2013-03-19, 16:46
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Jag tänker inte låta mig bli provocerad av okunnigt folk i denna tråd, och berätta vad jag ägnar mig åt. Du ställer en relevant fråga, men nu är det så att Borgarskolan inte är ett ab. Det är vad jag försökt förklara gång på gång, på gång. Det är politiskt tillsatta som är "revisorer". De kollade ingenting. Därav bedrägeriet. Börjar du förstå tråden, blir det en vändpunkt för dig nu?

Revisorer tillsätts utifrån mandatfördelningen i kommunfullmäktige men revisorerna arbetar opolitiskt, oberoende och självständigt i sin roll som förtroendevald revisor.
Dessutom var en tjänst av 4 vakant. De kanske inte hann se det ingen upptäckt, eller ens misstänkte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Visst gör det det men du kan fortfarande få ut dina tillgångar på en sk postväxel och därmed sätta in på ett nyöppnat konto i en annan bank i en helt annan världsdel under en annan identitet.

Det finns många sätt att flytta pengar och det var bara små summor till en början, kanske just för att finslipa och kontrollera sitt system.

Fanns ju varianten också som någon skrev tidigare att sätta in dem på någon spelsajt och sen när man tar ut dem går de till ett annat konto i en annan bank, jag vet inget om just detta då jag inte spelar själv.

Sen finns det ju sk anonyma kredit kort, de måste ju logiskt sett vara kopplat till ett bank konto som då också är anonymt och tar du ut pengar och manuellt sätter in dem så syns ju inte den kopplingen mellan kontona.
Ja, det är det som är så intressant, man lär sig nya infallsvinklar varje gång man läser en tråd som denna. När man som du och jag inget vet om hur spelsajter fungerar, blir det antaganden. Men jag antar att man måste visa vem man är för att få ut pengarna.

Men om det finns postväxlar och liknande involverade, så hade jag inte tänkt på det. Det är ju klart att det finns i andra länder.

Anonyma kreditkort fanns förr när det fanns länder med banksekretess som var helig. Jag har hört att banksekretess inte gäller längre i de länder som hade det förut, vid minsta misstanke om brott.

Men Tuula verkar vara knepig och tänkt ut detta länge och antagligen tagit ut merparten av pengarna successivt innan saken upptäcktes. Hon hade ytterligare tid på sig innan utredningen kom igång. Det som går att spåra kanske hon har vett att inte röra.

Ska man inte registrera Skypekonton? Kan man sen se vilka samtal som ringts ut eller emottagits?
Citera
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Nej fortfarande auktoriserade revisorer som gör detta oavsett och är det någon som är okunnig här så inte är det jag, jag försöker bara tala om för dig vad som gäller.

Jag har inte bett att du ska tala om vad du sysslar med utan frågade bara om du överhuvudtaget visste något om bokföring, jag ger fullständigt tusan i vem du är , intresserar mig inte det minsta eftersom du tycks vara väldigt inskränkt.

Läs på lite om detta så kan du återkomma sedan.

Och vad hände när förlusten uppdagades, den lite större? Vem upptäckte förlusten, vilka åtgärder vidtogs?
Citera
2013-03-19, 16:48
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ja, det är det som är så intressant, man lär sig nya infallsvinklar varje gång man läser en tråd som denna. När man som du och jag inget vet om hur spelsajter fungerar, blir det antaganden. Men jag antar att man måste visa vem man är för att få ut pengarna.

Men om det finns postväxlar och liknande involverade, så hade jag inte tänkt på det. Det är ju klart att det finns i andra länder.

Anonyma kreditkort fanns förr när det fanns länder med banksekretess som var helig. Jag har hört att banksekretess inte gäller längre i de länder som hade det förut, vid minsta misstanke om brott.

Men Tuula verkar vara knepig och tänkt ut detta länge och antagligen tagit ut merparten av pengarna successivt innan saken upptäcktes. Hon hade ytterligare tid på sig innan utredningen kom igång. Det som går att spåra kanske hon har vett att inte röra.

Ska man inte registrera Skypekonton? Kan man sen se vilka samtal som ringts ut eller emottagits?

Du kan inte springa och ta ut pengar i tid och otid från banken, utan att de börjar undra. Banker har koll.
Citera
2013-03-19, 16:48
Medlem
Citat:
GLÖM DET! Banker ringer och frågar allt om postväxeln, man ser med största misstro på postväxlar numera. Man förutsätter att det rör sig om fuffens, tills motsatsen bevisats. Själv fick jag en postväxel utställd i mitt namn. Det var väldigt svårt att få ut pengarna, det räckte inte att jag var kund i banken. De måste dubbelchecka varifrån cashen kom. Det är praxis i seriösa banker. Samma sak med postväxlar till företag. Dubbelkollar. Allt förutsätts gå via nätet, resten är skumt.

Du kan inte ta ut pengar hur som helst, och absolut inte sätta in pengar. Alla frågar om pengarnas ursprung. Så glöm det där med att något är enkelt. Bankkunder är initialt presumtiva bedragare, tills motsatsen bevisats. Så hårt arbetar man mot ekobrott. Det är bara i kommuner man sover... helt avskilt från övrig samhällsutveckling.

