2013-03-08, 19:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceborgia
Det som talar för den teorin är att hon är försvunnen och anhöriga påstår att hon har tagit sitt liv. Men varför påstår man en sådan sak i så fall? För att köpa lite tid. Man vill få polisen att springa runt och gräva i snön istället för att leta på annat håll. Men så arbetar inte polisen.
Njaej. Men samtidigt kan du inte ha en öppen förundersökning med en bevisat död person som misstänkt. Så, rent psykologiskt - ju mer som polisen tycker tyder på att Tuula är död, dess mindre ansträngningar gör de med utredningen om henne. Helkorkat tänkt tycker jag inte att det skulle vara. Man gör vad man kan, och mer än så går inte...

Citat:
Min känsla är att sambon vet att hon är död. Det är planerat, och orsaken att han bettar alla sina pengar på självmord, är för att han är övertygad om att mordet kommer att se ut som ett självmord, när väl kroppen påträffas.
Du menar att typ han har strypt henne, och sedan kört iväg med henne till det mest avlägsna trädet i Ödmorden, och hängt upp henne där?

Problemet med det är att döda kroppar är jäkligt bängliga och besvärliga att kånka på. Tuula torde ha vägt en del mer än Linda Chen. Det är heller inte särskilt lätt att placera ett lik på sänt sätt att det a) inte upptäcks i brådrasket och b) tas för självmord när det till sist upptäcks.
Citera
2013-03-08, 19:00
Medlem
Någon som vet nått om tuulas barn? Bra uppväxt, ålder, kvar i sverige osv?. Tror man kan hitta något där Vi borde kirra ihop en sammanfattning, är alldeles för mycket att läsa igenom. Eller om någon har länk till en skriv gärna ett pm. mvh ChocoPuddie
Citera
2013-03-08, 19:21
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Det som talar för den teorin är att hon är försvunnen och anhöriga påstår att hon har tagit sitt liv. Men varför påstår man en sådan sak i så fall? För att köpa lite tid. Man vill få polisen att springa runt och gräva i snön istället för att leta på annat håll. Men så arbetar inte polisen.

Min känsla är att sambon vet att hon är död. Det är planerat, och orsaken att han bettar alla sina pengar på självmord, är för att han är övertygad om att mordet kommer att se ut som ett självmord, när väl kroppen påträffas. Har han lyckats övertala Tuula med att förskingra pengar, så är det säkert ingen större konst att lyckas övertyga hennes barn om att hon har tagit sitt liv.

Men jag tror knappast det är han som övertalat henne att förskingra pengar, det handlar inte om en 100-lapp från kaffekassan, det är 20 miljoner kronor. För hur lyckas man få någon att: 1. gå med på det i inledandet av en ny relation? 2. inte säga något om det till någon på 6 år, och 3. själv begå en så grovt brott medan huvudmannen går fläckfri?

Som några andra säger, Tuula är inget offer, oavsett om hon var spelberoende eller ej, hon är brottsling med en egen hjärna och en egen vilja.

Om sambon eller andra anhöriga är inblandade i hennes eventuella död tror jag snarare det handlar om att de tappade behärskningen när det kom fram vad hon gjort, än att han/hon/dem skulle vara anledningen till att hon började förskingra.
Citera
2013-03-08, 19:35
Medlem
pippi70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Men jag tror knappast det är han som övertalat henne att förskingra pengar, det handlar inte om en 100-lapp från kaffekassan, det är 20 miljoner kronor. För hur lyckas man få någon att: 1. gå med på det i inledandet av en ny relation?

Det var ingen NY relation!
De hade prasslat i ca tio år!
Citera
2013-03-08, 20:09
Medlem
Marre1976s avatar
Som jag har sagt tidigare:

Lösningen finns hos Janne!
Citera
2013-03-08, 22:07
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pippi70
Det var ingen NY relation!
De hade prasslat i ca tio år!

Okej, men att få någon man "prasslar" med att göra det där? Nej, det är för stor risk. En normal person, kär eller ej, hade sagt nej och inte hållt käft om det.

Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Som jag har sagt tidigare:

Lösningen finns hos Janne!

Om så är fallet, borde inte det kommit fram vid det här laget?
Förskingringen i sig var inget man behövde vara extremt bildad i bokföring för att lyckas med, snarare tvärtom. Med tanke på tiden det tog innan hon blev avslöjad borde han istället gjort det själv i så fall, istället för att riskera att hon och kommunen avslöjar honom.
Citera
2013-03-08, 22:28
Medlem
Ceborgias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du menar att typ han har strypt henne, och sedan kört iväg med henne till det mest avlägsna trädet i Ödmorden, och hängt upp henne där?
Nej, jag menar att han har tvingat i henne ett antal burkar sömnmedel, skurit upp hennes handleder och därefter dränkt henne i badkaret, för att slutligen tappa en brödrost i vattnet för att krydda manuset lite extra. Sedan har kroppen styckats och går naturligtvis att finna på närmsta soptipp.

