2013-03-09, 22:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Men Hamilkar, jag tror du får gå i självmordsskola hos mej!
Jo, jag vet att folk har gått rakt ut i skogen. Det var det i kombination med pillerburken som jag var mindre bekant med. Men det brukar röra sig om endogen depression när folk gör sånt. Tuula har inte haft endogen depression, och knappast hunnit skaffa sig en reaktiv depression heller. Har hon tagit livet av sig, beror det på att hon inte har ansett sig ha någon farbar väg framåt. Och månadsskiftet november-december är inte direkt högsäsong för friluftssjälvmord heller.

Jag säger för ingen del att självmord är omöjligt. Jag säger bara att väsentliga skäl talar för att man bör beakta också andra möjligheter. Självmord avkastar normalt lik, och det gäller i större utsträckning i november-december än under resten av året.
Senast redigerad av Hamilkar 2013-03-09 kl. 22:20.
Citera
2013-03-09, 22:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Men detta att stjäla från arbetsgivaren måste väl varit ett spel i sig! Fyllt av spänning och kickar. Varje dag måste ju varit laddad med funderingar om och när bubblan skulle spricka. Och som sagt, här var det ju vinst varje gång.
Vad jag är lite mer fundersam över är hur Tuula å ena sidan har ett så hejdlöst spelberoende att hon spelar bort tjugo miljoner av sin arbetsgivares pengar - en mille i månaden mot slutet - men lika förbenat är så kontrollerad att hon har kvar ett par hundra tusen på det egna kontot. Det är en lite lustig form av spelberoende.
Citera
2013-03-09, 22:18
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Äger du överhuvudraget en cykel? Om så är fallet, har du ens testat att placera den olåst på en allmän plats i några dagar i en hyfsat stor stad och undersökt vad som har hänt? Om inte, så kan du testa och återkomma med dina resultat. Jag förmodar att du naturligtvis bor på ett ställe där gemene man skulle ta hand om cykeln och promenera med den till närmaste polisstation, eller låta den stå kvar

Så kan ju även Tuula resonerat. Kanske hon tog cykeln till tågstation eller till busshållplatsen där SGS och Swebus avgår och lämnade cykeln olåst där i vetskap om att den snabbt skulle bli "omhändertagen" av en cykeltjuv. Och lämna en massa ??? efter sig.
Citera
2013-03-09, 22:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Äger du överhuvudraget en cykel? Om så är fallet, har du ens testat att placera den olåst på en allmän plats i några dagar i en hyfsat stor stad och undersökt vad som har hänt? Om inte, så kan du testa och återkomma med dina resultat. Jag förmodar att du naturligtvis bor på ett ställe där gemene man skulle ta hand om cykeln och promenera med den till närmaste polisstation, eller låta den stå kvar
Du har på senare tid utvecklat en tendens att uppenbarligen tycka att du är jävligt mycket smartare än jag. Jag är inte lika säker på den saken. Ja, parkerar man en olåst cykel någonstans inom Gävle tätort blir den förmodligen snodd förr eller senare. Men om Tuula bara tog sig till ett tätortsområde med hög risk för cykelstöld för att begå sitt självmord, varför har vi då inget lik?
Citera
2013-03-09, 22:34
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Vad jag är lite mer fundersam över är hur Tuula å ena sidan har ett så hejdlöst spelberoende att hon spelar bort tjugo miljoner av sin arbetsgivares pengar - en mille i månaden mot slutet - men lika förbenat är så kontrollerad att hon har kvar ett par hundra tusen på det egna kontot. Det är en lite lustig form av spelberoende.

Ja, det där förbryllar mej också.
Kan det vara så att hon hela tiden har vetat att hon kan fylla på kassan varje dag på jobbet och därför klarat av att ha nån liten reserv?
Citera
2013-03-09, 23:01
Medlem
Citat:
Du har på senare tid utvecklat en tendens att uppenbarligen tycka att du är jävligt mycket smartare än jag. Jag är inte lika säker på den saken. Ja, parkerar man en olåst cykel någonstans inom Gävle tätort blir den förmodligen snodd förr eller senare. Men om Tuula bara tog sig till ett tätortsområde med hög risk för cykelstöld för att begå sitt självmord, varför har vi då inget lik?

