2013-03-19, 16:24
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Hur låg kompetens har du? Husesyn? Man kör ut bokföringen och granskar den, bläddrar i pärmar årsvis, kontrollerar fakturor. Uttag och insättningar, att allt gått rätt till. Det är en skyldighet nämndpolitikerna har. Hur många gånger skall jag behöva förklara detta i tråden? Och ja, det var så enkelt att bluffa kommunen, att politikerna inte vågar berätta exakt hur. Om det kom ut, hade det tagit hus i helvete! (Ännu mer, för oss som förstår lite mer.)

M a o husesyn för helhetsbilden. De körde delvis med pärmar, vars pappersfakturor arkiveras efter tid.

OT: Varför detta hjärnmäteri? Jag missar mycket vettigt du skriver pga negativa personbeskrivningar som överskuggar det väsentliga du skriver. Jag tävlar inte i att vara smartast här, utan spekulerar kring de fakta som framkommit.
Citera
2013-03-19, 16:27
Medlem
Citat:
Undrar hur det känns att ha bidragit till svindleriet?
Säg så här. Tuula är inblandad i en muthärva, en riktigt saftig sådan? Finns väldigt många möjligheter att något mer fel ryms i det faktum att Tuula är borta. Att Tuula avslöjades, kanske kommer att rendera fler brottsmisstankar, som denna:

http://larsbeckman.blogspot.se/2012/02/socialdemokraternas-kommunalrad-carina.html

En sak ska man ha klart för sig. Brottslingar försöker gärna kasta skit på andra. Tuula kan inte försvara sig, och får ensam stå till svars för en massa brottslighet nu. Vi vet inget, mer än att smutskastning pågår.

Vadå Tuula KAN inte försvara sig!?? Boink, uff, puff, poff... Det är för f-n bara för henne att krypa fram ur sitt lilla gömställe, överlämna sig till rättsväsendet, ta sitt straff och därmed sona sitt brott!! Hon ÄR definitivt inget stackars offer som inte kan försvara sig. Det sitter t.o.m. en försvarsadvokat och väntar på henne.

Spekulation: Det enda som hindrar henne verkar vara hennes ovilja att göra rätt för sig, det är ingenting som ingår i hennes plan, och ingenting som hon är intresserad av heller....
Citera
2013-03-19, 16:27
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
M a o husesyn för helhetsbilden. De körde delvis med pärmar, vars pappersfakturor arkiveras efter tid.

OT: Varför detta hjärnmäteri? Jag missar mycket vettigt du skriver pga negativa personbeskrivningar som överskuggar det väsentliga du skriver. Jag tävlar inte i att vara smartast här, utan spekulerar kring de fakta som framkommit.

Man gör inte sådant på plats. Bokföringen lämnas iväg. Det är inte tal om husesyn. Inte ens skatteverket pysslar med sånt. Man tar in material, och granskar hos sig. Inget man gör på stående fot.
Citera
2013-03-19, 16:29
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Hur har hon köpt denna condo? Betalat med pengar i en plastkasse?

Det måste ha gått i väg pengar till något konto där en överföringar har gjorts och betalning för condon har erlagts till de hon köpte av.

Det där med stora summor pengar är inte så lätt att trolla bort. Bankväsendet fungerar över hela världen och är datoriserat. Man får inte ut pengar utan visad behörighet i banken, eller kvitterande vid kontantuttag. För varje gång pengar går vidare finns namn på kontots ägare och ett kontonummer.

Visst gör det det men du kan fortfarande få ut dina tillgångar på en sk postväxel och därmed sätta in på ett nyöppnat konto i en annan bank i en helt annan världsdel under en annan identitet.

Det finns många sätt att flytta pengar och det var bara små summor till en början, kanske just för att finslipa och kontrollera sitt system.

Fanns ju varianten också som någon skrev tidigare att sätta in dem på någon spelsajt och sen när man tar ut dem går de till ett annat konto i en annan bank, jag vet inget om just detta då jag inte spelar själv.

