2013-01-26, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jefle
Kontant, det är inte möjligt med bankkort...Än.
Vem skulle ha reagerat menar du?
Personalen får inget göra om inte personen Själv säger att denne ska inte tillåtas vistas i hallen. Annars finns det information från svenska spel om spelberoende, vart de kan vända sig osv. De foldrarna rörs sällan, om alls.
Jag vet inte om det går rykten på "byn", det är inget man pratar om på fritiden. Många kunder som är så trevliga i hallen undviker en ofta på stan, förmodligen för att de inte vill att anhöriga ska veta att de spelar.
Jag tänker inte skriva exakt hur många år av den enkla anledningen att jag inte vill....Vad säger man? Outa mig?
Ingen skugga faller över dig, enbart tacksam för dina inlägg.

Som jag skrev: jag har ingen erfarenhet av spel, minns inte ens om jag någonsin besökt en spelhall. Därför min fråga.
Citera
2013-01-26, 18:10
Medlem
Är man så smart lady som T är,så kan hon nog hålla sig undan rättvisan så länge hon vill.
Citera
2013-01-26, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorrooo
Är man så smart lady som T är,så kan hon nog hålla sig undan rättvisan så länge hon vill.
Nja, så särskilt smart har inte Tuula varit. Hon klantade ju till det hela ordentligt i sin girighet och åkte dit så det vissla om det.
Spårhundarna är efter henne…
Citera
2013-01-26, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, jag spelar inte och rör mig inte i spelarkretsar. Men T antas ha svindlat bort 8,5 miljoner på 10 1/3 månad under 2012. Om hon spelade 8 timmar om dagen varje dag spelade hon bort 3380 kr per timme. Därtill spelade hon bort spelvinster. Är det möjligt?

Eh ja. Som sagt, det kan gå flera tusen, det kan gå mer än dryga 3000 om man är enträgen. Det växlas Miss vegaskvitton efter Miss vegaskvitton (För att genast kila tillbaka till "sin" maskin) och där emellan femhundringar eller tusenlappar och det handlar många ggr om några minuters mellanrum, för att sedan gå ut, utan pengar. En del sitter från morgon till kväll. En del tror att det sitter kameror i maskinerna och att Svenska spel har anställda som sitter och spanar på vilka som spelar.. Och väljer vem som ska få vinna (aldrig dom själva alltså, utan "alla" andra). En del tror sig ha "överlistat" maskinen osv osv.
Citera
2013-01-26, 19:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Eh ja. Som sagt, det kan gå flera tusen, det kan gå mer än dryga 3000 om man är enträgen. Det växlas Miss vegaskvitton efter Miss vegaskvitton (För att genast kila tillbaka till "sin" maskin) och där emellan femhundringar eller tusenlappar och det handlar många ggr om några minuters mellanrum, för att sedan gå ut, utan pengar. En del sitter från morgon till kväll. En del tror att det sitter kameror i maskinerna och att Svenska spel har anställda som sitter och spanar på vilka som spelar.. Och väljer vem som ska få vinna (aldrig dom själva alltså, utan "alla" andra). En del tror sig ha "överlistat" maskinen osv osv.
Uppmärksammas inte det beteendet?
Citera
2013-01-26, 19:29
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Nja, så särskilt smart har inte Tuula varit. Hon klantade ju till det hela ordentligt i sin girighet och åkte dit så det vissla om det.
Spårhundarna är efter henne…
Njae, hon klarade sig i flera år och åkte dit endast pga. ett slarvfel. En annan person skulle göra en transaktion och kontonumret var inte ändrat tillbaka och då reagerade en banktjänsteman. Enligt GD från den 11.1.

Ju mer man "dumförklarar" Tuula desto större skugga faller på dom ansvariga som inte förhindrat att detta kunde ske. Vissa påstår att hon hade alkoholproblem också. En alkohol- och spelberoende som eskalerat så i sitt missbruk att flera miljoner rinner iväg under ett år, borde göra flera misstag som ett enkelt fungerande säkerhetssystem skall reagera på. När det väl avslöjas är det en utomstående bankman som reagerar.

Eller? Någon som kan spelmissbrukare och vet hur "smarta" dom är? Om man är så uppslukad i sitt missbruk att man spelar bort 10 årslöner under ett år, har man då tillräcklig närvaro att göra smarta bedrägerier? Lägg därtill ett eventuellt alkoholmissbruk.
Citera
2013-01-26, 19:30
Medlem
Citat:
Uppmärksammas inte det beteendet?

