2013-04-19, 20:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Knark och dyra smycken är ju kostsamt, men inget jag sätter mina 5 cent på i detta fall...
Aktier i Panaxia?
Citera
2013-04-19, 20:58
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Cykeln är nog såld vidare för länge sedan och kan finna svar som helst i landet, det var väl en sådan där Kronans cykel(?) som man säkert kan få en del för på Blocket.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16278572.ab
I bildspelet 4/5 inne i artikeln ses den berömda cykeln, en vit monark. Helt i klass med andra internationella storbedrages lyxiga åkdon?

Varför man tror att hon tagit cykeln är att hon lämnat kvar alla nycklar i hemmet. Utom cykelnyckeln.
Senast redigerad av LaScala 2013-04-19 kl. 21:02.
Citera
2013-04-20, 07:15
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visselvessla
Jag tolkar det precis som det står i artikeln. Pengarna är förbrukade, men det står ingenting om spel eller spelkompanjoner. I min värld är förbrukade pengar inte synonymt med spel. Det finns tusen miljoner andra sätt att förbruka pengar på. Och vad menar de egentligen med förbrukade pengar. Att pengarna inte finns kvar på kvinnans egna konton, eller att de har hittat bevis, transaktioner på diverse inköp eller överföringar och därmed vet vart pengarna till slut har hamnat?

Det handlar inte om dina värderingar i din lilla värld, det handlar om Tuulas värld i hennes tragiska situation som hon befann sig i.

Kan inte förstå varför vissa av er inte vill acceptera att Tuula var spelmissbrukare??

Det mest logiska tänkandet då det handlar om en spelmissbrukare som snott 19 mille är att hon spelat bort dem!!
Visst vet vi att det finns tusen miljoner andra sätt att förbruka pengar på men det gäller inte en misslyckad spelare. Där finns bara spel och spel och spel..

Hade Tuula varit en lycklig lyckad spelare så hade hon vunnit pengar istället för att loosa och sno kommunens slantar.

Acceptera att Tuula har förbrukat pengarna på spel, inget annat!
Citera
2013-04-20, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Kan inte förstå varför vissa av er inte vill acceptera att Tuula var spelmissbrukare??

Spelmissbruk medför både ekonomiska och sociala konsekvenser.
Inget jag skulle vilja säga att direkt drabbat Tuula,hon hanterade både dom förskingrade
pengarna och det sociala umgänget.

I denna tråd har man bara diskuterat att alternativet är att Tuula är spelberoende,
vilket jag inte tror, utan jag tror hon är en problemspelare.

Skillnaden mellan dessa två grupper är många.
Och man blandar ofta ihop begreppen då
konsekvenserna av spelmissbrukarna är väldokumenterade medan följderna av
problemspelarna inte är det.

Så för mig blir Tuula en problemspelare och därför öppnar det upp
möjligheten till att hon fortfarande kan vara vid liv.
Citera
2013-04-20, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Spelmissbruk medför både ekonomiska och sociala konsekvenser.
Inget jag skulle vilja säga att direkt drabbat Tuula,hon hanterade både dom förskingrade
pengarna och det sociala umgänget.

I denna tråd har man bara diskuterat att alternativet är att Tuula är spelberoende,
vilket jag inte tror, utan jag tror hon är en problemspelare.

Skillnaden mellan dessa två grupper är många.
Och man blandar ofta ihop begreppen då
konsekvenserna av spelmissbrukarna är väldokumenterade medan följderna av
problemspelarna inte är det.

Så för mig blir Tuula en problemspelare och därför öppnar det upp
möjligheten till att hon fortfarande kan vara vid liv.

Experterna på området delar ej din uppfattning!

"Det finns inte någon skarp gräns mellan vad som är spelberoende, vad som är ett problematiskt spelande eller vad som är ett riskbeteende för att hamna i spelberoende."
https://www.stodlinjen.se/spel-och-spelberoende/spelproblem/folkhalsoproblem/

Tuula har haft ett dokumenterat spelberoende, spelmissbruk eller problem med spelandet. Vad man än kallar det är det ett folkhälsoproblem som drabbar hundratusentals svenskar och anhöriga.
Att dribbla med begreppen förändrar inte problemet. Hon har förskingrat miljontals kronor under ett antal år, spelat bort dem och när hon skulle konfronteras försvann hon.
Det talar klart för att hon inte kommer att hittas vid liv.
Citera
2013-04-20, 13:00
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk

"Det finns inte någon skarp gräns mellan vad som är spelberoende, vad som är ett problematiskt spelande eller vad som är ett riskbeteende för att hamna i spelberoende."