Måste ju säga att det verkar som att du åtminstone har ju någon irriterande tillfällig formsvacka

Har du varit i Gävle någon gång? Jag har varit där. Det flyter en å genom centrala Gävle och det finns även grönområden centralt, bara att parkera sin cykel där och ta sig av daga. Kan tillägga att inte heller en bit utanför tätorter är det säkert att cyklar få vara i fred, i synnerhet inte om de är olåsta (försvann för övrigt en cykel utanför mitt eget hus en lördagkväll och jag bor 1 mil utanför tätort). Tog för övrigt tre månader sommartid att hitta den försvunna Sandra 31 som låg död i centrala Borlänge (kan tillägga att det sågs som oerhört konstigt att ingen upptäckt ett stinkande lik sommartid, vilket senare utförligt förklarades av någon insatt i vindriktningar osv), så varför avsaknaden av Tuulas döda kropp vintertid ses som ett så stort mysterium är för mig oklart.
Citera
2013-03-09, 23:06
Medlem
mercys avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, det där förbryllar mej också.
Kan det vara så att hon hela tiden har vetat att hon kan fylla på kassan varje dag på jobbet och därför klarat av att ha nån liten reserv?

Eller, kan det vara som så att Tuula löpande fört ut kapitalet och investerat i utlandet, och inte alls haft något spelberoende?
Citera
2013-03-09, 23:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Eller, kan det vara som så att Tuula löpande fört ut kapitalet och investerat i utlandet, och inte alls haft något spelberoende?
Ja, det är en teori som har framförts. T kan ha spelat och tagit ut vinsterna på utländskt konto. Dyrt sätt, men funkar. För ut pengarna och tvättar dem på samma gång.
Citera
2013-03-09, 23:16
Medlem
Citat:
Jo, jag vet att folk har gått rakt ut i skogen. Det var det i kombination med pillerburken som jag var mindre bekant med. Men det brukar röra sig om endogen depression när folk gör sånt. Tuula har inte haft endogen depression, och knappast hunnit skaffa sig en reaktiv depression heller. Har hon tagit livet av sig, beror det på att hon inte har ansett sig ha någon farbar väg framåt. Och månadsskiftet november-december är inte direkt högsäsong för friluftssjälvmord heller.

Jag säger för ingen del att självmord är omöjligt. Jag säger bara att väsentliga skäl talar för att man bör beakta också andra möjligheter. Självmord avkastar normalt lik, och det gäller i större utsträckning i november-december än under resten av året.

Nog för att självmord säkert är vanligare förekommande under vissa årstider, men om man tittar på SMHIs väderstatistik så ska det ha varit barmark i Gävle i november (några cm snö mot månadsslutet) så det är inte tu tal om att man tvingats pulsa ut i meterdjup snö för att i ett friluftsområde begå självmord.

Jag tror säkert polisen beaktar andra möjligheter än självmord, de har väl slagit på stora trumman och sagt att hon nog befinner sig utomlands och detta med att det tar så oändligt lång tid för dem att spåra vart pengarna tagit vägen tycker jag är lite konstigt, men det kanske kan bero på banksekretess odyl., men annars verkar hon ju fört över dem utomlands av en eller annan orsak.

Tycker dock man ska vara väldigt försiktig med att antyda att de anhöriga är inblandade pga. hur de påstås ha uttalat sig i media osv. Det måste vara nog jävligt att ha en mamma som mått så dåligt och nu är försvunnen, att då få läsa att man nog är inblandad eller att man planerar att semestra i Thailand eftersom man vet att Tuula är där, kan inte vara allt för kul, i synnerhet inte när det är totalt grundlösa spekulationer och ingen t ex har sett Tuula i Thailand med sina barn.
Citera
2013-03-09, 23:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Måste ju säga att det verkar som att du åtminstone har ju någon irriterande tillfällig formsvacka

Har du varit i Gävle någon gång? Jag har varit där. Det flyter en å genom centrala Gävle och det finns även grönområden centralt, bara att parkera sin cykel där och ta sig av daga.
Men om någon dränker sig i Gavleån, hur stor tror du då att chansen är liket inte återfinns inom det här tidsintervallet? Inser du hur många ad hoc-antaganden vars sannolikheter du måste multiplicera som det ligger under en sån hypotes? Är inte folk som drunknar i Gavleån i första hand fylltrattar som trillar i, förresten? Och dem brukar man hitta någorlunda snabbt.

