2013-03-20, 01:00
Medlem
lilltoes avatar
Frågan jag ställer mig är om IT-satsningen blev billigare. 40 miljoner billigare skulle det bli, men vad jag läst mig till, har det inte gått planenligt eftersom det är en av punkterna till troligt underskott. Om det var faktiska kostnader som överskuggade eller om Tuula gömt utgiftsposter även där bör de väl kommit fram till nu.. En syndabock.
Citera
2013-03-20, 06:35
Medlem
fuggedaboutits avatar
Pengarna ska tydligen vara spårade.

http://gd.se/nyheter/gavle/1.5697142-pengarna-har-sparats
Citera
2013-03-20, 06:49
Medlem
Quarrels avatar
GD: Pengarna har spårats
Citat:
Om den försvunna tjänstemannen inte grips inom en snar framtid kommer utredningen att läggas i vila under vårkanten. Om det sedan händer något nytt i ärendet så öppnas den igen.

Om hon fortsätter att vara försvunnen så kan vilan pågå fram till slutet av 2022, då de sista av de misstänkta brotten preskriberas och förundersökningen läggs ner.
Citera
2013-03-20, 07:40
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Det innebär alltså att de spårat pengarna så långt som möjligt är men tydligen inte fått tillgång till dem.

Vore väldigt intressant att se vägarna för dem och om de är borta och uttagna eller står kvar på något onåbart konto.
Citera
2013-03-20, 07:48
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Det innebär alltså att de spårat pengarna så långt som möjligt är men tydligen inte fått tillgång till dem.

Vore väldigt intressant att se vägarna för dem och om de är borta och uttagna eller står kvar på något onåbart konto.

Klart de inte får tillgång till bortspelade pengar.
Då polisen inte kunnat följa pengarna till Tuula, eftersom hon spelat bort dem, så kan dom bara vänta på att hitta liket. Så tolkar jag uttalandet..
Citera
2013-03-20, 07:58
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KisseMisse2002
Det går alldeles utmärkt att gå hem med den, man behöver inte ens bry sig om att räkna den. Bara att ta med sig och kliva rakt ut ur butiken och gå därifrån för att sedan försvinna! Precis på samma sätt som hon klev ut från Gävle kommun och försvann. Din påstådda IQ gäller visst bara saker du kan googla upp. Det blir värre när du måste tänka själv

Skillnaden mellan Gävle kommun och Coop är att företrädarna i ena fallet är folkvalda med uppdrag att på bästa sätt förvalta skattebetalarnas pengar medan Coop är ett vinstdrivande företag med privata ägare och privata pengar.

Eftersom de folkvalda misslyckats med sitt uppdrag så borde dom få stå sitt kast och ta ansvar.
Om det är juridiskt riktigt eller ej vet jag inte men moraliskt JA!!
Citera
2013-03-20, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Skillnaden mellan Gävle kommun och Coop är att företrädarna i ena fallet är folkvalda med uppdrag att på bästa sätt förvalta skattebetalarnas pengar medan Coop är ett vinstdrivande företag med privata ägare och privata pengar.

Eftersom de folkvalda misslyckats med sitt uppdrag så borde dom få stå sitt kast och ta ansvar.
Om det är juridiskt riktigt eller ej vet jag inte men moraliskt JA!!

Nja, coop är ett medlemsägt koperativ. Men visst finns det skillnad. Om någon enskild tjänsteman har brustit i sin yrkesutövning bör han ta sitt ansvar, både i Gävle eller vilken annan kommun som helst. Att någon har brustit i sin kontroll när Tuula lyckats att sno till sig 20 miljoner kronor är nog rätt uppenbart. Och den/de tjänstemännen bör också stå till svars och även ta sitt ansvar. Det har dock ingenting med politik att göra, utan handlar enbart om deras eventuella brister i sitt tjänsteutövande.
Citera
2013-03-20, 09:04
Medlem
Citat:
Mycket märklig och diffus artikel. Vad jag kan utläsa är att man vet hur pengarna försvann eller var de hamnade. Men det sägs inte om pengarna återfunnits på de konton som spårats, eller om de hittat var pengarna slutligt plockades ut.

Frysa tillgångar, men vilka tillgångar? De tillgångar på 600 000 kronor som Tuula hade kvar i Gävle, eller ytterligare tillgångar som har hittats?

Här finns det mycket att läsa mellan raderna, och det låter jätte bra med vilande utredning till 2022 eller spekulation om att Tuula inte skulle vara i livet.
Senast redigerad av Vresrosen 2013-03-20 kl. 09:06.
Citera
2013-03-20, 09:12
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Perfekt. Rykten är precis vad den här tråden behöver.

Sydvästra delen av Iberiska halvön är Portugal. Lissabon, Algarve? Flashbackare, ut och spana!

Det är möjligt att sydväst är en lite felaktig beskrivning. Tänk en linje Malaga-Sevilla-Lissabon så har du det område jag avser.
Citera
2013-03-20, 09:23
Medlem
Jag läste en äldre artikel i expressen där står det...

"Expressen har tidigare skrivit om hur Tuula Lavikkala äger två bilar. Men bara en av dem räknas till hennes tillgångar eftersom Kronofogden bedömt att den andra bilen används av en annan person".

Någon som vet hur det kan vara möjligt? Då skulle hon i princip ha kunnat köpt en 20 miljoners villa för kommunpengarna, låtit någon annan bruka och förvalta den, och därför skulle den egendomen inte räknas till Tuulas tillgångar!?
Citera
2013-03-20, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel

Om pengarna hittats, är de inte onåbara längre i något europeiskt land. Vid brott har pengar länge varit tillgängliga för åklagare om det föreligger grova brott, och på senare år har USA tagit hål på all banksekretess i Europas skatteparadis, med fokus på skattebrott.

Jag tror de lagt ut dimridåer för att fånga in medhjälpare.
Citera
2013-03-20, 11:01
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Problemet var att de inte visste VAR problemet låg, men att elevunderlaget och IT kunde vara "bovar" i dramat. Jag önskar jag hittade det jag läste om att systemet skulle ändras, dagarna för fortsatt förskingring var räknade, oavsett misstag eller inte.
Om man som det senaste året saknar många miljoner så tar man reda på vart pengarna har gått.
Man rycker inte bara på axlarna och delar ut mer pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in