Sen finns det ju sk anonyma kredit kort, de måste ju logiskt sett vara kopplat till ett bank konto som då också är anonymt och tar du ut pengar och manuellt sätter in dem så syns ju inte den kopplingen mellan kontona.
Citera
2013-03-19, 16:30
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KisseMisse2002
Vadå Tuula KAN inte försvara sig!?? Boink, uff, puff, poff... Det är för f-n bara för henne att krypa fram ur sitt lilla gömställe, överlämna sig till rättsväsendet, ta sitt straff och därmed sona sitt brott!! Hon ÄR definitivt inget stackars offer som inte kan försvara sig. Det sitter t.o.m. en försvarsadvokat och väntar på henne.

Spekulation: Det enda som hindrar henne verkar vara hennes ovilja att göra rätt för sig, det är ingenting som ingår i hennes plan, och ingenting som hon är intresserad av heller....

Du har inte övervägt att Tuula kan vara död, eller mördad? Visst nej, det ingår inte din världsbild att Tuula kan vara utsatt för brott. Jag har läst en tråd där en kidnappare försökte övertyga läsarna om att det hela var ett skämt, men så synd, kidnapparen blev dömd, för just kidnappning. Hela upplägget var skruvat, en typ av utpressning som lät som en saga. Detta förefaller också vara något i sagoväg, obegripligt, och antagligen med fler bottnar än vad vi begriper nu. Många vill skyffla bort skulden.
Citera
2013-03-19, 16:33
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Visst gör det det men du kan fortfarande få ut dina tillgångar på en sk postväxel och därmed sätta in på ett nyöppnat konto i en annan bank i en helt annan världsdel under en annan identitet.

Det finns många sätt att flytta pengar och det var bara små summor till en början, kanske just för att finslipa och kontrollera sitt system.

Fanns ju varianten också som någon skrev tidigare att sätta in dem på någon spelsajt och sen när man tar ut dem går de till ett annat konto i en annan bank, jag vet inget om just detta då jag inte spelar själv.

Sen finns det ju sk anonyma kredit kort, de måste ju logiskt sett vara kopplat till ett bank konto som då också är anonymt och tar du ut pengar och manuellt sätter in dem så syns ju inte den kopplingen mellan kontona.

GLÖM DET! Banker ringer och frågar allt om postväxeln, man ser med största misstro på postväxlar numera. Man förutsätter att det rör sig om fuffens, tills motsatsen bevisats. Själv fick jag en postväxel utställd i mitt namn. Det var väldigt svårt att få ut pengarna, det räckte inte att jag var kund i banken. De måste dubbelchecka varifrån cashen kom. Det är praxis i seriösa banker. Samma sak med postväxlar till företag. Dubbelkollar. Allt förutsätts gå via nätet, resten är skumt.

Du kan inte ta ut pengar hur som helst, och absolut inte sätta in pengar. Alla frågar om pengarnas ursprung. Så glöm det där med att något är enkelt. Bankkunder är initialt presumtiva bedragare, tills motsatsen bevisats. Så hårt arbetar man mot ekobrott. Det är bara i kommuner man sover... helt avskilt från övrig samhällsutveckling.

Det är lättare att råna en kommun regelbundet än att begå en bankkupp. Det kanske den organiserade brottsligheten vet om? Tuula får all tänkbar omsorg nu när hon utfört sitt uppdrag i alla dessa år?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-03-19 kl. 16:37.
Citera
2013-03-19, 16:34
Medlem
Citat:
Du har inte övervägt att Tuula kan vara död, eller mördad? Visst nej, det ingår inte din världsbild att Tuula kan vara utsatt för brott. Jag har läst en tråd där en kidnappare försökte övertyga läsarna om att det hela var ett skämt, men så synd, kidnapparen blev dömd, för just kidnappning. Hela upplägget var skruvat, en typ av utpressning som lät som en saga. Detta förefaller också vara något i sagoväg, obegripligt, och antagligen med fler bottnar än vad vi begriper nu. Många vill skyffla bort skulden.

