2013-02-03, 17:08
Medlem
Faunuss avatar
Större summor har förts över både till konton i Sverige och utomlands före försvinnandet. Men när det gjordes exakt anges inte. Månader eller år innan? Dagarna innan?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=5430923
Citera
2013-02-03, 17:17
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Av åklagarens uttalande i reportaget får jag intrycket av att dom inte har haft kolla på dessa utlandsbetalningar så värst länge. Samt att dom fortfarande inte har någon riktigt god bild av vad pengarna har använts till.

Om det är så så undrar jag verkligen varför dom inte fått bättre koll på pengaflödet; det har snart gått tre månader sedan hon försvann. Hon hade sju konton. Det ska inte ta två-tre man mer än ett par dagar att med bankernas hjälp göra en noggrann koll av kontorörelserna under en tremånaderperiond och få ett hyfsat grepp om vad som har pågått (jag kan berätta hur man gör om någon är intresserad).

Tuula verkar ha alla odds på sin sida; en kommun som har absolut noll koll. Ett rättsväsende som ger henne månaders försprång.

Om det nu är så att den där frukosten var framdukad för att förvirra, liksom den försvunna cykeln, så kan man bara säga att hon har fått ut maximalt av den manövern. Herre jisses.
Japp, det börjar luta åt det som jag hävdade från start, men blev idiotförklarad för.
Tuula har i maskopi med en eller flera släktingar planerat det här svindleriet i detalj, och sitter nu och sippar paraplydrinkar på en avlägsen playa och skrattar gott hela vägen till banken.
Citera
2013-02-03, 17:18
Medlem
Mujaheeds avatar
Jag förstår verkligen inte detta, hon har överfört pengarna till konton hon förfogat över, så långt är pengarna spårade, alltså måste ju dom/banken se var pengarna sen har överförts, och det har dom ju (iaf delvis), hur skulle hon kunna använda dom pengarna utan att det syns???

Och hur skulle pengar bara kunna försvinna utan att kunna spåras?
Citera
2013-02-03, 17:55
Medlem
hon verkar ha haft en färdig och planerad plan att den dagen hon blir upptäckt då sticker hon.hon verkar ha haft is i magen.
Citera
2013-02-03, 17:59
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annabond
Hon har inte lämnat några spår efter sig, inte spår så gör att dom kan spåra henne i alla fall, hon har dessutom flytt utomlands utan att lämna spår i vilket land hon befinner sig. Och det känns inte som att en 52-årig kommunanställd mormor klarar av det. Någon annan har sopat igen spåren åt henne, någon som vet hur man gör det. Det känns så välplanerat. Så väl utfört. Det känns organiserat. Hon kan inte ha klarat av det här själv, på ett så bra sätt och sen även vetat om hur hon ska sopa igen alla spår efter sig. Det känns omöjligt.

Hon har säkerligen agerat ensam i Sverige men sen har det kanske varit en eller flera andra personer som kanske agerat från ett annat land. Hon måste ju ha någon slags kontakt utomlands där hon gömmer sig nu? Hon kan ha använt sig av en annan telefon och kontantkort.

Kär och galen på en resa? Nån man hon har haft kontakt med under alla år? Det är inte första gången någon blir galen av kärlek eller lämnar hela sitt liv för det. Av vilken anledning skulle hon ha gjort det här annars? Vad är det för roligt att sitta ensam i t ex Tunisien nu? Man lämnar sitt liv av en anledning. Speciellt om man har barn och barnbarn. Och den anledningen brukar stavas kär och galen.
Jag tror att du kan ha en poäng. Beteendet stämmer inte överens med en spelmissbrukare och/eller ett fyllo. Dessa agerar mer på impuls och saknar annan planering än att få ännu en ångestfylld dag att gå. Här har det systematiskt använts flera konton. Hon har under lång tid lyckats lura inte bara kommunens bristfälliga kontroll utan även spärrarna i de internationella transaktionssystemen.

Jag kan tänka mig ett alternativ där hon blivit sol-och-vårad och "lurad" till grovt bedrägeri. Det lär komma mer ur den här historien.
Citera
2013-02-03, 18:19
Medlem
[quote=annabond]Hon har inte lämnat några spår efter sig, inte spår så gör att dom kan spåra henne i alla fall, hon har dessutom flytt utomlands utan att lämna spår i vilket land hon befinner sig. Och det känns inte som att en 52-årig kommunanställd mormor klarar av det. Någon annan har sopat igen spåren åt henne, någon som vet hur man gör det. Det känns så välplanerat. Så väl utfört. Det känns organiserat. Hon kan inte ha klarat av det här själv, på ett så bra sätt och sen även vetat om hur hon ska sopa igen alla spår efter sig. Det känns omöjligt.

