2013-03-09, 09:46
Medlem
Cinnabars avatar
Jag förstår inte varför man inte låter mps leta, varför gör inte barnen något så att man kan utesluta att Tuula inte finns därute? Känner de inte till mps kanske? De kanske har ett slags strutsbeteende nu; de tror att inte Tuula lever, men de vill inte få höra den grymma sanningen definitivt. De kanske har tillräckligt med att smälta att deras mamma sysslat med saker de inte hade en aning om? Det är ju inte bara försvinnandet det handlar om, utan hela deras liv tillsammans. Var allt en lögn? De måste ha många tankar att brottas med.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-03-09 kl. 09:51.
Citera
2013-03-09, 09:50
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Jag förstår inte varför man inte låter mps leta, varför gör inte barnen något så att man kan utesluta att Tuula inte finns därute? Känner de inte till mps kanske?

Finns MPS representerade i Gävle?
Vill de att MPS ska leta?
Citera
2013-03-09, 09:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Finns MPS representerade i Gävle?
Vill de att MPS ska leta?
MPS har letat.
Citera
2013-03-09, 10:30
Medlem
Faunuss avatar
Frågor och svar, enligt Arbetarbladet i Gävle.

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.5662091-ingen-polis-fran-gavle-har-sokt-bedragaren-utomlands
Citera
2013-03-09, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Att särbon Janne inte skulle ha en susning om Tuulas förskingring har jag väldigt svårt att tro. Tvärtom, precis som du, tror jag att han kan ha varit ”inspirationskälla” för Tuula med sina kunskaper i företagsekonomi.

En annan tajming som jag inte kan släppa är rensningen av historiken på Tuulas jobbdator. Enligt uppgift i tidningen ska IT-avdelningen vara inblandad i detta.

Har varit inne på att förskingringen har kopplingar till Gävle kommuns IT-satsning, med häftiga utgifter avseende hyra för över tolvtusen nya datorer och konsultkostnader som följd.

Vad hade Tuula för kontakter på IT-avdelningen? Och hur var hennes kontakter med leverantören Atea?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16278572.ab

Sen får vi inte glömma att det i tråden finns uppgifter om att Tuula vänstrade med Janne under tiden hon bodde ihop med barnens pappa.
Ärlighet verkar inte ha varit Tuulas starka sida.

Många påstår att Tuula var ett halvt geni och att rensa historiken på en dator är inte allt för svårt, så jag undrar om verkligen IT-avdelningen var inblandad i detta, eller var det alltså en rensning av större mått som gjordes?
Citera
2013-03-09, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tycker att det finns en påtaglig logik i åklagarens resonemang. Om Tuula har tagit livet av sig, har det inte varit på minsta sätt i hennes intresse att hennes kropp inte skulle återfinnas. Det faktum att Tuula teoretiskt sett skulle kunna ha hoppat ner i ett gruvhål, kört rakt ner i en avlägsen skogstjärn med cykel och allt, eller hängt sig i Ödmordens mest otillgängliga träd förändrar inte att det är högst ovanligt att självmördare i allmänhet beter sig på det viset, och snarast extremt ovanligt att kvinnor i medelåldern gör så. Om Tuula å andra sidan har blivit undanröjd, har det däremot varit i förövarens synnerligen starka intresse att undanröja liket - utan lik kan ju ett mord av den här typen bara klaras upp med ett erkännande. Och om Tuula inte har dött alls, utan endera sitter och trycker i en nordfinsk stuga, eller hänger i baren på Playa des Paraguas, så finns det naturligtvis inget lik alls.

Du förefaller resonera så här: Sannolikheten för att en kommunaltant utan kontakter med vare sig finansvärlden eller den kriminella världen som försvinner efter att ha förskingrat en stor summa pengar tar livet av sig är a priori större än sannolikheten att hon har blivit mördad eller sjappat. Och även givet vad vi vet, är det inte omöjligt att hon ha begått självmord. Alltså är självmord den mest sannolika hypotesen.

