2013-03-19, 20:56
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Du kan väl skriva "pling" när du redigerat klart. Läs sedan artikeln igen. Allt står ju och faller på att ingen misstänkte förskingring och än värre storleken av den. Någon/några har lämnat godtagbara anledningar till underskottet, men försökt åtgärda problemen. Utanför Borgarskolans dörrar visste ingen att Tuula egenmäktigt satt skötte det mesta ekonomiska. I efterhand blir det ju uppenbart var felet låg.

Man hade ingen koll på något och saknade kompetens för att granska verksamheten, man tog inte heller in hjälp. Man lät en blind leda en blind. Det är slutsatsen av artikeln. Tack vare en bankman upptäcktes förskingringen. Det var inte kommunens egen förtjänst. Politikerna skuldbelade it-avdelningen. Som jag skrivit tidigare –*fick någon it-chef sparken på grund av svinnet? Gissa hur det känns för itfolket att få uppkört i nyllet att de kostar 10xmiljoner kronor över budget. Klart att de fick lida för de felaktiga slutsatserna.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-03-19 kl. 21:01.
Citera
2013-03-19, 21:00
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Återigen! Ja! I en decentraliserad organisationsform är det avgörande att man har fungerande kontroll. Det är roligt för medarbetare att ha och få mycket ansvar, men då krävs kontroll senare. Att systemen fungerar. Det fungerade inte i Gävle, och det kan bero på att okunskapen hos enskilda politiker är lika stor, som här i tråden. Man förstår inte i vilken organisation man arbetar, men vad jag undrar över är om man medvetet hoppade över kontrollen. Det har framkommit att ansvarig politiker misstänks för mutbrott, bland annat. Allt går inte rätt till...

Sen överdriver du. Det räcker med att man gör vad man ska, att man stämmer av enligt det befintliga regelverket. Det gjorde man inte. Man brast i ansvar. Det är är helt klart. Vem utkräver ansvar för det? Politikerna gör det inte... inte medborgarna heller... man fattar inte hur och varför 40 miljoner kronor kunde försvinna... det beror på organisationsbrister. Eventuellt sammankopplat med annan brottslighet, utöver Tuulas.

Vilken jävla dag. Så många sopprötter det finns!

Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Du kan väl skriva "pling" när du redigerat klart. Läs sedan artikeln igen. Allt står ju och faller på att ingen misstänkte förskingring och än värre storleken av den. Någon/några har lämnat godtagbara anledningar till underskottet, men försökt åtgärda problemen. Utanför Borgarskolans dörrar visste ingen att Tuula egenmäktigt satt skötte det mesta ekonomiska. I efterhand blir det ju uppenbart var felet låg.

Precis, ansvaret för stölden ligger hos den som utförde den, nämligen Tuula, att sedan försöka skjuta över Tuula,s personliga ansvar för sina gärningar på dåliga kontrollsystem är bara löjligt, Tuula hade ett val och hon valde fel, ansvaret är hennes sedan kan vi försöka analysera vad som drev henne att göra brottet, min teori är ren girighet.

Pengarna fanns och hon såg dem och ville ha dem.
Citera
2013-03-19, 21:02
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Precis, ansvaret för stölden ligger hos den som utförde den, nämligen Tuula, att sedan försöka skjuta över Tuula,s personliga ansvar för sina gärningar på dåliga kontrollsystem är bara löjligt, Tuula hade ett val och hon valde fel, ansvaret är hennes sedan kan vi försöka analysera vad som drev henne att göra brottet, min teori är ren girighet.

Jag ger opp. Den sista idioten är inte född. Skit i kontrollsystem, WTF! OMG! Kontrollera medarbetare! Varför det???

Tuula ansvarade för sin del, kommunen för sin. Båda brast. Det möjliggjorde svinnet. Båda är skyldiga. Är det uppfattat?

Hur många lobbytrucker och klent begåvade bönder har vi i Sverige idag? Gaaanska många.

Bullkäkaren Carina Blank sitter tryggt. Hon har många dårar på sin sida.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-03-19 kl. 21:05.
Citera
2013-03-19, 21:05
Medlem
Strossels avatar
Här är nåt jag skulle kunna tänka mig att leva i ett antal år oavsett om jag förskingrat eller inte men hade jag haft till gång till de pengarna Tula har så kunde man ju gått upp lite i pris fast å andra sidan bör man kanske inte sticka ut för mycket.

http://www.caribbean-market.com/_imo/pdf/dru_pdf_expo.php?lang=se&section=imo&code=250_i_52 640&PHPSESSID=ifj4bu182pt7hmtn4dgriaqg37
Citera
2013-03-19, 21:15
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Man hade ingen koll på något och saknade kompetens för att granska verksamheten, man tog inte heller in hjälp. Man lät en blind leda en blind. Det är slutsatsen av artikeln. Tack vare en bankman upptäcktes förskingringen. Det var inte kommunens egen förtjänst. Politikerna skuldbelade it-avdelningen. Som jag skrivit tidigare –*fick någon it-chef sparken på grund av svinnet? Gissa hur det känns för itfolket att få uppkört i nyllet att de kostar 10xmiljoner kronor över budget. Klart att de fick lida för de felaktiga slutsatserna.

