2013-02-27, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Der är precis tvärtom. Det du skriver är det synsätt som har fått pågå i alla år. Politiker som inte vill ha politik när de inte lyckas föra en vettig politik. Det skall inte vara möjligt att låta en systematisk stöld av skattepengar pågå under så många år till så stora belopp.

Man höjer skatten eller låter andra kommuner betala för sitt slarv och slösande, genom Robinhood skatt. De som arbetar i kommunen har sett till att ha höga löner i förhållande till sin kompetens och utbildning. De har även förmånliga pensioner för att de tycker sig vara viktiga. De sneglar på näringslivet när det gäller egna förmåner utan att ta till sig hur näringslivet arbetar. Personer som aldrig skulle anställas på marknadens villkor ute i samhället. De känner sig inte delaktiga, och erkänner inte sitt eget ansvar inför skattebetalarna.

Antagligen kommer de inte ens, att röstas bort om folk tycker synd om dem för att de är syndabockar. Gävleborna är verkligen loosers.

Fast det där besvara ingenting av det jag skrev! Och du glömmer en ytterst viktig detalj nämligen att vi lever i en demokrati, som betyder folkstyre. Vi har visserligen inte en direktdemokrati med handuppräckning i alla frågor. MEN vi=folket har valt våra politiker som företrädare för oss, därmed är vi ansvariga för vilka politiker vi har Att du sen är bitter över att politikerna har högre lön än du, eller att skatten är för hög lämnar jag därhän. För det tycker inte jag är relevant i den här diskussionen. Och jag vidhåller det jag skrev tidigare, att det inte bör göras politik av den här händelsen, oavsett vilka som styr eller inte styr i Gävle. En missnöjesomröstning är aldrig av godo!

Därmed inte sagt att kommunledningen inte ska ställas till svars för sina bristande rutiner.
Senast redigerad av KisseMisse2002 2013-02-27 kl. 16:59.
Citera
2013-02-27, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KisseMisse2002
Fast det där besvara ingenting av det jag skrev! Och du glömmer en ytterst viktig detalj nämligen att vi lever i en demokrati, som betyder folkstyre. Vi har visserligen inte en direktdemokrati med handuppräckning i alla frågor. MEN vi=folket har valt våra politiker som företrädare för oss, därmed är vi ansvariga för vilka politiker vi har Att du sen är bitter över att politikerna har högre lön än du, eller att skatten är för hög lämnar jag därhän. För det tycker inte jag är relevant i den här diskussionen. Och jag vidhåller det jag skrev tidigare, att det inte bör göras politik av den här händelsen, oavsett vilka som styr eller inte styr i Gävle. En missnöjesomröstning är aldrig av godo!

Därmed inte sagt att kommunledningen inte ska ställas till svars för sina bristande rutiner.

Att inte sköta sitt politiska uppdrag är politik!

Gävle kommun drivs i olika aktiebolag, med förebild från näringslivet. Min uppfattning är att det ger politikerna fördelar, som de girigt anammar. Men de nackdelar en styrelse har traditionellt och enligt lag, i ansvarsfrågan vill inte politikerna befatta sig med. I ett AB ansvarar man för revision och sin personal.

Bolagisering av kommunal verksamhet är den nya innegrejen, då man vill identifiera sig med näringslivet och då främst lönebildningen. Man tar till sig det som passar, och som ger egna fördelar och bortser från det som är andemeningen med ett AB och revision. Ansvarsdelen eller den kompetens som konkurrerar om jobben på den öppna marknaden är något en självgod politiker bortser ifrån. Trots att det är där pengarna intjänas.

Detta har medfört minskad transparens och krångel med att få ut allmänna handlingar, då kommuner tvingar granskande journalister att gå upp i kammarrätten gång efter gång. Kommunerna vill hävda att handlingarna inte är allmänna för de har aktiebolag, trots att AB som ägs av kommunen står under offentlighetsprincipen. Det har visat sig att det är just lönelistor, pensionsförmåner och bilar som det blivit svårt att granska utan kammarrättsdomar.

Jag menar att det är en orsak till att pengar försvinner när politiker leker delvis bolag.
Citera
2013-02-27, 23:16
Medlem
Cinnabars avatar
Hur drivs verksamheten, Borgarskolan (?) Tuula var anställd hos? Som ett bolag? Vilken roll hade Tuula egentligen? Gick hon utanför sin tjänstebeskrivning, hade hon uppgifter hon egentligen inte skulle ha? Vem är Tuulas närmaste chef, rektor? Eller någon hos kommunen?

Bolagisering blev den stora grejen i slutet av 1990-talet, de anställda skulle få ta direktansvar för sin verksamhet. Kommunerna utbildade och lärde ut vad det innebär... men som kommunanställd är man ju verkligen inte företagare med allt det ansvar som kommer med. Jag förstår inte det här, hur kan man driva bolag utan att vara företagare? Hur kopplar man avknoppade AB:n som får kommunala medel in i det kommunala igen? Hur ser redovisningen ut egentligen? I toppen en kommun, sedan en massa AB:n insnurrade?