Men så kan man inte resonera. Här måste man använda betingade sannolikheter. Sannolikheten för att någon som blir påkommen med att ha förskingrat begår självmord är a priori större än att vederbörande har blivit mördad eller att vederbörande flytt till utlandet, visst. (Klart mest sannolikt a priori är dock att förövaren drabbas av total handlingsförlamning, snällt låter sig plockas av Farbror Blå, och prompt erkänner rubb och stubb, ska vi ha noga klart för oss.) Men sannolikheterna för såväl flykt som mord ökar för det första något när vi får reda på att det handlar om minst tjugo miljoner - en summa som man kan vara beredd att göra både det ena och det andra för. Och för det andra minskar sannolikheterna för självmord dramatiskt när vi inte hittar något lik, och förskingraren således inte begått självmord på något av de sätt som medelålders kvinnor normalt begår självmord på. När det gäller just att dränka sig, vilket förefaller vara favoritförklaringen till varför något lik inte har hittats, ska man vidare ha klart för sig att självmord genom drunkning är klart vanligare under sommarhalvåret än under vinterhalvåret, och att detta inte bara beror på att vatten i Sverige ofta är isbelagt på vintern, utan också på att självmördare, som de allra flesta av oss andra, tycker att det är läskigt med iskallt vatten. Författaren Hjalmar Gullberg, som tog sitt liv genom drunkning den 19 juli 1961, är en synnerligen typisk representant för gruppen.

Kort sagt: För självmord talar att Tuula, för att uttrycka det så, har gjort bort sig rejält. Mot självmord talar a) att det är rätt ovanligt i dagens samhälle att folk som har gjort bort sig också så rejält som Tuula faktiskt tar livet av sig, b) att de allra flesta självmord lämnar ett uppenbart lik efter sig, och c) det är fel säsong för den typ av självmord om har störst sannolikhet att inte leda till ett uppenbart lik. Jag är mycket osäker på om sannolikheten för att Tuula har tagit sitt liv på det synnerligen ovanliga sätt som hon måste ha gjort verkligen överstiger sannolikheten för att hon endera har blivit undanröjd eller har flytt, givet allt vi vet.

Det enda självmordsscenario som jag tycker är någorlunda rimligt på basen av vad vi vet, är att Tuulas instinkt är att fly hem till Finland, och att hon följaktligen sätter sig på en finlandsfärja, och, väl på den, drabbas av insikten att läget är hopplöst, och hoppar från båten.

Men jag måste säga att de anhörigas vältaligt uttalade förvissning att hon alldeles säkert är död inte styrker självmordsteorin - snarare tvärtom. Hoppet är det sista som överger människan, och de anhörigas normala reaktion vore att i stället säga till pressen att de hoppas att hon är vid liv, och att de fortfarande älskar henne, och hoppas att hon kommer tillbaka. Varför de säger som de gör kan man fundera ganska noga över.

Jag tycker du resonerar ganska konstigt här måste jag säga. Du plockar ju bort en hel del variabler som talar starkt för självmord, såsom att cykeln är borta (rätt förslaget av en mördare att gömma cykeln), att Tuula verkade "annorlunda" och nedstämd när hon dagen före försvinnandet träffade sin dotter. Folk som klantar till det i livet reagerar ju olika. Men har man ett missbruk (jag förutsätter nu att spelteorin stämmer) som resulterat i omfattande förskingring, så är det en form av klantighet som grundar sig i en sårbarhet och ångest, vilket man dövar med sin drog. Att plötsligt inse att man kommer att fråntas sin drog och då uppleva att all ångest och även skam, väller över en kan givetvis upplevas som övermäktigt för väldigt många personer. Att det är snö ute (även i Gävle?) styrker väl också en teori om att hon kan tina fram snart? Sannolikt har hon valt att inte ta sig av daga i sin egen bostad eftersom hennes anhöriga kanske haft nyckel dit och hon velat skona dem ifrån åsynen av sin döda kropp.

Att de anhöringa är så säkra på självmord kan j bero på det sönderrivna självmordsbrevet man hittade.
Citera
2013-03-09, 10:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala

Ännu ett uppskattat inlägg från dej som hjälper mej att bena ut mina egna funderingar.
Ovanligt och osannolikt är det väl även att en respekterad medarbetare anställd sen många år stjäl så stora summor?
Ovanligt och osannolikt är det väl också att denna präktiga mormor dessutom försvinner spårlöst?
Väldigt mycket som händer i folks liv är osannolikt. Men sannolikhetsresonemang är bara tillämpliga när det faktiskt finns en osäkerhet. Att Tuula har försvunnit är inte osannolikt alls nu. Det har tvärtom sannolikheten 1, eftersom det faktiskt har hänt. Att Tuula har förskingrat mångmiljonbelopp har också sannolikheten 1 - åtminstone om vi tror på gävlepolisen. Då är det ointressant hurpass låg sannolikheten för detta var a priori, innan det inträffade. Och det faktum att osannolika händelser har inträffat tidigare i fallet, är inte på något sätt ett argument för att det preferentiellt ska bli osannolika utfall också när det gäller det vi idag inte vet.

