Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Hon var dessutom kassör för fackföreningen Vision där hon utnyttjade ett konto för transaktioner. Först förde hon över pengar från kommunen till Vision och därifrån till konton hon disponerade privat
Man vill undvika den politiska debatt som uppstått här i tråden men detta styrker resonemanget som Cinnabar framför på olika sätt. Kommunledningen såg inget konstigt i att stora belopp gick till fackföreningen, tvärt om. Mycket smart av Tuula och hennes ev kompaner att räkna ut att Blank inte skulle reagera på penningflöde till Vision! Tragiskt av de folkvalda att avslöjas...
En sak är underlig eller lite spektakulär i AB:s artikel.
Polisen utesluter inte brott i samband med att Tuula gick upp i rök. Jag känner i lilltån att här kan man kanske hitta två ilskna kvinnor i catfight i det bittra slutet. Någon hatade Tuula djupt, och bägaren rann över sedan Tuula dessutom satt personen på pottkanten med svindleriet.
Det kan vara lite foliehatt över denna tanke, men utifrån hur mycket skit Carina Blank slängt på Tuula, så har jag börjat fundera. Jag har hört rykten om att hon ansåg att Tuula "snodde" Janne och inte behandlade honom väl. Hon retade sig på att Tuula efter "makestölden" inte ens flyttade ihop med honom. Tuula var en kass ledare, en ärtig jävla kärring som ingen vågade säga emot. Ungefär så tycker Blank om Tuula.
Tänk tanken att Blank fly förbannad beger sig till Tuula. Handgemäng uppstår, avsikten är inte att döda, men det handlar om dråp, eller framtvingande av självdöd. Visst låter det helt crazy, men det måste framkalla en hög stressnivå att innerst inne känna sig skyldig till att ha floppat totalt på sitt jobb. Att få bära hundhuvudet efter Tuula svindlerier och stå avstrippad som ansvarig för att miljoner kronor försvunnit. Är man mitt i karriären är det antagligen det värsta som kan hända. Kanske finns det någon annan med dolda aggressioner mot Tuula, efter 30 års domderande (?), som slutligen fick nog efter avslöjandet. Konstigare saker har hänt.
Detta är som sagt rena spekulationer baserade på insamling av uttalanden, det vill jag verkligen vara tydlig med.
I vilket fall måste de närmast berörda av denna skandal ha mått fruktansvärt dåligt när det här kom fram. Jag ställer frågan igen: Vilka visste om skandalen, och vilka insåg omfattningen före andra? Alltså i glappet mellan att bankmannen larmade och Tuula försvann? Vilka kan ha känt sig så lurade, rädda och förbannade att de for till Tuula för att ta ett snack mellan fyra ögon? Man kan ge en snyting som träffar fel. Dock är min huvudteori fortfarande att Tuula rev runt i lägenheten förblindad av panik, ett totalt sammanbrott där hon cyklade i väg hals över huvud. Om man är fullt "frisk" måste det vara nästan omöjligt att ta livet av sig, överlevnadsinstinkten är ju hög. Om hon supit till kan hon inte ha cyklat långt, då borde hon ha hittats? Eller fick hon bråttom? Skulle hon med Eckeröfärjan?
Stannar vid den mer acceptabla teorin. Tuula rev runt och lämnade lägenheten som ett slagfält för att hon skulle med någon färja, och i så fall med cash på fickan som täckte enkelbiljetten. Hon vill inte bli hittad. Det är kanske det enda beslut hon fattat denna sista dag?