Citat:
Kan tillägga att inte heller en bit utanför tätorter är det säkert att cyklar få vara i fred, i synnerhet inte om de är olåsta (försvann för övrigt en cykel utanför mitt eget hus en lördagkväll och jag bor 1 mil utanför tätort). Tog för övrigt tre månader sommartid att hitta den försvunna Sandra 31 som låg död i centrala Borlänge (kan tillägga att det sågs som oerhört konstigt att ingen upptäckt ett stinkande lik sommartid, vilket senare utförligt förklarades av någon insatt i vindriktningar osv), så varför avsaknaden av Tuulas döda kropp vintertid ses som ett så stort mysterium är för mig oklart.
Bland annat eftersom, som jag har påpekat, det sker betydlig färre friluftssjälvmord just vid den tidpunkt på året då Tuula försvann.

Men generellt argumenterar du enligt den konventionella pseudovetenskapliga linjen Jag har bestämt mig för hur det är, och det är din uppgift att bevisa att jag måste ha fel. Ta och läs om mitt inlägg till LaScala om betingade sannolikheter! Att det inte har hittats något lik omöjliggör för ingen del självmordshypotesen. Men den gör den påtagligt mindre sannolik.
Citera
2013-03-09, 23:27
Medlem
LaScalas avatar
Betingade sannolikheter, ja.
Efter att ha läst Hamilkars svar till mej tidigare så förstår jag att jag kämpar för själmordsteorin helt enkelt därför att jag tycker att hon borde ha tagit sej av daga.

Vad händer om Tuula aldrig hittas? Sitter vi här efter tio år och spekulererar fortfarande?
Citera
2013-03-09, 23:34
Medlem
Citat:
Men om någon dränker sig i Gavleån, hur stor tror du då att chansen är liket inte återfinns inom det här tidsintervallet? Inser du hur många ad hoc-antaganden vars sannolikheter du måste multiplicera som det ligger under en sån hypotes? Är inte folk som drunknar i Gavleån i första hand fylltrattar som trillar i, förresten? Och dem brukar man hitta någorlunda snabbt.

Bland annat eftersom, som jag har påpekat, det sker betydlig färre friluftssjälvmord just vid den tidpunkt på året då Tuula försvann.

Men generellt argumenterar du enligt den konventionella pseudovetenskapliga linjen Jag har bestämt mig för hur det är, och det är din uppgift att bevisa att jag måste ha fel. Ta och läs om mitt inlägg till LaScala om betingade sannolikheter! Att det inte har hittats något lik omöjliggör för ingen del självmordshypotesen. Men den gör den påtagligt mindre sannolik.

Men snälla Hamilkar, då kan ju jag lika gärna säga så här: "Att det inte hittats någon levande Tuula omöjliggör inte hypotesen om att hon är levande. Men det gör den betydligt mindre sannolik".

Sedan finns det givetvis svaga punkter gällande alla teorier om hur hon kan ha begått självmord, just eftersom hon inte återfunnits. Men hon kan ju ligga vid åns utlopp och ån är väl istäckt nu. Men att avsaknaden av en kropp talar enormt starkt för mord håller jag inte alls med om förrän det presenteras lite indicier som talar för mord såsom t ex att Tuula skrikit eller befunnit sig under hot tidigare.

Vi får väl utgår ifrån att Tuulas elektronik är finkammade på t ex information om presumtiva fiender, men vissa här verkar ha ytterst liten tilltro till polisen på den punkten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in