Av?
Och vad menar du med uppmärksammas egentligen?
Att man skulle "göra ngt åt det"?
Vad skulle det vara isof?
Citera
2013-01-26, 19:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Av?
Och vad menar du med uppmärksammas egentligen?
Att man skulle "göra ngt åt det"?
Vad skulle det vara isof?
Man kan t.ex. berätta om det i denna tråd. Om T uppmärksammats så skulle det stå en hel del om det här.
Citera
2013-01-26, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
Njae, hon klarade sig i flera år och åkte dit endast pga. ett slarvfel. En annan person skulle göra en transaktion och kontonumret var inte ändrat tillbaka och då reagerade en banktjänsteman. Enligt GD från den 11.1.

Ju mer man "dumförklarar" Tuula desto större skugga faller på dom ansvariga som inte förhindrat att detta kunde ske. Vissa påstår att hon hade alkoholproblem också. En alkohol- och spelberoende som eskalerat så i sitt missbruk att flera miljoner rinner iväg under ett år, borde göra flera misstag som ett enkelt fungerande säkerhetssystem skall reagera på. När det väl avslöjas är det en utomstående bankman som reagerar.

Eller? Någon som kan spelmissbrukare och vet hur "smarta" dom är? Om man är så uppslukad i sitt missbruk att man spelar bort 10 årslöner under ett år, har man då tillräcklig närvaro att göra smarta bedrägerier? Lägg därtill ett eventuellt alkoholmissbruk.
Visserligen faller det skugga på de ansvariga, men det var Tuula som förfalskade fakturor och därigenom förskingrade kommunens pengar.

Sen är jag inte helt övertygad om teorierna om hennes spelberoende eller pimplande. Tänker att sittandet i spelhallen kan ha varit täckmantel. Om de anhöriga är helt ovetande om hennes bedrägerier, kan hon ha skyllt på att hon vunnit pengar till bilarna t ex genom spel.

Girig, kall och beräknande är mina funderingar vad gäller Tuula.

Inte en tanke på hur hennes gamla mamma eventuellt blir behandlad vid personalindragningar på ålderdomshemmet t ex. För att inte tala om blickar och snack på barnbarnens skolor vid liknande tillfällen. Och vad alla de andra med samma efternamn får stå ut med i stan.
Citera
2013-01-26, 20:18
Medlem
FruGondols avatar
I denna tråd spekuleras det ena dagen om att Tuula är en människa som
snattar enkronor ur barnbarnens sparbössor och som troligtvis brukar rycka
vingarna av fjärilar för att sedan njuta när de förlorat flygförmåga.
Nästa dag är hon en fyllkärring som vinglar omkring i bingohallar och
spelbutiker.
Nästa dag ligger hon på en playa och zippar paraplydrink och bara njuter.
Nästa dag är hon en hårt arbetande, plikttrogen och datakunnig tjänsteman.
Nästa dag är hon en ... osv

Måste svängarna tas ut så förbannat?

Om nu merparten av pengarna är bortspelade, kan det då icke
skett via nätpoker i hemmets tysthet – mellan skål och vägg? Vad vet jag?
Senast redigerad av FruGondol 2013-01-26 kl. 20:37.
Citera
2013-01-26, 20:33
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Inte en tanke på hur hennes gamla mamma eventuellt blir behandlad vid personalindragningar på ålderdomshemmet t ex.

Som leg. sjuksköterska har du mitt ord på att den dementa stackars mamman
spöar vi upp varje dag, ja, flera gånger dagligen.
Vår läkare har ordinerat: Knytnäve x 4 samt en näve v.b. (dock max. 6 nävar/dygn).
Senast redigerad av FruGondol 2013-01-26 kl. 20:48.
Citera
2013-01-26, 20:40
Medlem
Citat:
Man kan t.ex. berätta om det i denna tråd. Om T uppmärksammats så skulle det stå en hel del om det här.

Mig veterligen har hon uppmärksammtas på spelsajter, vilket har skrivits om i tråden.
Jag har berättat om hennes spelande på bingohallens Miss vegas.
EDIT: Tror t om att ngn annan benämnt brynäs bingohall som hennes andra hem. Om jag inte missminner mig.
Tror du att pratet om spelberoendet är taget ur det blå?
Senast redigerad av Jefle 2013-01-26 kl. 20:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in