Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Visst gör det det men du kan fortfarande få ut dina tillgångar på en sk postväxel och därmed sätta in på ett nyöppnat konto i en annan bank i en helt annan världsdel under en annan identitet.
Det finns många sätt att flytta pengar och det var bara små summor till en början, kanske just för att finslipa och kontrollera sitt system.
Fanns ju varianten också som någon skrev tidigare att sätta in dem på någon spelsajt och sen när man tar ut dem går de till ett annat konto i en annan bank, jag vet inget om just detta då jag inte spelar själv.
Sen finns det ju sk anonyma kredit kort, de måste ju logiskt sett vara kopplat till ett bank konto som då också är anonymt och tar du ut pengar och manuellt sätter in dem så syns ju inte den kopplingen mellan kontona.
Ja, det är det som är så intressant, man lär sig nya infallsvinklar varje gång man läser en tråd som denna. När man som du och jag inget vet om hur spelsajter fungerar, blir det antaganden. Men jag antar att man måste visa vem man är för att få ut pengarna.
Men om det finns postväxlar och liknande involverade, så hade jag inte tänkt på det. Det är ju klart att det finns i andra länder.
Anonyma kreditkort fanns förr när det fanns länder med banksekretess som var helig. Jag har hört att banksekretess inte gäller längre i de länder som hade det förut, vid minsta misstanke om brott.
Men Tuula verkar vara knepig och tänkt ut detta länge och antagligen tagit ut merparten av pengarna successivt innan saken upptäcktes. Hon hade ytterligare tid på sig innan utredningen kom igång. Det som går att spåra kanske hon har vett att inte röra.
Ska man inte registrera Skypekonton? Kan man sen se vilka samtal som ringts ut eller emottagits?