Jag tror mycket väl att en 52-årig kommunalanställd mormor klarar av att förskingra tjugo miljoner och sedan försvinna utan några spår. Hennes flykt kan vara mycket väl planerad. Genom att lägga ut villospår ville hon kanske få det att se ut som om hon stuckit i ren panik. Vem, om inte en desperat människa, lämnar sin lägenhet olåst och med en halvuppäten frukost kvar på bordet och utan att ta med sig vare sig kläder, pengar eller pass? Hon kanske räknade med att den första misstanken skulle bli att hon tagit sitt eget liv och då skulle sökandet efter henne kanske i första skedet koncentreras till Gävle med omnejd. Att hennes cykel saknas är kanske också ett led i den planen.
När jag sedan läser i Expressen att T har setts i Fuengirola på Spanska solkusten så börjar jag tvivla på att flykten kanske ändå inte var så välplanerad. Ville jag gömma mig undan rättvisan så skulle jag definitivt inte visa mig ute på barer och restauranger i Fuengirola. Det var en restaurangägare som var säker på att T besökt hans krog. Det finns en stor nordisk koloni i Fuengirola och de flesta kan se svensk/nordisk TV, läsa svenska tidningar och dessutom finns ju internet, så risken att bli upptäckt i Fuengirola skulle jag bedöma vara rätt stor i jämförelse med andra ställen. Men hon kanske har vänner/bekanta där som skyddar henne. Men då verkar det ju lite korkat att ensam besöka sådana platser, där hon skulle kunna bli igenkänd. Eller så kanske den här restaurangägaren har tagit helt fel. T kanske inte alls är i Spanien utan faktiskt har cyklat iväg till en plats, som hon ännu inte har lämnat.
Citera
2013-02-03, 18:50
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Genom vänner och kollegor som är väl insatta i såväl mönstret hos spelberoende personer som vanliga tillvägagångssätt och trick vid nätspelsbedrägerier samt lagar och regler inom nätspelsbranschen sitter jag på rätt mycket info som är relevant för denna tråd.

Utifrån denna info går det att ställa upp ett troligaste scenario för vad som har hänt. Lustigt nog har alla de tre kontakter jag talat med kommit fram till ungefär samma sak oberoende av varandra. Och det är inte riktigt det som vi hittills gissat på även om ett och annat stämmer in.

Om någon är intresserad kan jag skriva ihop en liten uppsats och lägga ut här.
Citera
2013-02-03, 18:53
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:

Men gör det! Det vore tacksamt.
Citera
2013-02-03, 19:01
Medlem
Citat:
Genom vänner och kollegor som är väl insatta i såväl mönstret hos spelberoende personer som vanliga tillvägagångssätt och trick vid nätspelsbedrägerier samt lagar och regler inom nätspelsbranschen sitter jag på rätt mycket info som är relevant för denna tråd.

Utifrån denna info går det att ställa upp ett troligaste scenario för vad som har hänt. Lustigt nog har alla de tre kontakter jag talat med kommit fram till ungefär samma sak oberoende av varandra. Och det är inte riktigt det som vi hittills gissat på även om ett och annat stämmer in.

Nej, det låter helt ointressant. Spara dig bekymret, och sitt kvar på informationen... Vad trodde du att skulle få för respons? "Snälla, snälla - berätta!!!". Eller "jaha, vad har du att komma med?".

Som "teaser" så var det ovanligt futtigt.
Citera
2013-02-03, 19:02
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:

Eh? Ja tack! Värre flum har slösat byte i denna tråd?
Citera
2013-02-03, 19:06
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mujaheed
Jag förstår verkligen inte detta, hon har överfört pengarna till konton hon förfogat över, så långt är pengarna spårade, alltså måste ju dom/banken se var pengarna sen har överförts, och det har dom ju (iaf delvis), hur skulle hon kunna använda dom pengarna utan att det syns???

Och hur skulle pengar bara kunna försvinna utan att kunna spåras?
När pengarna flyttats till konton som inte visas varken för svenska eller EU-myndigheter.
Citera
2013-02-03, 19:13
Medlem
Bylines avatar
Citat:

Vad är det här för fjanterier?
Sitter du och tigger kakor, eller vad handlar det om?

Antingen har du något att tillföra, och då gör du det, eller så trollar du bara, och då kan du gå och gömma dig under någon gammal bro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in