Citat:
Sannolikhetskalkyler i all ära men med tanke på att mitt eget liv mestadels bestått av osannolikheter (oftast positiva) gör att jag även räknar med det osannolika.
Det finns utrymme för det i det här fallet tycker jag.
Folk som hamnar i ett akut paniktillstånd och tar sitt liv tänekr kanske inte så mycket på om deras kroppar ska hittas eller ej utan mer på vilka metoder som står till buds?
Där ligger dränkning nära till hands.
Som jag skrev, dränker sig betydligt fler människor vid årstider när det är hyfsat varmt i vattnet. Och hade hon dränkt sig i närmast tillgängliga vattendrag - Gavleån -skulle hon rimligen ha upptäckts hyfsat fort. Varför hoppade hon inte framför tåget i stället i så fall?

Citat:
Att man tar kål på nån i hemmet behöver inte lämna nåra spår om man ex stryper nån.
Att man kan lyckas frakta iväg kroppen utan att bli upptäckt finns det fler exempel på.
O ja. Det var specifikt svårigheten med att å ena sidan frakta iväg en kropp till nånstans där det, om/när kroppen väl upptäcktes skulle tolkas som ett självmord. Det finns en förskräcklig massa ställen man kan gömma en död kropp på, om man inte prompt vill att det ska se ut som självmord om det upptäcks.
Citera
2013-03-09, 11:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag tycker du resonerar ganska konstigt här måste jag säga. Du plockar ju bort en hel del variabler som talar starkt för självmord, såsom att cykeln är borta (rätt förslaget av en mördare att gömma cykeln),
Nu fattar jag ingenting. Må vara att det skulle vara förslaget av en mördare att gömma cykeln. Men måste det inte vara ännu mer förslaget av en självmordskandidat att göra det? För att inte tala om den förslagenhet som krävs för att ett lik skulle göra det? Förutsätter du att Tuula måste ha mördats i hemmet om hon alls skulle ha mördats, eller vad gör du eljest för konstigt antagande här?

Citat:
att Tuula verkade "annorlunda" och nedstämd när hon dagen före försvinnandet träffade sin dotter.
Hon hade ju fått reda på att bubblan hade spruckit! Klart som fan att man är nedstämd då! Men i och med att den stora majoriteten påkomna förskingrare inte alls tar livet av sig, är det ett mycket svagt argument för självmordsteorin.

Citat:
Folk som klantar till det i livet reagerar ju olika. Men har man ett missbruk (jag förutsätter nu att spelteorin stämmer) som resulterat i omfattande förskingring, så är det en form av klantighet som grundar sig i en sårbarhet och ångest, vilket man dövar med sin drog. Att plötsligt inse att man kommer att fråntas sin drog och då uppleva att all ångest och även skam, väller över en kan givetvis upplevas som övermäktigt för väldigt många personer.
Visst. Men fortsatt gäller att det är ovanligt att påkomna förskingrare, också påkomna spelmissbrukande förskingrare, tar livet av sig.

Citat:
Att det är snö ute (även i Gävle?) styrker väl också en teori om att hon kan tina fram snart?
Jo, visst har det varit en del snö i södra Gästrikland i vinter. Men knappast ändå så att en död kropp skulle snöas över och inte läggas märke till alls, annat än synnerligen avisdes.

Citat:
Sannolikt har hon valt att inte ta sig av daga i sin egen bostad eftersom hennes anhöriga kanske haft nyckel dit och hon velat skona dem ifrån åsynen av sin döda kropp.
Det där är ett argument som upprepas ofta här i tråden. Men tänker självmördare öht så? I själva verket måste ju de anhöriga dessutom ju normalt identifiera kroppen oavsett var den döda har tagit livet av sig, så rent sakligt är det ett bottenkorkat resonemang.

