vid anställning skriver man på papper som även inbegriper lojaliteten mot företag/organisation. Många företag har ytterst specificerade sådana.

Hej och välkommen, du som också är för snabb på hanen. Vi har tidigare diskuterat (100-tals gånger?) det ytterst träliga ämnet organisation och dess betydelse för ämnet Tuulas frånvaro/frånfälle. Decentraliserad organisationsform med stora befogenheter kräver kontroll och uppföljning.

Centralstyrning är en annan organisationsform.

I din lilla värld, som furste i ditt egenföretag, kan du slippa kontroll av andra, men det slipper aldrig anställda. Någon gång blir man kontrollerad och uppföljd. Förr eller senare. Det är en trygghet för alla, tillika en skyldighet mot skattebetalarna. I Tuulas fall handlade det om senare kontroll, men den utfördes aldrig. Då gick det som det gick.

Men WTF! Skit i det! Så kompliterat och svååjt. Du länkade en artikel. Varför läser du inte den? Den utgör grunden för alla mina iakttagelser, kompletterat med decennier av erfarenhet både av kommuner och näringsliv, men inte nödvändigtvis Gävle, eller i synnerhet, inte Gävle. Å då Kan man vara intresserad av saker utanför sin egen sfär? Kaan man verkligen det? Vad könstigt för många, som bara ser sin egen navel och bara håller på med hävdandet av det egna egot!

Artikeln du länkade var synnerligen välskriven. Var den för svår för dig? Jag märker att du inte tagit till dig fakta.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-03-19 kl. 20:20.
Citera
2013-03-19, 20:20
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Hej och välkommen, du som också är för snabb på hanen. Vi har tidigare diskuterat det ytterst träliga ämnet organisation. Decentraliserad organisationsform med stora befogenheter kräver kontroll och uppföljning.

I din lilla värld, som furste i ditt egenföretag, kan du slippa kontroll av andra, men det slipper aldrig anställda. Någon gång blir man kontrollerad och uppföljd. Förr eller senare. Det är en trygghet för alla. I Tuulas fall handlade det om senare kontroll, men den utfördes aldrig. Då gick det som det gick.

Men WTF! Skit i det! Så kompliterat och svååjt.

Det är ju du som åberopar detta hela tiden. Enligt dig är allt Carina Blanks fel. Jag följde upp med en motfråga, som du läste fel.
Enligt dig verkar det inte gå att lita på någon och politikerna ska skydda anställda från att begå brott. Försöker igen: Alltså kräver DU centralstyrning med omyndigförklarade undersåtar?
Citera
2013-03-19, 20:23
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Det är ju du som åberopar detta hela tiden. Enligt dig är allt Carina Blanks fel. Jag följde upp med en motfråga, som du läste fel.
Enligt dig verkar det inte gå att lita på någon och politikerna ska skydda anställda från att begå brott. Försöker igen: Alltså kräver DU centralstyrning med omyndigförklarade undersåtar?

Kan du vara så snäll och läsa det jag skriver, utan att lägga in värderingar. Det finns regelverk för decentraliserad styrning. Vad jag tycker hör inte hit. Inte heller din paranoida noja om att jag skulle vara paranoid. Korrekt är att grundsynen är: decentralisering kräver mer kontroll. Utebliven kontroll är tjänstefel. Giltigt i fallet med Gävle, men politikerna är hala. De ansvarade för både Tuula och hennes jobb, skattebetalarna och pengar. Inget klarade de av. Nu vill de inte ta ansvar, och medborgarna förstår inte sina rättigheter.

Sluta tjata om omyndigförklarande och centralstyrning, har inget med Gävle att göra. jag förstår att tråden gått över din nivå nu. Beklagar det. Du får återgå till andra frågeställningar, organisation är inte din grej.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-03-19 kl. 20:28.
Citera
2013-03-19, 20:29
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Hej och välkommen, du som också är för snabb på hanen. Vi har tidigare diskuterat (100-tals gånger?) det ytterst träliga ämnet organisation och dess betydelse för ämnet Tuulas frånvaro/frånfälle. Decentraliserad organisationsform med stora befogenheter kräver kontroll och uppföljning.

I din lilla värld, som furste i ditt egenföretag, kan du slippa kontroll av andra, men det slipper aldrig anställda. Någon gång blir man kontrollerad och uppföljd. Förr eller senare. Det är en trygghet för alla, tillika en skyldighet mot skattebetalarna. I Tuulas fall handlade det om senare kontroll, men den utfördes aldrig. Då gick det som det gick.

Men WTF! Skit i det! Så kompliterat och svååjt. Du länkade en artikel. Varför läser du inte den? Den utgör grunden för alla mina iakttagelser, kompletterat med decennier av erfarenhet både av kommuner och näringsliv, men inte nödvändigtvis Gävle, eller i synnerhet, inte Gävle. Å då Kan man vara intresserad av saker utanför sin egen sfär? Kaan man verkligen det? Vad könstigt för många, som bara ser sin egen navel och bara håller på med hävdandet av det egna egot!

Artikeln du länkade var synnerligen välskriven. Var den för svår för dig? Jag märker att du inte tagit till dig fakta.

