2013-07-02, 17:30
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Så om jag köper en lott kontant i närbutiken så bör de göra en kreditprövning?

Ja, om du handlar en lott varje sekund dygnet runt och begär att butiken ska köpa lotter även när du själv ligger och sover. Nu talade vi om näthandel, det tror jag att du förstår innerst inne.
Citera
2013-07-02, 17:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Om de första spelskuldsproblemen är äldre än förskingringarna så hade en kreditgräns på spel kunnat göra avgörande skillnad. Eller?
Det är långt från säkert. När speldjävulen har tagit tag i en spelar man för pengar som man har, men skulle ha använt till hyra, mat, telefon. Så även med en kreditgräns är det lätt för den som kommer åt en kassa att nalla ur den.
Citera
2013-07-02, 17:34
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Ja, om du handlar en lott varje sekund dygnet runt och begär att butiken ska köpa lotter även när du själv ligger och sover. Nu talade vi om näthandel, det tror jag att du förstår innerst inne.
Menar du att så ska också klädaffären och matvarubutiken göra? "Nu har du handlat för en månadslön den här månaden. Nu får du inte handla mer". Man kan inte sätta en maxgräns för kontantköp. Det är ohållbart.
Citera
2013-07-02, 17:34
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar

Varför? Om du betalar kontant och är myndig??
Citera
2013-07-02, 17:36
Medlem
sluggerbanans avatar
Vad händer med skulden nu? Finns det möjlighet att kräva dödsboet och arvingar på återbetalning eller blir miljonerna avskrivna?
Citera
2013-07-02, 17:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Varför? Om du betalar kontant och är myndig??
För att motverka penningtvätt på samma sätt som bankerna gör i dag.
Citera
2013-07-02, 17:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Menar du att så ska också klädaffären och matvarubutiken göra? "Nu har du handlat för en månadslön den här månaden. Nu får du inte handla mer". Man kan inte sätta en maxgräns för kontantköp. Det är ohållbart.
En matbutik är inte så vidare attraktiv för penningtvätt.
Citera
2013-07-02, 17:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
En matbutik är inte så vidare attraktiv för penningtvätt.
Men nu handlade det inte om penningtvätt. Det var konsumtion.
Citera
2013-07-02, 17:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Men nu handlade det inte om penningtvätt. Det var konsumtion.
Det vet man inte innan, om jag kan visa spelkvitton på att jag vunnit några hundra tusen per år så kanske(?) det räcker för Skattemyndigheten som förklaring på vad jag lever av, även om det vore naivt av dom.
Citera
2013-07-02, 17:43
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:

Det borde man göra för verksamheter som går ut på att flytta pengar till konton. Man öppnar ju ett konto hos spelbolag, och sätter in pengar. Spelbolag hanterar pengar, som en bank.

Den som vill ta ut en vinst måste legitimera sig, visa passuppgifter med mera. Då blir spelbolaget stenhårt, man vill inte föra ut pengar hur som helst, men insättningar går bra. En dubbelmoral. Klart att det går att göra något åt den här spelmarknaden, om man vill och inser att det är ett samhällsproblem. Det går inte riktigt att jämföra med mat- och klädinköp, även om det naturligtvis förekommer allvarligt shoppingmissbruk också.

Det här med att det går att spela trots att man själv inte ens är närvarande var något jag inte kände till. Det påstås att Tuula låtit insättningar snurra nattetid?

Vilka spelbolag satsade Tuula sina pengar hos?
Citera
2013-07-02, 17:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det vet man inte innan, om jag kan visa spelkvitton på att jag vunnit några hundra tusen per år så kanske(?) det räcker för Skattemyndigheten som förklaring på vad jag lever av, även om det vore naivt av dom.
Man kan inte begära av alla som tar emot pengar kontant att göra en kreditprövning och bedöma om en vuxen kund har råd. Om ett barn köper godis för en tusenlapp bör man reagera, men inte om jag köper en bil för 10 årslöner.
Citera
2013-07-02, 17:46
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notabene
Något jag reagerade på i november när förskingringen uppdagades var att pressen så snabbt gick ut och publicerade namn på den misstänkta - det kunde inte Tuula ha förutsett!

Nej, i samma ögonblick valde hon antagligen att ta sitt liv. Tuula var inte farlig för allmänheten, hennes fall blev att hon är en vit kvinna i övre medelåldern.
Senast redigerad av sluggerbanan 2013-07-02 kl. 17:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in