Det som talar för den teorin är att hon är försvunnen och anhöriga påstår att hon har tagit sitt liv. Men varför påstår man en sådan sak i så fall? För att köpa lite tid. Man vill få polisen att springa runt och gräva i snön istället för att leta på annat håll. Men så arbetar inte polisen.
Njaej. Men samtidigt kan du inte ha en öppen förundersökning med en bevisat död person som misstänkt. Så, rent psykologiskt - ju mer som polisen tycker tyder på att Tuula är död, dess mindre ansträngningar gör de med utredningen om henne. Helkorkat tänkt tycker jag inte att det skulle vara. Man gör vad man kan, och mer än så går inte...
Citat:
Min känsla är att sambon vet att hon är död. Det är planerat, och orsaken att han bettar alla sina pengar på självmord, är för att han är övertygad om att mordet kommer att se ut som ett självmord, när väl kroppen påträffas.
Du menar att typ han har strypt henne, och sedan kört iväg med henne till det mest avlägsna trädet i Ödmorden, och hängt upp henne där?
Problemet med det är att döda kroppar är jäkligt bängliga och besvärliga att kånka på. Tuula torde ha vägt en del mer än Linda Chen. Det är heller inte särskilt lätt att placera ett lik på sänt sätt att det a) inte upptäcks i brådrasket och b) tas för självmord när det till sist upptäcks.
Någon som vet nått om tuulas barn? Bra uppväxt, ålder, kvar i sverige osv?. Tror man kan hitta något där Vi borde kirra ihop en sammanfattning, är alldeles för mycket att läsa igenom. Eller om någon har länk till en skriv gärna ett pm. mvh ChocoPuddie
Det som talar för den teorin är att hon är försvunnen och anhöriga påstår att hon har tagit sitt liv. Men varför påstår man en sådan sak i så fall? För att köpa lite tid. Man vill få polisen att springa runt och gräva i snön istället för att leta på annat håll. Men så arbetar inte polisen.
Min känsla är att sambon vet att hon är död. Det är planerat, och orsaken att han bettar alla sina pengar på självmord, är för att han är övertygad om att mordet kommer att se ut som ett självmord, när väl kroppen påträffas. Har han lyckats övertala Tuula med att förskingra pengar, så är det säkert ingen större konst att lyckas övertyga hennes barn om att hon har tagit sitt liv.
Men jag tror knappast det är han som övertalat henne att förskingra pengar, det handlar inte om en 100-lapp från kaffekassan, det är 20 miljoner kronor. För hur lyckas man få någon att: 1. gå med på det i inledandet av en ny relation? 2. inte säga något om det till någon på 6 år, och 3. själv begå en så grovt brott medan huvudmannen går fläckfri?
Som några andra säger, Tuula är inget offer, oavsett om hon var spelberoende eller ej, hon är brottsling med en egen hjärna och en egen vilja.
Om sambon eller andra anhöriga är inblandade i hennes eventuella död tror jag snarare det handlar om att de tappade behärskningen när det kom fram vad hon gjort, än att han/hon/dem skulle vara anledningen till att hon började förskingra.
Men jag tror knappast det är han som övertalat henne att förskingra pengar, det handlar inte om en 100-lapp från kaffekassan, det är 20 miljoner kronor. För hur lyckas man få någon att: 1. gå med på det i inledandet av en ny relation?
Det var ingen NY relation!
De hade prasslat i ca tio år!
Det var ingen NY relation!
De hade prasslat i ca tio år!
Okej, men att få någon man "prasslar" med att göra det där? Nej, det är för stor risk. En normal person, kär eller ej, hade sagt nej och inte hållt käft om det.
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Som jag har sagt tidigare:
Lösningen finns hos Janne!
Om så är fallet, borde inte det kommit fram vid det här laget?
Förskingringen i sig var inget man behövde vara extremt bildad i bokföring för att lyckas med, snarare tvärtom. Med tanke på tiden det tog innan hon blev avslöjad borde han istället gjort det själv i så fall, istället för att riskera att hon och kommunen avslöjar honom.
Du menar att typ han har strypt henne, och sedan kört iväg med henne till det mest avlägsna trädet i Ödmorden, och hängt upp henne där?
Nej, jag menar att han har tvingat i henne ett antal burkar sömnmedel, skurit upp hennes handleder och därefter dränkt henne i badkaret, för att slutligen tappa en brödrost i vattnet för att krydda manuset lite extra. Sedan har kroppen styckats och går naturligtvis att finna på närmsta soptipp.
