2013-03-09, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Japp. Men då måste den tokförsvinna. Om kroppen hittas om två år nedgrävd i skogen eller gömd i en gödselbrunn öppnas ju en förundersökning om mord på fem röda.

Precis, vilket tidigare har varit en av mina argument mot självmordsteorin. Självmordsanhängarna har dock kontrat med att i Gävle är folk så tjyvaktiga att en olåst cykel inte kan förväntas få vara i fred ens en kort tid, och att en generisk cykeltjyv säkerligen har tagit hand om Tuulas cykel.

Äger du överhuvudraget en cykel? Om så är fallet, har du ens testat att placera den olåst på en allmän plats i några dagar i en hyfsat stor stad och undersökt vad som har hänt? Om inte, så kan du testa och återkomma med dina resultat. Jag förmodar att du naturligtvis bor på ett ställe där gemene man skulle ta hand om cykeln och promenera med den till närmaste polisstation, eller låta den stå kvar
Citera
2013-03-09, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Varför tror du att TL ville upptäckas så sent som möjligt; är inte det att i onödan hålla de anhöriga på sträckbänken?Det sönderrivna avskedsbrevet (eller vad det nu var; det verkar i vart fall inte ha varit ett regelrätt självmordsbrev) kan ha varit skrivet (och rivet) för att de anhöriga skulle vara kloka nog att förstå att hon flytt fältet. Likaså kan den present hon för 900 kr inköpte till sitt barnbarn innan hon försvann tolkas som en liten fingervisning till de anhöriga om att hon inte precis var barskrapad (men att hon skulle bli det om hon syddes in).

Jag tror egentligen att man sällan är rationell och genomtänkt om man väl beslutar sig för att begå självmord. De flesta gör ingen master plan där de anhöriga ingår, utan det är nog oftast pur egoism som då gäller.
Citera
2013-03-09, 15:31
Medlem
Citat:
Att det har funnits någon typ av meddelande som rivits sönder och kastats i Tuulas bostad har varit känt länge. Det är dock ingenting alls bekant om vad detta meddelande innehöll. Man kan notera vissa tendenser till att det utvecklas "trådsanningar" om meddelandets innehåll.

Ja och du tror förstås att det likväl kan ha varit en inköpslista som kastades i den där papperskorgen och som man tolkade som ett tecken på självmord?
Citera
2013-03-09, 15:45
Medlem
Citat:
Just den varianten har jag aldrig någonsin hört talas om, faktiskt.

Vi som ofta kikar i forumet "fösvunna personer" ser det hela tiden. Fall som uppklaras därför att man (t ex som hundrastare eller svamp- och bärplockare) upptäcker folk som ligger i skogen och de går ju inte och lägger sig där och självdör...utan de har ju medel att ta till för att somna in. Vi har massor med flashbackexempel, t.ex. den försvunna Sandra ifrån Borlänge och Lotta Jannok ifrån Gällivare. Riktigt märkligt att man tror att alla självmördare bäddar ned sig i sängen om de tar tabletter.
Citera
2013-03-09, 17:46
Medlem
perAspera-adAstras avatar
Citat:
Att det har funnits någon typ av meddelande som rivits sönder och kastats i Tuulas bostad har varit känt länge. Det är dock ingenting alls bekant om vad detta meddelande innehöll. Man kan notera vissa tendenser till att det utvecklas "trådsanningar" om meddelandets innehåll.

Det var skrivet till barnen och i stil med:
Jag lämnar er nu, fortsätt mer era liv

Skrivet på baksidan av ett använt kuvert, sedan sönderrivet, ihopskrynklat och slängt i papperskorgen i köket
Citera
2013-03-09, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis

Det förvånar mig att du verkar tro att Tuula var en i grunden normalfungerande människa. En präktig typ. Jag är övertygad om att hon mått riktigt dåligt länge och det är skillnad på att spela bort 100 000 kr man själv tjänat ihop och på att förskingra mångmiljonbelopp ifrån sin arbetsgivare. Det sistnämnda torde innebära en avsevärt förhöjd risk för oöverlagt självmord när man blir påkommen.

Präktig är väl det sista man kan kalla Tuula,en person man inte sade emot känns mer igen.
Det är väl sällan och aldrig man förväntar sig att sådana personer mår så pass dåligt att man
har självmord som första tanke då dom försvinner.Personer som mår dåligt en längre tid brukar
verkligen inte beskrivas med auktoritet.

Att det skulle vara skillnad på att spela bort 100 000 eller miljoner spelar nog mindre roll.
Har du ett beroende så stoppar du inte vid en viss summa som du har på ditt
sparkonto,. När dom är slut börjar du belåna hus,låna eller stjäla pengar oftast av anhöriga.
Tuula hade kommunen att "låna" till sitt eventuella missbruk,att mäta vem av dessa personer som mår värst eller är mest självmordsbenägen är helt orimligt.
Citera
2013-03-09, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Präktig är väl det sista man kan kalla Tuula,en person man inte sade emot känns mer igen.
Det är väl sällan och aldrig man förväntar sig att sådana personer mår så pass dåligt att man
har självmord som första tanke då dom försvinner.Personer som mår dåligt en längre tid brukar
verkligen inte beskrivas med auktoritet.