Om de bara hade sett en siffra fel i bokföringen hade de tillsatt en revision, men det fanns ingen. Det trots ett gapande underskott. De brottades med om felet låg i bristande intäkter eller för höga utgifter och både och. Ingen misstänkte bristen mitt i. Det var det Tuula satt i system, att dölja sina brott. Samvete, skuld eller skam för dem som fick lida i processen hade hon inte.
Senast redigerad av lilltoe 2013-03-19 kl. 21:25.
Citera
2013-03-19, 21:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Jag ger opp. Den sista idioten är inte född. Skit i kontrollsystem, WTF! OMG! Kontrollera medarbetare! Varför det???

Tuula ansvarade för sin del, kommunen för sin. Båda brast. Det möjliggjorde svinnet. Båda är skyldiga. Är det uppfattat?

Hur många lobbytrucker och klent begåvade bönder har vi i Sverige idag? Gaaanska många.

Bullkäkaren Carina Blank sitter tryggt. Hon har många dårar på sin sida.

Men oj, varför tar du det så personligt? Tuula är en simpel tjuv och har bedragit de människor som litade på henne, är det svårt att förstå?

Den här tråden hade inte funnits om Tuula haft lite hederlig bondemoral i kroppen men det saknades uppenbarligen, med sådan påhejare som du så kan vi nog räkna med att klåfingriga kvinnor ser sin chans att berika sig på oärligt sätt.
Citera
2013-03-19, 21:22
Bannlyst
Citat:
Tuula hade ett val och hon valde fel, ansvaret är hennes sedan kan vi försöka analysera vad som drev henne att göra brottet, min teori är ren girighet.

Det verkar inte bättre än så,det finns inte så mycket mer att gå på
tills man får svar på vart pengarna,om dom finns kvar då,tagit vägen.

Enligt denna tidigare publicerade artikel http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.5662091-ingen-polis-fran-gavle-har-sokt-bedragaren-utomlands skulle det ta några veckor till innan
svar kan ges. Det skall verkligen bli intressant att få veta.
Citera
2013-03-19, 21:22
Medlem
Citat:
Carina Blank ingrep inte när det fattades 10.000:-, hon ingrep inte när det fattades 100.000:, hon ingrep inte när det fattades 1.000.000:-, och inte ens när det fattades 10.000.000:- ingrep Carina Blank. Hon ingrep aldrig, och man bör förstå att ju tidigare något felaktigt hävs, desto större chans är det att personen kan komma tillbaka, levande. En förskingring på 10 tusenlappar kan man återhämta sig från, vid 10.000 tusenlappar finns det ingen återvändo, det är nästan omöjligt att göra avbön. Man låter inte godispåsen stå öppen, man skyddar sina medarbetare och medborgare från att göra fel. Särskilt om det ingår i arbetsbeskrivningen.

Men herregud, stackars stackars Tuula, som var tvungen att bara fortsätta med sin förskingring år efter år, när Carina Blank inte ingrep, vid varken 100:-, 1000:-, ....10.000.000:- Så himla fruktansvärt, hur ska vi skydda alla dessa Tuulor och andra förskingrare, bankrånare, mördare, pedofiler, våldtäktsmän m.f.l. i framtiden.... Jo, vi låser in hela kommunen, bankägarna också, småbarnen kan förvaras på ett hem tillsammans med presumtiva våldtäktsoffer Dåå kan äntligen Tuula och hennes andra stackars kriminella kollegor andas ut och återvända till sina "normala" sysselsättningar
Citera
2013-03-19, 21:23
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Men oj, varför tar du det så personligt? Tuula är en simpel tjuv och har bedragit de människor som litade på henne, är det svårt att förstå?

Den här tråden hade inte funnits om Tuula haft lite hederlig bondemoral i kroppen men det saknades uppenbarligen, med sådan påhejare som du så kan vi nog räkna med att klåfingriga kvinnor ser sin chans att berika sig på oärligt sätt.

Ja, politiker släpper lös tjuvar och man kan stjäla 40 miljoner utan att något händer!
Citera
2013-03-19, 21:23
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Här är nåt jag skulle kunna tänka mig att leva i ett antal år oavsett om jag förskingrat eller inte men hade jag haft till gång till de pengarna Tula har så kunde man ju gått upp lite i pris fast å andra sidan bör man kanske inte sticka ut för mycket.

http://www.caribbean-market.com/_imo/pdf/dru_pdf_expo.php?lang=se&section=imo&code=250_i_52 640&PHPSESSID=ifj4bu182pt7hmtn4dgriaqg37

Precis! Jag har också suttit och tittat runt och insett vad hon kan ha köpt för pengarna. Om man nu är kriminell, utan samvete och förskingrat pengar är Gävle inget att längta tillbaka till, när man kan köpa en bit av paradiset. Har kollat runt på "sold properties" här och där, men de ligger inte ute med registreringar av sådant.
Citera
2013-03-19, 21:30
Medlem
Jag hör hur det klipps, klistras och fetas på, för fulla muggar undrar vad som kommer att ingå, läsförståelse, brist på bildning, eller det nya ordet substans som någon nyss lärde sig och använder flitigt

Gävle tror jag inte hon längtar tillbaka till. Gävle längtar nog inte efter henne i alla fall. En liten egen ö i söderhavet låter som ett lyxigare alternativ
Senast redigerad av KisseMisse2002 2013-03-19 kl. 21:33.
Citera
2013-03-19, 21:32
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja, politiker släpper lös tjuvar och man kan stjäla 40 miljoner utan att något händer!

Men smit inte nu, bär inte tjuven Tuula det största ansvaret?

Är det inte hon som har skapat möjligheten för den här tråden och är det inte hennes vägval som har föranlett all sorg och elände som drabbar hennes anhöriga nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in