Citat:
Problemet med det är att döda kroppar är jäkligt bängliga och besvärliga att kånka på. Tuula torde ha vägt en del mer än Linda Chen. Det är heller inte särskilt lätt att placera ett lik på sänt sätt att det a) inte upptäcks i brådrasket och b) tas för självmord när det till sist upptäcks.
Jag har inte sagt att om Tuula mördats, så skulle det ha skett i lägenheten. Det finns ju inget som talar för det. Om hon har mördats så har det skett på annan plats.
Att särbon kan ha något med hennes försvinnande att göra, är bara en teori jag personligen tycker är intressant.
Senast redigerad av Ceborgia 2013-03-08 kl. 22:32.
Nej, jag menar att han har tvingat i henne ett antal burkar sömnmedel, skurit upp hennes handleder och därefter dränkt henne i badkaret, för att slutligen tappa en brödrost i vattnet för att krydda manuset lite extra. Sedan har kroppen styckats och går naturligtvis att finna på närmsta soptipp.
Nå, mitt scenario var nu inte vilket komplicerat scenario som helst, utan det enda scenario jag kunde komma på där någon a) var mördad b) liket ej återfunnet, men c) det likafullt skulle tolkas som självmord om/när det återfunnes. Det får jag erkänna att jag trodde att du skulle förstå.
Citat:
Jag har inte sagt att om Tuula mördats, så skulle det ha skett i lägenheten. Det finns ju inget som talar för det. Om hon har mördats så har det skett på annan plats.
Dat handlar inte om att hon skulle ha mördats i lägenheten. Vad det handlar om är att om hennes lik finns på ett ödsligt ställer där det ännu inte har hittats, och likafullt tolkas som självmord när det hittas så är detta med stor sannolikhet ett ställe tillräckligt långt från närmaste väg för att det skulle vara extremt besvärligt att kånka en kropp dit. Så då måste man komma på ett sätt som den hypotetiska mördaren skulle ha lockat med sig Tuula ut i vildmarken.
Dat handlar inte om att hon skulle ha mördats i lägenheten. Vad det handlar om är att om hennes lik finns på ett ödsligt ställer där det ännu inte har hittats, och likafullt tolkas som självmord när det hittas så är detta med stor sannolikhet ett ställe tillräckligt långt från närmaste väg för att det skulle vara extremt besvärligt att kånka en kropp dit. Så då måste man komma på ett sätt som den hypotetiska mördaren skulle ha lockat med sig Tuula ut i vildmarken.
Vad det gäller platsen för ett eventuellt lik, så behöver det inte röra sig om en färd långt ut i ödemarken dit ingen människa någonsin sätter sin fot. Det är det sällan det gör, och det är ännu mer sällsynt att en person som vill ta sitt liv packar en ryggsäck med mat och vatten för att göra en så lång promenad ut i vildmarken att kroppen sedan inte ska gå att hitta. Vill man få det att se ut som ett självmord så ska man nog låta kroppen ligga på ett ställe där den hittas ganska omgående.
Jag tycker att det finns en påtaglig logik i åklagarens resonemang. Om Tuula har tagit livet av sig, har det inte varit på minsta sätt i hennes intresse att hennes kropp inte skulle återfinnas. Det faktum att Tuula teoretiskt sett skulle kunna ha hoppat ner i ett gruvhål, kört rakt ner i en avlägsen skogstjärn med cykel och allt, eller hängt sig i Ödmordens mest otillgängliga träd förändrar inte att det är högst ovanligt att självmördare i allmänhet beter sig på det viset, och snarast extremt ovanligt att kvinnor i medelåldern gör så. Om Tuula å andra sidan har blivit undanröjd, har det däremot varit i förövarens synnerligen starka intresse att undanröja liket - utan lik kan ju ett mord av den här typen bara klaras upp med ett erkännande. Och om Tuula inte har dött alls, utan endera sitter och trycker i en nordfinsk stuga, eller hänger i baren på Playa des Paraguas, så finns det naturligtvis inget lik alls.
Du förefaller resonera så här: Sannolikheten för att en kommunaltant utan kontakter med vare sig finansvärlden eller den kriminella världen som försvinner efter att ha förskingrat en stor summa pengar tar livet av sig är a priori större än sannolikheten att hon har blivit mördad eller sjappat. Och även givet vad vi vet, är det inte omöjligt att hon ha begått självmord. Alltså är självmord den mest sannolika hypotesen.