Att det skulle vara skillnad på att spela bort 100 000 eller miljoner spelar nog mindre roll.
Har du ett beroende så stoppar du inte vid en viss summa som du har på ditt
sparkonto,. När dom är slut börjar du belåna hus,låna eller stjäla pengar oftast av anhöriga.
Tuula hade kommunen att "låna" till sitt eventuella missbruk,att mäta vem av dessa personer som mår värst eller är mest självmordsbenägen är helt orimligt.

Nä, det må så vara att vi alla har olika smärtgräns, men jag tror jag får ge mig på punkten att övertyga folk här om att kriser kan utlösa självmord, verkar lönlöst....men så är det, men givetvis skulle jag önska att så inte vore fallet.

Däremot visar forskning att många spelberoende har psykiska störningar av sådan grad att de också begår självmord. Vi kan på intet sätt utesluta att Tuula inte är en av dem och det blir mot bakgrund av alla forskning om självmord som finns, bara löjligt att sitta och hävda att Tuula omöjligt kan ha begått självmord och nästan antyda att släkten är suspekt som tror att hon är död. Ingen kan säga vilken krisreaktion hos de anhöriga som är "rätt", vissa klamrar sig fast vid hoppet och andra ser verkligheten som mer krass och vågar inte hoppas.

Och nej, ingen har hittat kroppen död, men är hon levande, borde det rimligen vara ännu fler som ser hennes likbleka fejs t ex i Thailand?
Senast redigerad av Wildis 2013-03-09 kl. 19:58.
Citera
2013-03-09, 20:38
Bannlyst
Citat:
Nä, det må så vara att vi alla har olika smärtgräns, men jag tror jag får ge mig på punkten att övertyga folk här om att kriser kan utlösa självmord, verkar lönlöst....men så är det, men givetvis skulle jag önska att så inte vore fallet.

Däremot visar forskning att många spelberoende har psykiska störningar av sådan grad att de också begår självmord. Vi kan på intet sätt utesluta att Tuula inte är en av dem och det blir mot bakgrund av alla forskning om självmord som finns, bara löjligt att sitta och hävda att Tuula omöjligt kan ha begått självmord och nästan antyda att släkten är suspekt som tror att hon är död. Ingen kan säga vilken krisreaktion hos de anhöriga som är "rätt", vissa klamrar sig fast vid hoppet och andra ser verkligheten som mer krass och vågar inte hoppas.

Och nej, ingen har hittat kroppen död, men är hon levande, borde det rimligen vara ännu fler som ser hennes likbleka fejs t ex i Thailand?

Du får absolut fortsätta försöka övertyga folk hur mycket du vill för mig.
Jag kan bara tala för mig själv då jag citerar dig.

Visst finns det spelmissbrukarer som har "störningar" ,vilket jag också kommenterat
i tidigare inlägg, så där är vi helt överens. Men ingen vet var Tuula är och
jag tycker ytterst få i tråden utger sig för att vara hundra procent säkra att hon
är död eller levande.Men vad vi vet är att hon stulit till sig pengar och enligt
ett inlägg tidigare idag skall utredningen om vart dom tagit vägen vara färdigt utrett
om cirka två veckor.
Citera
2013-03-09, 21:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ja och du tror förstås att det likväl kan ha varit en inköpslista som kastades i den där papperskorgen och som man tolkade som ett tecken på självmord?
Texten på papperet har veterligen inte kommit ut. Och polisen verkar ju inte vara särdeles övertygad om att Tuula nödvändigtvis har begått självmord. Så vem är egentligen den där man?
Citera
2013-03-09, 21:49
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Texten på papperet har veterligen inte kommit ut. Och polisen verkar ju inte vara särdeles övertygad om att Tuula nödvändigtvis har begått självmord. Så vem är egentligen den där man?

Texten på papperet finns citerat i nån tidning som länkats till i tråden. Hittar den ej just nu.
Här nämns texten:
https://www.flashback.org/sp41922214
Citera
2013-03-09, 21:54
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Ett "kvinnligt" självmord är väl oftast piller eller snittade handleder men det finns givetvis undantag. Isf hade hon väl varit hittad vid det här laget.

Givetvis finns det inget facit till hur man ska reagera i ett sådant här fall som anhörig.

Jag antar att det är enklare att ta sig "osedd" till t.ex Spanien än till Thailand så OM hon lever så tror jag att hon finns inom EU.
Citera
2013-03-09, 22:03
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Jag tror inte att det handlar om att sno pengar för att göra sig rik, utan att hon tog pengarna för att hon var beroende av spel. Kicken att spela kan nog jämföras med kicken en knarkare får om han kommer över ett bra parti droger.

Vi som inte har "beroendeproblematiken" tänker ju såklart som du beskriver, att hur kunde hon sno pengar för att spela bort, varför inte unna sig lite lyx i tillvaron.

Men detta att stjäla från arbetsgivaren måste väl varit ett spel i sig! Fyllt av spänning och kickar. Varje dag måste ju varit laddad med funderingar om och när bubblan skulle spricka. Och som sagt, här var det ju vinst varje gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in