Citat:
Att de anhöringa är så säkra på självmord kan j bero på det sönderrivna självmordsbrevet man hittade.
Fast beror det på det meddelandet - som vi alltså inte vet vad det innehöll alls - så borde polisen vara ungefär lika säker...
Citera
2013-03-09, 11:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceborgia
Vad det gäller platsen för ett eventuellt lik, så behöver det inte röra sig om en färd långt ut i ödemarken dit ingen människa någonsin sätter sin fot. Det är det sällan det gör, och det är ännu mer sällsynt att en person som vill ta sitt liv packar en ryggsäck med mat och vatten för att göra en så lång promenad ut i vildmarken att kroppen sedan inte ska gå att hitta. Vill man få det att se ut som ett självmord så ska man nog låta kroppen ligga på ett ställe där den hittas ganska omgående.
Också min åsikt. Men då kanske vi ska glömma hypotesen att Tuula mördats av någon som har velat låta det framstå som ett självmord. Då skulle hon ha hittats redan.
Citera
2013-03-09, 11:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Också min åsikt. Men då kanske vi ska glömma hypotesen att Tuula mördats av någon som har velat låta det framstå som ett självmord. Då skulle hon ha hittats redan.
Nej, inte om hon mördats på ett sätt som inte ser ut som självmord. Då måste kroppen försvinna för att det ska framstå som ett frivilligt försvinnande följt av självmord.

Däremot borde cykeln ha hittats på en möjlig plats för självmord med försvunnen kropp, t.ex. nära Gavleån.
Citera
2013-03-09, 11:52
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Hennes flykt kan ju ha varit planerad sedan år tillbaka, bara att ge sig iväg när larmet går. Kanske har hon en lyxvilla på Kap Verde sedan länge, t ex. Hon har ju onekligen haft råd med en flyktplan och tid.
Citera
2013-03-09, 12:36
Medlem
Citat:
Nu fattar jag ingenting. Må vara att det skulle vara förslaget av en mördare att gömma cykeln. Men måste det inte vara ännu mer förslaget av en självmordskandidat att göra det? För att inte tala om den förslagenhet som krävs för att ett lik skulle göra det? Förutsätter du att Tuula måste ha mördats i hemmet om hon alls skulle ha mördats, eller vad gör du eljest för konstigt antagande här?

Hon hade ju fått reda på att bubblan hade spruckit! Klart som fan att man är nedstämd då! Men i och med att den stora majoriteten påkomna förskingrare inte alls tar livet av sig, är det ett mycket svagt argument för självmordsteorin.

Visst. Men fortsatt gäller att det är ovanligt att påkomna förskingrare, också påkomna spelmissbrukande förskingrare, tar livet av sig.

Jo, visst har det varit en del snö i södra Gästrikland i vinter. Men knappast ändå så att en död kropp skulle snöas över och inte läggas märke till alls, annat än synnerligen avisdes.

Det där är ett argument som upprepas ofta här i tråden. Men tänker självmördare öht så? I själva verket måste ju de anhöriga dessutom ju normalt identifiera kroppen oavsett var den döda har tagit livet av sig, så rent sakligt är det ett bottenkorkat resonemang.

Fast beror det på det meddelandet - som vi alltså inte vet vad det innehöll alls - så borde polisen vara ungefär lika säker...

Ja, Tuula kan ha mördats utanför hemmet, men varför ska hon mitt i frukosten, utan att låsa dörren, ha cyklat iväg till någon som tagit henne av daga? Jag tror hon cyklat rätt långt och att cykeln är stulen.

Det förvånar mig att du verkar tro att Tuula var en i grunden normalfungerande människa. En präktig typ. Jag är övertygad om att hon mått riktigt dåligt länge och det är skillnad på att spela bort 100 000 kr man själv tjänat ihop och på att förskingra mångmiljonbelopp ifrån sin arbetsgivare. Det sistnämnda torde innebära en avsevärt förhöjd risk för oöverlagt självmord när man blir påkommen.

Självmord bland spelmissbrukare är inte ovanligt, många lider av personlighetsstörningar. Här kan du finna en artikel i ämnet om du vill fördjupa dig: http://www.news-medical.net/news/20101124/Pathological-gamblers-more-likely-to-commit-suicide.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in