Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag tycker du resonerar ganska konstigt här måste jag säga. Du plockar ju bort en hel del variabler som talar starkt för självmord, såsom att cykeln är borta (rätt förslaget av en mördare att gömma cykeln),
Nu fattar jag ingenting. Må vara att det skulle vara förslaget av en mördare att gömma cykeln. Men måste det inte vara ännu mer förslaget av en självmordskandidat att göra det? För att inte tala om den förslagenhet som krävs för att ett
lik skulle göra det? Förutsätter du att Tuula måste ha mördats i hemmet om hon alls skulle ha mördats, eller vad gör du eljest för konstigt antagande här?
Citat:
att Tuula verkade "annorlunda" och nedstämd när hon dagen före försvinnandet träffade sin dotter.
Hon hade ju fått reda på att bubblan hade spruckit! Klart som fan att man är nedstämd då! Men i och med att den stora majoriteten påkomna förskingrare inte alls tar livet av sig, är det ett mycket svagt argument för självmordsteorin.
Citat:
Folk som klantar till det i livet reagerar ju olika. Men har man ett missbruk (jag förutsätter nu att spelteorin stämmer) som resulterat i omfattande förskingring, så är det en form av klantighet som grundar sig i en sårbarhet och ångest, vilket man dövar med sin drog. Att plötsligt inse att man kommer att fråntas sin drog och då uppleva att all ångest och även skam, väller över en kan givetvis upplevas som övermäktigt för väldigt många personer.
Visst. Men fortsatt gäller att det är ovanligt att påkomna förskingrare, också påkomna spelmissbrukande förskingrare, tar livet av sig.
Citat:
Att det är snö ute (även i Gävle?) styrker väl också en teori om att hon kan tina fram snart?
Jo, visst har det varit en del snö i södra Gästrikland i vinter. Men knappast ändå så att en död kropp skulle snöas över och inte läggas märke till alls, annat än synnerligen avisdes.
Citat:
Sannolikt har hon valt att inte ta sig av daga i sin egen bostad eftersom hennes anhöriga kanske haft nyckel dit och hon velat skona dem ifrån åsynen av sin döda kropp.
Det där är ett argument som upprepas ofta här i tråden. Men tänker självmördare öht så? I själva verket måste ju de anhöriga dessutom ju normalt identifiera kroppen oavsett var den döda har tagit livet av sig, så rent sakligt är det ett bottenkorkat resonemang.
Citat:
Att de anhöringa är så säkra på självmord kan j bero på det sönderrivna självmordsbrevet man hittade.
Fast beror det på det meddelandet - som vi alltså inte vet vad det innehöll alls - så borde
polisen vara ungefär lika säker...