Citat:
Problemet med det är att döda kroppar är jäkligt bängliga och besvärliga att kånka på. Tuula torde ha vägt en del mer än Linda Chen. Det är heller inte särskilt lätt att placera ett lik på sänt sätt att det a) inte upptäcks i brådrasket och b) tas för självmord när det till sist upptäcks.
Jag har inte sagt att om Tuula mördats, så skulle det ha skett i lägenheten. Det finns ju inget som talar för det. Om hon har mördats så har det skett på annan plats.

Att särbon kan ha något med hennes försvinnande att göra, är bara en teori jag personligen tycker är intressant.
Senast redigerad av Ceborgia 2013-03-08 kl. 22:32.
Citera
2013-03-09, 00:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Nej, jag menar att han har tvingat i henne ett antal burkar sömnmedel, skurit upp hennes handleder och därefter dränkt henne i badkaret, för att slutligen tappa en brödrost i vattnet för att krydda manuset lite extra. Sedan har kroppen styckats och går naturligtvis att finna på närmsta soptipp.
Nå, mitt scenario var nu inte vilket komplicerat scenario som helst, utan det enda scenario jag kunde komma på där någon a) var mördad b) liket ej återfunnet, men c) det likafullt skulle tolkas som självmord om/när det återfunnes. Det får jag erkänna att jag trodde att du skulle förstå.

Citat:
Jag har inte sagt att om Tuula mördats, så skulle det ha skett i lägenheten. Det finns ju inget som talar för det. Om hon har mördats så har det skett på annan plats.
Dat handlar inte om att hon skulle ha mördats i lägenheten. Vad det handlar om är att om hennes lik finns på ett ödsligt ställer där det ännu inte har hittats, och likafullt tolkas som självmord när det hittas så är detta med stor sannolikhet ett ställe tillräckligt långt från närmaste väg för att det skulle vara extremt besvärligt att kånka en kropp dit. Så då måste man komma på ett sätt som den hypotetiska mördaren skulle ha lockat med sig Tuula ut i vildmarken.
Citera
2013-03-09, 01:05
Medlem
Ceborgias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Dat handlar inte om att hon skulle ha mördats i lägenheten. Vad det handlar om är att om hennes lik finns på ett ödsligt ställer där det ännu inte har hittats, och likafullt tolkas som självmord när det hittas så är detta med stor sannolikhet ett ställe tillräckligt långt från närmaste väg för att det skulle vara extremt besvärligt att kånka en kropp dit. Så då måste man komma på ett sätt som den hypotetiska mördaren skulle ha lockat med sig Tuula ut i vildmarken.

Vad det gäller platsen för ett eventuellt lik, så behöver det inte röra sig om en färd långt ut i ödemarken dit ingen människa någonsin sätter sin fot. Det är det sällan det gör, och det är ännu mer sällsynt att en person som vill ta sitt liv packar en ryggsäck med mat och vatten för att göra en så lång promenad ut i vildmarken att kroppen sedan inte ska gå att hitta. Vill man få det att se ut som ett självmord så ska man nog låta kroppen ligga på ett ställe där den hittas ganska omgående.
Citera
2013-03-09, 01:26
Medlem
pippi70s avatar
Betta på att jag inte kommer att bada i Vårvik i sommar.
Citera
2013-03-09, 08:36
Medlem
LaScalas avatar

Ännu ett uppskattat inlägg från dej som hjälper mej att bena ut mina egna funderingar.
Ovanligt och osannolikt är det väl även att en respekterad medarbetare anställd sen många år stjäl så stora summor?
Ovanligt och osannolikt är det väl också att denna präktiga mormor dessutom försvinner spårlöst?
Sannolikhetskalkyler i all ära men med tanke på att mitt eget liv mestadels bestått av osannolikheter (oftast positiva) gör att jag även räknar med det osannolika.
Det finns utrymme för det i det här fallet tycker jag.
Folk som hamnar i ett akut paniktillstånd och tar sitt liv tänekr kanske inte så mycket på om deras kroppar ska hittas eller ej utan mer på vilka metoder som står till buds?
Där ligger dränkning nära till hands.
Att man tar kål på nån i hemmet behöver inte lämna nåra spår om man ex stryper nån.
Att man kan lyckas frakta iväg kroppen utan att bli upptäckt finns det fler exempel på.
Även här på Flashback, Natalie (?) i Alingsås t ex.
Sen har vi då de anhörigas reaktion. I den vågar jag inte ens spekulera.
Den stora familjesammansvärjningen?
Det är många oliak synsätt på brottet här i tråden för att inte tala om vad som hänt Tuula.
Det kommer mej att tänka på det klasiska citatet (om man byter ut Kungen mot Tuula):
"Tuula är död - länge leve Tuula"
Citera
2013-03-09, 09:35
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sodrasta
Jag ser Tuula som en modern Robin Hood, tänk att lura samhället

Fast samhället är du och jag, hon stjäl inte från någon envåldshärskare eller kung. Tankefel där. Du får sämre tillgång till sjukvård, höjd skatt osv. om pengar saknas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in