Det är lättare att råna en kommun regelbundet än att begå en bankkupp. Det kanske den organiserade brottsligheten vet om? Tuula får all tänkbar omsorg nu när hon utfört sitt uppdrag i alla dessa år?

Om du kikar utanför ditt lilla sossestyrda Grönköping så finns det en hel stor vid värld att upptäcka Med bankrutiner som skulle få vilken Svensk ekobrottsutredare som helst att drömma mardrömmar Det har Tuula med stor sannolikhet upptäckt redan, men hon är ju rätt vass i sitt tänkande
Citera
2013-03-19, 16:50
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Revisorer tillsätts utifrån mandatfördelningen i kommunfullmäktige men revisorerna arbetar opolitiskt, oberoende och självständigt i sin roll som förtroendevald revisor.
Dessutom var en tjänst av 4 vakant. De kanske inte hann se det ingen upptäckt, eller ens misstänkte.

Har de revision som yrke, eller? Är de utbildade? Nej. De är politiker. De tar stöd från revisionskontoret, om de vill. De kan också skita i det. Som i Gävle. Då får de stå till svars, eller inte, som i Gävle. Gävle ÄR Grönköping, ett gäng mycket läskiga politiker håller till där, det har jag förstått av denna tråden och snabbläsning av lokalpressen. Psykopattendenserna finns där.

Om Borgarskolan varit ett ab med revision enligt konstens alla regler hade Tuula inte varit försvunnen. Hon, eller vilka som nu utfört brottet, hade aldrig kunnat gå så långt.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-03-19 kl. 16:56.
Citera
2013-03-19, 16:51
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Du kan inte springa och ta ut pengar i tid och otid från banken, utan att de börjar undra. Banker har koll.

I svedala ja, gå lite utan för din egen inskränkta värld.
Citera
2013-03-19, 16:55
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KisseMisse2002
Om du kikar utanför ditt lilla sossestyrda Grönköping så finns det en hel stor vid värld att upptäcka Med bankrutiner som skulle få vilken Svensk ekobrottsutredare som helst att drömma mardrömmar Det har Tuula med stor sannolikhet upptäckt redan, men hon är ju rätt vass i sitt tänkande

Ja det är just det här personer har så svårt att förstå, utan för svedala fungerar det helt annorlunda, man behöver inte anmäla en vecka innan man ska ta ut tiotusen för att köpa ny bil, man knallar bara in och gör ett uttag och 1 miljon svenska är ungefär bara 110 tusen euro beroende på kurs naturligt vis och ca: 650 tusen dollar, inga stora pengar i den stora världen.
Citera
2013-03-19, 16:56
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Har de revision som yrke, eller? Är de utbildade?

Jag tror inte jag kan kalla mig revisor imorgon bara för att jag vill det, än mindre arbeta som sådan. Jag utgår ifrån att kommuner har auktoriserade revisorer i husen. Liksom sjuksköterskor har sin legitimation m fl.

Vid ekonomiska oegentligheter, eller misstanke om sådana anlitas en extern revision, som i detta fall tillföll Ernst & Young.
Citera
2013-03-19, 16:58
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Jag tror inte jag kan kalla mig revisor imorgon bara för att jag vill det, än mindre arbeta som sådan. Jag utgår ifrån att kommuner har auktoriserade revisorer i husen. Liksom sjuksköterskor har sin legitimation m fl.

Vid ekonomiska oegentligheter, eller misstanke om sådana anlitas en extern revision, som i detta fall tillföll Ernst & Young.

Exakt så är det ja.
Citera
2013-03-19, 16:59
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:

Det är frivilligt om en lekmannarevisor ska kalla på hjälp, och här valde politikerna att täcka upp förluster och skyla över allt då man inte orkade eller ville gå till botten med förlusterna. Den enda skyldigheten en lekmannarevisor har, är att se till att jobbet sköts. Men... man kan kringgå det också, genom att använda andra som syndabockar. Tuula är skyldig, inte lekmannarevisorn. Typ så. Typ i Gävle. Typ man redovisar ingenting förrän banken ringer! Och då utbryter kaos, en försvinner, övriga skyller i från sig. Ordning och reda? Nej.

Förresten kan du kalla dig för lekmannarevisor den dagen du blir politiskt aktiv, då kan du bara klampa in och har du inte tillräcklig respekt för medborgarnas pengar och insikter i din egen begränsning, ja, då går det som går! Rekrytering över det egna huvudet förekommer sannolikt oftare inom kommuner.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-03-19 kl. 17:05.
Citera
2013-03-19, 17:01
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Exakt så är det ja.

Hur kommer det sig att du är nöjd med Gävle kommuns "revision", som aldrig inträffade och aldrig inträffat förrän en banktjänsteman hörde av sig? Hur kommer det sig att du anser att man ska täcka upp miljonförluster och skita i revisionen? Kan det vara för att du är korkad? Hm. Har du aldrig förstått skillnaden mellan bolag och kommuner? Gör du det nu???????? Nej, berätta inte. Jag vet redan. Du fattar inte skillnaden.

Hur kommer det sig att Tuula och denna tråd ens fick innehåll? Kan det bero på några brister? Hm..................
Senast redigerad av Cinnabar 2013-03-19 kl. 17:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in