2013-02-27, 09:20
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Man har alltså säkrat 600 tkr. Wow! Hela 600 000:- Detta går man till media med. Pinsamt!
Citat:
Tuula Lavikkala, 52, som misstänks ha förskingrat 20 miljoner är fortsatt borta.
Nu har Kronofogden säkrat drygt 600 000 kronor, som man menar att hennes tillgångar är värda, skriver Gefle Dagblad.
http://www.expressen.se/nyheter/tuulapengar-hittade/
Citera
2013-02-27, 09:34
Medlem
Cinnabars avatar
http://gd.se/nyheter/gavle/1.5543671-ratt-metod-hade-avslojat-kvinnan

"Sammanlagt förde den misstänkta kvinnan över 16 000 kronor till det privatkonto som enligt åklagare Ulf Back var hennes lönekonto.
– Det har skett i mycket liten utsträckning om man jämför med totalsumman, men i varje fall vid tre olika tillfällen, säger han."

Tuula var en förslagen person... hon har fört över småbelopp vid tre tillfällen, direkt till sitt lönekonto. Och hon hade cirka 200.000:- på olika bankkonton. Inte låg hon och tjöt på ruinens brant precis. Nej, förslagen och slug. Jag börjar nu tro att hon lever... varför inte på spanska solkusten som någon föreslog?

Det här med att föra över pengarna bara pang bom direkt till lönekontot, hon har inte ens brytt sig om att skapa något annat konto. Hur blind kan man bli, eller kall, eller slug? Otroligt!

Det går att samköra anställdas personkonton mot kommunens, då hade man hittat Tuula. Hoppas nu att alla kommuner gör det här framöver!
Citera
2013-02-27, 09:51
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Under sex år misstänks Tuula Lavikkala, 52, ha förskingrat 20 miljoner kronor från Gävle kommun.

Nu får kommunen kritik av revisionsfirman som granskat fallet.

Kan man säga att Gävle kommun har skapat förutsättningar för detta brottet och om man vill hårddra det så kan kalla det för medhjälp.

Ja, på samma sätt som jag skapar förutsättningar för rån om jag har min plånbok med mej när jag går ut.
Bör jag åtalas för medhjälp om jag blir rånad?
Citera
2013-02-27, 10:05
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, på samma sätt som jag skapar förutsättningar för rån om jag har min plånbok med mej när jag går ut.

En poäng. Fast Gävle kommuns plånbok, om man ska göra en liknelse, har i princip legat vidöppen på bardisken, med en vidhäftad lapp: "Hej, ta så mycket du vill! Jag bjuder!" Det gäller både ekonomiskt förarbete (felaktiga premisser för budgetarbetet) och uppföljning. Visserligen ska man inte misstänka någon i onödan, men med en enkel registerkörning hade man hittat Tuula. Jag kan tycka att när man hanterar andras pengar ska man åtminstone ha hängslen, här hade man nog tyvärr inställningen att medborgarnas plånböcker var vidöppna alternativt skar man ned verksamhet så att pengarna räckte. Det här hade inte hänt i ett privat företag. Jag tror att det saknas kunskaper och att man behöver byta ut några i ledningen för Gävle kommun.
Citera
2013-02-27, 10:17
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
En poäng. Fast Gävle kommuns plånbok, om man ska göra en liknelse, har i princip legat vidöppen på bardisken, med en vidhäftad lapp: "Hej, ta så mycket du vill! Jag bjuder!" Det gäller både ekonomiskt förarbete (felaktiga premisser för budgetarbetet) och uppföljning. Visserligen ska man inte misstänka någon i onödan, men med en enkel registerkörning hade man hittat Tuula. Jag kan tycka att när man hanterar andras pengar ska man åtminstone ha hängslen, här hade man nog tyvärr inställningen att medborgarnas plånböcker var vidöppna alternativt skar man ned verksamhet så att pengarna räckte. Det här hade inte hänt i ett privat företag. Jag tror att det saknas kunskaper och att man behöver byta ut några i ledningen för Gävle kommun.

Jag har sett vidöppna plånböcker på bardiskar, kvarglömda kreditkort också utan att nån rört dom.
Fast det är klart då har inte Tuula varit med..
Istället har man påtalat för gäst eller bartender att de legat där utan uppsyn.
Trolösa Tuula borde ju med sin insyn i rutinerna påtalat bristerna i rutinerna.
Men det kommer väl att att finnas Tuulor med brister i moralen istället.
Det är väl bara det att jag har så svårt att acceptera att man begår brott bara för att det är möjligt.
Men vissa skyddsåtgärder vidtar jag faktiskt. Jag låser t ex min dörr.
Senast redigerad av LaScala 2013-02-27 kl. 10:23.
Citera
2013-02-27, 10:21
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
http://gd.se/nyheter/gavle/1.5543671-ratt-metod-hade-avslojat-kvinnan

"Sammanlagt förde den misstänkta kvinnan över 16 000 kronor till det privatkonto som enligt åklagare Ulf Back var hennes lönekonto.
– Det har skett i mycket liten utsträckning om man jämför med totalsumman, men i varje fall vid tre olika tillfällen, säger han."

