Citat:
Ursprungligen postat av KisseMisse2002
Fast det där besvara ingenting av det jag skrev! Och du glömmer en ytterst viktig detalj nämligen att vi lever i en demokrati, som betyder folkstyre. Vi har visserligen inte en direktdemokrati med handuppräckning i alla frågor. MEN vi=folket har valt våra politiker som företrädare för oss, därmed är vi ansvariga för vilka politiker vi har Att du sen är bitter över att politikerna har högre lön än du, eller att skatten är för hög lämnar jag därhän. För det tycker inte jag är relevant i den här diskussionen. Och jag vidhåller det jag skrev tidigare, att det inte bör göras politik av den här händelsen, oavsett vilka som styr eller inte styr i Gävle. En missnöjesomröstning är aldrig av godo!
Därmed inte sagt att kommunledningen inte ska ställas till svars för sina bristande rutiner.
Att inte sköta sitt politiska uppdrag är politik!
Gävle kommun drivs i olika aktiebolag, med förebild från näringslivet. Min uppfattning är att det ger politikerna fördelar, som de girigt anammar. Men de nackdelar en styrelse har traditionellt och enligt lag, i ansvarsfrågan vill inte politikerna befatta sig med. I ett AB ansvarar man för revision och sin personal.
Bolagisering av kommunal verksamhet är den nya innegrejen, då man vill identifiera sig med näringslivet och då främst lönebildningen. Man tar till sig det som passar, och som ger egna fördelar och bortser från det som är andemeningen med ett AB och revision. Ansvarsdelen eller den kompetens som konkurrerar om jobben på den öppna marknaden är något en självgod politiker bortser ifrån. Trots att det är där pengarna intjänas.
Detta har medfört minskad transparens och krångel med att få ut allmänna handlingar, då kommuner tvingar granskande journalister att gå upp i kammarrätten gång efter gång. Kommunerna vill hävda att handlingarna inte är allmänna för de har aktiebolag, trots att AB som ägs av kommunen står under offentlighetsprincipen. Det har visat sig att det är just lönelistor, pensionsförmåner och bilar som det blivit svårt att granska utan kammarrättsdomar.
Jag menar att det är en orsak till att pengar försvinner när politiker leker delvis bolag.