Jaha, vad intressant för dig att du har läst en tråd

Är hon i livet så KAN hon försvara sig, och är hon död så behöver hon inte försvara sig. Så du har fel anyway
Citera
2013-03-19, 16:35
Medlem
lilltoes avatar
Citat:

Äntligen! Springa runt med pengastinna kassar och smugglande i t ex. kalsonger är ingen bra idé.
Citera
2013-03-19, 16:35
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Man gör inte sådant på plats. Bokföringen lämnas iväg. Det är inte tal om husesyn. Inte ens skatteverket pysslar med sånt. Man tar in material, och granskar hos sig. Inget man gör på stående fot.

Ursäkta, har du överhuvud taget pysslat med någon form av bokföring?

Du bara kastar ur dig en massa utan verklighetsbakgrund, du vet om att varje bokslut varje räkenskaps år granskas och godkänns av auktoriserade revisorer va?

Om dessa nu inte upptäckt några oegentligheter, hur tusan ska en politiker som inte ens har utbildning för det kunna upptäcka det.

Kan du inte vara så snäll och sluta gapa om dina politiska fiender nu.
Citera
2013-03-19, 16:37
Medlem
Strossels avatar
Citat:
GLÖM DET! Banker ringer och frågar allt om postväxeln, man ser med största misstro på postväxlar numera. Man förutsätter att det rör sig om fuffens, tills motsatsen bevisats. Själv fick jag en postväxel utställd i mitt namn. Det var väldigt svårt att få ut pengarna, det räckte inte att jag var kund i banken. De måste dubbelchecka varifrån cashen kom. Det är praxis i seriösa banker. Samma sak med postväxlar till företag. Dubbelkollar. Allt förutsätts gå via nätet, resten är skumt.

Du kan inte ta ut pengar hur som helst, och absolut inte sätta in pengar. Alla frågar om pengarnas ursprung. Så glöm det där med att något är enkelt. Bankkunder är initialt presumtiva bedragare, tills motsatsen bevisats. Så hårt arbetar man mot ekobrott. Det är bara i kommuner man sover... helt avskilt från övrig samhällsutveckling.

Ja i svedala ja, men det är inte likadant i resten av världen.
Citera
2013-03-19, 16:38
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursäkta, har du överhuvud taget pysslat med någon form av bokföring?

Du bara kastar ur dig en massa utan verklighetsbakgrund, du vet om att varje bokslut varje räkenskaps år granskas och godkänns av auktoriserade revisorer va?

Om dessa nu inte upptäckt några oegentligheter, hur tusan ska en politiker som inte ens har utbildning för det kunna upptäcka det.

Kan du inte vara så snäll och sluta gapa om dina politiska fiender nu.

Jag tänker inte låta mig bli provocerad av okunnigt folk i denna tråd, och berätta vad jag ägnar mig åt. Du ställer en relevant fråga, men nu är det så att Borgarskolan inte är ett ab. Det är vad jag försökt förklara gång på gång, på gång. Det är politiskt tillsatta som är "revisorer". De kollade ingenting. Därav bedrägeriet. Börjar du förstå tråden, blir det en vändpunkt för dig nu? Tycker du att det känns mer rätt att utkräva ansvar av nämndpolitiker nu när du förstår att de har samma ansvar som en revisor, för den kommunala verksamheten? (Katten, läs inte detta, det är för svårt nu.)
Senast redigerad av Cinnabar 2013-03-19 kl. 16:45.
Citera
2013-03-19, 16:45
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Jag tänker inte låta mig bli provocerad av okunnigt folk i denna tråd, och berätta vad jag ägnar mig åt. Du ställer en relevant fråga, men nu är det så att Borgarskolan inte är ett ab, eller? Det är politiskt tillsatta som utför revisionen, den så kallade.

Nej fortfarande auktoriserade revisorer som gör detta oavsett och är det någon som är okunnig här så inte är det jag, jag försöker bara tala om för dig vad som gäller.

Jag har inte bett att du ska tala om vad du sysslar med utan frågade bara om du överhuvudtaget visste något om bokföring, jag ger fullständigt tusan i vem du är , intresserar mig inte det minsta eftersom du tycks vara väldigt inskränkt.

Läs på lite om detta så kan du återkomma sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in