Tuula var en förslagen person... hon har fört över småbelopp vid tre tillfällen, direkt till sitt lönekonto. Och hon hade cirka 200.000:- på olika bankkonton. Inte låg hon och tjöt på ruinens brant precis. Nej, förslagen och slug. Jag börjar nu tro att hon lever... varför inte på spanska solkusten som någon föreslog?

Det här med att föra över pengarna bara pang bom direkt till lönekontot, hon har inte ens brytt sig om att skapa något annat konto. Hur blind kan man bli, eller kall, eller slug? Otroligt!

Det går att samköra anställdas personkonton mot kommunens, då hade man hittat Tuula. Hoppas nu att alla kommuner gör det här framöver!

Jag börjar undra om hon helt enkelt var KORKAD?
Hon kunde faktiskt ha blivit avslöjad när som helst med det klumpiga beteendet.
Citera
2013-02-27, 10:25
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
En kombination av korkad, övermodig och med en flyktplan,utmejslad sedan långt tidigare, som var snabb att sätta i verket.
Citera
2013-02-27, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Man har alltså säkrat 600 tkr. Wow! Hela 600 000:- Detta går man till media med. Pinsamt!

http://www.expressen.se/nyheter/tuulapengar-hittade/
Just det. Man har säkrat tillgångar. 600 000 kronor. Många bäckar små blev en liten å. Inga stora pengar om det är hennes totala tillgångar. IKANO konto, bostadsrätt och bil. Fattigare än de flesta i Sverige.

Skattepengar är borta i ett stort hål. Det visar på en fruktansvärd nonchalans från Gävle kommun. Varför har vi inte möjlighet längre att utkräva rättsligt ansvar från de styrande?

Tidningarnas tema borde vara hur slarviga Gävle kommun är med folks hårt beskattade pengar. Hur de ansvariga inte märker några miljoner mer eller mindre.

Det är visade reaktioner och brist på reaktioner från de ansvariga som är av intresse. De skyller som vanligt på andra. Säger att de inhandlat tjänsten av externa revisorer. Externa revisioner och brist på revisorer är en underlåtenhet att ha koll på personalstyrkan, ett ansvar de bortser ifrån.

De styrande i Gävle tar inte ansvar alls för att de rekryterat en revisor för lite, inköp av fel/bristande revisionsprogram och sin egen låga förmåga att ha koll. Det handlar mycket om ansvar och vad man har rätt som skattebetalare att förvänta sig. Saken visar på folk som tror sig kunna och veta och som vill styra och ställa över skattebetalare, utan att de tar ansvar för sina bristande kunskaper. De borde få gå allihop med omedelbar verkan. Då får man nyttig lärdom.
Citera
2013-02-27, 11:08
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:

Tror inte riktigt på att hon var korkad, spelandet gjorde henne fartblind och besatt av att sno pengarna. Hur som helst så måste Blank och gänget någon gång ta sitt ansvar tycker jag.
Citera
2013-02-27, 11:29
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ja, om det är pengar som jag eller någon annan anförtrott dig för att betala en räkning med, och istället för att sätta in de pengarna på banken, eller åtminstone lägga dem i en byrålåda i väntan på att räkningen kommer, så tar du och strör ut pengarna i trapphuset där du bor, samtidigt som du sätter upp en lapp där det står, "rör inte pengarna, de är mina".
Citera
2013-02-27, 11:30
Medlem
Citat:

Hahaha Mitt i prick För att inte tala om vilka förutsättningar vi kvinnor skapar för alla våldtäktsmän när vi går på badstranden iförda endast en minimal bikini!! Snacka om medhjälp!!

Fanskapet behöver ju inte ens klä av en då ....
Citera
2013-02-27, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Tror inte riktigt på att hon var korkad, spelandet gjorde henne fartblind och besatt av att sno pengarna. Hur som helst så måste Blank och gänget någon gång ta sitt ansvar tycker jag.

Gävle kommun bör och kommer med all säkerhet att skärpa rutinerna. MEN det är fortfarande Tuula som är den stora tjuven och boven i dramat. Kunde man freda sig mot alla brottslingar och förhindra att brott kan begås så behövde vi varken polis eller rättsväsende. Hade det inte funkat med kommunen så kunde T likaväl ha gått in och rånat en bank. Vem skulle ha tagit ansvar då? Bankkassörskan? T-baneföraren som körde henne dit? Staten för att det överhuvudtaget finns banker som kan fresta en stackars pengahungrig rånare.

Nej, straffa den skyldige! Vill vi ha ett samhälle där vi låter bovarna springa fria medan vi andra ägnar all tid åt att skydda oss mot vad det än må vara för brott dom kan tänkas vilja begå??? Samhället blir sjukt om man alltid ska hitta biträdande syndabockar och förmildrande omständigheter för dom stackars kriminella individer som finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in