Tuula har haft ett dokumenterat spelberoende, spelmissbruk eller problem med spelandet. Vad man än kallar det är det ett folkhälsoproblem som drabbar hundratusentals svenskar och anhöriga.
Att dribbla med begreppen förändrar inte problemet. Hon har förskingrat miljontals kronor under ett antal år, spelat bort dem och när hon skulle konfronteras försvann hon.

Var finns det bevis på att det var dokumenterat, vad jag sett är det bara spekulationer här i tråden?

Fortfarande så är det ju så att bara för att pengarna är borta inte är något bevis för att hon spelat bort dem.
Citera
2013-04-20, 13:35
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Var finns det bevis på att det var dokumenterat, vad jag sett är det bara spekulationer här i tråden?

Fortfarande så är det ju så att bara för att pengarna är borta inte är något bevis för att hon spelat bort dem.

Nähä? Du tror inte att polisen följt slantarna till slutdestinationen?
Citera
2013-04-20, 13:46
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Nähä? Du tror inte att polisen följt slantarna till slutdestinationen?

Jag tycker polisen varit vag i sina uppgifter till tidningarna. Vi ska tänka spelkonton, men tror inte de har full koll. Nej, då skulle det basunerats ut på ett annat sätt. Ja, t o m lite skryt om hur effektiva de varit och spårat varje cent.
Citera
2013-04-20, 13:48
Bannlyst
Citat:

Ingenstans har jag påstått att gränsen är skarp men skillnaderna är många.
Artikeln du länkar till behöver du läsa igen för där framgår tydligt att ca 2% har spelproblem
medan 0.5% har ett spelberoende.

Att dribbla med begreppen,som du kallar det, förändrar inte att 20miljoner är borta
men det förklarar hur Tuula klarade av jobb,vardagen,familjen och sitt arbete.
Problemspelaren tappat till och från kontrollen över sitt spelande medan den
spelberoende är fullständigt fast i sitt missbruk och att T inte var uppslukad av
beroendet vittnar hennes anhöriga om då dom inget märkte.
Citera
2013-04-20, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel

Chefsåklagaren kan nog inte säga det tydligare..:
" Bara under 2012 brände hon runt 12 miljoner, enligt misstankarna.
– Det har inte handlat om någon lyxkonsumtion, säger Ulf Back, chefsåklagare."
http://www.expressen.se/nyheter/tuula-brande-12-miljoner-pa-ett-ar/

Hur bränner man 12 miljoner på ett år som skolkanslist? Då man inte lyxkonsumerat.
Droger? Då kan man nog inte jobba regelbundet som Tuula gjort.
Välgörenhet? Då hade nog åklagaren kunnat berätta det.
Spel? Javisst.
Citera
2013-04-20, 13:58
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Chefsåklagaren kan nog inte säga det tydligare..:
" Bara under 2012 brände hon runt 12 miljoner, enligt misstankarna.
– Det har inte handlat om någon lyxkonsumtion, säger Ulf Back, chefsåklagare."
http://www.expressen.se/nyheter/tuula-brande-12-miljoner-pa-ett-ar/

Hur bränner man 12 miljoner på ett år som skolkanslist? Då man inte lyxkonsumerat.
Droger? Då kan man nog inte jobba regelbundet som Tuula gjort.
Välgörenhet? Då hade nog åklagaren kunnat berätta det.
Spel? Javisst.

Men spela bort 1 miljon i månaden + plus ev. vinster är i sig en heltidssysselsättning, vilket lätt skulle kunna spåras på kommunens servrar. För inte klarade hon av detta under kvällstid obemärkt?
Citera
2013-04-20, 14:17
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Men spela bort 1 miljon i månaden + plus ev. vinster är i sig en heltidssysselsättning, vilket lätt skulle kunna spåras på kommunens servrar. För inte klarade hon av detta under kvällstid obemärkt?

Tyvärr var det just det hon lyckades med, obemärkt spelade hon bort alla pengarna

Om hon satsar 5000 kr per gång så satsar hon bara 6 ggr/kväll, max 10 ggr om hon vinner lite.
Vem hinner inte med det??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in