2013-02-02, 11:34
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arasall
Jag har en viss känsla av att detta har lite med manligt/kvinnligt plus ålder att göra. FruGondol är tydligtvis en kvinna i 60-årsåldern, själv är jag också kvinna, dock ännu ej 50 fyllda, men det gör ändå att Tuula möjligen hamnar lite närmare oss vad gäller karaktär och känsloliv (gissar!).

Det är liksom lite grann det här jag menar - man kanske kan tycka att det är härligt att vara på vift ett tag förutsatt att man har tillräckligt med pengar, men jag finner det helt oundvikligt att man inom ganska kort tid börjar längta hem något alldeles oerhört, även om man har en kappsäck som klår Pippis i formatet.

Man kan inte betrakta det som en tillfällig, övergående period i livet inför en ny framtid när man som Tuula är i 50-årsåldern, det funkar helt enkelt inte. Hade det varit så att hon uttalat avskytt Sverige, det kalla/blöta vädret, inte haft någon familj alternativt avskytt den hon hade, så kanske det vore en rimligare teori med Dominikanska republiken, Thailand eller vad som nu i övrigt föreslagits.

Visst, världen har blivit mycket mindre. Men den är ändå kolossal, när man tänker på att leva isolerad under lång tid, fjärran från allt det där som varit vardag i många långa år. Borta bra men hemma bäst är väl ett ordspråk som håller ganska bra än i dag, och som sagt - kanske i ännu högre grad för en medelålders kvinna med barn och barnbarn.

Hade hon brytt sig så mycket om sina barn och barnbarn hade hon inte förskingrat en krona. Sluta jämföra Tuula inom normativa referensramar. Hon är något helt annat än du och jag. Tuula är en megaegoist och har spelat hela Gävle på sin bräda. Arbetsplatsen var hennes spelsajt.
Citera
2013-02-02, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Detta blir bara snurrigare och snurrigare.
Att en kommunalkärring skulle ha kunskapen att fixa falskt pass och försvinna från radarn helt är ju fan overkligt.
Gissar han hon är död. Hon var nog bara en målvakt.
Kanske är det en kollega eller nära vän som sett till så spåren leder till henne. När hon till på köpet försvinner riktas ju alla blickar mot henne.
Säger som GW, rent statistiskt är det en anhörig.

Nu är väl ute och cyklar (hoppas att det inte är Ts cykel). Det är en slipad person som vi pratar om, det kommer man inte ifrån.
Citera
2013-02-02, 11:54
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Hade hon brytt sig så mycket om sina barn och barnbarn hade hon inte förskingrat en krona. Sluta jämföra Tuula inom normativa referensramar. Hon är något helt annat än du och jag. Tuula är en megaegoist och har spelat hela Gävle på sin bräda. Arbetsplatsen var hennes spelsajt.

Det går nog utmärkt att vara en förskingrare och egoist och samtidigt vara väldigt svensson i sina värderingar och preferenser.
Citera
2013-02-02, 11:55
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorrooo
Nu är väl ute och cyklar (hoppas att det inte är Ts cykel). Det är en slipad person som vi pratar om, det kommer man inte ifrån.

Slipad?

Hennes förskingring var så amatörmässig att hon skulle åkt fast vid första bästa koll. Vad exakt gör henne slipad?
Citera
2013-02-02, 11:58
Medlem
http://gd.se/nyheter/gavle/1.5543660-dataspar-raderades-dagen-fore

Dagen innan mångmiljonförskingringen rullades upp raderades tjänstemannens surfhistorik från hennes jobbdator.
Därmed kan ledtrådar till jakten på henne ha gått förlorade.
Citera
2013-02-02, 12:04
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Slipad?

Hennes förskingring var så amatörmässig att hon skulle åkt fast vid första bästa koll. Vad exakt gör henne slipad?

Just det! Vid första närmsta koll..och ändå vågade hon gå till jobbet varje dag och fortsätta förskingringen. Jag misstänker att hon stornjöt på jobbet. Det gav henne kickarna och förslagenheten i hennes falskspel gav utdelning var gång, medan hon log åt kollegorna och var deras klippa.
Kvinnan är av stål och is. Kan inte annat än le..
Citera
2013-02-02, 12:13
Medlem
lilltoes avatar
Nya spår efter Tuula..enligt Expressen.
Citera
2013-02-02, 12:17
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Just det! Vid första närmsta koll..och ändå vågade hon gå till jobbet varje dag och fortsätta förskingringen. Jag misstänker att hon stornjöt på jobbet. Det gav henne kickarna och förslagenheten i hennes falskspel gav utdelning var gång, medan hon log åt kollegorna och var deras klippa.
Kvinnan är av stål och is. Kan inte annat än le..

Klassiskt strutsbeteende snarare.

Något som är typiskt för FB-användare är bristen på psykologisk förståelse. Hur kan man på fullaste allvar tro att hon njöt när hon gick till jobbet? Jag tror snarare hon hade en hel del ångest.

Förnekelse och verklighetsfrånvändning är inte samma sak som stål och is.
Citera
2013-02-02, 12:24
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Nya spår efter Tuula..enligt Expressen.

Länk http://www.expressen.se/tv/nyheter/inrikes/nya-spar-efter-efterlysta-tuula/

Tips har kommit in om att hon synts i Spanien
Citera
2013-02-02, 12:30
Medlem
Eftertankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Slipad?

Jo hon nyttjade ett ekonomisystem som helt saknade enkla rutiner för att upptäcka förskingring...

"Normala" företag införde det på stenåldern, dels för att skydda företaget men lika viktigt för att undvika tragedier bland inblandad personal ! Mycket enkel logik som Gävle Kommun totalt saknat i sann socialdemokratisk Jantelagsanda, Made in Gävle...
Citera
2013-02-02, 12:33
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eftertanken
Jo hon nyttjade ett ekonomisystem som helt saknade enkla rutiner för att upptäcka förskingring...

Ja, det gör henne väl knappast slipad?
Citera
2013-02-02, 12:36
Medlem
FruGondols avatar
Citat:

Här har vi en trådskribent som är tvärsäker. En skribent som förstår och vet vad
vi andra i tråden ej förmå begripa.
Dock väcker lilltån "Vicke Vire" en relativt central fråga! Då Tuula har två vuxna
döttrar har jag långt tidigare i tråden förgäves sökt väcka dessa frågor:

- Hur många barnbarn har Tuula?

- Hur gamla är de?

- Hur har hennes relation till dessa sett ut?

Självklart skall barnbarnen icke hängas ut med personnummer osv. Det räcker
gott med antal och ungefärlig ålder samt icke minst hur Tuulas relation till dessa
sett ut. Det går naturligtvis även bra att PM:a ...

Edit: Får vi svar på dessa frågor, bör de ge en liten vink om Tuulas persona,
ja, kanske till och med – om hennes karma.
Senast redigerad av FruGondol 2013-02-02 kl. 13:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in