Artikeln länkade jag för att återknyta till ämnet i tråden, då du var ute i sfärerna och svamlade då ock.
"Det stora skolrånet" på Borgarskolan, Gävle kommun, Gävle och just där.
En mycket bra artikel som du inte ska trassla sönder.
Citera
2013-03-19, 20:30
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Artikeln länkade jag för att återknyta till ämnet i tråden, då du var ute i sfärerna och svamlade då ock.
"Det stora skolrånet" på Borgarskolan, Gävle kommun, Gävle och just där.
En mycket bra artikel som du inte ska trassla sönder.

Ledsen, men världen är en trasslig plats. Synd att artikeln inte lärde dig något. Du förstod bara rubriken. Så det kan bli.

Förstår du att Gävle kommun har en decentraliserad organisationsform? (För tusende gången! ) Förstår du vilka krav som då ställs på politiker och medarbetare? Du kallar det för svammel, men så kan det bli när man inte har mer vett. Du är en ovettig person genom ditt sätt att nedgöra andra som vet och förstår mer än vad du har kapacitet till på egen hand. Varför inte ta tillfället i akt att lära dig någonting? Varför stå och stampa och inte förstå, varför uppleva världen som svamlig och trasslig, när du bara genom att ställa frågor och läsa innantill borde kunna förstå.

Decentraliserad organisationsform innebär att man litar på varandra och har mer befogenheter på lägre nivåer – vilket förutsätter mer kontroll i senare skeden, på högre nivå. Detta negligerades. Därav brottet. Därav Tuulas eventuella död. Capisce nu! BASTA!!!
Senast redigerad av Cinnabar 2013-03-19 kl. 20:40.
Citera
2013-03-19, 20:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Du missuppfattar mig.

Jaså, jag tycker att du anklagar en massa politiker för att de på något sätt skulle ha gjort det möjligt för Tuula att stjäla pengar från sin arbetsgivare, har inte Tuula något personligt ansvar och är det inte hon som bäst kunnat förhindra brottet?

Ingen tvingar någon att förskingra och förskingring är ett brott som sker i det dolda, skulle kommunen ha uppfunnit rigorösa kontrollsystem bara för att Tuula inte kunde skilja på rätt och fel?
Citera
2013-03-19, 20:43
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Jaså, jag tycker att du anklagar en massa politiker för att de på något sätt skulle ha gjort det möjligt för Tuula att stjäla pengar från sin arbetsgivare, har inte Tuula något personligt ansvar och är det inte hon som bäst kunnat förhindra brottet?

Ingen tvingar någon att förskingra och förskingring är ett brott som sker i det dolda, skulle kommunen ha uppfunnit rigorösa kontrollsystem bara för att Tuula inte kunde skilja på rätt och fel?

Återigen! Ja! I en decentraliserad organisationsform är det avgörande att man har fungerande kontroll. Det är roligt för medarbetare att ha och få mycket ansvar, men då krävs kontroll senare. Att systemen fungerar. Det fungerade inte i Gävle, och det kan bero på att okunskapen hos enskilda politiker är lika stor, som här i tråden. Man förstår inte i vilken organisation man arbetar, men vad jag undrar över är om man medvetet hoppade över kontrollen. Det har framkommit att ansvarig politiker misstänks för mutbrott, bland annat. Allt går inte rätt till...

Sen överdriver du. Det räcker med att man gör vad man ska, att man stämmer av enligt det befintliga regelverket. Det gjorde man inte. Man brast i ansvar. Det är är helt klart. Vem utkräver ansvar för det? Politikerna gör det inte... inte medborgarna heller... man fattar inte hur och varför 40 miljoner kronor kunde försvinna... det beror på organisationsbrister. Eventuellt sammankopplat med annan brottslighet, utöver Tuulas.

Vilken jävla dag. Så många sopprötter det finns!
Senast redigerad av Cinnabar 2013-03-19 kl. 20:49.
Citera
2013-03-19, 20:52
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ledsen, men världen är en trasslig plats. Synd att artikeln inte lärde dig något. Du förstod bara rubriken. Så det kan bli. Förstår du att Gävle kommun har en decentraliserad organisationsform? (För tusende gången! ) Förstår du vilka krav som då ställs på politiker och medarbetare? Du kallar det för svammel, men så kan det bli när man inte har mer vett. Du är en ovettig person genom ditt sätt att nedgöra andra som vet och förstår mer än vad du har kapacitet till på egen hand. Varför inte ta tillfället i akt att lära dig någonting?

Man litar på varandra – vilket förutsätter mer kontroll i senare skeden. Detta negligerades. Därav brottet. Därav Tuulas eventuella död. Capisce nu! BASTA!!!

Du kan väl skriva "pling" när du redigerat klart. Läs sedan artikeln igen. Allt står ju och faller på att ingen misstänkte förskingring och än värre storleken av den. Någon/några har lämnat godtagbara anledningar till underskottet, men försökt åtgärda problemen. Utanför Borgarskolans dörrar visste ingen att Tuula egenmäktigt satt skötte det mesta ekonomiska. I efterhand blir det ju uppenbart var felet låg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in