Men så kan man inte resonera. Här måste man använda betingade sannolikheter. Sannolikheten för att någon som blir påkommen med att ha förskingrat begår självmord är a priori större än att vederbörande har blivit mördad eller att vederbörande flytt till utlandet, visst. (Klart mest sannolikt a priori är dock att förövaren drabbas av total handlingsförlamning, snällt låter sig plockas av Farbror Blå, och prompt erkänner rubb och stubb, ska vi ha noga klart för oss.) Men sannolikheterna för såväl flykt som mord ökar för det första något när vi får reda på att det handlar om minst tjugo miljoner - en summa som man kan vara beredd att göra både det ena och det andra för. Och för det andra minskar sannolikheterna för självmord dramatiskt när vi inte hittar något lik, och förskingraren således inte begått självmord på något av de sätt som medelålders kvinnor normalt begår självmord på. När det gäller just att dränka sig, vilket förefaller vara favoritförklaringen till varför något lik inte har hittats, ska man vidare ha klart för sig att självmord genom drunkning är klart vanligare under sommarhalvåret än under vinterhalvåret, och att detta inte bara beror på att vatten i Sverige ofta är isbelagt på vintern, utan också på att självmördare, som de allra flesta av oss andra, tycker att det är läskigt med iskallt vatten. Författaren Hjalmar Gullberg, som tog sitt liv genom drunkning den 19 juli 1961, är en synnerligen typisk representant för gruppen.
Kort sagt: För självmord talar att Tuula, för att uttrycka det så, har gjort bort sig rejält. Mot självmord talar a) att det är rätt ovanligt i dagens samhälle att folk som har gjort bort sig också så rejält som Tuula faktiskt tar livet av sig, b) att de allra flesta självmord lämnar ett uppenbart lik efter sig, och c) det är fel säsong för den typ av självmord om har störst sannolikhet att inte leda till ett uppenbart lik. Jag är mycket osäker på om sannolikheten för att Tuula har tagit sitt liv på det synnerligen ovanliga sätt som hon måste ha gjort verkligen överstiger sannolikheten för att hon endera har blivit undanröjd eller har flytt, givet allt vi vet.
Det enda självmordsscenario som jag tycker är någorlunda rimligt på basen av vad vi vet, är att Tuulas instinkt är att fly hem till Finland, och att hon följaktligen sätter sig på en finlandsfärja, och, väl på den, drabbas av insikten att läget är hopplöst, och hoppar från båten.
Men jag måste säga att de anhörigas vältaligt uttalade förvissning att hon alldeles säkert är död inte styrker självmordsteorin - snarare tvärtom. Hoppet är det sista som överger människan, och de anhörigas normala reaktion vore att i stället säga till pressen att de hoppas att hon är vid liv, och att de fortfarande älskar henne, och hoppas att hon kommer tillbaka. Varför de säger som de gör kan man fundera ganska noga över.
Ännu ett uppskattat inlägg från dej som hjälper mej att bena ut mina egna funderingar.
Ovanligt och osannolikt är det väl även att en respekterad medarbetare anställd sen många år stjäl så stora summor?
Ovanligt och osannolikt är det väl också att denna präktiga mormor dessutom försvinner spårlöst?
Sannolikhetskalkyler i all ära men med tanke på att mitt eget liv mestadels bestått av osannolikheter (oftast positiva) gör att jag även räknar med det osannolika.
Det finns utrymme för det i det här fallet tycker jag.
Folk som hamnar i ett akut paniktillstånd och tar sitt liv tänekr kanske inte så mycket på om deras kroppar ska hittas eller ej utan mer på vilka metoder som står till buds?
Där ligger dränkning nära till hands.
Att man tar kål på nån i hemmet behöver inte lämna nåra spår om man ex stryper nån.
Att man kan lyckas frakta iväg kroppen utan att bli upptäckt finns det fler exempel på.
Även här på Flashback, Natalie (?) i Alingsås t ex.
Sen har vi då de anhörigas reaktion. I den vågar jag inte ens spekulera.
Den stora familjesammansvärjningen?
Det är många oliak synsätt på brottet här i tråden för att inte tala om vad som hänt Tuula.
Det kommer mej att tänka på det klasiska citatet (om man byter ut Kungen mot Tuula):
"Tuula är död - länge leve Tuula"
Jag ser Tuula som en modern Robin Hood, tänk att lura samhället
Fast samhället är du och jag, hon stjäl inte från någon envåldshärskare eller kung. Tankefel där. Du får sämre tillgång till sjukvård, höjd skatt osv. om pengar saknas.