Detta hade inte kunnat hända i ett privat bolag, för om man vill sno pengar från ett bolag hade det synts i redovisningen, då hade det blivit en massa egna uttag, och till slut hade det egna kapitalet varit förbrukat. Då går bolaget i konken. En kommun kan inte gå i konkurs (?), i stället höjer man skatten, eller drar ned på verksamhet?

Har jag förstått det rätt, det är Borgarskolan som förlorat 20 miljoner kronor?
Citera
2013-02-28, 12:08
Medlem
Quarrels avatar
Expressen: Vittnet kan lösa gåtan om Tuula
Citat:
Polisens intresse för utlandet har bland annat gällt tips om olika länder. Bland dessa finns Spanien, där lokal polis i början av februari utredde iakttagelser av vittnen, som uppgav att de kunde ha sett den efterlysta svenskan i turistorten Fuengirola på den spanska solkusten.
Citera
2013-02-28, 15:21
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Man har alltså säkrat 600 tkr. Wow! Hela 600 000:- Detta går man till media med. Pinsamt!

http://www.expressen.se/nyheter/tuulapengar-hittade/
Det är naturligtvis helt ointressant för kommunens balansräkning, och hälften av det är ju bostadsrätten, som naturligtvis ligger där den ligger så någon nyhet är ju detta knappast. Men likafullt brukar inte hopplöst förlorade spelmissbrukare, som inte kan låta bli att spela bort miljoner på kort tid, ligga inne med mer än tvåhundratusen i kontanter på bankkonton. Hur många flashbackare har tvåhundratusen på bankkontot öht?
Citera
2013-02-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaskpack
Jag tror att skammen gjorde att hon bara ville försvinna...typ glöm mig. När man skäms så mycket som jag tror att hon gjorde när allt kom fram, så vill man nog bara försvinna från jordens yta.

Inte tar man livet av sig för skammen, det finns betydligt värre brott. Försvinna ville hon säkert det är ju inte kul att förlora sin frihet så hon gömmer sig säkert någonstans och bedövar sina skamkänslor med en och annan drink
Citera
2013-02-28, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backtomanilla
Inte tar man livet av sig för skammen, det finns betydligt värre brott. Försvinna ville hon säkert det är ju inte kul att förlora sin frihet så hon gömmer sig säkert någonstans och bedövar sina skamkänslor med en och annan drink

Det är faktiskt så att finländare och svenskar tar detta med skammen på olika sätt. Det är en av skillnaderna mellan dessa två folk.
Citera
2013-02-28, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autospirit
Det är faktiskt så att finländare och svenskar tar detta med skammen på olika sätt. Det är en av skillnaderna mellan dessa två folk.

Det är absolut inte sant! Hur menar du nu? Som finne borde väl jag veta..
Citera
2013-02-28, 23:49
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är naturligtvis helt ointressant för kommunens balansräkning, och hälften av det är ju bostadsrätten, som naturligtvis ligger där den ligger så någon nyhet är ju detta knappast. Men likafullt brukar inte hopplöst förlorade spelmissbrukare, som inte kan låta bli att spela bort miljoner på kort tid, ligga inne med mer än tvåhundratusen i kontanter på bankkonton. Hur många flashbackare har tvåhundratusen på bankkontot öht?

Med all respect Underskatta inte dina medmsk allra minst medlemmar på FB.
Citera
2013-03-01, 00:01
Medlem
LaScalas avatar
Citat:

Det beror väl kanske på vad man har förlorat?
Tuula som velat framstå som respekterad stöttepelare på jobbet och hängiven mor och mormor har ju visat upp att hon varit en enda stor bluff.
En heroinist som begår ett rån för att få ihop till nästa fix har säkert redan förlorat sitt anseende inför familj och omgivning. Han behöver inte spela präktig.
En yrkeskriminell känner väl ingen skam för ett lyckat bankrån? Snarare stolthet. Åker han fast är det ju aldrig hans fel iaf..
Sen är det väl individuellt?
Vissa har ingen skam i kroppen.
Senast redigerad av LaScala 2013-03-01 kl. 00:04.
Citera
2013-03-01, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Det beror väl kanske på vad man har förlorat?
Tuula som velat framstå som respekterad stöttepelare på jobbet och hängiven mor och mormor har ju visat upp att hon varit en enda stor bluff.
En heroinist som begår ett rån för att få ihop till nästa fix har säkert redan förlorat sitt anseende inför familj och omgivning. Han behöver inte spela präktig.
En yrkeskriminell känner väl ingen skam för ett lyckat bankrån? Snarare stolthet. Åker han fast är det ju aldrig hans fel iaf..
Sen är det väl individuellt?
Vissa har ingen skam i kroppen.

Det verkar som många i tråden skulle ta livet av sig om de hade gjort som Tuula... det tycker jag verkar underligt, är det verkligen så många känner? Ingen utväg?
Citera
2013-03-01, 00:27
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Det verkar som många i tråden skulle ta livet av sig om de hade gjort som Tuula... det tycker jag verkar underligt, är det verkligen så många känner? Ingen utväg?

Problemet uppstår aldrig eftersom vi låter bli att göra som Tuula med tanke på skammen vi skulle känna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in